Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Värikartta ja neljä vuodenaikaa  (Luettu 103729 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tuutikki
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23



Profiili
« Vastaus #75 : 03.05.2006 22:12:13 »

Jäin sitten oikein urakalla miettimään tuota muna vai kana juttua... En ole aiemmin ajatellut asiaa tuolta kannalta, mutta totta tosiaan; olin lapsena talvi, ja se todellakin oli minulle se "paras vaihtoehto" koska äitini eli elämättä jääneen elämänsä täysin meidän lastensa kautta, siinä oli oltava melkoinen perfektionisti että niihin vaatimuksiin ja odotuksiin pystyi vastaamaan  Cheesy
murrosiässä pistin ranttaliksi ja kun alkuun pääsin muutin 16 vuotiaana kotoa ja menin töihin, muutuin syksyksi ja kohta huomasinkin olevani kahden lapsen yksinhuoltaja, pakkohan se oli pärjätä ja ihan hienostihan se sujuikin, syksy pärjää missä vaan  Wink
Nyt kun elämäni on seestynyt olen muuttunut kevääksi, minulla on kai tavallaan asiat niin hyvin että olen voinut rentoutua ja lyödä leikiksi. :Smiley ja mikä mielenkiintoista, kevääksi muuttumiseni tapahtui melko lailla samoihin aikoihin kun sain kuopukseni, kauriin, ja kaurislapsihan ,Sepon mukaan, syntyy tilanteeseen jossa on aika nimenomaan hellittää ja pysähtyä.
Että näin mulla, onko muilla vastaavia kokemuksia?
tallennettu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #76 : 04.05.2006 15:12:12 »

Tuutikki mielenkiintoinen tuo esimerkkisi. Kyllä värit varmasti liittyvät tiettyihin elämänvaiheisiin.

Vaikka edelleen pidän tummista väreistä niin kaipaan nykyään jotain vaaleampaa siihen rinnalle. Niin ja tummilla väreillä tarkoitan violettia. Musta ei tällä hetkellä erityisemmmin puhuttele, mutta violetti erittäin vahvasti.

Katsotaan mitä tapahtuu. Ainakin näin kun aurinko paistaa ja on lämmin tuntuu helpommalta ja luontevammalta pukeutua vaaleampiin sävyihin.  Smiley
tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #77 : 04.05.2006 15:32:26 »

Katsotaan mitä tapahtuu. Ainakin näin kun aurinko paistaa ja on lämmin tuntuu helpommalta ja luontevammalta pukeutua vaaleampiin sävyihin.  Smiley

 Smiley
tallennettu
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 937



Profiili
« Vastaus #78 : 04.05.2006 21:07:28 »

Athene: "mitä siitä jos minusta ei tullut sinulle sitä prinsessaa vapaita ovat vain lapset ja hullut ja prinsessat joutuu linnaan"

Jos sinut tulkittiin kevääksi niin vedä kruunu päähäs vaan, prinsessoja me kevät ihmiset nimenomaan ollaan.  Wink Vain me todelliset prinsessat voimme kulkea kruunu päässä vaikuttamatta friikeiltä Cheesy  Grin

Ja mustahan ei pue ketään, talvi ihmisen dramaattiseen väritykseen se vielä jotenkin istuu mutta meidät keväät se kertakaikkiaan tekee vainajiksi

Kyllä mä välillä käytän mustaa..en mä nyt niin tiukkapipoiseksi ole noiden värien kanssa mennyt!Värit joista en pidä ovat pinkki ja harmaa.En ole lapsena koskaan ko.väreistä pitänyt enkä vielä aikuisiässäkään ole näiden kahden värisävyn fani.Harmaa on tosi tylsä väri ja pinkki taas liian tyttömäinen minun makuuni.Minulla on tasan kaksi pinkkiä paitaa joita en ole koskaan käyttänyt aionkin värjätä ne punaisiksi jahka saan sen värin hommattua!

