Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 73
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Paluu karttojen tulkinta  (Luettu 706966 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #90 : 08.12.2006 13:32:01 »

Lemniskata,

onhan se mahdollista, että joku on ottanut mukaan vielä ap-kartankin. En itse ole kyllä moisesta kuullut. Voi kunpa Pentti jaksaisi ja ehtisi vierailla täällä valistamassa meitä tässä(kin) asiassa.
tallennettu

Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #91 : 08.12.2006 14:51:20 »

Tämä on ehkä epäortodoksista, mutta itse käytän menetelmiä, jotka saan käytännössä toimimaan.

Sama juttu, minäkin sukelsin ap-karttojen maailmaan ihan simppelisti vain tarkastelemalla niitä ensin sellaisinaan. Astrologiaakin voi onneksi käyttää monella tasolla ja ihan niin syvällisesti/haastavasti kuin itse kukin jaksaa perehtyä. Smiley Mutta tietysti noita "astro-guruja" kannattaa aina kuunnella ja perehtyä tietävämpien kirjalliseen tuotantoon.

Aurinkokaariin voisin itsekin palata taas, jahka jossain välissä ehdin tutustua niihin kahteen kirjaan, jotka jo aiheesta olen ehtinyt hankkia. crazy2 Kaurisenergiaa tietää myös Solar Arc -aiheesta jotain, mutta taitaa valitettavasti olla vielä ainakin jouluun asti niin kiireinen, ettei juuri ehdi asiasta iloksemme kirjoittelemaan. Sen verran kerkesin niitä tutkailla, että muistaakseni jotain osuvia juttuja löysin - täytyisi tsekata mitä ne oikein olivatkaan.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Lunea
Supermoderaattori
Kohtuuastroilija
*****
Viestejä: 133



Profiili
« Vastaus #92 : 08.12.2006 16:55:18 »

Tämä on varmaan informatiivisin ketju koko foorumilla. Kiitos siitä Emelialle, joka on uhrannut paljon aikaa käännöstyölleen!  smitten

Vaikka pelkästä AP-kartastakin voi päätellä jonkinlaisia suuntaviivoja tulevalle vuodelle, on syntymäkartan huomioiminen silti tärkeää. Itselläni on tapana tehdä auringonpaluun hetkelle erillinen kartta, jonka ympärille sijoitan sitten radix-kartan. (Tämä onnistuu astro.comissakin, kun käyttää synastriakarttaa!) Näin on helppo nähdä, osuuko syntymäplaneettoja esimerkiksi AP-huoneiden kärjille, jolloin ne vaikuttavat tavallista voimakkaammin. Katson aina tilanteen myös toisin päin (Natal + Solar Return Chart , with houses), sillä AP-planeettojen sijainti syntymäkartan huoneiden kärjillä on yhtä merkityksellistä.

Tässä systeemissä jokaisella AP-huoneella on kaksi hallitsijaa – joillakin jopa neljä, sillä Skorpionin, Vesimiehen ja Kalojen kohdalla kannattaa huomioida myös perinteisemmät hallitsijat (Mars, Saturnus ja Jupiter). Hallitsijat (joita itse kutsun avainplaneetoiksi) vaikuttavat huoneiden asioihin enemmän kuin itse huoneissa sijaitsevat planeetat. Ajattelen huoneiden kärkiä ikään kuin ovina, jotka pitää avata avainplaneetalla ennen kuin voi nähdä, mitä itse huone sisältää.
Radix-planeetan sijainti AP-kartalla kertoo lähtötilanteen tai paljastaa sen, mistä on kysymys. Saman planeetan AP-sijainti taas viittaa siihen, mitä tapahtuu tai mikä on lopputulos. Ko. planeetan hallitsemassa AP-huoneessa (ja AP-planeetoissa) näkyy tapahtuman vaikutus. Jos AP-planeetta on samassa merkissä tai huoneessa kuin radix-kartalla, on sen teho tavallista voimakkaampi (Syntymälupaukset toteutuvat!). Tämä pätee myös silloin, kun kahden planeetan välinen radix-aspekti toistuu samana tai samansuuntaisena AP-kartalla.

Jos tyytyy vain vuoden trendeihin, riittää pelkkä AP-kartan tulkintakin. Jos taas haluaa tietää, mitä todella tapahtuu, on lähdettävä liikkeelle syntymäkartasta. Vaikka AP-kartta näyttäsi millaista rahallista onnenpotkua tahansa, et voi saada Lotto-voittoa, ellei sitä ole luvattu jo radix-kartallasikin! Jos kyseistä Jackpot-kuviota ei syntymäkartaltasi löydy, saattavat loistavat AP-lupaukset kuitenkin täyttyä jonkun lähipiirisi ihmisen kautta, ilman että tapahtuma koskettaa sinua suoraan. Sinä vain NÄET hyviä juttuja tapahtuvan jollekin toiselle. Omaa AP-karttaa kannattaakin aina verrata myös perheenjäsenten, rakastetun ja ystävien syntymä- ja AP-karttoihin (sijoittamalla ne oman AP-kartan ympärille).

AP-kartan paikkakuntana käytän yleensä vakituista asuinpaikkakuntaa – riippumatta siitä, missä henkilö auringonpaluunsa hetkellä sattuu olemaan. En siis usko siihen teoriaan, että kohtaloaan voisi muuttaa matkustamalla syntymäpäiväkseen maapallon toiselle puolelle (paitsi, jos muuttaa sinne koko vuodeksi). Niille, jotka ovat muuttaneet kauas synnyinseudultaan (esim. toiseen maahan), kannattaa kuitenkin tehdä AP-kartta myös syntymäpaikkakunnalle. Havaintojeni mukaan tämä kartta kertoo lähinnä niistä asioista, joihin itsellä ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta. Se on siis tavallaan kohtalokkaampi kuin asuinpaikkakunnalle tehty kartta.
Uskon myös, että mille tahansa maailman paikkakunnalle tehty (mikä tahansa) paluukartta kertoo asianomaisen henkilön suhteesta juuri siihen paikkaan (niin kauan kuin ko. paluukartta on voimassa). Jos syntymäplaneettojasi osuu vaikkapa Tokioon tehdyn kartan akseleille, saattaa tällä kaupungilla olla sinulle jokin merkitys. Ehkä teet sinne matkan, tai saat sieltä viestin… Tai vain luet lehdestä jonkin Tokiota koskevan jutun, joka koskettaa sinua tavallista enemmän.
Itse vietin viime syntymäpäiväni kotikaupungissani Tampereella, mutta varattuani kesällä lomamatkan, testasin myös Turkkiin sijoitettua AP-karttaani. Syntymäkarttani Mars osui tarkalleen tämän kartan askendentille, ja niinpä lomasta tulikin varsin liikunnallinen. Uitua (Mars Kaloissa) ja käveltyä tuli enemmän kuin koko vuonna yhteensä, ja miesenergiaakin pyöri koko ajan ympärillä.  Wink

Olen tehnyt paljon myös monikerroksisia karttoja – esimerkiksi niin, että keskellä on AP-kartta, sen ympärillä kuunpaluukartta, sitten radix-kartta ja laitimmaisena (syntymäkellonajalle perustuva) päiväkartta. Jos päivä on erityisen merkittävä, jokin yhteinen tekijä löytyy yleensä näistä kaikista. Esimerkiksi hääpäivänäni päiväkartan Aurinko = syntymäkartan IC-laskusolmu = kuunpaluun Venus = AP-kartan DC.
Progressiivista karttaa kannattaa myös seurata suhteessa AP-karttaan, sillä edistetty Kuu aktivoi AP-asetelmia. Ja paluukarttoja sinänsähän voi myöskin edistää – useallakin eri menetelmällä.

Koska Solar Arc-direktiot ovat laskennallisia, eivätkä perustu todellisiin tähtikuvioihin, en ole yhdistänyt niitä paluukarttoihin, vaan olen tutkinut niitä muista kartoista erillään. Toki – jos jotakin merkittävää on tulossa – paljastuvat samat teemat myös aurinkokaarien välityksellä. 
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #93 : 08.12.2006 17:04:41 »

Tämäkin oli hyvä tietopläjäys, suurkiitos Lunea! Smiley Ketjun informatiivisuus sen kun lisääntyy ja ainakin itse sain tuosta tekstistäsi taas uutta intoa ja näkökulmaa perehtyä ap-karttoihin.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Pikkusisko
Vieras
« Vastaus #94 : 08.12.2006 18:39:20 »

wau Lunea. tajusin juuri, että tekemäni ap-kartat ovat turhankin rohkeasti tehtyjä (toisille ihmisille) toivottavasti ei tule satikutia kun en ole tajunnut että se onkin hitsivie noin monimutkaista...  Lips Sealed
tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #95 : 08.12.2006 22:43:56 »

Jatkanpa taas tyhmillä kysymyksillä.. buck2
Millainen ohjenuora AP-kartan tulkintaan jos jokin keskivauhdikas planeetta tekee AP-kartalla transiitin nataaliin itseensä esim. AP-Mars rx-Marsiin?  idiot2
Ja sitten noista syntymäkartan ja AP:n yhteisistä aspekteista..Jos vaikka Mars ja Venus ovat rx-kartalla jännitteisessä aspektissa keskenään, mutta AP-kartalla helpossa, onko tuo ns. ajan laatu näiden kesken haastava vai suotuisa..?  idiot2
tallennettu
Lunea
Supermoderaattori
Kohtuuastroilija
*****
Viestejä: 133



Profiili
« Vastaus #96 : 09.12.2006 02:01:36 »

Jatkanpa taas tyhmillä kysymyksillä.. buck2
Millainen ohjenuora AP-kartan tulkintaan jos jokin keskivauhdikas planeetta tekee AP-kartalla transiitin nataaliin itseensä esim. AP-Mars rx-Marsiin?  idiot2

Tämä tulkitaan kuten vastaava transiitti yleensäkin - vaikutus on vain voimassa koko vuoden. Asiaa voidaan ajatella myös toisinpäin: radix-Marsin teemat nousevat esille aspektin luonteen osoittamalla tavalla, ja tulos näkyy AP-Marsin sijainnissa.


Ja sitten noista syntymäkartan ja AP:n yhteisistä aspekteista..Jos vaikka Mars ja Venus ovat rx-kartalla jännitteisessä aspektissa keskenään, mutta AP-kartalla helpossa, onko tuo ns. ajan laatu näiden kesken haastava vai suotuisa..?  idiot2

Tällaisena vuonna syntymäkartan haasteellinen kuvio saa helpotusta ja toimii tavallista suotuisammin. (Niitä haasteita ei siis yleensä esiinny.)

Itse en kylläkään jaottele aspekteja ns. hyviksi ja huonoiksi, sillä jokaisella aspektilla on nämä molemmat puolet.
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #97 : 10.12.2006 14:25:39 »

Tämä on varmaan informatiivisin ketju koko foorumilla. Kiitos siitä Emelialle, joka on uhrannut paljon aikaa käännöstyölleen!  smitten

Vaikka pelkästä AP-kartastakin voi päätellä jonkinlaisia suuntaviivoja tulevalle vuodelle, on syntymäkartan huomioiminen silti tärkeää. Itselläni on tapana tehdä auringonpaluun hetkelle erillinen kartta, jonka ympärille sijoitan sitten radix-kartan. (Tämä onnistuu astro.comissakin, kun käyttää synastriakarttaa!) Näin on helppo nähdä, osuuko syntymäplaneettoja esimerkiksi AP-huoneiden kärjille, jolloin ne vaikuttavat tavallista voimakkaammin. Katson aina tilanteen myös toisin päin (Natal + Solar Return Chart , with houses), sillä AP-planeettojen sijainti syntymäkartan huoneiden kärjillä on yhtä merkityksellistä.

Tässä systeemissä jokaisella AP-huoneella on kaksi hallitsijaa – joillakin jopa neljä, sillä Skorpionin, Vesimiehen ja Kalojen kohdalla kannattaa huomioida myös perinteisemmät hallitsijat (Mars, Saturnus ja Jupiter). Hallitsijat (joita itse kutsun avainplaneetoiksi) vaikuttavat huoneiden asioihin enemmän kuin itse huoneissa sijaitsevat planeetat. Ajattelen huoneiden kärkiä ikään kuin ovina, jotka pitää avata avainplaneetalla ennen kuin voi nähdä, mitä itse huone sisältää.
Radix-planeetan sijainti AP-kartalla kertoo lähtötilanteen tai paljastaa sen, mistä on kysymys. Saman planeetan AP-sijainti taas viittaa siihen, mitä tapahtuu tai mikä on lopputulos. Ko. planeetan hallitsemassa AP-huoneessa (ja AP-planeetoissa) näkyy tapahtuman vaikutus. Jos AP-planeetta on samassa merkissä tai huoneessa kuin radix-kartalla, on sen teho tavallista voimakkaampi (Syntymälupaukset toteutuvat!). Tämä pätee myös silloin, kun kahden planeetan välinen radix-aspekti toistuu samana tai samansuuntaisena AP-kartalla.

Kiitos Lunea!!

Tässä tuli myös minulle uusia juttuja ja ajatuksia. Tuo niksi radixin sijoittamisesta ulkopuolelle on todella hyvä, sillä minua on hämännyt kovasti kun se on aina sisäpuolella ja siksi hiukan hankala hahmottaa...

Itse teen aina Solar Return + Natal Chart with Houses, jolloin esiin nousevat AP -kartan ja radixin huoneet erillisinä.

