Sivuja: [1] 2 3 ... 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Maidon ja gluteeninsiedon omatestaus  (Luettu 82769 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« : 05.07.2013 11:17:31 »

Noniin, tässä vihdoin sitten tämä mitä lupailin jossain vaiheessa. Tämä on perusohjeiltaan Mark Hymanin kirjasta The Blood Sugar Solution, jota en itse kuitenkaan suosittelisi ruokavalion pohjaksi: Perusideat insuliinin vaikutuksista ovat kohdallaan, mutta silti mies suosittelee syötäväksi tavaraa jonka glykeeminen indeksi ei ole järjestään matala, lisäksi esitetty ruokavalio on vähärasvainen ja kasvissyöntipainotteinen - ei siis meikäläisen näkökulmansta ihmisen lajinmukaista ravintoa ollenkaan. Mutta opuksessa on erinomaista tietoa insuliinin vaikutuksista ja ihmisen biokemiasta noin ylipäätään, eli suosittelen tietoteoksena ilman ko. ruokavalion noudattamista. (MInä söin ko. kirjan tavoin taannoin kun uskoin virallisesta jaadajaadasta suuren osan, enkä ollut kovinkaan terve.) Olen myös lisäillyt omiani mahdollisiin reaktioihin; esim. ihomuutoksista kirja mainitsee aknen, mutta minä taas saan gluteenista atooppista ihottumaa...

Muttasiis: Ainoa mitä ko. kirja ei kerro on, kuinka kauan pitäisi olla ennen testiä ilman viljaa ja maitoa, koska tämä testi tulee sinä kohtaa kun kirjan neuvoja noudattava on muutenkin ollut ilman niitä vaikka kuinka kauan ja haluaa vain testailla voisiko ne lisätä takaisin ruokavalioon.. Toisaalla mainitsee että suoliston toipumiseen ja tulehduksen rauhoittumiseen voi mennä jopa 12 viikkoa, eli sekös se sitten olisi se ilman-olo-aika ennen testiä?  Shocked

Itse uskon että lyhyempikin aika ilman ennen testiä riittäisi, Antti Heikkilän mukaan jo 2 viikkoa ilman viljoja poistaa ison osan oireista, jos vaivojen syynä ylipäätään olivat viljat. Eli jokainen pohtikoon osaltaan, itse voisin kuvitella jotain 2 vko - 1 kk välillä. Muttasiis, ensin joka tapauksessa ollaan kokonaan ilman viljoja ja maitotuotteita ja sitten aloitetaan testi.

1) ensin testataan maitotuotteilla
2) syödään niitä 2-3 kertaa päivässä kolmen päivän ajan
3) sitten seurataan reaktioita 72 tunnin ajan (=3 vrk)
4) jos jo syödessä tai seuranta aikana tulee reaktioita, lopetetaan testiaineen syöminen välittömästi
5) maitotestin jälkeen odotellaan 3 vuorokautta ilman maitotuotteita
6) sitten toistetaan samat kohdat gluteenilla/gluteeniviljoilla samoin ohjein

Tässä mahdolliset testiajan reaktiot jotka osoittavat ettei maitotuotteet/gluteeni sovi:
- painonnousua
- ruuanhimot (engl. cravings - voi siis olla yleinen ahmiminen tai tietyt ruuanhimot)
- nesteen kertyminen
- nenän tukkoisuus
- hengitysteiden tukkoisuus
- päänsärky
- "aivosumu" (itse olen taannoin kuvaillut tätä nimellä ruokakooma: sumuinen, hidas olo, pää ei tunnu toimivan)
- muistamisvaikeudet
- mielialaongelmat (masennus, ahdistus, vihaisuus)
- uniongelmat
- nivelkivut
- lihaskivut
- kivut ylipäätään
- uupumus/väsymys
- ihomuutokset (akne, atooppinen ihottuma jne)
- muutokset ruuansulatuksessa (turvotus, kaasu ripuli, ummetus, refluksihäiriö)

Ja lisäisin vielä tähän, että tätä testiä voi varmasti käyttää myös sokeriin: Sain juuri luettua John Yudkinin jo 1960-luvulla alun perin ilmestyneen kirjan Pure, White and Deadly, joka kertoo sokerin vaikutuksista ja siitä löytyi aikamoisia vaikutuksia esim. juuri ruuansulatusmuutosten osalta: esim. sokeri lisää vatsahappojen eritystä parhaimmillaan jopa 20% ja riittävän vahvoina pitoisuuksina (varsinkin tyhjään vatsaan ja nesteissä, kuten limut) aiheuttaa osmoosi-ilmiön kautta välittömiä vaurioita ruuasulatuskanavan limakalvoille aina suusta alkaen.  Nyt ymmärrän miksi karkkien makeus tuntuu suorastaan polttavan suuta...   Shocked Sad

(http://fi.wikipedia.org/wiki/Osmoosi)
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013 11:20:51 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #1 : 08.07.2013 06:31:15 »

Olen itse kärsinyt enemmän tai vähemmän nyt vatsaoireista.
Ne tulee ja menee, joskus on monta viikkoa maha huonona, sitten taas voi olla kuukaudenkin ok.

Vähensin maitotuotteiden käyttöä, sitten lopetin sen. Oireet pysyi poissa, mutta palasi. Olen vähentänyt viljojen käyttöä hyvin paljon. Silti on oireita. Pitäisi varmaan kokeilla ihan kokonaan ilman?

Ongelma on se, että minulla on ruoka-allergioita. Esimerkiksi en voi syödä raakana vihanneksia juurikaan, enkä hedelmiä.
Olen miettinyt miten korvaisin esimerkiksi viljat ja maidon. Ilman toista on helppo olla, mutta ilman kumpaakin pelkään, etten saa tarpeeksi kaloreita ja ravinteita, sillä olen hyvin hoikka muutenkin..

Viljoilla saan juurikin sitä mahaa täyteen; puuro ja murot esimerkiksi.

Maidoista taas rahkat ja jugurtit on hyviä välipaloja.

Onko tälläiselle "uusavuttomalle" antaa vinkkejä ns. helpoista tavoista korvata viljat ja maito?  Embarrassed

Aamut aloitan normaalisti puurolla. Olisiko mahdollista säilyttää puuro ruokavaliossa, jos valitsee gluteenittomat kaurahiutaleet. Niitä kuulemma on?
Vai onko ne yhtä haitallisia.

Leivän pois jättö on helppoa.

Aamuisin en kerkiä kokkailemaan kotona, joten puuro on ollut helppo syödä työpaikalla. En voi ruveta kokkailemaan munia ja pekonia arkiaamuisin Cheesy

Kuulisin mielelläni ajatuksia, sillä olen ihan kädetön vielä tämän ruokavalion kanssa..
Epäilen, että minulla stressivatsa yhdistyy tuollaiseen ruoka-aineherkkyyteren ja siitä johtuu ns. ruokailun jälkeinen röyhtäily, turpoaminen, usein aamuisin vatsa sekaisin.

Voisiko kyseessä olla myös hapoton vatsa? Sitä olen epäillyt.

Eksperteiltä mielipiteitä Smiley

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 08.07.2013 08:37:33 »

Monilla ihmisillä maidonsieto paranee, kun viljat jätetään  kokonaan pois. (Päinvastoin tämä puolestaan ei taida toimia, ainakaan en ole kuullut kenestäkään, joka olisi ruvennut sietämäään viljaa paremmin jätettyään maitotuotteet pois.)

Ja kyllä, pitäisi kokeilla kokonaan ilman, jotta saisit selville johtuvatko oireesi viljasta vai eivät.

Ruoka-allergioista: Ainoat vihannekset joiden syömisestä raakana on hyötyä ovat salaattivihannekset, eli kaikenlaiset salaatinkaltaiset ja kurkku. Kaikista muista vihanneksista kehosi saa ravinteet paremmin irti, kun syöt ne kypsennettyinä ja rasvan kanssa. Ei siis tarvitse stressata siitä, ettet voi syödä raakoja kasviksia. Modernit jalostetut hedelmät ovat vitaminoituja sokeripommeja, joten jos voit marjoja syödä, et saa hedelmistä mitään erityistä lisäarvoja jonka perään pitäisi haikailla.

Viljojen fytiinihappo kelatoi mineraaleja, eli estää niitä imeytymästä. Niinpä vaikka täysjyvävilja koeputksessa näyttää jonkin verran ravinteikkaalta, käytännössä et siitä paljoa ravinteita saa - paitsi kaloreita sellaisessa muodossa, että se entisestään haittaa ravinteiden saantia:

Hiilihydraatit nimittäin johtavat insuliinineritykseen (sitä kun tarvitaan hiilihydraattien=sokerin käsittelyyn elimistössä) ja insuliini mm. vaikuttaa munuaisiin niin, että virtsan mukana pääsee poistumaan enemmän c-vitamiinia kuin kuuluisi (ja lisäbonuksena suolaa ja virtsahappoa puolestaan ei poistu niin paljoa kuin olisi tarkoitus, jolloin riski kohonneeseen verenpaineeseen ja kihtiin kasvaa). C-vitamiini menee myös soluihin samaa reittiä kuin sokeri ja sokeri 'etuilee', joten suurella hiilihydraattikuormalla se ei pääse soluihin vaikka söisit sitä kuinka paljon. Sokerin käsittely soluissa puolestaan kuluttaa b-ryhmän vitamiineja.

Pienentämällä hiilihydraattimääriä (enkä nyt puhu atkins-tyyppisestä tai ketoosista ollenkaan, vaan vain siitä että jättää vain pois ne eniten insuliinineritystä aiheuttavat eli viljat, perunat/juurekset, sokerit ja modernit sikamakeat hedelmät, ei ole tarvetta laskeskella hiilihydraattimääriä, vain vahtia niiden laatua) pienennät siis vitamiinien tarvettasi merkittävästi.

Pähkinät, jos vain voit niitä syödä, ovat hyvä energian ja ravinteiden lähde. Ja jos maltat kokeilla yllä olevan ohjeen mukaan sekä viljan että maidonsiedon, voi olla että lopulta sitten siedätkin maitotuotteita ja siinä tapauksessa niitä kannattaa ilman muuta syödä; luomumaitorasva on erittäin ravinteikasta.

Minä olen korvannut viljojen kalorit rasvoilla: Luomukermalla, luomuvoilla ja rasvaisella lihalla/kalalla, oliiviöljyllä, pähkinöillä ja manteleilla. Ja kaikki vatsavaivani ovat poistuneet kun olen lakannut syömästä viljoja.

Aamiaiseksi voit syödä vaikka keitettyä kananmunaa jonka voit keittää edellisenä iltana, jos tuntuu ettei ole aikaa muutoin. Se kannattaa syödä voin (jos pystyt syömään) tai kookosrasvan (jos sopii sinulle) kanssa, niin se pitää nälkää paremmin. Itse en syö aaamiasita lainkaan kun ei maistu, lorautanpa vain reippaasti kuohukermaa kahviin. Ihmiset laittavat kuulemma myös kylmäpuristettua kookosöljyä kahviinsa, siinäkin yksi vaihtoehto jos lopulta käy ilmi ettei mikään maitotuote sovi sinulle.

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #3 : 08.07.2013 11:25:22 »

Kiitos, että viitsit jakaa tietojasi Smiley
Pähkinäallergikko olen myös.

Tuo keitetty muna-aamiainen voisi toimia Smiley Voita käytän nyttenkin jonkin verran.
Mitä mieltä olet siitä, että kun jättää viljat pois, niin voiko ns. huoletta herkutella rasvoilla vai pitääkö varoa edelleen? Siis meinaan, kun rasvastahan on tehty paholainen, jota pitää välttää. En kyllä ole vältellyt, mutta siis voiko esimerkiksi turvallisin mielin vaikkapa syödä pekonia ja vaikka paistettuja munia leivän sijaan?
Tuntuu, että nykyään on niin pirusti informaatiota kaikkialla ja ne ovat ristiriidassa keskenään. Suurin osa ruokasuosituksista tuntuu olevan ihan kivikautista ja jopa haitallista.

Mun täytyy nyt oikeasti kokeilla sitä koko viljatonta ruokavaliota ja katsoa miten elimistöni siihen reagoi.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 08.07.2013 12:00:49 »

Rasvasta on tehty paholainen puutteellisella tieteellisellä näytöllä. Suosittelen Gary Taubesin kirjaa Miksi Lihomme, jossa kerrotaan sekä lihomisen että siihen liittyvien sairauksien metaboliasta, kyseessä ei siis ole dieettikirja ollenkaan.

Minä syön yli 100 g kovaa eläinrasvaa joka päivä. Kokonaiskolesteroli laski lukemasta 4,8  lukemaan 4,4 kun lakkasin syömästä viljoja ja aloin syödä rasvaa enemmän.  Grin Cheesy Verenpaine 117/75, paastosokeri 5,1, atooppinen ihottuma ja hengitystieallergiat kadonneet lähes täysin, unentarve tipahtanut tunnilla per vrk, yleinen vireystila parempi, 'aivosumu' tyystin kadonnut, kuten myös vatsavaivat.

Sitäpaitsi HDL kolesteroli - se 'hyvä' kolesteroli - korreloi käänteisesti hiilihydraattikuormaan: Mitä enemmän hiilihydraatteja, sitä matalampi HDL. Tämä suhde on niin vakio, että kun tutkimuksissa ei aina luoteta ihmisten omaan raportointiin kulutetuista hiilihydraateista, se pystytään suurehkolla tarkkuudella varmistamaan HDL-lukemasta. (Tosin ne oikeasti sydäntautiriskejä indikoivat arvot ovat Apo1A ja ApoB sekä niiden välinen suhde, eivät suinkaan ne arvot joilla sitä nyt arvioidaan).

Jos jätät viljat pois, on sinun saatava vastaavat kalorit jostain muualta ja proteiinissa on se ongelma, että suurina määrinä se happamoittaa elimistöä ja lisäksi kroppa muuttaa ylimääräisen proteiinin sokeriksi, eli sitten ollaankin taas lähtöruudussa insuliininerityksen suhteen, vaikka ehkä viljan itsessään aiheuttamat ongelmat jäävätkin pois. Hyvä jos voit syödä voita ja jos on varaa kannattaa investoida luomuvoihin.

Jo 200 vuotta sitten tiedettiin, että ne ovat hiilihydraatit jotka lihottavat ja lihavuuden myötä tulee sitten kasa sairauksia. Vielä 1950-luvullakin oli lääkäreitä, jotka saivat potilaansa laihtumaan ja tervehtymään hiilihydraattirajoituksella. Sen jälkeen kyseenalaisen tieteen perustelema propaganda, joka tuottaa paljon rahaa elintarvike- ja lääketeollisuudelle, on valitettavasti lyönyt läpi voimalla. Onneksi nyt vihdoin on pradigma murtumassa. Mutta ei tarvitse olla ylipainoinen tai diabeetikko hyötyäkseen siitä että vahtaa hiilihydraattiensa laatua (laatua vahtaamalla määrä tippuu lähes automaattisesti sopivalle tasolle), en minäkään ollut.

Muunmuassa Antti Heikkilä on sitä mieltä että jo parissa-kolmessa viikossa näkee oliko vaivojen syynä vilja, joten ei sitä viljatonta niin hirmuisen kauan tarvitse kokeilla. Ja sitten voi vielä tehdä tuon testin jos haluaa. Ja se maidonsieto voi tosiaan parantua viljattomalla niin, ettei molempia tarvitse jättää pois. Maitotuotteiden laatua toki kannattaa myös vahdata: Homogenoitu maito ei ole hyvä idea, onneksi luomumaidot ovat homogenoimattomia, luomukuohukerma myöskin.

Jos pähkinäallergiasi ei ulotu manteleihin, ne ovat erinomaista ravintoa. Samoin voit kokeilla mitä kroppa sanoo esim. auringonkukansiemenistä tai seesaminsiemenistä. (minulle ne eivät sovi, mutta ovat kyllä erinomaista ravintoa)

Ai niin vielä tämä:
Sokeri on vielä paljon pahempi asia kuin viljat. Varsinkin sokeri tyhjään vatsaan, jolloin se aiheuttaa suoraa osmoosivauriota ruuansulatuskanavan limakalvoissa. Ja se on sitten ihan se ja sama onko se vaikka raakaruokosokerin muodossa, tai esim. hedelmätäysmehuna. Sokeri on sokeri on sokeri.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2013 12:12:08 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #5 : 08.07.2013 12:43:16 »

Kiitos uudelleen Smiley

Aion nyt kokeilla viljattomuutta. Lisään sitten samalla rasvaa, sillä tosiaan, en halua laihtua yhtään, mielellään voisin hieman lihoa..
Olisi ihanaa sitten myöhemmin pystyä säilyttämään maitotuotteet ruokavaliossa, sillä pidän niistä kovasti.
Ja ei minulla todellakaan ole mitään sitä vastaan, että saan sitten herkutella voilla ja kermalla Smiley Minulle parasta herkkua ovat nimen omaan kaikki sellainen mikä on tuhtia rasvaa.. Aiemmin kolesterolini oli koholla ja minulle lääkäri paasasi rasvojen pois jättämisestä, vaikka en aiemmin käyttänyt rasvaa juurikaan. Nyt kun olen viime vuosina syönyt enemmän rasvaa, niin kolesterolini on laskenut  :Smiley Eli päinvastoin!

Olen niin väsynyt näihin säännöllisen epäsäännöllisiin vatsavaivoihin. Tuntuu välillä ettei ruoka sula millään, sitten välillä koko systeemi on jumissa ja sitten taas yht'äkkiä kaikki solahtaa ruuansulatusjärjestelmän läpi liian nopeasti. Siinä sitten kaikki murinat mahassa ja kuplii ja on turvonnut olo eikä energiaa  buck2

tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #6 : 08.07.2013 21:25:29 »

Parantuisikohan ihmiskunnan terveyden tila dramaattisesti,
jos kapitalistisesta lääketieteestä päästäisiin tyystin eroon?

Toisin sanoen, lääketeollisuus pitäisi ilmeisesti sosialisoida...

 Shocked   Huh
« Viimeksi muokattu: 08.07.2013 21:27:03 kirjoittanut sideman » tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #7 : 09.07.2013 23:48:06 »

No aivan varmasti paranisi mutta kun raha puhuu...
Tää menee hieman ohi aiheen mutta ruokavalioon liittyy. Ystäväni on ISO mies 190cm/135kg
Lempiruokana erilaiset makkarat kera kinkkusalaatin ja maidon. Olen koittanut hienovaraisesti sanoa ettei tolla meiningillä pitkälle pötkitä
Nyt alle 30-vuotialla on niin paljon läskiä että testosteroniarvot on alhaalla ja omien sanojensa mukaan kuin pms-oireet päällä.
En olis ikinä uskonut että miehille voi tulla tollasta mutta Eklektikko kirjoitti jo aikasemmin täällä että miehille voi tulla epäedullisia hormonal juttuja ja tosiaan pitää paikkaansa tässä tapauksessa.
Kiukkuinen, kireä, levoton usein. Ei mielenterveysongelmia muuten vaan liikaa kiloja, väärää ruokaa liikaa
Soitti eilen mulle eilen että on aloittanut dieetin ja liikkuu nyt enemmän. Hyvä!
Tolla ruokavaliolla ja kiloilla ei olis montaa vuotta elimistö jaksanut.
Mites sit kun viljat jättää pois on alkoholin laita? Eikö voi juoda bissee lainkaan? Siiderissä on sokeria ja sekin on huono eli mitä alkoholia voi juoda? Kirkasta viinaa? Yäk! Viiniä?
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #8 : 10.07.2013 09:17:11 »

Kysyn vielä lisää Smiley

Eilen olin ekaa päivää ilman viljoja. Oikeastaan, olin myös ilman perunaa, riisiä.
Röyhtäily väheni jo heti, sen huomasin eilen.

Ongelmani on se, että kun illalla lähdin harrastamaan liikuntaa, huomasin luonnollisestikkin että veto oli vähän vähissä, sillä kasviksista saamani hiilihydraattien määrä oli niin pieni..
Luin tärkkelystoleranssista ja oireeni sopii siihen melko täydellisesti, eli kaikki tärkkelys voi olla tälläiselle ihmiselle haitallista; peruna, riisi, viljat... Mutta miten ihmessä saisin tarpeeksi hiilareita, että jaksan liikkua kunnolla? Vai, onko salaisuus siinä, että hiilareita pitäisi korvata sillä rasvalla? Hurjasti?
Voiko hyvin vähäinen hiilarimäärä olla vaarallinen? Kuinka paljon sinä Eklektikko syöt hiilareita? Grammoissa?

Sitten lueskelin, että vähähiilaridietiksi kutsutaan sellaista, jossa hiilarit on alle 100 tai 70g vuorokaudessa. Löytyy vähän ristiriitaista tietoa.. Laihduttajat kai pitää ne alle 20 grammassa. No joka tapauksessa, tajusin, että minähän ole ollut vähähiilarisella ruokavaliolla jo vuosia, tietämättäni! En olisi arvannut, että ne rajat on noin korkeat. En minä ole viljaa hulluna puputtanut. Lähinnä aamupuuroa, toisinaan muutama peruna päivässä tai vähän muroa, joskus harvoin riisiä perunan tilalla. Mutta määrät melko pieniä.

Leipää joskus.


No, minä en halua laihtua. Minä haluan pitää painoni ja ehkä jopa lihoa. Miten saisin hiilareita, ilman suuria tärkkelysmääriä ja miten saan pidettyä itseni vahvana ja voimissani? Onko salaisuus runsas rasva nimen omaan ja miten paljon sitä tarvitaan?
Olen ihan käsi näiden kanssa Cheesy

Vatsa tosiaan on nyt ollut ainakin parin päivän ajan ok. Ei turvotusta, ei röyhtäilyä, ei ripulia. Eilen söin kaksi munaa, vähän peokonia, kanaa uunivihannesten ja sienien kanssa, fetasalaattia, höyrytettyä parsakaalia voilla, rahkaa. Maitotuotteita haluaisin tosiaan lisätä ruokavalioon takaisin enemmän.

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 10.07.2013 10:03:32 »

Olikos se niin, että olit allerginen kaikille pähkinöille ja myös manteleille? Jos vain mitään pähkinää/mantelia voit syödä, ne ovat erinomainen hiilihydraatin lähde. Maitotuotteet myös, mutta olikos niin että haluat ensin olla ilman maitotuotteita myös nyt samalla kun testailet viljojen pois jättämistä? (Muokkaus: Viestin lopusta huomasin, että syöt edelleen maitotuotteita, mutta en nyt jaksa koko viestiä muokkailla uudelleen sen mukaiseksi, joten älä välitä alkuosan siihen viittaavista teksteistä.)

Vaikka se sokeri onkin ikävä asia, niin rasva samalla syötynä suojelee vatsaa. Muutama pala tummaa suklaata (vähintään 50% kaakaota) on hyvä hätäkeino saada hiilihydraatteja ennen treeniä. Tai sitten joku hedelmä vaikka, mieluummin kokonainen hedelmä kuin hedelmämehu, kun sokeri on 'kiinni' hedelmän kuiduissa, se on kaikkein vähiten haitallisessa muodossa.

Hiilihydraatteja ei tarvitse liikuntaan sinänsä, ainoastaan räjähtävää voimaa vaativissa suorituksissa saattaa tarvita hiilihydraattilisää. Uskoisin, että sinun kohdallasi kyse ei ole sinänsä siitä että hiilihydraattien vähyys olisi haitannut menoa, vaan siitä että kun juuri vasta olet ne viljat pois jättänyt, olet siirtymävaiheessa sokeripolttoisesta rasvapolttoseksi. Tällöin voi mennä muutamasta päivästä viikkoon ennen kuin insuliinitasot laskevat riittävästi ettei keho koko ajan vaadi sokeria polttoaineeksi ja kroppa oppii käyttämään rasvahappoja suoraan energiaksi. (ketoosia/ketoneita ei siis tarvita, mitokondriot puksuttavat ihan iloisesti energiaa rasvahapoista sellaisenaan, itse asiassa helpommin kuin glukoosista joka vaati ensin 'esikäsittelyn') Ota siis liikunnan suhteen rauhallisesti jonkin aikaa nyt siirtymävaiheessa.

Sinun tulee saada sama kalorimäärä päivässä kuin ennenkin, vaikka et enää söisikään niitä viljoja, mikä tarkoittaa sitä että kaikki on syytä syödä täysrasvaisina versioina ja käyttää rasvaa muutenkin melko huolettomasti. Lisää rasvaa sen mukaan kuin maistuu. Minä syön juustoviipaleetkin nykyään voilisän kanssa, koska jo suutuntuma kertoo että 20% rasvaa juusto on liian vähärasvaista välipalana nälkää pitääkseen.  Grin

Hyvin vähäinen hiilihydraattimäärä ei ole millään tavoin vaarallinen jos saat kaikki tarvitsemasi ravinteet. Laihduttajatkaan eivät välttämättä syö vain 20 g hiilaria päivässä, sen verran syödään jos tieten tahtoen halutaan ketoosiin (moni aloittaa laihdutuksen lyhyellä ketoosijaksolla, koska se häivyttää näläntunnetta ja saa laihtumisen reippaaseen vauhtiin, jatkuva ketoosi ei ole välttämätön laihdutuksessakaan), mutta moni menee ketoosiin jo 50 g hiilareilla. Se 20g on esitetty kirjoissa sen vuoksi, että sillä sinne ketoosiin halutessaan pääsee takuuvarmasti, siinä kaikki.

Vähähiilihydraattinen on vielä 150 g hiilareitakin, ainakin siihen nähden mitä ihmiset yleensä syövät. Sinunhan ei tarvitsisi niitä vahtia ollenkaan, kun et halua laihtua vaan päinvastoin: Ongelmana on tässä nyt vain se, että olet allerginen pähkinöille ja et halua vielä kokeilla sopisivatko ne maitotuotteet kuitenkin (fiksua, koska vasta kun vatsa on viljojen jäljiltä rauhoittunut, selviää se siedätkö maitotuotteita). Niinpä jos et halua mennä alhaisilla hiilareilla, niin sitten on saatava hiilareita vaikka juuri marjoista, hedelmistä tai tummasta suklaasta.  Kasviksista paprika on harvinaisen korkeahiilarinen, mutta se aiheuttaa joillekin vatsaongelmia. JOs voit sitä syödä, siitä niitä saa enemmän kuin kasviksista yleensä.

Jos sinulla ei ole tärkkelysintoleranssia, peruna on usein kaikkein vähiten hankala vaihtoehto, riisi puolestaan viljoista vähiten yleensä ongelmia aiheuttava. Mutta ehkä nekin  kannattaa sitten testata yksitellen tuon ekan viesti ohjeen mukaan vasta sitten kun olet saanut gluteenin ja maitotuotteet testattua?

Itse en laskeskele hiilareita ollenkaan ja melko todennäköisesti minulla ne lukemat asettuvat välille 70-150 g päivässä. Saan hiilihydraattini etupäässä maitotuotteista ja pähkinöistä, mutta onhan niitä ihan kaikissa vihanneksissa ja marjoissakin, vaikkakin todella pieniä määriä.

Ja sitten minulla on kyllä yksi merkittävä poikkeus, joka on sekä viljatuote että teollinen elintarvike: Yosa kaurajugurtti. Käytän makua mustikka-banaani, jossa ei ole lisättyä sokeria ja joka on luomua. Maitohapattaminen hajottaa viljojen myrkyllisiä ainesosia, joten jos ei ole tärkkelysintoleranssia, Yosa voi olla hyvä vaihtoehto. Tavallisesta kauralesepuurosta saan karmean närästyksen, mutta Yosa ei tuota ongelmia. Edelleen kuitenkin ottaisin kokeiluun vasta, kun gluteeni ja maito on jo testattu.  Itse käytän Yosaa sen vuoksi, että teen eväspöperöä töihin kotona itse kefiirisienellä tehdystä kefiiristä. Se on niin äreän hapanta, että se vaatii jotain happamuutta leikkaamaan ja siihen käytän makeutukseksi Yosaa. Mutta ei se pöperön lopputulos ole kyllä silti makeaa tavallisen ihmisen suuhun, tai kovin makeaa edes minun suuhuni; kunhan leikkaa vähän kefiirin happamuutta.

Summa summaruma: Voimattomuus liikunnan yhteydessä on todennäköisimmin siirtymävaiheongelma, sillä ei se pyöräily räjähtävää voimaa vaadi. Rauhallisesti vain liikunnan suhteen viikon verran tms. ja varmista että saat tarpeeksi kaloreita noin ylipäätään.

Eilisen syömisesi, niihin voi lisätä rasvaa näin: Uunivihanneksiin  voita päälle, munien kanssa voita, fetasalaattiin oliiviöljyä, ja kun näemmä niitä maitotuotteita nyt edelleen syöt, niin rasvattoman rahkan vaihto kermarahkaan (rainbowlla on sellainen) tai turkkilaiseen jugurttiin lisää myös helposti rasvaa kokonaisuuteen. Kana nahkoineen, sillä rasva on nahassa ja kuohukermaa ihan mihin vain maistuu.  Smiley Syömisesi vaikuttivat oikein hyviltä ja monipuolisilta.

Kropalta menee jonkin aikaa sen rasvapolttoisuuden oppimiseen, mutta sitten kun se on sen oppinut ei pitäisi olla isompia ongelmia liikunnankaan kanssa. Ja sitten on vielä sellainen juttu, että ei kaikkien kroppa tykkää todella matalista hiilihydratteista, vaan toiset voivat huonosti hyvin matalilla hiilarimäärillä. Tämä selviää kokeilemalla, jos hiilareiden laatu on hyvä (esim. juuri maitotuotteet, pähkinät jos voit, marjat, tumma suklaa ja se Yosa) niin se ei rasvapolttoisuutta haittaa. Voi olla että sinä olet juuri sellainen ihminen ja saattaa muuten olla että minäkin olen, sillä en ole edes kokeillut mitä tapahtuisi sellaisilla 20-50 g päivässä lukemilla. Minä vahdin vain sitä laatua, enkä määrää ja voi olla että sinulla jäivät vain hiilarit turhan alas juuri nyt. Kovin matala hiilarimäärä ei ole millään tavoin siis vaarallinen, mutta ihan vaarattomastikin voi se kroppa vihjailla huonolla ololla, että nyt niitä haluttaisiin vähän enemmän.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013 10:11:04 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #10 : 10.07.2013 10:15:53 »


Sinun tulee saada sama kalorimäärä päivässä kuin ennenkin, vaikka et enää söisikään niitä viljoja, mikä tarkoittaa sitä että kaikki on syytä syödä täysrasvaisina versioina ja käyttää rasvaa muutenkin melko huolettomasti. Lisää rasvaa sen mukaan kuin maistuu. Minä syön juustoviipaleetkin nykyään voilisän kanssa, koska jo suutuntuma kertoo että 20% rasvaa juusto on liian vähärasvaista välipalana nälkää pitääkseen.  Grin


Juustonani on viime aikoina ollut Oltermanni 17%. Jokin aika sitten ostin
erreyksessä rasvaisempaa versiota (32%?). Se oli jäädä syömäti kun siinä ei
maistunut juuri mikään muu kuin rasva!

  buck2  :Smiley
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #11 : 10.07.2013 10:29:37 »

Ehkäpä E:stä pitäisi tehdä diktaattorin valtuudet omaava sosiaali- ja terveysministeri?  :Smiley

Meillä Suomessa uskotellaan, että olemme tervettä kansaa ja että ruisleipä ja maito ovat terveyttä ylläpitäviä ruokia. Miksi sitten johdamme monen sairauden esiintyvyydessä? Miksi esimerkiksi osteoporoosista on tullut uusi kansantautimme, vaikka maitoa kulutetaan meillä niin paljon? Pekka kysyy.

Sanojensa vakuudeksi Pekalla on näyttää Eurostatin tilastotieto. Sen mukaan vuonna 2009 syntyvä suomalainen poika elää terveenä keskimäärin 57-vuotiaaksi asti, kun taas samana vuonna syntynyt ruotsalainen ja norjalainen voi nauttia elämästään terveenä yli 70-vuotiaaksi. Tilaston mukaan suomalaiset ovat saksalaisia lukuun ottamatta koko EU-alueen sairainta kansaa.


http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/pekka-nieminen-muutti-ruokavalionsa-paleoksi

Maito ja leipä ovat siis suurimmat syylliset Suomen kansan sairastuvuuteen?  Shocked

Hmmm... mutta eikös Ruotsissa lisätä sokeria vähän kaikkeen? Sikäläiset leivätkin
tuppaavat olemaan ällön makeita?? Vai olenko taas kerran aivan kuutamolla??

Olisikohan kuitenkin mentaliteetilla osuutta tuohon sairastuvuuden eroon??
Suomessakin "iloiset" hurrit elävät keskimäärin huomattavasti kauemmin kuin
nyreät ugrit??
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013 10:52:39 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #12 : 10.07.2013 10:38:53 »

Juustonani on viime aikoina ollut Oltermanni 17%. Jokin aika sitten ostin
erreyksessä rasvaisempaa versiota (32%?). Se oli jäädä syömäti kun siinä ei
maistunut juuri mikään muu kuin rasva!

Minä olen varsin hifistelijä juustoissa, koska ne ovat Yosa-kaurajugurtin ohella suunnilleen ainoa syömäni asia jossa tarvitaa tuoteseloste ja ainesosaluettelo: Kaikki juustot joissa tarvitaan happamuudensäätöainetta ja muita lisäaineita diskaan sillä perusteella, että on sitä osattu vuosituhansia juustoja tehdä ilmankin, jos niitä tarvitaan, jossain on jotain vialla: Tavoiteltu ehkä liian pitkää hyllyikää tms.

Syön vain muutamaa juustoa: Rainbowlla on viipaloitu luomugouda jossa ei ole lisäaineita ja palana myytävä kova kypsytetty luomujuusto, jossa ei myöskään ole. Satunnaisesti muita juustoja, mutta kun harvoin syön juustoa kylmänä (joskus välipalana) niin näillä kahdella olen pärjännyt, kun laitan vain lämpimiin ruokiin ja munakkaaseen.

Kaikki juustot eivät vaan ole hyviä, Oltermanni on aika mauton rasvattomampanakin versiona, eikä se 17% mikään järjettömän vähärasvainen ole. Superpallo-edam on ehkä mauttomin juusto kaikista.  Smiley
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 10.07.2013 10:42:46 »

Ehkäpä E:stä pitäisi tehdä diktaattorin valtuudet omaava sosiaali- ja terveysministeri?  :Smiley
 ---

Maito ja leipä ovat siis suurimmat syylliset Suomen kansan sairaalloisuuteen?  Shocked

Hmmm... mutta eikös Ruotsissa lisätä sokeria vähän kaikkeen. Sikäläiset leivätkin
tuppaavat olemaan ällön makeita?? Vai olenko taas kerran aivan kuutamolla??

Ei kiitos diktaattorin tittelille: En halua vastuuta yli 5 miljoonan ihmisen terveydestä, sitäpaitsi aina kun puuttuu toisten vapaaseen tahtoon kerää karmaa, jokainen on vapaa syömään itsensä sairaaksi minun puolestani.

Leipä on minun katsannossani suurin syyllinen.
Maitotuotteet syyllisiä näissä tapauksissa:
- Kyseiselle ihmiselle maito ei vaan sovi, ei laktoosi-intoleranssin vuoksi, vaan sen vuoksi että maitoproteiini ei sovi. Lektiinit jälleen.
- Kyseinen ihminen käyttää vain teollisia 'maito' tuotteita, eli homogenoituja ja lisäaineellisia. Minä käytän kyytön raakamaitoa, luomukuohukermaa, luomujuustoja ja luomumaitoa (pastöroitu mutta ei homogenoitu). Pastörointi on paljon pienmpi paha minun mielestän kuin homogenointi.
- Kyseinen ihminen syö paljon  hiilihydraatteja ja paljon maitorasvaa: Hyväkään rasva ei ole hyvä juttu, jos se yhdistyy sokeriin tai muuten jatkuvasti korkeisiin hiilihydraattimääriin.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #14 : 10.07.2013 11:00:14 »

[ Kyseinen ihminen käyttää vain teollisia 'maito' tuotteita, eli homogenoituja ja lisäaineellisia. Minä käytän kyytön raakamaitoa,


Mistä ihmeestä Suomessa saa kyytön raakamaitoa? Miina Äkkijyrkältä?  Smiley

Kuinkahan monelle suomalaiselle sitä riittäisi päivittäiseen kohtuulliseen käyttöön?  Shocked
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 8
  Tulostusversio  
 
Siirry: