Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Feminismi ja feministit?  (Luettu 32298 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Gimmy
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53



Profiili
« Vastaus #15 : 25.10.2005 21:04:31 »

Vastaus kysymykseesi:

Miksi kaikki eivät halua lukeutua jonkun ismin kannattajaksi ja miten se mahtaisi näkyä kartalla:

ehkäpä vain skorpioninousuisena ei niele mitään ismejä itsestäänselvyyksinä...
siksi suhtaudun kriittisesti myös feminismiin...

Sukupuolten tasa-arvon eteen voi ihan hyvin tehdä töitö julistamatta itseään feministiksi...

Mikäli se on jonkun mielestä epä-älyllistä... niin empä koe sitä millään tavalla omalla kohdallani ongelmaksi! coolsmiley

Rauhaa, leidit, rauhaa!

Gimmy
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #16 : 25.10.2005 21:41:43 »

Itse asiassa yksi syy miksi halusin tämän aiheen ottaa esille on se, että
minkä takia feminismi tai termi feministi tuntuvat aiheuttavan erittäin paljon sanaharkkaa NAISTEN välillä? Tätä olen suuresti hämmästellyt.

Onko käsite ja termi "naiseus"/ "naisellisuus" kokenut sitten radikaalin 60-luvun uuden vielä radikaalimman mullistuksen meidän aikanamme? On puhuttu paljon siitä kuinka miehet ovat hukassa "miehisyyden" ja "miehuutensa" kanssa, ovatko naiset yhtä hukassa?

Vesimies ja Uranus tulivatkin jo esille, mutta heräsi ajatus, että voisiko myös Plutolla ja Skorpionilla  valtaan ja valtataisteluihin liittyen olla myös tässä asiassa osansa? Voisin kuvitella, että Skorpionit tai muuten Pluto vaikutteiset ihmiset voisivat olla juuri niitä, jotka jo pienenä kiinnittävät siihen huomiota, että toiset tuntuvat olevan tasa-arvoisempia kuin toiset.
tallennettu
Gimmy
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53



Profiili
« Vastaus #17 : 25.10.2005 22:41:25 »

"voisiko myös Plutolla ja Skorpionilla  valtaan ja valtataisteluihin liittyen olla myös tässä asiassa osansa? Voisin kuvitella, että Skorpionit tai muuten Pluto vaikutteiset ihmiset voisivat olla juuri niitä, jotka jo pienenä kiinnittävät siihen huomiota, että toiset tuntuvat olevan tasa-arvoisempia kuin toiset."

Ja skorpparina sitä on pakko tutkia ja funtsia asiat perinpohjin, ja kääntää kaikki kivet... Kurkkasimpa omaa karttaani tämän asian valossa vähän tarkemmin ja huomasin, että mulla plutokin on mukavasti neitsyen merkissä 10-huoneessa... Kymppihuoneessa on myös uranus, joka mulla on vaa'assa.

Siviilissä teenkin päivittäin töitä tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta.
Käytänössä se on joskus tappelua tuulimyllyjä vastaan, mutta siitäkös tällainen oinas-skorppari lannistuisi...

ja kyllä, teen tätä työtä yksityisenä yrittäjänä
 Cheesy
tallennettu
Kornilla
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3


Profiili
« Vastaus #18 : 25.10.2005 23:31:10 »

Alzbeta,

todellakin - Pluto -  tottakai!

Minulla se on kolmannessa huoneessa ( oinas-kuu  aspect_sex vesimies-saturnus )-YOD:in kärkenä joten feminismini voi olla vaikka karmista. ( luin jostakin että jotkut pitävät YOD:ia karmisena samoin kuin saturnusta laskusolmulla) Ehkäpä minulla on hirveä menneisyys sovinistina  Wink.

Tuota naiseus/naisellisuus asiaa olisi kiva pohtia mutta nyt tulee uni silmään. Ehkä myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 23:37:18 kirjoittanut Kornilla » tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #19 : 26.10.2005 12:33:19 »

Pluto? Wink Juu, miksei. Minulla sekin löytyy seiskahuoneesta, oppositiossa Venukseen Oinaassa... :Smiley Avomieheni, joka on (yllättäen...) aurinko-Skorppari, on myös joskus kutsunut itseään feministiksi. Hänen kuunsa on 11. huoneessa ja jotakuinkin samoilla linjoilla ollaan näissä tasa-arvoasioissa.

En itsekään oikein välitä mistään ismeistä, saati sitten että kutsuisin itseäni jonkun sellaisen kannattajaksi. En kuulu edes mihinkään puolueeseen, ehkä tämä Kalat-Vesimies-yhdistelmä kavahtaa tällaista ryhmittelyä? Tai ilmeisestikään tässä elämässä ei tehtäväni ole mitenkään erityisesti taistella jonkun asian puolesta... :Smiley Minusta näitä asiansa kiihkeitä kannattajia kuitenkin tarvitaan, osoittamaan epäkohtia ja kiinnittämään niihin yleistä huomiota.

Kiinnostavaa tuo minkä Alzbeta toit esille, että feminismi toisi esiin sanaharkkaa nimenomaan naisten välillä. Omia kokemuksia tuosta ei juuri ole, mutta voisin ajatella että ehkä naiset, jotka eivät ole tottuneet kantamaan itse vastuuta asioista, voisivat ajatella feminismin olevan jonkinlainen uhka? Monella on kenties jo lapsuudenkodista sellainen malli, että miehen "täytyy hoitaa" kaikki paitsi lastenhoito - ja moni myös tyytyy tähän. Itse esim. yllätyin kun jostain (olikohan lehti tai nettipalsta) luin, että vielä nykyäänkin jotkut naiset antavat miehen hoitaa kaikki perheen raha-asiat. Olen kuitenkin miettinyt, onko tässä todellakin kyse sukupuolesta, vaiko kuitenkin jo nykyään yhä enemmän vain erilaisista ihmistyypeistä ja persoonallisuuseroista? Automaattisesti ajatellaan, että mies (Mars) on se aktiivinen osapuoli ja nainen (Venus) passiivinen. Näinhän energiat puhtaimmillaan menevätkin, mutta kyllähän astrologisestikin usein näkee, että useilla miehillä voivat "maskuliiniset" planeetat sijaita feminiinisissä merkeissä ja naisilla päin vastoin. Kuvittelisin mieluusti, että sitä mukaa kun ihmiset ikään kuin "löytävät itsensä" ja itselleen ominaisen tavan toimia, he pääsisivät myös eroon vanhoista kaavoista ja sukupuolirooleista.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3526



Profiili WWW
« Vastaus #20 : 26.10.2005 13:10:34 »

Tervehdys,

elämä on tehnyt minusta feministin. Kuu löytyy perusnaisellisesta Härästä huoneesta 11. Yhtymässä tähän on Kuun yläsolmu, joten aineksia olisi tulla oikein julkifeministiksi.  Cheesy

1960-70 -luvun feminismillä on huono kaiku, koska sen johdosta feministi on miesvihaajan synonyymi. Sitähän naisasialiikkeen ei tarvitse olla. Myös se ärsyttää, että feminismi ymmärretään niin, että miesten ja naisten pitäisi olla samanlaisia. Näinhän ei ole, sen on varmasti jokainen vähänkin poikien tai miesten kanssa tekemisissä ollut nainen saanut havaita.
Edellinen sukupolvi on kuitenkin taistellut tärkeiden asioiden puolesta, jotka meille nykynaisille ovat itsestäänselvyyksiä. Ilman heitä meillä olisi vähemmän mahdollisuuksia tehdä elämässä valintoja. Ehkä vieläkin eläisimme täysin miehistä riippuvaisina. Työmarkkinoilla tapaa kuitenkin edelleen naisten vähättelyä tai kotirintamalta suoranaista uran sabotointia miesten taholta, joten työtä riittää vielä.

Minusta nykypäivänä naisten suurin ongelma on se, etteivät he todella arvosta omaa naiseuttaan. Mitä se sellainen naiseus on, että pyritään muuttumaan miehiksi? Feminiinisessä energiassa on paljon sellaista voimaa, lämpöä ja viisautta, jota maskuliinisessa energiassa ei ole. Naiset eivät tosin itse tätä tajua, vaan pitävät perusnaista kaakottavana ja ylitunteellisena silmienräpsyttäjänä.

Siis meille naisille olisi tärkeintä tajuta, ettei meidän tarvitse olla miehiä, eiks je?
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #21 : 26.10.2005 13:49:58 »

Siis meille naisille olisi tärkeintä tajuta, ettei meidän tarvitse olla miehiä, eiks je?

Juu, ja laajennettuna tämä sama ajatus: tulisi tajuta, ettei kenenkään ylipäätään tarvitse olla muuta kuin sitä mitä on. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Keho
Vieras
« Vastaus #22 : 26.10.2005 14:40:14 »

Totta se jo on, ettei enää feministien tarvitsekaan taistella naisten oikeuksien puolesta, koska se tehty jo on eli olemmeko vapauttaneet itsemme olemaan vain niitä Rauhan sekä Rakkauden luojia, kuten alkuperäinenkin tarkoitus naiselle on.  smitten angel

Eli Luoja-Jumalattaria olemme jokainen ilmankin, ettei siis tulekaan enää käyttää missään teoissamme, maskuliinisen teon tuomaa voimaa eli aggressiivista käytöstä myöskään teoissa tai kielessä, sillä ne ajat takanapäin jo on. Sillä nehän olivat se apuväline, jolla nousimme "suosta", johon itsemme itse, vapaudelle kuuluen alistimme, voidaksemme sen vapauden nyt tuoda jokaiselle naiselle, joka tässä inkarnaatiossaan on. Eli vapaus olla KOKO-NAINEN!
Kiss
tallennettu
apache
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #23 : 26.10.2005 16:22:54 »

Monia loistavia pointteja! Cheesy

Feminismistä vielä isminä ja muutenkin... Vaikka siis pidän itseäni ja suurinta osaa kanssaihmisistäni feministeinä, varon "feminisimi"-sanan käyttöä. Feminismi, tai vaikkapa yliopistotasoinen naistutkimus, on niin koulukunnittunutta, että käytännössä feministiksi itseään kutsuessaan, ei kyllä tarkemmin katsottuna olekaan yhden tietyn mielipiteen ja katsontakannan edustaja. Naistutkimuksen ja ns. feminismin kentällä törmää paljolti sellaisiin ajatuksiin, joita en itse ainakaan tahdo allekirjoittaa. Vaikka varmasti suurin osa feministeiksi itsensä lukevista allekirjoittavat nimenomaan  sen, että kyse on tasa-arvoon pyrkimisestä, ovat näkemykset siitä, miten tavoitteeseen pitäisi päästä, mikä lopulta erottaa sukupuolia, mikä nyt on tasa-arvoa ja mikä puolestaan epätasa-arvoa, perin vaihtelevia.

Itse en esimerkiksi tue näkemyksiä, joissa nainen samaistetaan mieheen eli sukupuolten ero on pelkästään se mitä löytyy hameen tai housujen alta ja naisten pitäisi pyrkiä samalle viivalle, ehkä ohikin, miesten kanssa, miehisin keinoin (taustalla ajatus, että naiset kyllä pystyvät samaan kuin miehetkin). En todellakaan tarkoita, etteikö naisilla siis olisi edellytyksiä kilpailla miesten kanssa menestyksekkäästi, mutta en pidä ajatuksesta, että tämä pitää osoittaa kilpailemalla ns. miesten säännöillä. Nainen voi pärjätä myös naisena. Toki siis, kuten astrologiaan perehtyneenä tiedämme, eivät feminiiniset ja maskuliiniset energiat ole tiukasti sukupuoleen sidottuja. Tunnen useita hengeltään hyvin maskuliinisia naisia, joilla on juuri tällainen maskuliininen ote elämään; he ovat koleerisia, kilpailullisia, itsekästä rationaalisuutta painottavia yksilöitä ja heillä on toki täysi vapaus toteuttaa itseään tällä tavoin. Kaikki naiset eivät kuitenkaan  (eivätkä kyllä miehetkään)  ole tällaisia ja heidän ei tarvitse muuksi muuttuakaan. Toistan tässä nyt varmasti vaan hirmuisesti edellä erityisesti Lillin ja Ajatuksen sanomia ajatuksia, mutta siis joo, maskuliininen energia ja feminiinen energia ovat erilaisia, mutta yhtä tarpeellisia molemmat.

Jos puhutaan vielä tasa-arvotyönsarasta meidän kulttuurissamme, niin itseäni ovat pienestä pitäen häirinneet edelleenkin tiukasti, vaikkakin piilossa, vaikuttavat sukupuoliroolit. Sisäinen kapinallinen minussa älähti  jo pikkutyttönä, kun äiti ja isäpuoli jaksoivat muistuttaa siitä, että en saa hyvää miestä, kun en osoita minkäänlaista kiinnostusta kodinhengettärenä olemiseen, mummo muistutti laihduttamisen tärkeydestä ennen avioliittoikään pääsyä jne.jne. Noh, tällaiset asenteet alkavat nykyään kuulostaa jo auttamattoman vanhanaikaisilta, onneksi, mutta ainakin äitini on edelleen valitettavan vakuuttunut roolistaan miehensä passaajana. En tällä tahdo provoisoida ihmisiä, siis ennen kaikkea naisia, lopettamaan siivousta ja lähimmäistensä auttamista tasa-arvon nimissä, pointtini on lähinnä se, että naisena "onnistuminen" ehdollistetaan, tai ainakin on ehdollistettu, pitkälti tällaisille ulkoisille arvoille. Toisaalta toki, en kiellä etteikö miehillä olisi vastaavia paineita esim. perheen taloudellisen tasapainon ylläpitäjänä jne.

Sitten on tietenkin tämä sukupuolikäyttäytymisasia. Miksi seksuaalisesti aktiivinen mies on kova jätkä ja nainen huora, lienee kaikille tuttu vastakkain asettelu. En nyt jaksa paneutua ko. aiheeseen  ainakaan tästä näkökulmasta. Kuitenkin seksielämän vapautumisen hyvien puolien ohella on toisaalta ikävää, miten seksuaalisen elämän vilkkaudesta ja kaiken kokeilemisesta on tullut erityisesti nuoremmille tytöille se tavoite, johon täytyy pyrkiä. Kaikkien elämän pitää olla kuin suoraan Sex and the Citystä (väärinkäsitysten välttämiseksi täytyy todeta, että on tosin yksi omista suosikkisarjoistani!) jotta täyttäisi menestyvän, modernin ja itseääntoteuttavan naisen korkokengät. Seksielämän suhteen toivoisin kehityksen menevän yhä enemmän siihen suuntaan, että seksuaalinen nautinto kuuluu myös naisille, oli seksikumppaneitten määrä sitten tähtitieteellisen suuri tai nolla.

No joo, joka tapauksessa, siinä sekava, ja varmasti monessa mielessä puutteellinen, puheenvuoro. Toivottavasti keskustelu aiheesta jatkuu edelleen!
tallennettu

puhuessas mua katselet, oltais kuin metsäneläimet, öisin tuijoteltais hiljaa taivaalle

Life is a process of becoming, a combination of states we have to go through. Where people fail is that they wish to elect a state and remain in it. This is a kind of death.
Gimmy
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53



Profiili
« Vastaus #24 : 26.10.2005 18:56:06 »

Kiitos Apache!

Olen itsekin perehtynyt jonkin verran akateemiseen naistutkimukseen ja tiedän mitä tarkoitat! Tuon sanan varominen minun kohdallani johtuu nimenomaan siitä, että ko. käsite on liian epämääräinen...

Feminiinisyys on selkeämpi!´
Siksi minä kutsun itseäni feminiinikoksi, sillä feminiiniset arvot ovat upeita arvoja!

Maskuliinisuus on myös jees, ja harmonia syntyy, kun ihmiset löytävät itsestään ja kanssaihmisistä nuo molemmat puolet osaavat käyttää molempia puolia rakentavasti yhteisen hyvän tavoittelemiseen...

ja maailma pelastuu!
tallennettu
Gimmy
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53



Profiili
« Vastaus #25 : 27.10.2005 15:59:24 »

oli puhetta plutosta, mutta ehkä omalla kohdallani vastaus feminiinikoksi ryhtymisestä löytyykin marsista ja venuksesta; ovat molemmat nimittäin härässä...
tallennettu
rasvapakara
Vieras
« Vastaus #26 : 27.10.2005 18:02:09 »

Joo, toki. Mitä nämä... aspect_ssx kalat jousimies harka vesta uranus saturnus pluto pallas keskitaivas merkurius neptunus Hmmm... Voi teitä, Tina. Vesimiesten tulisi ymmärtää, että aina ei voi eikä tarvitse olla hauskaa. Wink Undecided idiot2 laugh crazy2 tickedoff 2funny smitten police police police police Mitähän tänne kuluu? smitten Tarja Turunen erotettu, voih. Cry Ja kenen ennustukset kävivät toteen? Shocked

Ja älkää enää antako niitä karmapisteitä. Olen niin hermona. Angry tickedoff Cry
« Viimeksi muokattu: 27.10.2005 18:16:46 kirjoittanut rasvapakara » tallennettu
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 938



Profiili
« Vastaus #27 : 28.10.2005 11:48:28 »

En oikein ole feministi enkä sovinistikaan!Mun mielestäni kumpaakin sukupuolta täytyy kunnioittaa!tai sitten taas sekoitan nämäkin asiat keskenään...
« Viimeksi muokattu: 28.10.2005 11:52:08 kirjoittanut Athene » tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Shar
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 61



Profiili
« Vastaus #28 : 01.11.2005 09:28:00 »

Olen tasa-arvon kannattaja, eli feministi. Vesimies siis tähänkin vaikuttaa? Tuota en ole tullut ajatelleeksi, kuten en muutenkaan feminismiin vaikuttavia tekijöitä astrologisesti. Itselläni Uranus on nouseva planeetta ja se on melko vahvasti aspektoituna. Jospa sillä sitten olisi tähän vaikutusta.. Tongue
tallennettu

aurinko harka
kuu neitsyt
askendentti skorpioni
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 938



Profiili
« Vastaus #29 : 01.11.2005 10:32:05 »

en minä tiedä hemmeti enää mistään mitään... idiot2 buck2 tickedoff
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: