Taas pyytäisin apuja ja ajatuksia unestani. Näin pari yötä sitten monta eri unta, yksi niistä jäi mietityttämään enemmän.
Oli joku iso tapahtuma. Kaikkien työntekijöiden piti mennä yksi kerrallaan yleisön eteen lavalle ja sanoa yksi lause. Kaikkien se sama, en muista mikä se oli. Jostain syystä minun piti organisoida tämä (minulle on kyllä ihan luontaista tarttua asiaan, kun jotain pitää saada tehtyä). Kaikki oli kokoontunut talon takana olevalle kentälle. Minä kävelin talon sisällä käytävää ulko-ovelle päin. Käytävä teki 90 asteen mutkan vasemmalle kohdassa josta mentiin katsomoon. Tuossa kohdassa seisoi muutama nainen, yksi heistä minun isoäitini. (Isoäiti on valve-elämässä kuollut jo yli 20 vuotta sitten. Hän oli erittäin vahva nainen ja totinen.) Unessa hänellä oli beige/musta mekko päällä ja tosi punaista huulipunaa. Oli jotenkin lempeän oloinen, vaikka se vahvuus näkyi silmistä lempeän katseen takaa. Moikkasin häntä ja hän kysyi mitä minulle kuuluu. Vastasin jotenkin, että eipä tässä ihmeitä tms...kliseistä sanomatta mitään. Katsottiin toisiamme hetki, ei koskettu. (Tämä oli niin elävä kohta, että ihmetyttää. En ole ennen kuollutta nähnyt niin todellisena, vain tavallaan aistinut että ehkä tuo on tietty henkilö). Sitten minun piti mennä organisoimaan tapahtumaa.
Menin kentän reunalle, istuin jollain rapulla ja joku siinä mun vieressä. Kun oli 25 min aikaa jäljellä esityksiin, sanoin vieressä istuvalle, että tässähän ehtii juuri sopivasti vaihtamaan vaatteet ja polttamaan 2 tupakkaa.
Olin keksinyt, että meidän olisi hyvä tehdä esitysjärjestys ikäjärjestyksessä ja huutelin aikamerkkejä porukalle 20 min ja 5 min kohdalla, että etsisivät mihin väliin ikänsä puolesta kuuluvat. Mentiin sitten taloon alakautta.
Minä menin viimeisenä. Meillä piti olla esityksessä kaikilla samanlaiset vaatteet, joita en kyllä muista millaiset. Menin sisään ovesta, siinä oli raput ylös näyttämölle/katsomoon ja rappujen oikealla puolella oli tuoleja, joissa nämä työkaveriesiintyjät istuivat. Olivat nyt kaikki naisia. Yhdessä kohtaa oli tasanne. Nuorimmat istuivat alimpana. He eivät olleet laittaneet niitä vaatteita kun piti. Huomautin siitä ja sanoin, että ei meiltä pyydetty kuin yhtä asiaa.
Lähdin sitten etsimään omaa kohtaani. Menin ensin aika ylös ja kysyin naisten ikää. Olivat minua n. 5 vuotta vanhempia. Lähdin sitten alemmas, siihen tasanteelle. Kysyin siinä naiselta hänen ikäänsä. Hän ei halunnut sitä kertoa. Aina kun kysyin, hän sanoi vesa (en tiedä tarkoittiko miehen nimeä, lasta vai puun vesaa)
Sanoi myös, ettei ota kenenkään muksuja hoivattavaksi. Hänellä itsellään oli nuori poika vasemmalla puolellaan. Yritin selittää, että ei minulla ole pieniä lapsia. Näytin tytärtäni, joka oli siihen jostain ilmestynyt, että hän on ihan aikuinen. (Oli siinä ihan nykyisen ikäinen, reilu 20.) Nainen ei uskonut minua.
Että tämmönen uni tällä kertaa. Itse ajattelin, että jollain tapaa tuota loppua voisi ajatella niin, että etsin paikkaani ihmisten keskuudesta tai haluaisin löytää sen paikkani. Se ainakin sopisi tilanteeseeni. Unessa on kuitenkin paljon muutakin. Kiitollinen olisin tulkinta-avusta