Olen ihastunut tuon oman värikarttani kirkkaan/tumman punaisiin värisävyihin itseasiassa minulla on menossa valkoinen/punainen kausi kaiken täytyy olla punaista tai valkoista!ehkä johtuu siitä,että kesä on tulossa...
« Viimeksi muokattu: 04.05.2006 21:10:05 kirjoittanut Athene » tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #79 : 04.05.2006 23:07:38 »

Mielenkiintoisia mielipiteitä sinulla Katja-Q. Kirjoituksesi oli niin pitkä, että se täytyy käsitellä pienempinä pätkinä. Aloitan aiheesta kumpi oli ensin, muna vai kana niinkuin Tuutikkikin teki kertoessaan omasta perheestään.
Minun kaksi poikaani ovat saaneet samanlaisen kodin, kasvatuksen, rakkauden ja saman äidin, joka oman makunsa mukaan valitsi heille esim. vaatteet ja yleensä värit ympäristöön. Jo aivan vauvoina he olivat täysin erilaiset ja erilaisuus jakui heidän kasvaessaan. Temperamenttityyppi tuli esiin jo silloin.
Vanhempi aina punaisena ja hikisenä touhuamassa milloin mitäkin. Sylissä häntä sai pitää vain silloin, kun hän oli sairaana. Terveenä hän valui sylistä kuin sula voi. Ilmetty Syksylapsi temperamentiltaan.
Nuorempi taas oli kuin ihmisen mieli, varsinainen pieni hurmuri, oikea pikku keikari vaatteittensa suhteen ja olisi istunut sylissä vaikka kuinka kauan halailemassa.
Hän taas ilmetty Kevätlapsi. Kaikissa lapsissa muuten on Kevättä, joillakin enemmän toisilla vähemmän, temperamenttityypistä riippumatta.
Väreillä ei tässä vaiheessa ollut mitään tekemistä ja jos oli, kummallekin vaikuttivat samat värit. Pojat kasvoivat, alkoi tulla omia mielipiteitä.
Mitä vanhemmaksi  Syksypoika tuli, sitä selvemmin alkoi näkyä piirtetä Keväästä. Hänestä tuli esim. rohkea värikäs pukeutuja, joka ei paljon piitannut muiden mielipiteistä, hän loi muotia itse. Myös halailut tulivat mukaan ja aikuisena hän oli mitä hurmaavin Kevät ja valitsi vaatteittensa värit kuten Kevät valitsee.
Nuoremman sylissäolot loppuivat, vaatteet eivät enää kiinnostaneet ja kun niitä kuitenkin piti hankkia, oli väriskaala täysin toinen kuin nuorempana. Itsetunto heikkeni ja
ulospäin suuntautuneesta pojasta tulikin sisäänpäin kääntynyt Kesä, jonka värivalinnat olivat sen mukaiset. Esim. näiden tarinoiden perusteelle ajattelen, että ensin on temperamentti, jolta pohjalta sitten tulevat mukanaan värit.   

Ihmistä voisi verrata vaikka sipuliin. Toisia ei tarvitse juurikaan "kuoria" ennenkuin temperamenttityyppiin törmää, jos tietää, mitä hakea.
Toiset taas saa kuoria melkein sisuksia myöten, eikä aina silloinkaan löydä.
Tämä onkin aivan luonnollista, sillä samasta ihmisestä löytyy monta kerrosta.
Hänestä löytyy aina ainakin kaksi temperamenttityyppiä, lapsuus iän ja aikuisuuden, usein enemmänkin. On aivan selvää, että eletty elämä kaikkine kokemuksineen mutkistaa vielä tilannetta ja voi tehdä sen perustemperamenttityypin löytämisen todella vaikeaksi. Mutta kuitenkin se temperamenttityyppi, joka sieltä pohjalta sitten löytyy, vastaa tiettyä väriperhettä seuraavasti:
Sangviinikko - Kevät - Luonnonlapsi (Donner)
Flegmaatikko - Kesä - Empaatikko        "
Koleerikko - Syksy - Dynaamikko          "
Melankolikko - Talvi - Analyytikko         "
Kysyt, tuleeko henkilöstä Syksy vain siksi, että hänellä on lämmin ja voimakas luonteenlaatu. Ei tule, vaan koska hän on Syksy, hän usein omaa em. piirteitä.
Mutta silti hänellä voi olla paljonkin Talven piirteitä ja ehkä jotain Kesän ja miksei Keväänkin piirteitä, mutta perustemperamenttityyppi on koleerinen ja väriperhe Syky.
Kun hänelle sitten tehdään värianalyysi, hän poikkeuksetta hyväksyy omat värinsä. Joukossa voi olla hänelle vieraampia värejä, jotka tuntuvat oudoilta
ensi alkuun. Jollei hän kerta kaikkiaan hyväksy koko värikarttaansa, on se aina merkki siitä, että analyysi on tehty väärin. Luontaisesti ihminen tietää omat värinsä, pieni lapsi tietää ne 100%.
Samaa mieltä kanssasi olen siitä, että tietynlainen väritys ruokkii ja korostaa luonteenpiirteitä. Väreillähän voi tasapainottaa itseään. Jos henkilöllä lämpimät värit vallitsevat chakroissa häiritsevästi, voidaan kylmiä värejä eri tavoin käyttämällä tasapainottaa esim. liikaa vilkkautta.
Tässäpä tämän illan "muna vai kana" jutut, jatketaan toisena päivänä.  smitten
tallennettu
luminant mermaid
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 178


"Elämästä myöhästyy se, jolla on aina kiire."


Profiili
« Vastaus #80 : 05.05.2006 08:43:23 »

Tässäpä taas pistän oman lusikkani värisoppaan... :Smiley

Mie oon edelleen sitä mieltä, että perusvuodenaika pysyy erittäin todennäköisesti samana koko eliniän...  smitten Siis jos puhutaan PUKEUTUMISESTA ja ns. parhaista, pukevimmista väreistä.  idiot2 ... ajatusmaailma, luonne ja psykologiset tarpeet on sitten erikseen.
Mutta tummuusaste ja oman vuodenajan sisällä värisävyt muuttuvat iän myötä...  smitten

Erilaisia luonteenpiirteitä ja tyylipersoonallisuuksia löytyy monen erilaisen jaon pohjalta. Elämäntilanteet muuttavat jonkin verran persoonallista ilmentymäämme, perusluonne pysyy pääosin samana ja omat parhaat värit löytyvät kuitenkin oman vuodenajan sisältä, joko tummempina, vaaleampina, kirkkaampina, himmeämpinä, murretumpina tai puhtaampina, jne. Ja kaikkia tarvitsemiaan värejä ei todellakaan ole syytä pistää vaatteeksi, etenkään kasvoja vasten, vaan nauttia muuten niistä toisten vuodenaikojen väreistä.  Smiley

Tai aina voi miettiä, MILTÄ MINÄ HALUAN NÄYTTÄÄ TOISTEN SILMISSÄ. Mitä haluan kertoa itsestäni. Mitä haluan muiden ajattelevan minusta. Eihän se aina ole tärkeää, mutta, jos haluat saada vaikka työpaikan tai muuten olla uskottava ja osaava toisten mielestä, niin silloin on tärkeää miltä näyttää.  smiley6600
tallennettu

*nouseva Vaaka
*aurinko Härässä
*kuu Kaksosissa
*merkurius Oinaassa
*venus Kaksosissa
*mars Ravussa
*Punainen Resonoiva Maa
Tuutikki
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23



Profiili
« Vastaus #81 : 05.05.2006 12:11:08 »

Mie oon edelleen sitä mieltä, että perusvuodenaika pysyy erittäin todennäköisesti samana koko eliniän... Siis jos puhutaan PUKEUTUMISESTA ja ns. parhaista, pukevimmista väreistä.... ajatusmaailma, luonne ja psykologiset tarpeet on sitten erikseen. Mutta tummuusaste ja oman vuodenajan sisällä värisävyt muuttuvat iän myötä... 

Tuutikki väittää nyt ankarasti vastaan, lapsena minulle luontuivat parhaiten talven kylmät värit, (tässähän pitää huomioida sekin että lapsella ei vielä ole juonteita eikä muitakaan iho-ongelmia joita se väärä värisävy korostaisi, siksi niiden oikeiden värien määrittäminen lapselle on tavallaan hankalampaa,) mutta poikkeuksetta valitsin itselleni talven värejä, juuri niitä viileitä joita en nyt voisi edes kuvitella laittavani päälleni, pari- kolmekymppisenä olin upea syksyn väreissä, leiskuvia rohkeita LÄMPIMIÄ värejä jotka nyt saavat minut kammottavan näköiseksi.

Sinänsä olen samaa mieltä että olen koko aikuisikäni voinut keskittyä lämpimiin väreihin, ja niistäkin vielä vaaleisiin ja kirkkaisiin, ei missään nimessä tummaa minulle Wink mutta kun ne aiemmin olivat murrettuja, niin kyllä ne minulle sopivat lämpimät värit nyt ovat täysin puhtaita.

Tuo aiemmin ihmettelemäni oma muuttumiseni väriperheestä toiseen aina tarpeen mukaan, en usko että voisimme muuttua toisen värisiksi tarpeidemme mukaan, onko se luonnon tapa helpottaa eloamme, että muovaa meitä elämäntilannettamme parhaiten vastaaviksi? koska osaan kyllä erottaa jonkin värin terapeuttisen tarpeeni näistä värianalyyseistä,
*ja kun perheessämme jokaisella on lupa valita omat värinsä voitte uskoa että saan aivan riittävästi katsella niitä kylmiäkin sävyjä...kyllä todella välillä tuntuu että terapia olisikin tarpeen  2funny  2funny  2funny *

mutta ehkä joku teistä osaa selittää sen muuttumisen ?
tallennettu
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #82 : 05.05.2006 14:37:16 »

Oman perheen kokemuksista: vanhin poikani muuttui siis Syksystä Kevääksi.
Hiusten väri ei sanottavasti muuttunut, tapahtuihan muutos yhdestä lämpimästä toiseen lämpimään. Nuoremman poikani hiusten väri lapsena oli kauran vaalea, selvästi lämmin ja iho kuulas, kirkas. Murrosiässä lämpimyys hiuksista alkoi hävitä ja väri muuttui "maantien" väriseksi. Väri muuttuu koko ajan tummempaan suuntaan, mutta lämpöä ei niissä ole. Iho on selvästi murrettu ja silmät, sen näköiset, kuin hän olisi juuri itkenyt. Näin on hyvin monilla Kesillä, silmien edessä on kuin joku kalvo.
Parrassa sensijaan näkyy selvää punaisuutta, kuten Kesämiesten parrassa usein.   coolsmiley
Omat lapsuusajan hiukseni olivat keskiruskeat ja varsinkin auringon paisteessa
niissä näkyi selvä punainen vivahde. Olin Kesä, jonka hiuksissa onkin punapigmenttiä. Monilla Kesillä on aika heikkolaatuiset hiukset ja vaikeasti värjäytyvät. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä tummemmaksi on hiusten väri muuttunut, iho muuttunut kuulakkaammaksi, kirkkammaksi. Mutta punaisuudesta ei ole jälkeäkään. Näin meidän perheessä.
Tähän loppuun vielä lyhyt siteeraus Ebba Donnerin kirjasta: "Tunne luonteesi värit", painos on loppunut, mutta kirjastoissa varmaan on. Suosittelen  Tongue
"On kiehtovaa, kuinka hyvin 2000 vuotta vanha Hippokrateen luonnetyyppien luokittelu sopii nykypäiväänkin. Jos tunnet jonkun ihmisen hyvin, voit todennäköisesti päätellä hänen perusluonteensa. Toisaalta on pelkästään ulkonäön perusteella mahdotonta arvata mihin väriperheeseen hän kuuluu."
  smitten
tallennettu
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #83 : 08.05.2006 20:27:32 »

Hiljaista on ollut linjoilla. Lupasin vielä palata Katja-Q sinun kirjoitukseesi.
Sanot: " En usko, että väritykseltään Talvi on aina luonteeltaan perfektionisti jne". Eihän asia tietenkään näin voi olla. Mutta jos annat Talven valittavaksi , 20 erilaista ominaisuutta, jotka yleensä ovat tyypillisiä Talvelle, hän valitsee 10 - 15 ominaisuutta. Jos annat muille Syksylle, Kesälle ja Keväälle samat ominaisuudet, saattaa Syksy ( siis Talvi lapsena ) valita 5 -10, Kesä ja Kevät ehkä 3 - 8. Nämä nyt ovat karkeita arvioita, mutta olen tämän niin usein käytännössä todeksi todennut. Onpa eräs Kevät analyysin yhteydessä kysellessäni ihmetellen tokaissut: " Miten voit tietää, minkälainen minä olen?"
  Shocked   
Vastasin hänelle: " En voikaan, mutta tiedän, minkälainen ihminen Kevät on."
Hän tunnisti itsessään kaikki ne Kevään ominaisuudet, joita häneltä kyselin.

Väriperhehän selviää kankaiden avulla, em. ominaisuudet vain vahvistavat sitä, minkä silmä näkee.
  smitten
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #84 : 12.05.2006 17:08:41 »

Täytyy vielä palata tähän (vaikken olekaan vielä käynyt vaateostoksilla  Wink). Minulla ainakin temperamentti ja Katja-Q:n määrittelemä värityyppi Kevät menisivät yksiin, olen ehdottomasti sangviinikko! Utelias, vilkas, no joo, en ehkä niin urheilullinen, mutta muuten meni nappiin  Grin... Sangviinikko tosin olin lapsenakin, mutta muuten pikkuvanha. Nyt puuttuu vielä empiria; aion todellakin kokeilla Kevään värejä. Lupaan tulla raportoimaan, sädehdinkö  Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #85 : 12.05.2006 19:24:55 »

Onnittelut Pallaskissa  Cheesy Varmasti sädehdit ja kun vielä muistat sen Keväälle tyypillisen iloisen ilmeen niin vot....     aurinko voi jäädä toiseksi
Mene kuitenkin sinne vaatekauppaan pikapuoliin. Kevät- ja kesäsesongit ovat niitä, joista Kevät löytää omia värejään. Syksyllä voi olle toivottomampaa.
Keväät ovat hyvin usein urheilullisia, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki Keväät ovat samanlaisia.
tallennettu
hennyliini
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16


Hymy, jonka lähetät maailmalle, palaa luoksesi.


Profiili
« Vastaus #86 : 12.05.2006 19:36:06 »

http://www.soneraplaza.fi/ellit/laskurit/varianalyysi

tässä yhdenlainen testi.. itse olin kesä Smiley
tallennettu

nousumerkki kauris
aurinko ravussa
kuu skorpionissa
merkurius ravussa
venus härässä
mars ravussa
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #87 : 12.05.2006 21:40:33 »

Testin mukaan olen kevät. Hassua kyllä sinänsä, koska minulla on luonnonpunaiset hiukset (siis värjäämättömät). Omasta mielestäni minulle sopii parhaiten ja koen viihtyväni eniten syksyisissä väreissä. Voin olla tietenkin väärässäkin. idiot2 Mielipiteitä? Kaikki läheiseni ja tuttuni ovat kyllä aina sanoneet, että vihreä ja ruskea ovat just mun värit. Käytänkin paljon vihreätä ja ruskeaa koska ne ovat lempivärejäni, kaiken lisäksi ne mielestäni sopivat parhaiten ihoni ja hiusteni väriin. Tällaisia tuumailin... Mitä te sanotte, mitkä värit teidän mielestä sopivat parhaiten tällaiselle kalpeaihoiselle pisamaiselle punapäälle?  :Smiley
« Viimeksi muokattu: 12.05.2006 21:43:35 kirjoittanut Rakkauden enkeli » tallennettu
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #88 : 12.05.2006 22:19:43 »

Muistan omat ihmettelyni 80-luvulla lukiessani juuri ilmestynyttä kirjaa "Kaunistu väreillä". Seisoin alastomana ison peilin edessä ja yritin päätellä ihoni väriä.
Beige, oliivi, roosa, roosan ruskea, pinkki, norsunluu jne, jne.
Vaihtoehtoja oli paljon. Onko minun käsitykseni esim. beigestä sama, kuin kirjan kirjoittajan. Sama koskee hiusten väriä. Silmät ehkä kuitenkin ovat ne helpoimmin määriteltävät. Me näemme värejä eri tavalla enkä siksi olisi valmis kovin äkkiä tekemään johtopäätöstä. Kankaiden käyttö on paljon varmempi keino. Siitä vaan kokeilemaan.  idiot2
tallennettu
Hörsti
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #89 : 13.05.2006 09:21:52 »

Palaan vielä eiliseen kirjoitukseeni. Kirjoissa on kyllä aika selvätkin yleisohjeet hiusten, ihon ja silmien väristä. Käytäntö ei kuitenkaan aina ole yhtä selkeä. Ihmisen ihon väriin vaikuttavat muutkin tekijät kuin perimä. Se, mitä hän syö, juo ja hengittää, näkyy ihossa. Tupakoivan Kevään iho ei useinkaan ole sitä, mitä kirja kertoo, se saattaa olla jopa harmahtava. Paljon porkkanoita syövän Kesän ihon väri voi olla aika keltainen, mikä taas erehdyttää luulemaan lämpimäksi vuodenajaksi. Jotkut lääkkeetkin voivat vaikuttaa ihon väriin.

Kysykää edes useamman henkilön mielipidettä ja tehkää vertailuja keskenänne ennenkuin päädytte johonkin. Edelleen ovat kankaat paras vaihtoehto.

  smitten
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
  Tulostusversio  
 
Siirry: