Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Värikartta ja neljä vuodenaikaa  (Luettu 102995 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #45 : 24.04.2006 20:52:51 »

Hehheh... "lämmin hehku katoaa ja silmät samenee" kuulostaa pahalta...  Grin

Kiitos Katja-Q tulkinnastasi. Cheesy Tuo kultapigmentti tukassa on kyllä sellainen, että sitä ei pysty millään peittämään... Yritin kerran muuttua platinanvaaleaksi, mutta ei, vetyperoksidiblondipääni hehkui kultaa ilta-auringossa... Samaten kävi, kun yritin värjätä violetinruskeiksi. Oli aika epämääräinen lopputulos kun kulta paistoi sen violetin läpi.

Äitini on ihan selvästi joku tumma kesä, kun taas isäni oli syksy oransseine hiuksineen... Olisipa minullekin suotu hiukan enempi tuota punertavuutta! Porkkanapäät on  söpöjä..  Smiley
tallennettu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #46 : 24.04.2006 21:27:46 »

Tämän kaiken jälkeen oliko äiti sittenkin oikeassa ja minä olen kevät  Huh

 Smiley

KatjaQ voi en osaa kuvailla ihonsävyäni, mutta kuten tuolla kirjoitin, että tuntuu kuin silmien ja hiusten sävy olisi todella lämpimämpi kun taas ihonsävy on erittäinkin viileä, joten kun tummahiuksisena menin sinne värianalyysiin niin en yhtään ihmettele, että sai minusta talven.

Olen ehkä itsekin jotenkin napannut tuon kylmän ihonsävyni ja siksi tuntunut siltä kuin luonnollisen väriset hiukseni olisivat jotenkin "väärän väriset" kun ovat läpimämmät.

Silmäni nyt ovat aina kirkkaat ja sopeutuvat mihin väriin vaan ja näyttävät aina kauniin vihreiltä. Wink

Katselin uudelleen noita kevään kirkkaampia värejä tuolta paletista ja täytyy sanoa, että hyvältä näyttää. Ehdottomasti kylmän ihonsävyni takia kirkkaat värit näyttävät hyviltä, mutta sitten tosiaan jos on oman väriset hiukset niin talven värit ovat kokonaisuudessaan liian tummia ja kylmiä.

Beigeä joskus halusin opetella pitämään kun se jotenkin oli niin neutraali ja kiva väri, mutta sehän näyttää minun päälläni aivan kamalalta ja sama kuin Sign sinulla olen kiertänyt beiget kaukaa. Tummanruskea on myös kaunis ja sellainen vaalea, haalea oranssi. (nyt muuten selittyi miksi sen värinen paita sopi minulle.
 :Smiley ) näyttävät hyviltä, mutta oranssi on kyllä aika arka väri päälläni. Kirkas oranssi tai kirkas keltainen... eih...  Vaaleankeltainen näyttää hyvältä, vaikka keltaisesta muuten en kauheasti välitä.

 Smiley
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #47 : 25.04.2006 04:28:46 »

hmm..ehkä oletkin kevät Smiley

minusta olisi kaikkein siisteintä olla mustaihoinen tai sellainen mustan ja valkoisen ristisiitos. Käyttäisin kaikkia äärimmäisen loistavia värejä. Kirkas keltainen jonkun mustaihoisen päällä näyttää upealta, kerran tuli sellainen nainen bussissa vastaan.

harmi kun he joutuvat monesti luulemaan tuijotusta rasistiseksi, kun se voikin olla vaan ihailua. tosin pidän huolen siitä yleensä, etten tuijota ketään, koska mielestäni töllöttäminen on moukkamaista ja ärsyttävää. pitää osata katsoo silleen vaivihkaa...

pieneä kun katsoin Cosby show:ta tv:stä, niin se Lisa Bonet oli niin ihana samoin vaikka nykylaulajattarista erykah badu, joka on mielestäni hyvin kaunis. tai sitten Sade...

   toivottavasti tulevassa elämässä olen sitten musta... Cheesy
« Viimeksi muokattu: 25.04.2006 04:32:27 kirjoittanut sign? » tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #48 : 25.04.2006 14:23:28 »

minusta olisi kaikkein siisteintä olla mustaihoinen tai sellainen mustan ja valkoisen ristisiitos. Käyttäisin kaikkia äärimmäisen loistavia värejä. Kirkas keltainen jonkun mustaihoisen päällä näyttää upealta, kerran tuli sellainen nainen bussissa vastaan.

Mulatit (elän siinä uskossa, että tämä on yleisesti vallalla oleva ja hyväksytty termi, mutta korjatakaa, jos erehdyn) ovat kyllä useimmiten ihan harvinaislaatuisen kauniita, etenkin naispuoliset. Tuntuu kuin tääsä yhdistelmässä jotenkin erityisen harmonisesti yhdistyisivät molempien rotujen parhaat ulkoiset piirteet. Erityisen viehättävän ja eksoottisen näköisiä ovat ne harvat, jotka sattuvat perimään silmien värin sieltä valkoihoiselta vanhemmaltaan. Maitokahvinvärinen iho, tummat kähärät hiukset ja jotkut siniharmaat tai vihertävät silmät...oh! Sellainen näky todella pysäyttää.

Tummaihoisille sopivatkin kaikki loisteliaat, kirkkaat ja voimakkaat värit, koska (ainakin saamieni oppien mukaan) ovat aina joko Syksyjä tai Talvia, tummia tai kirkkaita sellaisia. Ihon voimakas pigmentti, tummat silmät ja hiukset vaativat parikseen todella kylläisiä, hehkuvia värjeä. Siksi afrikkalaiset (ynnä muut tummaihoiset, aasialaiset, monet etelä-amerikkalaiset jne) näyttävät niin upeilta sellaisissa väreissä, joita me enimmäkseen Kevättä ja Kesää edustavat suomalaiset emme voisi kuvitellakaan päällemme. Meidän omat luonnolliset värimme eivät kertakaikkiaan riitä kilpailemaan sellaisen loiston kanssa.

Kuitenkin jokaisella rodulla on mielestäni oma, ainutlaatuinen kauneutensa -meissä "harmaahiirulaisissakin" Wink. Sitä täytyy vain osata oikealla tavalla korostaa ja juuri oikeat värit auttavat tässä parhaiten. Valkoihoisissa minua kiehtoo erilaisten väriyhdistelmien ja variaatioiden moninaisuus. Toki samaa monimuotoisuutta ja vaihtelevuutta on tavattavissa muissakin roduissa, mutta valkoisessa väestössä se on silmiinpistävintä.
tallennettu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #49 : 25.04.2006 16:12:51 »

Mietinkin, että onkohan tummaihoisissa myös keväitä tai kesiä.
Mulatti on mielestäni ihan hyväksyttävä sana, en usko että kukaan siitä loukkaantuu.  Wink Voih, tuntuu että tosiaan miten jotkut voivat periä sekä tumma että vaaleaihoisten parhaat pirteet *huokaus*

Ei sille voi mitään, olen ihan fiksaantunut tummiin hiuksiin...  laugh Mutta katson nyt jos uskaltaisin koittaa minkälainen se oma värini on.

Se on kuitenkin tärkeintä, että tuntee itse olonsa mukavaksi ja kauniiksi. Oli hiukset värjätyt tai ei. Luonnollinen kauneus kunniaan, mutta olen silti erittäin iloinen, että hiusvärit on keksitty.  Wink

 smitten
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #50 : 25.04.2006 17:24:39 »

Auh, minulle tulee värikriisi tätä lukiessani. Kun todella olen luonnostani voimakkaasti punapigmenttinen (se lapsena strawberry blonde...), niin olenkohan sittenkin Kevät..!? Vaalennus ei minun hiuksiini onnistu, ja mikäli suvun vanhempien esimerkkiin on luottaminen, en tule myöskään koskaan harmaantumaan. Kaikilla sukumme punapigmenttisillä hiukset vain tummentuvat tummenemistaan, mummonikin eli lähes 90-vuotiaaksi ja hänellä oli kuollessaan erittäin kaunis, hyvin tummanruskea tukka. Ja nuorena hän oli ollut punapää.

Yritän tässä luonnonvalossa nyt katsella tuota ihonväriäni kriittisesti. Iho on niin ohut ja vaalea, että siniset verisuonet kuultavat joka paikasta läpi. Kysymys ihoni sävystä puolisolle "Lämmin vai kylmä pohjasävy?" tuottaa empimättä vastauksen LÄMMIN!

Vaatekomero uusiksi... No, ehkä olisi aikakin!
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #51 : 25.04.2006 17:58:20 »

Auh, minulle tulee värikriisi tätä lukiessani.

Voi apua...aiheutan ihmisille värikriisejä Cheesy. No, toivottavasti sentään mukavia ja lopulta voitoksi koituvia sellaisia Wink

Niin ja muistutetaan nyt vielä, että saa näihin minunkin "etiäisiini" varauksella ja kriittisesti suhtautua. En ole, enkä missään nimessä aijo ryhytä maailman ensimmäiseksi täysin virtuaalisesti toimivaksi värianalyytikoksi Grin. Mulla on vahva intuitio näissä asioissa ja harjaantunut värisilmä, mutta tosiasiassa voin olla yhtä hyvin väärässä kuin oikeassakin. Loppujen lopuksi pelaan kuitenkin vain teidän omien kuvauksienne varassa. Suodatan noita omia adjektiivejanne ja värimääritelmiänne oman kanavani läpi, tarkastelen sen tiedon valossa, joka minulla asiasta on.

Mun kokemuksen mukaan tuo punapigmenttisyys -etenkin vaaleissa hiuksissa, liittyy lähes poikkeuksetta kevääseen. Samoin herkästi palava/punoittava iho, myös pisamat. Syksyilläkin punapigmenttiä on, mutta yleensä ruskean seassa tai sitten rehdisti jotain porkkanapunaista. Ihokin on heillä yleensä tummempi, ehkä vähän oliiviin vivahtava, selvemmin lämmin ja täyteläisen värinen kuin Keväillä, joiden herkän ja vaalean sävyistä ihoa voi helpommin erehtyä pitämään myös viileän sävyisenä -etenkin väärän säyvyisiä vaatteita vasten tarkasteltuna! Lämpimillä keväillä on myös usein ohut iho (Pallaskissa huom!). Tuolla aijemmin taisit myös kuvailla silmiesi muuttuvan vedenvärisiksi suuttuessasi (muistanko oikein?) -viittaisi kevääseen myös.

Keväät muuten harvoin harmaantuvat, ainakaan sillä lailla kauniin viehkeästi kuin Kesä ihmiset, joilla harmaan sävyä löytyy esim vaaleista hiuksista jo muutoinkin. Tummemmat kevät ihmiset saattavat tosiaan vain tummua entisestään. Ne jotka harmaantuvat, säilyttävät kellertävän vivahteen hiuksissaan pitkään, jolloin harmaakaan ei ole kovin puhdas harmaa. Sitten vasta, kun viimeisektin pigmentin rippuset alkavat kadota hiuksista, niin ollaankin jo melkein valkohapsia Grin

En tiedä mainitsinko tästä jo, mutta jos pähkäilee kylmien ja lämpimien vuodenaikojen välillä, niin tehkääpä näin: kaivakaa vaatekaapistanne kaksi saman väristä, mutta eri sävyistä vaatekappaletta. Toinen viileä/kylmä, toinen lämmin (esim. vitivalkoinen&kerma tai pinkki&lohenpunainen). Mikä tahansa huivi tai riepu käy, sijoita vaikka kahteen vaatimukset täyttävään sukkapariin, jos ei muuten löydy -ei luulisi olevan hirveä investointi ja siitäkin jo saa jotain käsitystä Grin. Aseta sitten kunnollinen peili hyvään luonnonvaloon ja mallaile vuorotellen näitä kahta värisävyä kasvojasi vasten. Suurin osa ihmisistä osaa valita oikein, kun saa konkreettiset esimerkit viileän ja lämpimien värien eroista.
tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #52 : 27.04.2006 14:56:43 »

Hei kaikki värien kanssa pähkäilevät siskot ja veljet! Tässä teille apua oman värivuodenajan määrittelyyn Wink. Valitse jokaisesta näistä kolmesta ryhmästä (hiukset, silmät, iho) yksi sinua parhaiten kuvastava kuvaus. Laadi niistä yhteenveto ja postaa tämän ketjun jatkoksi. En laita tulosvaihtoehtoja tähän suoraan näytille, etteivät omat uskomuksenne, mieltymyksenne ja ennakkokäsityksenne pääs manipuloimaan vastauksianne Wink, vaan laitan vastauksia tähän jatkoksi sitten aikanaan pikkuhiljaa tulemaan. Ja HUOM! älkää ottako vastauksissanne huomioon hiusten värjäyksiä, raidoituksia tai sävytyksiä (ei luonnollisesti myöskään värillisiä piilolinssejä, meikkivoiteita tms), vaan ainoastaan omat luonnolliset värinne!!!!!

Mutta aloitetaan:

Hiusten väri

Tuhkanvaalea,
ei keltainen, eikä kultainen

Kullanvaalea, punertavanvaalea tai punainen,
lämpimänsävyisiä raitoja

Vaalean- tai keskiruseka,
vaalenee auringossa kullanväriseksi

Maantienvärinen,
ei raitoja luonnostaan

Keskiruskea,
ei maantienvärinen

Keski- tai tumman kullanruskea,
ei vaaleita raitoja

Kastanjanruskeasta tummanruskeaan,
ei vaaleita raitoja

Musta,
mahdollisesti siniseen vivahtava

Lämmin harmaa,
kellertävä, ei erityisen kaunis väri

Pehmeän harmaa, tuhkanharmaa,
luonnollisen viehättävä

Musta, jossa harmaita raitoja, hopeanharmaa,
upea



Silmät

Kirkkaansiniset, vihreät, turkoosit tai pähkinänruskeat.
Kirkkaat

Harmaat, pehmeän siniset.
Viileät, utuiset

Pähkinänruskeat, topaasinväriset, kullanruskeat, lämpimän turkoosit.
Lämpimät, kultaiset

Pehmeän pähkinänruskeat tai turkoosit.
Sameat

Tummanruskeat, täyteläisen pähkinänruskeat.
Tummat



Ihonväri

Posliini,
ei kestä aurinkoa

Norsunluu,
palaa nopeasti, tulee pisamaiseksi tai kermanväriseksi,
mutta haalistuu nopeasti

Punertava beige,
ruskettuu nopeasti, rusketuksessa vaaleanpunertava sävy

Neutraali beige, itämainen
ruskettuu nopeasti, muuttuu ruskeaksi ei vaaleanpunaiseksi

Lämmin beige, itämainen, aasialainen
muuttuu auringossa kullanruskeaksi ja vähän pisamaiseksi

Kullanruskea, aasialainen, latinalainen, musta
muuttuu auringossa pronssinväriseksi

Viileä ruskea, aasialainen, latinalainen, musta
tummuu auringossa melkein sinisenmustaksi

Oliivinvärinen, aasialainen, latinalainen, musta
muuttuu tummaksi tai pronssinväriseksi auringossa


Ja ei kun vastauksia tulemaan, niin ruvetaan täältä teille sopivaa värivuodenaikaa määrittelemään Wink Grin
« Viimeksi muokattu: 27.04.2006 14:59:22 kirjoittanut Katja-Q » tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #53 : 27.04.2006 21:00:47 »

aantienvärinen,
ei raitoja luonnostaan

Harmaat, pehmeän siniset.
Viileät, utuiset

Norsunluu,
palaa nopeasti, tulee pisamaiseksi tai kermanväriseksi,
mutta haalistuu nopeasti

Näillä väreillä pitäisi pelata. Meneekö kevääseen? Kirjoitit aiemmin Katja_Q, että keväät ei juuri harmaannu, mutta mulla on ollut jo päälle kaskymppisestä hieman muuta tukkaa harmaampi suortuva etualalla ja nyt 35-vuotiaana näkyy jo ihan hopiaitakin, tosin ihan yksittäisiä tapauksia. Sitten tuossa maantien harmaassa on aavistus keltapuna-pigmenttiä myös..
Että mitähän tästä väriyhdistelmästä voisi koitua (pliis ei kirkkaita ja vaaleita värejä, pliis ei..)
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #54 : 27.04.2006 22:11:57 »

Hiusten väri

Kullanvaalea, punertavanvaalea tai punainen,
lämpimänsävyisiä raitoja

Vaalean- tai keskiruskea,
vaalenee auringossa kullanväriseksi


Jotain näiden väliltä... Nyt lähinnä tummentunut kastanjansävyiseksi, jossa on vaaleampia raitoja. Vaalenee auringossa kullanpunervaksi. Lapsena kullanvaalea, aikuisena kastanja.

Silmät

Kirkkaansiniset, vihreät, turkoosit tai pähkinänruskeat.
Kirkkaat

Harmaat, pehmeän siniset.
Viileät, utuiset


Taas välimuoto, kirkkaat harmaanvihreät.


Ihonväri

Posliini,
ei kestä aurinkoa

Norsunluu,
palaa nopeasti, tulee pisamaiseksi tai kermanväriseksi,
mutta haalistuu nopeasti


Taas en osannut valita (Vaaka!), on sellainen heleä mutta vanhemmiten sietää aurinkoa paremmin... Yön yli nukuttuani kallistun jälkimmäiseen, sillä "pisamoidun" enemmän kevät keväältä, palan kyllä edelleen 15 minuutissa Sad

Kiitos Katja-Q  Smiley Smiley Smiley
« Viimeksi muokattu: 28.04.2006 09:43:17 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #55 : 28.04.2006 17:21:11 »

enska

Noilla antamillasi vaihtoehdoilla saan tulokseksi Pehmeä Kesä. Tätä värivuodenaikaa kuvataan sanoilla murrettu ja pehmeä. Pehmeä Kesä (niin kuin kaikki muutkin Kesät) on perusväristykseltään viileä, ei kuitenkaan yhtä selkeästi kylmä kuin Viileä tai Vaalea Kesä. Pehmeillä Kesillä on usein itsestään sellainen käsitys, että ovat suorastaan värittömiä harmaavarpusia. Heidän värityksessään on kuitenkin erityistä luonnollista eleganssia, joka vain tarvitsee tuekseen oikeansävyisiä vaatteita! Kirkkaissa ja kovin tummissa/voimakkaissa väreissä Pehmeä Kesä voi kadottaa omat värinsä kokonaan ja näyttää sairaalta ja elottomalta. Musta on erittäin huono väri (sori enska!), ainakin lähellä kasvoja. Sen sijaan monet violetin ja purppuran sävyt saattavat näyttää erityisen kauniilta. Muita sopivia tummia sävyjä ovat metsän ja meren vihreät, vaalea laivastonsininen ja sininen, kaakaonruskea ja hiukan pinkkiin taittuva roosaruskea. Turkoosi, jade ja sinivihreän sävyt näyttävät kauniilta, samoin monet roosan sävyt ja harmaat.
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #56 : 29.04.2006 17:35:41 »

Voi ei, kai se on päättämättömän Vaakakissankin pakko valita lähin vaihtoehto, ei Katja-Q taida muuten pystyä minulle vaihtoehtoa ehdottamaan...

Tässä siis:
Hiusten väri

Kullanvaalea, punertavanvaalea tai punainen,
lämpimänsävyisiä raitoja


(Lapsena kullanvaalea, aikuisena lähinnä kastanjanruskea, jossa vaaleampia raitoja ja vaalenee kesäauringossa päältä kullanpunaiseksi).

Silmät

Kirkkaansiniset, vihreät, turkoosit tai pähkinänruskeat.
Kirkkaat


...Kirkkaat harmaanvihreät  Wink


Ihonväri

Norsunluu,
palaa nopeasti, tulee pisamaiseksi tai kermanväriseksi,
mutta haalistuu nopeasti


...Onnistuisikohan määrittely nyt kun olen vihdoin saanut rajattua vaihtoehdot  Grin?
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #57 : 29.04.2006 18:06:54 »

Pallaskissa

Juu, kyllä mä olin jo "päätökseni" tehnyt, vaikka tuossa vielä vaakamaisen viehkeästi jahkailitkin Wink Grin. Kuten arvelinkin, niin olet Kevät. Hetken vielä uumoilin Vaalean ja Lämpimän välillä, mutta kyllä se kuitenkin se Lämmin taitaa olla. Tuo viimeisin viestisikin tätä olettamustani tukee.

Lämpimän Kevään väritystä kuvaillaan sanoilla kultainen ja kirkas. Sinä näytät upealta kaikissa kultaisen lämpiminä hehkuvissa väreissä.Muista kuitenkin, että Kevään väreissä on aina myös herkkyyttä ja kirkkautta, toisin kuin Syksyn lämpöisissä sävyissä. Valitse siis Syksyä vaaleampia sävyjä (vrt. sammalenvihreä - metsänvihreä). Sinertävät, kylmät pinkit vievät värin kasvoistasi ja näyttävät kovilta. Sen sijaan korallinpunainen, lohenpunainen, persikka ja aprikoosi korostavat juuri oikealla tavalla herkän hehkuvaa väritystäsi. Monet hiukan keltaiseen taittuvat vihreät näyttävät kauniilta päälläsi ja luovat harmonisen vastakohdan punertavalle värityksellesi. Hyviä ovat myös monet lämpimät ruskeat, terrakotta, ruosteenpunainen kulta ja oranssit, sekä tumma kissankellonsininen ja aqua.
tallennettu
maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #58 : 29.04.2006 18:14:07 »

Katsotaan, mitä minulle keksitkään.

HIUSTEN VÄRI

Vaalean- tai keskiruskea (maantienvärinen)
vaalenee aurongossa, jo harmaita raitoja

SILMÄT

Tumman harmaanvihreät

IHO

Norsunluu, punoittuu auringossa (ei kuitenkaan pala helposti)
ruskettuu joka häviää aika nopeasti

Saatko näillä mitään kuvaa?


 smitten    maarita           smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Aniara
Vieras
« Vastaus #59 : 29.04.2006 18:57:04 »

jaksamatta lukea koko litaniaa, kerron sen, että minulle värianalyysissa kerrottiin n. 8 v. sitten että olen kontrastinen talvi, varsinkin jos värjään hiukseni astetta tummemmiksi.
Värikartta jonka sain, oli kuitenkin lopulta jonkinlainen kesän kartta, ja sen sisältämät värit aivan liian haaleita minulle.
Tein sitten niin että otin kaikista kartan väreistä kirkkaampia versioita tai käytin kartan dramaattisimmat värit.

Sen siitä analyysista sain, että löysin perustyyppini - sen jälkeen olen luottanut omaan silmääni pukineita valitessani.

Silti joskus mietin, että esim. puuterinvärinen vaaleanpunainen sopii minulle oikein hyvin, vaikka sen lämmin sävähdys ei kuulu talven kylmään garderoobiin.
Joten vähät kartasta silloin. Wink
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
  Tulostusversio  
 
Siirry: