http://yle.fi/alueet/helsinki/ylen-lantinen/2010/04/aarrekartan_avulla_kohti_unelmia_1601105.html Aarrekartan teko on simppeliä
Tämän vuosisadan suurin keksintö on että muuttamalla ajatuksensa ja asenteensa, ihminen muuttaa elämänsä" William James.
Jokaisen ihmisen elämäntavoite on tulla onnelliseksi. Miten se olisi mahdollista meillä jokaisella? Ihminen luo oman elämänsä omilla ajatuksillaan. Kaikkea toimintaa ja kaikkia tunteita edeltää ajatus. Ihmisillä on tapana syyttää olosuhteita, jos elämässä on vastoinkäymisiä. Jos ihminen ei onnistu jossakin asiassa, usein on kuitenkin niin, että ihminen on syvällä sisällään ajatellut että en osaa, en ole sen arvoinen, tai minulla ei ole toivoa, ei siis kannata edes yrittää ettei tipahda korkealta.
On asioita, joille ihminen totisesti ei voi mitään. Synnynnäisesti sydänvikaisena syntynyt on yksi tällainen asia. Vaikka ihminen ei itse asialle voi mitään, voi hän ja ainoastaan hän valita miten hän suhtautuu sydänvikaansa. On totta että kaikki suoritukset eivät suju samalla tavalla kuin terveeltä kanssaeläjältä, mutta juuri siinä saattaa olla aarre, jopa timantti kätkettynä. Ihmiset ovat koko maailmassa keskittyneet viimeiset 50 vuotta erityisesti suorituksiin ja tehokkuuteen.
Vaikka suoritusmahdollisuudet tekniikan kehityksen myötä ovat parantuneet, ihmiset ovatkin uupuneet ja ahdistuneet. Tämä kaikki johtuu siitä että ihminen ei tule onnelliseksi tekemällä tehtävänsä ja kuluttamalla. Tarvitaan kykyä ajatella, kokea ja olla syvemmin. Elämää me tarvitsemme, elämän laatua ja sisältöä. Ja voimia siihen, että lakkaisimme vertaamasta itseämme ja suorituksiamme muihin. Että alkaisimme elää enemmän itsemme näköistä elämää. Että kelpaisimme itsellemme paremmin, vaikka emme saisi suorituksia aikaan, vaikka tehomme loppuisivat tykkänään.
Oivallus: Se mitä ihminen on ihmisenä on tärkeämpää kuin kaikki suoritukset yhteensä.
Juuri tehokkuusajattelu, joka korostaa enempi näkyvien kuin näkymättömien arvojen merkitystä on lisännyt ilmeisesti myös ihmisten pelkoja.
Kun korostetaan suorituksia, suhtautuminen sairastamiseen, vanhenemiseen ja kuolemaan koetaan uhkana. Tottakai ne sitä ovatkin silloin kun ne yksilölle ilmaantuvat. Olen saanut mahdollisuuden olla jopa satojen kuolevien lähellä heidän lopetellessaan maallista vaellustaan. Yllätys onkin, että ikään ja sukupuoleen katsomatta ihminen on täysin valmis kuolemaan ja aivan peloton, rauhallinen, vaikka sama ihminen vielä jokin aika sitten olisi ollut valmis maksamaan mitä tahansa saadakseen elinaikaa lisää. Olen siis vakuuttunut, että niin suuri tuntematon kuin kuolema onkin, se itse opettaa ennen kuolemista ihmiselle itselleen kaiken tarvittavan. Eli tarkoitan sanoa, että nyt voisi alkaa nauttia elämästä niissä olosuhteissa kuin on mahdollista, elämän syli kantaa aina kulkijaansa.
Ihminen oppii asioita lähes aina kriisien kautta. Kriisi antaa ihmiselle mahdollisuuden pysähtyä ja kysyä tärkeitä kysymyksiä. Kuka minä olen? Mitä minä haluan elämältä? Mikä on arvoni muille ihmisille? Varmaa on että pelkästään sairaana syntyminen ja eläminen on tärkeän tehtävän suorittamista. Vastuulliseen ihmisyyteen ja henkiseen kasvuun sairaan lähellä eläminen ilman muuta antaa mitä parhaat mahdollisuudet. Vastuu omasta elämästään merkitsee aina myös vapautumista. Vastuun kautta ihminen huomaa että ei olekaan tilastonumero tai diagnoosi, vaan ihminen, jolla voi myös olla sydänvika. Löytääkseen omat voimavaransa ihminen tarvitsee syvää kosketusta itseensä, siihen mikä on hänessä vahvaa ja hyvää sekä myös siihen mikä vielä on kipeää ja keskeneräistä.
Oma persoonamme on tärkein työvälineemme elimmepä millaista elämää tahansa. Ensimmäinen tärkeä tehtävämme on oppia rakastamaan itseämme, koska vain itseään rakastava ihminen voi rakastaa muita ihmisiä ja ympäristöään. Ihminen etsii syvällä sisällään kokemusta elämän tarkoituksesta eli että olisi mielekäs syy elää. Ihminen tarvitsee konkreettisia tavoitteita tulevaisuudelleen. Itsensä tunteva ja itseään rakastava ihminen ei ole tuuliajolla vaan asettaa selkeitä tavoitteita kaikelle sille minkä katsoo elämässään tavoittelemisen arvoiseksi. Ilman tavoitteita ei voi saavuttaa mitään. Kun on jotakin mihin pyrkiä, elämällä on suunta ja tarkoitus.
Ajatukset ovat syy, elämä on seuraus, näinhän se meni. Ajatusten muuttamisessa on usein vaikeinta tunnistaa millaisia ajatuksia mielessään pyörittää. Mielikuvat ovat hyvä ajatusten muokkaaja. On olemassa jopa tutkittua tietoa siitä että mielikuvat luovat todellisuuden. Toisin sanoen millaisia videoita itsestäsi pään sisällä katselet, alkaa muodostua todeksi elämässäsi. Ajatukset ja mielikuvavideot ovat usein päähänpinttymiä joista on tietoisesti vaikea luopua. Hyvä keino on hankkia uusia mielikuvia. Terveys, ihmissuhteet, Työ-varallisuus-harrastukset ja Minäkuva-unelmat ovat asioita, joita voit mielikuva työskentelyn avulla parantaa. Kysy ensin mitä haluat itse. Jos sinulla on unelma, sinulla on taatusti lahjoja sen toteuttamiseen, anna mennä. Elämähän ei ole loppuun asti ihmisen päätettävissä, mutta suhtautumistapasi terveyteesi ja elämääsi on taatusti erilainen jos päätät elää yli 100 vuotiaaksi tai kuvitella kuolevasi kenties huomenna. Tavoitteet toteutuvat 90 %:sti kunhan niistä ei ole haittaa itsellesi, muille ihmisille ja maailmalle.
Jos kirjoitat tavoitteesi paperille, kirjoita se niin kuin tavoitteesi olisi jo toteutunut (esim. Olen haaveilemassani työssä television kuvaussihteerinä ja nautin työstäni) . Tee mahdollisimman selkeät tavoitteet, äläkä innostu kokeilemaan jotakin mitä et todellakaan halua; tavoitteilla on taipumus toteutua. Tavoitteitten tekemistä helpottaa, kun mietit, mitkä asiat elämässäsi ovat hyvin, annat anteeksi ihmisille jotka ovat sinua loukanneet, luotat että saat kaiken mikä on sinulle tarpeen elämässä ja olet nöyrä elämän suuren mysteeriön edessä, eli kaikkea ei voi eikä tarvitsekaan tietää, on paljon asioita, joiden ei ehkä tarvikaan aueta ihmismielen ymmärrettäväksi.
Aarrekartta on helppo tapa tehdä tavoitteita. Vasempaan ylänurkkaan päivämäärä, jolloin teit sen, oikeaan alanurkkaan päivämäärä, jolloin tavoite on toteutunut. Laita enkeli tai aurinko symboloimaan elämän kantavaa voimaa ja laita kuvia mitä ikinä haluat toteuttaa elämässäsi. Leikkaa mieluisia valokuvia itsestäsi tekemään niitä asioita mitä haluat. Voit myös rakentaa itsesi esim. jonkin kuvaston ihmisestä, muista oma pää hartioitten päälle, jos käytät vieraitten ihmisten kuvia. Laita unelmamatkoja, unelma-ammatti, maksimoi terveytesi, miltä Sinusta tuntuu, auto, jonka haluat, kumppani jota toivot, kuinka varakas haluat olla yms. Huomaat, että aarrekartan teko on hauskaa puuhaa ja kun saat sen valmiiksi laita se paikkaan, jossa voit 2 minuuttia päivässä katsella sitä, ja tavoitteesi ovat aikanaan totta. Selitys on yksinkertainen. Ihminen saa kohtuuden rajoissa kaiken mitä hän osaa pyytää. Ja koska mielikuvat ohjaavat ihmisen ajattelua, ihminen alkaa tehdä tietämättään valintoja, jotka ohjaavat häntä tavoitteensa suuntaan, vaikka se tuntuukin siltä, maailma tuo asioita tarjottimella vastaan.
Onnea matkallesi. Olen aivan varma, että jossakin unelmasi kököttää ja odottaa, että alkaisit toteuttaa sitä. Todennäköistä on, että myös sydänviastasi on jotakin hyötyä verrattuna terveeseen kanssaeläjääsi, matkalla unelmiisi. Elämä on jokaista varten, muista että olet oman elämäntarinasi, tuottaja, ohjaaja ja näyttelijä. Moni sydänvikainen onkin jo ilmaissut sen asian mikä teki onnelliseksi. Usein siihen on liittynyt toiselle hyvän mielen tuottamista. Ja todella sitä voi tehdä jopa kaulasta alaspäin halvaantuneet ihmiset. Uskalla elää upea elämä, olet sen ansainnut. Maailma on pullollaan ihmisiä, jotka ovat ylittäneet rajansa. Sinä voit olla yksi niistä. Olet osoittanut voittamisentaitosi jo ennen syntymääsi, sen täytyi olla merkityksellinen kisa. Jatka voittokulkuasi edelleen.