Progressio -teemakin pitäisi ottaa huomioon AP -karttoja tulkitessa, mutta on valitettavaa ettei esim. www.astro.com 'issa voi tuollaista triple -karttaa tehdä.

Tuosta astro.comin Natal+ prog.+ solar arc -kartasta muuten, olen täällä jossain kysellyt miten sitä pitäisi tulkita... Omalla kohdallani kiinnostus solar arc 'iin on tyssännyt juuri noihin sotkuisiin viivoihin tuolla kartalla.

Kiitos myös muille kiitoksista...
« Viimeksi muokattu: 04.03.2008 12:37:52 kirjoittanut Emelia » tallennettu

Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #98 : 10.12.2006 14:45:41 »

Onko kukaan muuten tehnyt jotain ns.epäortodoksista sovellusta ja yhdistänyt sa+natal+proge JA auringonpaluun johonkin esim. vanhaan karttaan?  Tulisikohan ihan uusia oivalluksia, ja pitäisikö sa:n mennä nataalin vai auringonpaluun mukaan.. Huh


Heips, Lemnis!

Itseasiassa äsken taas www.astro.com 'issa kartoilla leikkiessäni huomasin että Natal + prog. + solar arc -chart 'illa itseasiassa mukana ON MYÖS SOLAR RETURN .
tallennettu

enska
Vieras
« Vastaus #99 : 10.12.2006 15:23:50 »

Emelia, mistä sieltä se löytyy AP-kartan kanssa?
Ok, löysin kyllä sen vanhan tutun natal+prog+solarin, mutten AP-yhdistelmää siihen?
Siis jos laittaa oman syntymäpäivänsä date-kohtaan niin ei kai se ap sieltä tule, kun tuossa kolmikko-yhdistelmässä ei ole transiitteja..

Voi että mulla ei nyt joko taaskaan leikkaa tai sitten ei vaan satu silimään.. Undecided uglystupid2
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #100 : 11.12.2006 16:43:50 »

Emelia, mistä sieltä se löytyy AP-kartan kanssa?

Voi että mulla ei nyt joko taaskaan leikkaa tai sitten ei vaan satu silimään.. Undecided uglystupid2

Siinä kartassa on AP -kartan Akselit mukana, siis  askendentti ja  keskitaivas - ne on myös kirjattu siihen kartan oikeaan alareunaan (SOL), mutta sen tarkemmin AP -karttaa ei ole siinä mukana.

(http://img20.imageshack.us/img20/3813/83374le.gif)
tallennettu

selkälokki
Vieras
« Vastaus #101 : 18.12.2006 17:41:43 »

HERRANPIEKSUT SENTÄÄN!!!
Enpä ole tätä jutskaa aiemmin lukenutkaan, ja voin vakuuttaa, että meikä on pyörällä päästään ja silmät pyöreänä täällä koneella.
Ekaksikin Emelia, aivan älyttömän työn olet tehnyt. Muissa keskusteluissa on aina mainittu AP tai auringon paluu, mutta olen siivuttanut ne asiat, kun en ole mitään ymmärtänyt.
Mutta nyt, tuntuu kuin uutta valoa paistaisi ovista ja ikkunoista. Kiitos!Kuun paluuseen ja muuhun en vielä sotkeudu, voipi olla aivokalusto kovilla jo AP:stakin.
Nyt yritän kovasti älytä asioita ja tiirailla vaihe vaiheelta...

Mutta heti pisti silmään nyt kuluneen vuoden AP:lla (olen siis syntynyt helmikuun 17. joten eikös se ole vielä jonkun aikaa voimassa?), mars on aivan MC:N tuntumassa..
Joo, nuista transiiteista en ota selvää, tarttis joskus jonkun kanssa katsoa, mistä tiedän mikä on neliö ja mikä mikäkin, vai katsotaanko se tuosta taulukosta erikseen?
Mutta niin tuo mars MC:llä, joo kierrostahan on tullut otettua, ekana se lopputili ja nyt sitten koulunpenkillä...(juppari muuten kolmosessa, ei voi olla totta miten tää pitää paikkansa!) Nousevana neitsyt ja uusi opinahjo liittyy terveyteen, itsekin olen kuntoillut ja hakenut terveellistä elämäntapaa. Sitä en oikein jummarra, kun kuu on AP:lla vaa'assa, en osaa sanoa, mitä ois tarkoittanut...Olen kieltämättä punninnut  tunneasioita ja missä haluan elellä jne. oisko se sitä?
Mutta ensivuoden AP näyttää äkikseltään pelottavalta meikäläisen silmään, planeetoista muut ovat huoneissa 2-5, paitsi saturnus huoneessa 10, aivan lähellä MC:tä, työttömänäkö pallotan?
ja ruuhkahuoneet ovat 3 ja 4, näyttää kamalalta jotenkin, täytyy nyt tutkailla ja kysyä sitten neuvoa... Undecided


JK. nousevana skorppari...Emelia kirjoitti sen merkitsevän muutoksia ja tutkittava, missä pluto piileksii, niin 2:ssa napottaa, siellä näköjään myös juppari, molemmat jouskarissa. Mitähän tuokin merkinnee...Rahahuoliin helpotusta vai liekö lopullinen perikato...
« Viimeksi muokattu: 18.12.2006 18:24:16 kirjoittanut selkälokki » tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #102 : 18.12.2006 18:13:02 »

höhöö, vielä kysyisin, ystävällin on AP:lla 10 huoneessa  aurinko kuu ja  venus , kaikki neitsyessä. Hän on siis syntynyt syyskuussa, joten hänellä on tuo kartta vasta alkupuolella, vai mitä?
Eikö tuo pitäisi nyt työelämän kannalta olla ihan lupaavaa. Jaahas, nousevana hälläkin siinä skorppari ja pluto on näköjään 2. huoneessa, aivan samoin kuin miulla ensi vuonna!
Hänellä on par aikaa nuo työkuviot aika sekaisin ja potee itse jotain kriisikautta. Ois kiva jos vois tuosta jonkun lohdutuksen sanan hänelle löytää...
tallennettu
Jasca
Vieras
« Vastaus #103 : 19.12.2006 18:03:05 »

En ole perehtynyt ap-karttojen tulkintaan, mutta nyt on outo juttu. Katselin ja yritin tulkata minun ja mieheni ap-karttoja ja nyt hoksasin, että ne ovat lähes toistensa peilikuvat. En varmaan osaa poimia tähän esimerkkiin kaikkea oleellista, mutta tässä osa jutusta.

         Minulla:                Ukolla:
 aurinko        kauris                     vesimies
 kuu        oinas                      kalat 
 askendentti        vaaka                     harka
 saturnus        huone 10  leijona  huone 6  leijona
 mars        huone 2  jousimies   huone 9  kauris

Tietenkään kartat ei ole ihan 1:1 peilikuvia, mutta muotoa katsoessa siltä näyttää. Kaikkiaan kartoilla on planeetat siten, että minulla ne asettuvat ryppäänä huoneisiin 2-4 ja ukolla huoneisiin 8, 9 ja eniten 12:een. Molemmilla vain Saturnus töpöttää muiden planeettojen vastapuolella. Siis olemmeko me toistemme peilikuvia noin niinku astrologisesti vuonna 2007?   Shocked    Undecided    knuppel2
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #104 : 19.12.2006 21:23:28 »

Heh ja kiitos Selkälokki!

Tervetuloa myös tämän ketjun pariin.  Cheesy

Nyt on nmiin että tämä Joulua edeltävä aika on ihan kauhian kiireistä, mutta kunhan viikonloppuun keritään, tilanne rauhoittuu ja välipäivät ole lomalla, joten kerkiän paremmin minäkin taas näille foorumeille.

Sen verran sanoisin vain tuosta  saturnus tuolla  keskitaivas tuntumassa, että ehkä se sittenkin merkitsisi enemmänkin sitoutumista ja vakautumista elämänpäämäärien alueella ( muillakin kuin ammatillisilla) kuin työttömyyttä. Ja jos se kerran on lähinnä  keskitaivas :tä niin silloin se on "huomattavin" taivaankappale, mikäli mikään muu ei ole vielä huomattavammassa asemassa.

Mutta palaan aiheeseen myöhemmin...  smitten

Ja Small, sinänsä miehesi ja sinun karttasi voivat hyvinkin olla tavallaan toistensa "peilikuvia" mitä vastakkaisiin huoneisiin tulee, mikäli olette toistenne 'vastakappaleet'. - Kuullostaa hyvältä, myös pahassa, sillä sinun (minä) huoneittesi vastakkaiset polariteetti -huoneet ovat juuri ne toisten (sinän) ihmisten huoneet, jotka ovat sinulle tärkeitä ja jos miehelläsi ja sinulla ovat taivaankappaleet jakautuneet juuri näin teillä on paljon yhteisiä asioita tulossa. Hänen asiansa ovat sinulle tärkeitä ja sinun hänelle.
Riippumatta siitä mitä aspektit / asiat ovat...

(http://img52.exs.cx/img52/104/l5hnewyear.gif)
tallennettu

Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 73
  Tulostusversio  
 
Siirry: