Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Millä hemoglobiini ylös?  (Luettu 78878 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« : 03.01.2007 19:58:20 »

Yritin eilen käydä luovuttamassa verta, ajattelin että kun Jouluna tuli syödyksi hyvin ja levättyä, on hb varmasti hyvä ja voin luovuttaa.

Yllätys olikin suuri, kun tulokseksi annettiin vain 124!! En ollut uskoa sitä todeksi.

Miten saisin hb:n nousemaan ilman pakko- rautaa?

Olen ollut kyllä pitkin syksyä aika väsynyt, ja työterveydessä ovat kyttäilleet välillä korkeaa verenpainetta, mutta tämä oli kyllä yllätys. Syön pääasiassa kala-kana-kasvisruokia, mutta myös välillä punaista lihaa.

Töissä syön sitä mitä ravinto-opillisesti maassamme päiväkoti-ikäisille lapsillekin tarjotaan, joten en todellakaan syö mitenkään yksipuolisesti mielestäni.

Minulla on todettu joitakin vuosia sitten osteopenia (osteoporoosion esiaste), joten siksi syön erityisesti talvisin D -vitamiinia (Minisun) ja B -vitamiinia, sekä C -vitamiinia poretabletteina. Myös Aloe Veraa juon lähes päivittäin...  uglystupid2 välillä unohdan.

En käytä mitään erityisiä lääkkeitä. Päänsärkyjä hoitelen välillä Burana- Capsilla, sillä se liukenee nopeasti.

Olen viikon päästä menossa työterveyslääkärin vastaanotolle taas ja siellä on varmaan pakko ottaa tämäkin asia puheeksi.

Olisiko mitään vaihtoehtoisia hoitokeinoja kenelläkään tiedossa?
tallennettu

Rohana
Astro-nauttija
****
Viestejä: 790



Profiili
« Vastaus #1 : 03.01.2007 20:23:06 »

Mun mielestä sulla ei ihan hirveän huono tuo hb ole, et ole vielä aneeminen. Itselläni oli raskausaikana siellä 110 tietämillä ennenkuin edes suosittelivat neuvolassa aloittamaan raudan syönnin...olin kyllä tosi väsynyt, joten kai sen rautakuurin olisi maalaisjärjellä ajateltuna voinut aloittaa aiemminkin ihan omatoimisestikin!
Ni mutta asiaan! Eli ns. hyvän ruokavalionkin omaavilla voi yllättäen olla huono hemoklobiini, mikä voi usein johtua raudan huonosta imeytymisestä. Maito ruuan kanssa nautittuna heikentää raudan imeytymistä!

Tämän löysin suoraan netistä:
Hyviä raudan lähteitä ovat muun muassa palkokasvit, täysjyväviljatuotteet, vihreät lehtivihannekset ja kuivatut hedelmät. Samaan aikaan aterialla kannattaa nauttia C-vitamiinia sisältäviä ruokia, jolloin raudan imeytyminen tehostuu.

Mielestäni muistelen parsakaalinkin olevan hyvä raudan lähde, ainakin sitä sanotaan kasvisten Ramboksi  Cheesy
Sitä voi dippailla vaikka iltamässynä tv:tä tuijottaessa...
Tämmösitä nyt tuli mieleen, ruokavaliostahan tuo kaikki hyvinvointi alkaa!
tallennettu

-Lähden, jotta tulisin, Menen kauas, jotta lähellä olisin.-
Nils-Aslak Valkeapää
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #2 : 03.01.2007 20:43:21 »


Hei Emelia

Ei sulla tosiaankaan huono veri ole.Mutta nuo luovutusarvot.....ja ymmärtäähän senkin.
Olen itse ostanut luontaistuotekaupasta saksalaista Groitter...jotakin hirveetä yrttimönjää on lasipullossa. Se on tehokasta. Mutta minusta se oli oikein pahaa.
Havupuu-uute myös luontaistuotekaupasta on hyvä, eikä ole niin pahaa. Sitä kannattaa ottaa kuuri.
Nämä on minun (minun hb on 95- 100) apulaiset, kun lääkkeenä en rautaa siedä.
tallennettu
Aion
Vieras
« Vastaus #3 : 03.01.2007 20:55:30 »

Kräuterblutsaft
- sitä löytyy nestemäisenä ja tabletteina.
Nestemäinen imeytyy paremmin
ja saa hemoglobiinin nopeasti nousemaan.

Mielestäni hemoglobiinisi ei ole erityisen huono,
vaikka hiukan alakanttiin onkin.
Se ei ollut vaan tarpeeksi hyvä luovutukseen.
Pikku kuuri yrttimehua voisi silti tehdä terää. Smiley

Mielestäni juoma ei ole pahan makuista
- kyllä sen alas saa. Smiley
« Viimeksi muokattu: 03.01.2007 20:57:19 kirjoittanut Aion » tallennettu
Lake
Vieras
« Vastaus #4 : 04.01.2007 08:42:35 »

Nokkosta vaan peliin. Sillä tuttu nosti hemoglobinit hyviin lukemiin. Käytti tosin päivittäin aamupuuroon tehosekoitettuna.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #5 : 04.01.2007 10:28:47 »

Oletko tarkastanut B12 vitamiini, itsellani hemoglobiini laski viime kesana 57
en jaksanut yhtaan mitaan ja syy loytyi B12 vitamiinin imeytymisesta, nyt saan piikin kerran kuussa ja hemoglobiini oli 147, sehan on syyna yleensa punaisten verisolujen imeytymisessa (en syo lihaa)
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #6 : 04.01.2007 11:35:21 »

Minusta tuo Hb ei kuulosta alhaiselta, mutta tietysti tuossa luovuttaessa verta on se rajansa.
Itselläni tuon kaltainen olisi huippulukema. Hb:kin on hyvn yksilöllinen ja tuo yleinen raja on vain suuntaa antava. Tosin siitä tässä nyt ei ole kysymyskään.

Itselle nousee mieleen nuo samat parsakaali ja nokkonen. Lienisikö myös pinaatti...
Ja sitten tukena tietysti C-vitamiini ja muut imeytymisen varmistamiseksi.
Ja tietysti vanhat kunnon valurauta-astiat ruuanlaitossa, niistä olen myös kuullut liukenevan luonnollista ja turvallisissa määrin rautaa ruokaan.

Mistähän näin luonnossa, ei siis ravintona, voisi ajatella saavan rautaa tai jotain muuta, joka imeyttää sitä?
Kun nyt esim aurinko auttaa meitä D-vitamiinin saannissa ja imeytymisessä?
 Huh
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #7 : 04.01.2007 12:47:46 »

Täällä myös yks "vähäverinen"  2funny viimeks mitattu lokakuussa hb.97...
Nuo vinkit mitä kannattaa syödä olivat tervetulleita, kun melkein kaikki apteekin ja luontaistuotekaupan rautavalmisteet on tullu kokeiltua... masu tykkää kyttyrää  Sad

Näitä ei ole hyvä syödä yhdessä raudan tai sen imeytymistä auttavien aineiden kanssa...kananmuna, tee (paitsi vihreä ja valkoinen), maitotuotteet.
Lisäksi vaihdoin possunlihan (paitsi kinkun  Cheesy) naudanlihaan ja makkaratuotteet leivänpäälle meetfurstiin ja maksamakkaraan (nam!) Punaviinin on sanottu olevan anemisten juomaa...? Kuin kaiken punaisen syöminen vihreän lisäksi... punajuuri, maksa (nam, nam!) Oma  hoitava lääkärini on aina sanonut, että JOS voi muuten hyvin ja jaksaa elää, niin  huono hb. raja hilluu 90> Itse liikun kuin duracel  2funny

Mielestäni raudan aloittaminen ilman tarkista ei olisi välttämättä hyvä, koska hb.n nousu tekee samoja oireita kuin laskukin. Eli jos vaikka hb. on nousussa luontaisesti, lisärautaa ei ehkä tarvitsisi...?!
tallennettu
helen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 419



Profiili
« Vastaus #8 : 05.01.2007 21:46:57 »

Hb on huono jos menee alle sadan onko sinulla runsaat kk:t
itselläni oli sain siihen helpotusta ja nyt hb 138
tallennettu

Aurinko Rapu
Nousu Leijona
Kuu Oinas
Näillä mennään
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #9 : 08.01.2007 12:13:46 »

Miultako kysyt Helen? Vastaus on, jotta siellä tuo vika on... vaan kun ei löydy sopivaa hoitoa siihenkään  Wink vihjailevat koko systemin poisotolla  buck2 Mutta niin kauan kun hyvin pyyhkii, pyyhkiköön  Cheesy
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 21.01.2007 13:13:08 »

Heips!

Ja suuret kiitokset tähän ketjuun tulleista vastauksista.. Juu, eihän tuo Hb niin kauhean alhaalla ollut tuolloin, mutta ennen sen mittaamista olikin ollut Joulu, jouluruuat ja loma, joten miten alhaalla se onkaan mahtanut syksyn mittaan olla... Kauhean väsynyt olen kyllä ollut.

Ruokavihjeet ovat hyviä, samoin vitamiinit, mutta kun kaikki nuo (nokkosia lukuunottamatta  coolsmiley ) jo kuuluvat elämään olenkin vähän ihmeissäni...

Väsymys ilmenee uupumisena, haluttomuutena ja saamattomuutena. Korvien välissä suunnittelen kaikenlaista, mutta sitten kun pitäisi alkaa tehdä ja toteuttaa ei enää jaksakaan...

Kävin siellä lääkärissä, aiheena oli kivuliaat ja runsaat kk:t / korkea verenpaine, päädyttiin aloittamaan e -pillerit uudestaan huolimatta verenpaineesta. Puntarissa särkylääkkeiden jatkuva syöminen ja veritulppariskin mahdollisuus (kotimittauksissa vp normaali, tk:ssa aina korkea)..

Kräuterblutsaft -kuuria taidan kokeilla. Cool
tallennettu

taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #11 : 21.01.2007 14:45:00 »

Olen itse kärsinyt huonosta hemoblobiinista ikäni ja alhaisimmillaan se on ollut 52, vaikka olen aina syönyt hyvin.Kun se oli alhaisimmillaan niin minulle laitettiin 5 pussia verta ja rautatabletteja olen joutunut syömään jatkuvasti, mutta muutama vuosi sitten se loppui ja arvot on sen jälkeen olleet aina huiput 142 jne.... ja ainoa asia mitä tein oli se että söin multivita tabletteja säännöllisesti ja niissä kait ei muistaakseni ole edes rautaa, mutta ilmeisesti minulla puuttui jotain vitamiinia joka esti raudan imeytymisen.Muuta selitystä enasialle ole keksinyt eikä lääkäritkään minusta mitään vikaa löytäneet vaikka tutkivat päästä varpaisiin .
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Irish
Vieras
« Vastaus #12 : 21.01.2007 14:58:41 »

Tämä nyt ei ole kauheen ajankohtasta, sopii kesävinkiksi.. Kasvata persiljaa ja syö sitä reippaasti joka päivä. Tai no saahan sitä persliljaa talvellakin kaupoista.  Smiley

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/cobalami.htm

Siinä tietoa pernisiöösistä anemiasta.
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #13 : 21.01.2007 15:53:39 »

B-12 vitamiinin puutos voi olla yksi syy anemiaan.
Sen puutos aiheuttaa vaikka millaisia oireita, yleisin on varmaan väsymys, mutta voi olla esimerkiksi raajojen puutumista, masennusta.

Luin tästä ensimmäisen kerran noin 15 vuotta sitten tehdessäni tutkielmaa lukiossa ja lukiessani Gebreil Osman Hassanin (toiminut Suomessa 1970 -luvulta lähetien lääkärinä)kirjaa anemioista. Löysin itsestäni noita Gaston'in manitsemia piirteitä...

Sen jälkeen olen yleensä ollutkin sitä mieltä ettei alhaiseen Hb:n pitäisikään syödä rautaa vaan juuri B -vitamiineja.

Omalla kohdallani tuo B -vitamiinien puutos ei varmaan voi tulla kyseeseen, tai sitten elimistössä jokin syö B -vitamiinejani hurjaan tahtiin, sillä syön (lähes) päivittäin Bioteekin Vahvaa Teho B -vitamiinia joka sisältää tiamiinia (B1), riboflaviinia (B2), Niasiinia (B3), B6 -vitamiinia, B12 -vitamiinia, biotiinia, foolihappoa, pantoteenihappoa ja para-aminobentsoehappoa (mitä lieneekään). B12 -vitamiinia on 1000% vuorokautisen saannin vertailuarvosta.
tallennettu

Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #14 : 14.01.2009 16:37:46 »

Hmmm..

Sanoisin, että kannattaa panostaa viljoihin ja siemeniin (pellavansiemenet, auringonkukansiemenet, sesaminsiemenet) - niistä saa sekä rautaa että b-ryhmän vitamiineja monipuolisesti.. Erityisesti kaurassa on paljon rautaa, joten kaurapuuroa napaan. Tähän kun yhdistää vielä soijatuotteet sekä tummanvihreät kasvikset (vihreät linssit, pinaatti, parsakaali, persilja, basilika, nokkonen, merilevä!) ja vielä pavut, niin elimistö saa takuulla tarpeeksi rautaa.....

Olen ehkä jäävi puhumaan tästä aiheesta, kun anemiasta ei ole hajuakaan.

Äitini on ollut 10v kasvissyöjä (ei edes kanaa syö, pari kertaa vuodessa kalaa ja kananmunia) ja hänen hemoglobiininsa oli viimeksi mitattuna 180 vaikka normaalisti se on 160... Kuppaukseen siis vaan....
56v ja edelleen menkatkin... Eikä hänellä mitään sairautta ole mistä tuo vois johtua. Mulla oli viimeksi 155, joten tämä on perinnöllistä..
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: