Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Feminismi ja feministit?  (Luettu 33070 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Alzbeta
Vieras
« : 20.10.2005 21:27:05 »

Heips,
olin nuorempana ( =myöhäisteininä ) sellainen "pikku feministi", mutta iän myötä aihe on jotenkin jäänyt hieman taka-alalle ajatuksissa.

Nyt kuitenkin jotain on tapahtunut ja kysymys ja aihe on alkanut taas mietityttämään. Sain tänään kuulla eräältä miespuoliselta henkilöltä, että habituksessani on kuulemma jotain feminististä... En ole ihan varma pitäisikö tuo ottaa kohteliaisuutena vai...
no...

Eli siis mitä sanotte aiheesta astrologian kannalta? Itselleni tulee mieleen, että radix kartallani on esimerkiksi Uranus yhtymä Aurinko ja uskon, että se tekee minusta osaltaan kyllä aikas vapaamielisen, suvaitsevaisen ja uudistushaluisen.

miksi juuri nyt taas, niin huomasin, että progressiivinen kuuni siirtyi juuri Vesimieheen. Hassu sattuma?
tallennettu
Mamie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 416



Profiili
« Vastaus #1 : 21.10.2005 08:18:43 »

Niin, miten tuon feminismin tosiaan voisi selittää kartalla? Undecided smiley6600
tallennettu

Aurinko vaaka 10.
La Papessa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 290


Profiili
« Vastaus #2 : 21.10.2005 11:41:02 »

Tasa-arvokysymykset ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Kaikenlainen syrjintä sapettaa minua suunnattomasti. Telaketjuilla en ole itseäni kahlitsemassa mihinkään, ja tietty feministisyys tuskin näkyy millään tavalla ulkonäöstäni. Päin vastoin, tyyliäni on kuvailtu perinteisen naiselliseksi.

Varmasti kohdallani feminismiini on vaikuttanut kolmoshuoneen painottuminen kartallani. Tulen yleisesti ottaen erittäin hyvin toimeen muiden naisten kanssa, "sisaruus" ei siis ole minulle vain tyhjä, kaunoihin kaatuva sana.
tallennettu
rasvapakara
Vieras
« Vastaus #3 : 21.10.2005 14:06:20 »

Minulla taitaa kummiskin olla liian leveä pää, jotta olisin edes androgyyninen. laugh Omasta mielestäni oon naisellinen, kun taas muut väittää, että oon kovin miehekäs. Muttako tuo venus(neitsyt) oppositio mars (kalat) on niin ristiriitainen. Ja kummatkin vielä neliöissä kuuhun, saturnukseen ja uranukseen. Shocked  Tuntuu, että fyysinen ja henkinen puoli ovat tavallaan erillään toisistaan tai jotain. Cry
tallennettu
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #4 : 21.10.2005 15:21:22 »

Jaa, että miten Femiinisyyden voi nähdä kartalta?

Itse olen käynyt tekemässä Astromartissa syntymäkarttoja. Siellä on elementit:  Maskuliinisuus, Feminiinisyys, joustava, ilma, tuli, muuttuva etc.

Tämä antaa jotain osviittaa kyllä.

Esim. Mulla on Femiiniisyyttä ja joustavuutta eniten astromartin kartan mukaan, mutta tunnen joskus olevani, enempi mies, kuin nainen, mitä työntekemiseen tulee, muuten kyllä ihka aito nainen Cool
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija
*****
Viestejä: 594



Profiili
« Vastaus #5 : 21.10.2005 17:26:04 »

Minäkin olen feministi - tai siis niinhän oikeastaan kaikki fiksut ihmiset ovat, mutta harvat tunnustavat ääneen. Myös kaikki muutkin tasa-arvoisuuteen liittyvät asiat saavat minut liikkeelle.

Tuolla Uranus-vaikutuksella voisi olla merkitystä. Minulla se on nouseva planeetta ja Aurinkokin on joskin Kaloissa niin aivan Vesimiehen rajalla. Kolmoshuonekin on vahva - siellä ovat yhtymässä Mars ja Merkurius "yllättäen" Vesimiehessä..  :Smiley

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #6 : 23.10.2005 11:34:56 »

Rasvapakara,
eiköhän jokaisella joskus ole vähän sellainen tunne, kuin se fyysinen ja sitten taas henkinen puoleni ovat valovuosien päässä toisistaan
 Cry

Tuosta aiheesta jo sinänsä voisi aloittaa oman aiheensa...

Mielenkiintoista, kertokaapa miten kolmos huone liittyy feminismiin?
Kaikki kirjailijatkin, ainakin ennen, olivat miehiä  2funny
tallennettu
kamomilla
Vieras
« Vastaus #7 : 23.10.2005 12:21:33 »

Olen myös henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja! Kuu löytyy 3. "siskosten" huoneesta vesimiehen merkistä ja sille tekee vielä Uranus kolmiota. Tasa-arvo kaikkien olentojen kesken on perustavanlaatuinen tapani hahmottaa maailmaa! En myöskään ole mikään telaketju-feministi, (neitsyt-ihmisenä liian hillitty moiseen), mutta kaikenlainen epäoikeudenmukaisuus risoo niin pirusti! tickedoff
Varmaan Pluto-aurinko-yhtymällä siinäkin osansa. Olen aika ehdoton asian suhteen - jos näen epäoikeudenmukaisuutta, en voi olla siihen puuttumatta.
tallennettu
Gimmy
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53



Profiili
« Vastaus #8 : 23.10.2005 12:25:49 »

"Minäkin olen feministi - tai siis niinhän oikeastaan kaikki fiksut ihmiset ovat, mutta harvat tunnustavat ääneen. "

Jostakin syystä en voi allekirjoittaa ylläolevaa lainausta. Miksi pitäisi olla feministi ollakseen fiksu?

Mielestäni feminismi on kaikkea muuta kuin feminiinistä. Pidänkin itseäni ennemminkin feminiinikkona, sillä minulle on tärkeämpää ajaa molempien sukupuolten hyvinvointia. Eikö se ole tasa-arvoa?

Tasa-arvoa on kai sekin, että saa tuoda itsessään esille sekä maskuliinisia että feminiisiä puolia sukupuolesta riippumatta.   Kiss police

gimmy
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #9 : 23.10.2005 12:48:09 »

Ahaa, kolmonen on siskosten huone? Mikäs sitten on "veljesten huone"?
 coolsmiley

Gimmy osui naulan kantaan, olen samaa mieltä, että JOKAISEN tulisi ikään ja sukupuoleen katsomatta voida ilmaista sekä sitä feminiinistä että maskuliinista puoltaan.

Olen myös samoilla linjoilla siinä että tuskin mikään ismi on suorassa yhteydessä kenenkään älykkyyteen tai tyhmyyteen.

Löysin linkin aiheeseen liittyen, femun päiväkirjan...

www.uta.fi/~tlmihap/femu/femu.html

Ihan asiallisia ja hyviä pohdintoja. Väkivallakko -kirjoitus on todella hurjaa luettavaa!  knuppel2  tickedoff
tallennettu
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija
*****
Viestejä: 594



Profiili
« Vastaus #10 : 23.10.2005 18:27:50 »

Koska feministit ajavat nimenomaan sukupuolten _tasa-arvoa_, eivät naisten paremmuutta, ovat minun mielestäni kaikki fiksut, eli tasa-arvoa kannattavat ihmiset feministejä. Varmasti ihminen voi olla tietyllä tapaa älykäs ja pitää samalla jompaakumpaa sukupuolta toista parempana, mutta minun silmissäni hän ei ole kuitenkaan fiksu.

Tällä halusin kiinnittää huomiota siihen, että moni erehtyy luulemaan feminismiä "naispuoliseksi sovinismiksi", mitä se ei missään nimessä ole. Jostain syystä feminismistä on tehty kirosana, ja siksi monille (nuorille) naisille ja varsinkin miehille on vaikeaa kutsua itseään feministiksi, vaikka sukupuolten tasa-arvoa kannattaisikin. Claes Andersson sanoikin asian jotenkin miehiin paremmin uppoavalla tavalla, että jokainen sivistynyt mies on samaa mieltä feministien kanssa. Näin pääsevät nimittämästä itseään suoraan feministeiksi  :Smiley.

Enkä minäkään siis todellakaan ole mikään miesvihaaja. Tulen välillä ihan hävettävänkin paljon paremmin miesten kanssa juttuun, rakastan flirttailua ja naisellisuutta. Ja haluan myös korostaa, etten ole sitä mieltä, että naisilla on kaikki hyvin sitten, kun he ovat "muuttuneet miehiksi", vaan haluaisin enemmän arvostusta naisille läheisille asioille ja arvoille.

Ugh, olen puhunut  Smiley.

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #11 : 23.10.2005 19:44:26 »

Eli siis mitä sanotte aiheesta astrologian kannalta? Itselleni tulee mieleen, että radix kartallani on esimerkiksi Uranus yhtymä Aurinko ja uskon, että se tekee minusta osaltaan kyllä aikas vapaamielisen, suvaitsevaisen ja uudistushaluisen.

miksi juuri nyt taas, niin huomasin, että progressiivinen kuuni siirtyi juuri Vesimieheen. Hassu sattuma?

Tasa-arvokysymykset ovat läheisiä minullekin. Vesimies on astrologinen tasa-arvon kannattaja ja tasapuolinen tiedonjakaja, joten en ihmettele jos nämä teemat ovat Vesimies/Uranus-ihmisille tärkeitä. Tuo proge-kuun siirtyminen Vesimieheen sopii siis minusta hyvinkin tämän aiheen nousemiseen elämässä esille. Oma radix-kuuni on Vesimiehessä ja Uranus "sinä-huoneessa" eli seiskassa. Lisäksi Vesimiehen merkistä löytyvät kartallani Mars ja Merkurius, edellinen neliössä ja jälkimmäinen kolmiossa Uranukseen. Esim. parisuhteessa edellytän automaattisesti sitä, että molemmat voivat tehdä kaikenlaisia kotitöitä, eikä mieheni tarvitse edustaa mitään perinteistä miehen roolia (eivät ole tainneet edustaakaan Wink).

Mielestäni feminiinisyyttä ja feministisyyttä (= tasa-arvon kannattamista) eivät kartalla kuvaa samat tekijät, eli olen tässä Gimmyn kanssa samoilla linjoilla, ettei niitä voi suoraan toisiinsa yhdistää. Esimerkiksi omalla kartallani sekä Venus että kuu (feminiinisyyden edustajat) ovat varsin "epäfeminiinisissä" merkeissä, eli Venus Oinaassa (maskuliinisen Marsin merkki) ja kuu Vesimiehessä. Nousumerkki on karu Kauris ja muutenkin planeettapainotus kasautuu tuonne ykköshuoneeseen. Feminiiniseksi laskettavaa ominaisuutta eli herkkyyttä löytyy lähinnä vain Kalat-auringon verran. Luulen, että juuri tästä syystä näenkin sukupuolet samanarvoisina enkä ymmärrä, miksi esim. työn tekemisen kannalta sinänsä olisi väliä, onko tekijä nainen vai mies. Olen myöskin usein työhön liittyvissä neuvotteluissa yms. pannut merkille, että feminiininen ulkomuotoni tuntuu usein vaikuttavan siihen, miten vakavasti minuun suhtaudutaan ja luo ehkä ennakkokäsityksiä jotka eivät täysin pidä paikkaansa. Jotkut ovat tuntuneet hämmästyvän, kun paljastuu että tällaisella "tytönheitukalla" voikin esim. oikeasti olla valtaa päättää asioista. Pidän itse asiassa paljonkin tällaisesta "kasvottomasta" viestinnästä mitä netissä ja sähköpostin välityksellä voi harrastaa, koska siinä ajatukset (kyvyt, tiedon, ym.) voi tuoda ilmi puhtaimmillaan, ilman "häiritsevää" fyysisyyden aspektia asiaan.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
apache
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #12 : 24.10.2005 01:04:13 »

Itse kannatan tasa-arvoa enkä ujostele kutsua itseäni feministiksi. Inhottaa vaan, kuinka negatiivinen kaiku sanalla on. En voisi olla enempää samoilla linjoilla Linnin kanssa (karma for u Smiley) Parhaillani yritän repiä jostain rahaa, jotta voisin hankkia unifemin "No woman left behind" -paidan. (kannattaa muuten tutustua ko. järjestöön http://www.unifem.fi *vinkvink*)

Olen muutenkin yhteiskunnallisesti suuntautunut ihminen ja toivoisin, että edes jollain tapaa voisin tulevassa työssäni vaikuttaa naisten asemaan (monien muiden asioiden ohella Cheesy). Tähän taitaa osaltaan vaikuttaa Vesimies MC:llä. Toisaalta mars ja aurinko 11.huoneessa vaikuttanevat myös suotuisasti aktiivisuuteen tällä saralla. Venus on kaksosissa, vaikuttaa varmaankin myös. Ulkoplaneetoista kolme on jousimiehen merkissä, aatteellisuutta mahdollisesti myös sieltä? Muuten olenkin sitten aika jämähtänyt :Smiley Härkä aurinko merkurius mars, Rapu  askendentti

Mutta joo...We can do it! knuppel2
tallennettu

puhuessas mua katselet, oltais kuin metsäneläimet, öisin tuijoteltais hiljaa taivaalle

Life is a process of becoming, a combination of states we have to go through. Where people fail is that they wish to elect a state and remain in it. This is a kind of death.
Kornilla
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3


Profiili
« Vastaus #13 : 25.10.2005 21:19:28 »

Hei

Itse ajattelen, että miehessä feminismi ilmentää puhtaaammin älyä,  tervettä itsetuntoa ja vaikkapa empatiakykyä kun taas naisella ikävä kyllä samoihin hienoihin ominaisuuksiin voi kipeämmät asiat, kuten kokemus erilaisesta kohtelusta ja vaikkapa alistamisesta/sorrosta heittää varjonsa. Jotkut naiset eivät edes huomaa heikompia mahdollisuuksiaan eikä se heitä satuta, kun taas jotkut miettivät jo viisivuotiaana miksi tyttöjen elämää ja tekoja rajoitetaan ja arvioidaan eri tavalla kuin poikien.  Tottakai monet niistäkin naisista, jotka eivät ole havainneet omassa elämässään saaneensa tietynlaista kohtelua sukupuolensa vuoksi voivat älyllisesti myöntää että muiden naisten kohdalla se on mahdollista ja väärin. 

Kuu oinaassa 10. huoneessa neliössä 12. huoneen rapu-Aurinkoon ja Saturnus 7. huoneessa vesimiehessäkö teki minusta havainnoivan feministin jo pikkutyttönä.. ??

Minustakin feminismin pitäisi olla jokaisen normaalin, ajattelevan ihmisen ominaisuus. Mikäköhän naisen kartalla saa aikaan sen, että on ilmoitettava " minä en ole mikään feministi"?
tallennettu
Kornilla
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3


Profiili
« Vastaus #14 : 25.10.2005 21:35:34 »


Mielestäni feminismi on kaikkea muuta kuin feminiinistä.

Tämä Gimmyn lause (irti yhteydestään esitettynä - lukekaa koko viesti jos Gimmyn  koko ajatus kiinnostaa) saattaisi ilmaista jotakin feminismin vastaisuudesta.

Feminiinisyyden menettämisen pelko? Onko sellaista, voisiko sen nähdä kartalta?
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 21:41:19 kirjoittanut Kornilla » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: