Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Millä hemoglobiini ylös?  (Luettu 78794 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Norna
Vieras
« Vastaus #15 : 14.01.2009 18:48:58 »

 Ystävälläni, jolla todettiin anemia, johtui se juuri tuosta B12-vitamiinista. Kananmunassa on sitä myös runsaasti eikä keitetyssä kananmunassa ole niin paljon kolesterolia kuin paistetussa.
 Parhaita raudanlähteitä ovat sisäelinten ja veren lisäksi tietysti linssit ja pavut jos tahtoo etsiä kasvispohjaista lähdettä. Jogurtin joukkoon kun laittaa vaikka vehnänleseitä on siinä aika rauta-annos, nimittäin sisältää 100g kohti 18,5 mg rautaa. Pinaatissa ei ole erityisemmin rautaa, ei yllä 100 eniten rautaa sisältävän elintarvikkeen joukkoon. Ksylitolipurkassakin (7,4 mg) on monta kertaa enemmän rautaa kuin pinaatissa (pinaatissa 1,3 mg) Cheesy. Nokkosessa on rautaa yhtä paljon kuin spagetissa (4,4 mg).


 Paras lähde eri ruokien vitamiini ja mineraalipitoisuuksiin on mielestäni edelleen www.fineli.fi, sieltä kannattaa katsoa tuo Ravintotekijät ja sen alta vähiten ja eniten -taulukko. Voi valita erikoisruokavaliot ym.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #16 : 14.01.2009 20:09:59 »

Ainoastaan B12 piikit-riittaa kerran kuussa-olen saanut puolitoista vuotta ja voinut ihmeellisen hyvin-yritin kaikkia edella mainittuja ravinteita-minun tapauksessa ei auttanut-B12 ei imeydy ilman piikkeja ja olen voinut
niin paljon paremmin-huom:tabletit ei yleensa auta
tallennettu
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #17 : 14.01.2009 22:56:21 »


minulla taas ei ole B:n suhteen ongelmaa, mutta
minulla auttaa groitterblusaft, juu en tiedä oliko kirjoitus oikein...
luontaistuotekauppa, suuri marketti, apteekki.
Mastuu pahalle, eli raudalle, mutta ota ruoan yhteydessä ja juo appelsiini tai jotain c-vitamiinipitoista mehua päälle. Auttaa imeytymään ja vie pahan maun suusta.
Älä juo kahvia sitten heti. Se on tehokas raudan huuhtelija. Kofeiiniton kahvi on ihan hyvää Wink
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #18 : 24.01.2009 13:13:57 »

Samoin on minulla B-12 vitamiini piikki kerran kolmessa kuukaudessa.

Olen käyttänyt FitLinen jugurttia, jossa pitäisi olla kaikki tarvitsevat vatsahappobakteerit jo pitkästi toista vuotta ja uskon että se on auttanut suolisto- ja vatsanukan eheytymiseen ja parantanut imeytyvyyttä.

Kävin eilen otattamassa hemoglobiinin ja se oli 124, eli ihmeen korkea minulle! Olin tosi iloinen.

Vatsantähystyksessä pitäisi käydä ja mietin milloin viitsisi mennä. Se kun ei ole niitä kaikkein miellyttävimpiä juttuja.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #19 : 27.01.2009 16:46:47 »

Nyt saa kauhistella  Shocked
Sain tulokset äsken ja olen itse aivan järkyttynyt...
Hb 84.

Lisäksi ainoastaan valkosoluarvot olivat normaalit, noissa kokeissa mitä otettiin. Pahin juttu on, että kalium arvoni ovat samat kuin aliravitulla aikuisella ihmisellä voi olla  buck2
MUTTA MINÄ SYÖN  Shocked ongelma taitaa ollakin, että liikun liikaa suhteessa syömiseen... vielä kun kuulun ihmisryhmään, joka harvemmin kokee näläntunnetta... niin voi olla, että syön liian vähän  Undecided
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #20 : 27.01.2009 17:11:06 »

Tai sitten sinulla on jokin imeytymishäiriö ??

Onko keliakiat sun muut testattu..?
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #21 : 27.01.2009 21:03:50 »

Voi Kide, testauta ihmeessä enemmän itseäsi! Et kestä kauaa tuollaista, vaikka nuori oletkin.
Miten imeytyy B-12 esim?

Saatko tarpeeksi proteiinia? Pähkinöitä taskuun!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #22 : 28.01.2009 17:34:42 »

Tiedän Esmis... eikä tarvi paljoa kuullemma, kun ollaan jo pisteessä ettei kestä. Iso riski on saada kammiovärinä, kun tuo pumppu ottaa noitta rytmityksiä ihan mielivaltaisesti välillä ja siksi sinne lääkäriin meninkin  Huh Oletin olevan stressin purkautumisen takia ja että otetaan noita kontrolleja verenkuvasta yms., kun edellisestä oli jo puoli vuotta. Onneksi otettiin...
Nyt tutkitaan ja hutkitaan, en tahdo olla tilastollinen tapaus joka kuolee yllättäen ja nuorena  buck2 buck2 Mutta murhetta en aio kantaa, se sitten tulee mikä on tullakseen...

...RrraKastan pähkinöitä  smitten
Keliakiaa ei ole, tai viime kokeiden mukaan ja ne olivat verikokeet. Toiset sanoo, että niistä ei välttämättä näe  idiot2 Imeytymishäiriö ja runsaat kk.t ovat olleet selittävä tekijä aikaisemmin, nyt ne ei enään riitä minulle. Jotakin pysyvämpää muutosta tähän jojo ilmiöön on saatava  police
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #23 : 28.01.2009 17:40:46 »

Noita sydämentykytyksiä minullakin oli nuorempana ja hapensaanti vajausta. Tuntui joskus olo kuin kalalla kuivalla maalla, sydän jyskytti ja haukoin henkeä, pyörin ympyrää lattialla, kunnes huomasin, että tarvitsen raitista ilmaa.

Selvisin siitä kaikesta! Olen ehkä nyt terveempi kuin nuorena, optimistisempi, rennompi... Älä siis pelkää! Ota kaikki mahdollinen tutkimus ja hoito vastaan ja kuuntele myös omaa kehoasi. Mitä apua se huutaa! Usein mielen kautta.

Ja rauhallisesti! Wink smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 28.01.2009 17:52:41 »

Hei!

Kirjoitin tämän saman edelliseen verenvähyysketjuun, joka on tipahtanut jo vaihtoehtohoitoketjujen sivulle 3. Kopsailen sen vuoksi oman tekstini tähän, tätä näkökulmaa kun ei tässä ketjussa ole vielä ollut:

Anemian hoitoon huonoimmat ovat teolliset rautavalmisteet. Huono imeytyminen, pakki sekaisin jne.

Lehtivihreä on se avain tässä. Lehtivihreämolekyyli on samanlainen pyöreä rinkula, kuin hemoglobiinimolekyyli, paitsi että siinä on "häntä" ja keskellä magnesium eikä rauta. Kroppa muuttaa lehtivihreän suoraan hemoglobiiniksi; napsis häntä pois ja magnesiumatomi siitä keskeltä vaihdetaan rauta-atomiin. Uusimpien teorioiden mukaan tämä prosessi tapahtuu ohutsuolen suolinukassa.

Parsakaalia, pinaattia, vehnänorasta, kaikkea vihreää, sillä se hemoglobiini nousee. Itse en uskalla vehnänorasta ottaa ollenkaan kun nousee saman tien hemoglobiini tuonne 170 tienoille.

Infektion aikana kroppa laskee tahallaan hemoglobiinia, jotta bakteereilla olisi vaikeampaa, rauta on kropassa niukkuushyödyke. Surullista kyllä esim. tuberkuloosipotilaita on vahingossa tapettu, kun on ajateltu että hoidetaanpa tuo anemia pois... Lisäraudasta saa tauti myös lisäpotkua, jos alhaisen hemoglobiinin syy on infektio. Eli jos on pitkäaikainen tulehdus, hemoglobiinin lasku on hyödyksi
kokonaisuuden kannalta. Infektion mahdollisuus tulee siis ehdottomasti sulkea pois, jos hemoglobiini
on matalalla. Raudan syöminen siinä tilanteessa kun voi villiinnyttää infektion varsin riehakkaaksi.

Samoin nykyisin teorisoidaan, että raskauden aikana hemoglobiinin kuuluu laskea, ellei laske voi seurauksena olla pre-eklampsia, eli raskausmyrkytys. Äidilleni esimerkiksi kävi näin: Hyvät hemoglobiinit kun odotti veljeäni, mutta raskausmyrkytys meinasi viedä hengen.

Summa summarum:
* Joskus hemoglobiinin kuuluu laskea, eikä korkea hemoglobiini ole kaikissa tilanteissa hyvä asia.
* Lehtivihreä on paras hemoglobiinin kohottaja, koska se muuntuu helposti suoraan hemoglobiiniksi.
 

t. Eklektikko
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #25 : 28.01.2009 18:28:54 »

Lehtivihreä on se avain tässä. Lehtivihreämolekyyli on samanlainen pyöreä rinkula, kuin hemoglobiinimolekyyli, paitsi että siinä on "häntä" ja keskellä magnesium eikä rauta. Kroppa muuttaa lehtivihreän suoraan hemoglobiiniksi; napsis häntä pois ja magnesiumatomi siitä keskeltä vaihdetaan rauta-atomiin. Uusimpien teorioiden mukaan tämä prosessi tapahtuu ohutsuolen suolinukassa.

Parsakaalia, pinaattia, vehnänorasta, kaikkea vihreää, sillä se hemoglobiini nousee. Itse en uskalla vehnänorasta ottaa ollenkaan kun nousee saman tien hemoglobiini tuonne 170 tienoille.

Afro

Kiitos! Juuri tätä olen yrittänyt ilmaista, mutta en ole löytänyt sanoja! Se olikin lehtivihreä se taikasana.. Wink
Yleensä kun sanon ihmisille että syökää pinaattia, ne alkaa russuttaan, ettei pinaatissa ole rautaa, rautaa on eniten lihassa ja blaablaa. Juju onkin siinä, että kaikessa vihreässä on raudan imeytymistä avustavia aineita!

En tunne kyllä yhtäkään monipuolisesti kasviksia syövää kasvissyöjää, joka kärsisi anemiasta.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #26 : 28.01.2009 18:34:31 »

Olipa varteenotettavaa ja selvää tekstiä, kiitos!

Ja minulle on kauhean tärkeää kunnon nokkoskuuri keväällä. Niitähän voi poimia jo huhtikuussa ja ne maistuvat tosi hyviltä! Nokkosletut ovat perheemme suosikki ollut aina. Wink

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #27 : 28.01.2009 21:20:18 »


ja nokkostee johon voi makunsa vuoksi vähän sekoittaa minttua Cool
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #28 : 29.01.2009 11:26:09 »

Kiitos, elektikko  smitten
Ilmankos tuo nokkonen maistuu... tuossa meni taas kolme jääpalaksi laitettua tuoremehu palaa appelsiinimehussa... nam  Cheesy

Mutta kirjoitit, että tulehdus saattaa laskea arvoja. Pakko kysyä... jos on altistunut pidemmän aikaa (alle puoli vuotta) rakennushomeelle ja on aikaisemminkin altistunut toisen tyyppisille rakennushomeille, saaden reaktioherkkyyden, voiko tämä tilanne laukaista mielestäsi tuon hb.n alenemisen puolustuskeinona?

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #29 : 29.01.2009 16:18:26 »

"Mutta kirjoitit, että tulehdus saattaa laskea arvoja. Pakko kysyä... jos on altistunut pidemmän aikaa (alle puoli vuotta) rakennushomeelle ja on aikaisemminkin altistunut toisen tyyppisille rakennushomeille, saaden reaktioherkkyyden, voiko tämä tilanne laukaista mielestäsi tuon hb.n alenemisen puolustuskeinona?"

Ihan maalaisjärjellä päättelisin seuraavaa:
Home aiheuttaa ongelmia elimistöön joutuvien homemyrkkyjen vuoksi, elävää hometta ei elimistössä ole. Tämän vuoksi ei ole elävää organismiakaan, jonka raudansaantia kropan pitäisi vaikeuttaa. Sen sijaan esim. pitkäaikainen oireeton tai vähäoireinen tulehdus esim. nielussa tai hampaistossa merkitsee sitä, että elimistössä on jokin mikrobi kutsumattomana vieraana ja sen elinolosuhteet heikkenevät, kun elimistö vähentää saatavissa olevan raudan määrää.

Niinpä hemoglobiini ei homemyrkyistä voi laskea ainakaan samasta syystä, kuin infektion ollessa kyseessä. Sen sijaan on mahdollista, että homemyrkyille altistuminen voi laskea hemoglobiinia jonkin aivan toisen mekanismin/syyn vuoksi. Pikainen googletus löysi seuraavat homealtistusoireet:

Silmien ärtyminen
Nenän tukkoisuus, vesinuhavuoto
Kurkun karheus
Äänen käheys
Yskä
Limannousu
Hengenahdistus, hengityksen vinkuminen
Kuumeilu
Päänsärky, väsymys, nivel- ja lihassäryt

Osa noista kuulostaa flunssaoireilta. Nyt ihan spekuloin tässä, mutta voisiko elimistö erehtyä luulemaan homemyrkkyaltistuksen kokemisen infektioksi? Tällöin tietenkin hemoglobiinin lasku kuuluisi kuvaan.

t. Eklektikko
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: