Äänestys
Kysymys: Uskontojen väliset kiistat, ja voiko niitä ratkaista.
Lutterin oppi. - 9 (9.6%)
Helluntailaisuus. - 0 (0%)
Jehova. - 0 (0%)
Lestadia. - 1 (1.1%)
Joku muu Protestanttinen. - 0 (0%)
Roomalasi katollinen. - 0 (0%)
Kreikkalais katollinen. - 1 (1.1%)
Islamilainen - 0 (0%)
Juutalainen. - 1 (1.1%)
Minulla on oma käsitys Jumalasta. Mikä. - 63 (67%)
Joku muu uskonto. - 15 (16%)
Ateisti. - 4 (4.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 70

Sivuja: [1] 2 3 ... 9
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mikä on uskosi perusta ?  (Luettu 70059 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ikiaika.
Vieras
« : 28.10.2005 13:24:51 »

Tässä yritän selvittää, Miksi Protestanttisissa uskon suuntauksessa jokainen lahko katsoo olevansa oikeassa. Ja heille toiset ovat helvetin lähettiläitä. Miksi ? Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Sekä  yleensä miksi Jumaluusoppi uskonnot ovat riitaisia. ? Sad Sad Sad Sad
« Viimeksi muokattu: 28.10.2005 13:28:43 kirjoittanut Ikiaika » tallennettu
Lemmikki
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 137



Profiili
« Vastaus #1 : 28.10.2005 13:43:13 »

Onkohan ihan noin? Uudestisyntyneenä kristittynä tiedän, että jokaiselle kristitylle on olemassa hänelle sopiva hengellinen koti, jollekin se on ev.lut.kirkko, jollekin helluntaikirkko, jollekin toiselle vapaakirkko jne. Oleellista on uskoa Jeesukseen Kristukseen, joka on kaikkien kristillisten kirkkojen pää. Olethan toki kuullut ekumeniasta, kristillisten kirkkojen välisestä yhteistyöstä?

Joukkoomme kuuluu kyllä uskovaisia, jotka ajattelevat, että heidän valitsemansa kirkko on ainoa oikeassa oleva, mutta tällaiset ajattelijat ovat käsittääkseni poikkeus, tulee mieleen lähinnä vanhoillislestadiolaiset (jotka myös ovat luterilaisia samoin kuin helluntailaiset), yksittäisiä näin ajattelijoita voi olla muissakin luterilaisissa uskovissa, mutta mikään enemmistö se ei ole.

Sinulla on oma käsityksesi Jumalasta, sitä kunnioitan. Tiedän kuitenkin, että ken kerran maistaa Pyhää Henkeä, ei voi enää kääntyä uskomaan muita jumalia kuin Kristusta. Ja tiedoksesi vielä, että Jeesus rakastaa sinua.  smitten
tallennettu

Aurinko vesimiehessä/1. huoneessa
Nouseva jousimies, Deskendentti Kaksoset
Keskitaivas Skorpioni, Keskiyö Härkä
Kuu Jousimies/1. huone
Merkurius Kauriissa/1. huoneessa
Mars Oinaassa/3. huoneessa
Venus Kauriissa/1. huoneessa
Chiron Vesimiehessä
Noususolmu Skorpionissa, Laskusolmu Härässä
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #2 : 28.10.2005 13:43:43 »

Vastasin että minulla on oma käsitykseni jumalasta. En usko että olen missään yhdessä kategoriassa. Uskoni on sekoitus monia eri asioita ja monista eri kulttuureista. En usko että mikään noista uskonnoista olisi väärin, tai että kenenkään jumala olisi väärä. Ei kukaan voi sanoa toiselle että sinä uskot väärään jumalaaan, tai että kristinusko olisi ainoa oikea. Näin minä olen asiaa ajatellut.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #3 : 28.10.2005 13:45:35 »

Minun uskoni perustuu Jumaluus oppiin. Mutta toisella tavalla kuin Raamattu, tai Koraani opettaa. Pidän näitä kahta Eposta vain osatotuuksina. Jotka ovat pappien kerämiä osia, Pyhistä kirjoituksista, hallitakseen seurakuntiensa ihmisiä.
Esimerkiksi Luterilainen uskonto, myöntää Enkelit. Mutta toisaalta taas kieltää ne. Outoa. Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #4 : 28.10.2005 13:48:34 »

Koska "Jumala loi ihmiset, ihminen loi uskonnot"  Wink

Entisten elämien keskustelussa oli vähän puhetta tästä aiheesta. Oma käsitykseni siitä, miksi uskonnot ovat yleensä niin vihamielisiä toisiaan kohtaan on se, että uskonnon opit ovat ihmisten keskuudessa kadottaneet sen yhteisen päämäärän: Rakkauden.

Jokaisella uskonnolla on ollut oma ylisieluinen opettajansa (Krishna, Buddha, Muhammed, Jeesus jne) jotka kaikki ovat opettaneet ihmisille samaa perusasiaa mm. karmaa, jälleensyntymää, sitä että ihminen on osa Jumalaa ja kaikessa on yhteys, sekä Universaalia Rakkautta. Kuulijat ja oppilaat ovat välittäneet tietoa eteenpäin mm. kirjoittamalla ja suullisesti kertomalla. Jokainen ihminen kuitenkin ymmärtää saman asian hiukan eri tavalla ja mitä pidemmälle asia alkuperäisestä tiedonlähteestä menee, sen helpommin se muuttuu pikkuisen matkan varrella. Uskontoa on pidetty poliittisena valtaelimenä ja sitä on muokattu ylemmältä hallinnon tasolta aina vähän mitenkin sopivaksi millekin aikakaudelle. "Kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" siinä yksi esimerkki.

En tässä ala perustella asiaa tämän enempää, sillä usein Sitä Tunnetta on vaikeaa pukea sanoiksi. Tällä kertaa en osaa tämän enempää. Muut saavat täydentää ja korjata  Wink

Oma uskoni on Artemiksen kanssa samalla linjalla - hiukan sieltä ja täältä, yrittäen löytää sen kaikkien uskontojen alkuperäisen tarkoituksen ja keskitien. Mikään uskonto ei ole väärin tai väärää, sillä se palvelee ihmisiä parhaansa mukaan esimerkiksi karmallisessa mielessä. Jokainen vahvasti uskoonsa uskova hindu tarvitsee hindulaisuuttaan, jokainen kristitty kristinuskoaan, jokainen taolainen taolaisuuttaan jne.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2005 13:51:06 kirjoittanut AthaMaarit » tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #5 : 28.10.2005 13:49:19 »

Ikiaika, itse en voi seurata sokeana esim. raamattua sillä siellä on niin paljon asioita joita minä itse en voi noudattaa, joita maailmankatsomukseni ei hyväksy. Se on ihmisten kirjoittama kirja. Kunnioitan muiden uskoa ja en väheksy niitä joille raamattu on tärkeä. Itse uskon eritavalla kuitenkin.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #6 : 28.10.2005 13:52:01 »

Koska "Jumala loi ihmiset, ihminen loi uskonnot"  Wink

Entisten elämien keskustelussa oli vähän puhetta tästä aiheesta. Oma käsitykseni siitä, miksi uskonnot ovat yleensä niin vihamielisiä toisiaan kohtaan on se, että uskonnon opit ovat ihmisten keskuudessa kadottaneet sen yhteisen päämäärän: Rakkauden.

Jokaisella uskonnolla on ollut oma ylisieluinen opettajansa (Krishna, Buddha, Muhammed, Jeesus jne) jotka kaikki ovat opettaneet ihmisille samaa perusasiaa mm. karmaa, jälleensyntymää, sitä että ihminen on osa Jumalaa ja kaikessa on yhteys, sekä Universaalia Rakkautta. Kuulijat ja oppilaat ovat välittäneet tietoa eteenpäin mm. kirjoittamalla ja suullisesti kertomalla. Jokainen ihminen kuitenkin ymmärtää saman asian hiukan eri tavalla ja mitä pidemmälle asia alkuperäisestä tiedonlähteestä menee, sen helpommin se muuttuu pikkuisen matkan varrella. Uskontoa on pidetty poliittisena valtaelimenä ja sitä on muokattu ylemmältä hallinnon tasolta aina vähän mitenkin sopivaksi millekin aikakaudelle. "Kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" siinä yksi esimerkki.

En tässä ala perustella asiaa tämän enempää, sillä usein Sitä Tunnetta on vaikeaa pukea sanoiksi. Tällä kertaa en osaa tämän enempää. Muut saavat täydentää ja korjata  Wink

Oma uskoni on Artemiksen kanssa samalla linjalla - hiukan sieltä ja täältä, yrittäen löytää sen kaikkien uskontojen alkuperäisen tarkoituksen ja keskitien. Mikään uskonto ei ole väärin tai väärää, sillä se palvelee ihmisiä parhaansa mukaan esimerkiksi karmallisessa mielessä. Jokainen vahvasti uskoonsa uskova hindu tarvitsee hindulaisuuttaan, jokainen kristitty kristinuskoaan, jokainen taolainen taolaisuuttaan jne.
Minun mietestä hyvin sanottu.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #7 : 28.10.2005 13:53:12 »

Ikiaika, itse en voi seurata sokeana esim. raamattua sillä siellä on niin paljon asioita joita minä itse en voi noudattaa, joita maailmankatsomukseni ei hyväksy. Se on ihmisten kirjoittama kirja. Kunnioitan muiden uskoa ja en väheksy niitä joille raamattu on tärkeä. Itse uskon eritavalla kuitenkin.
Kuten minäkin.
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #8 : 28.10.2005 13:54:03 »

AthaMaarit puki taas hienosti sanoiksi asiansa  Smiley Juuri noin minäkin olen asian ajatellut, en vain ikinä osaa ilmaista itseäni yhtä hyvin  Smiley
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #9 : 28.10.2005 14:03:07 »

Valitettavasti änestyslistasta tuli pitkä, mutta "auta armias" jos joku vaihtoehdoista olisi jäänyt pois. Cheesy Cheesy Cheesy
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #10 : 28.10.2005 15:15:14 »

Minä Uskon Elämän Luojaan

Isän Henkeen Ja Äidin Voimaan

Ja Heidän Lapsiinsa

Kaikkeen Elävään

Uskoni Ei Ole Kuin Ymmärrystä

Mutta Tiedän Sen Olevan Totta

Koska Näen Sen Edessäni

 angel
Sinulla on näkemys, ja se on edessäsi. Mielenkiintoista. coolsmiley coolsmiley coolsmiley
Minä olen, uskoni perustalla, en sen edessä, en sen takana. Ja niin on hyvä. smitten smitten smitten
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 28.10.2005 15:32:06 »

Olen jonkin verran tutkinut buddhalaisuutta ja kristinuskoa.
En ole mikään mestari kummassakaan tietämyksestä joten en
voi oikeastaan tuomita tai arvioida kumpaakaan absoluuttisesti
koska en ole tutkinut niin paljoa.
Miten voisin sanoa, ´tämä on parempaa´ jos
en ole kasvattanut avoimesti ymmärrystäni niin pitkälle?


Kuitenkin olen tullut varsin mielenkiintoisen faktan läheisyyten
ja josta olen saanut "mini-oivalluksen"
Se on tietenkin pyhä kolmiyhteys kristityillä ja
buddhalaisilla kolme pyhää jalokiveä.

pyhä henki = buddha
Raamatusta selviää uskomus siihen että kun kehomme (temppeli)
on tarpeeksi puhdas ja terveessä sekä pyhitetyssä kunnossa
siihen astuu pyhä henki, armosta.
Buddhalaisista kirjoituksista taasen selviää sama asia eri sanoin
että kun olemme auttaneet sekä tehneet hyviä tekoja muita
kohtaan, ja jalostaneet tunteita niin meistä tulee buddha.
Buddhalaisilla on vain konkreettiset keinot tämän saavuttamiseen,
ohjeet ja harjoitukset (meditaatio)

isä = dharma (oikeat opetukset/oppi)
Jumala on kaikkivaltias isämme, olemme kuullet sen monta kertaa
kirkoissa. Hänestä on viisaus lähtöisin ja hyvyys sekä armo.
Dharma taasen on oppi, voimme kai pitää sitä isänämme?
haemme opetuksista neuvoja vaikeina aikoina ja pyrimme sitä
kautta oivaltamaan myötätuntoisia ratkaisuja jota olisivat hyödyllisiä
kaikkille, ei pelkästään itselle. Aivan kuten isäsämme.
Se ohjastaa meitä elämän polulla ja opettaa valmistautumaan

poika = sangha (yhteisö/yksilö joka pyrkii tulemaan buddhaksi)
Isä ohjastaa poikaansa, että hän oppisi, jonain päivänä
ottamaan hänen paikkansa tai jotain vastaavaa.
Yhteisö ottaa aina oppia opetuksista. Kuin poika, opettelee
vaikeiden ja koettelumusten läpi pitäen oikeat neuvot mielessä
kuin kallisarvoiset jalokivet taskussa. Huono opetus on aina lasinen
se ei kestä tippumista/koettelemusta, vaan hajoaa. Oikea on aina
timantti, jota ei voi särkeä.
Oppipoika mestari suhde siis.

Uskoni perusta on myötätunto ilman ehtoja. Se on universaali tunne
jota ei voi rajoittaa mihinkään muottiin. Yksinkertaista.
Ja jokaisen ulottuvilla. Me kaikki tarvitsemme sitä niin juutalaiset
hindut, muslimit, kuin eskimotkin. Se auttaa löytämään
meidän piilevän jumaluuden, inhimillisyyden.

Metta.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2005 15:34:28 kirjoittanut Puma » tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #12 : 28.10.2005 15:52:26 »

Tässä yritän selvittää, Miksi Protestanttisissa uskon suuntauksessa jokainen lahko katsoo olevansa oikeassa. Ja heille toiset ovat helvetin lähettiläitä. Miksi ? Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided Sekä  yleensä miksi Jumaluusoppi uskonnot ovat riitaisia. ? Sad Sad Sad Sad
Ikiaika Smiley
Mun mielestä uskonnot perustuvat tiukasti pyhiin kirjoihin, niissä ei sallita poikkeavuuksia -> tällä hallitaan ihmisiä. "Olet väärässä, jos et usko niin kuin minun/meidän pyhässä kirjassa sanotaan", oli kysymyksessä sitten mikä uskonsuunta tahansa.
"Me olemme oikeassa!", julistavat kaikki jotka noudattavat vääristyneesti noiden hienojen opusten sanomaa. "kukaan muu ei ole oikeassa, meidän oppimme on oikea!"

Siksi jokainen, joka katsoo olevansa "ainoa oikea uskovainen", katsoo myös, että muut joutaa helvettiin knuppel2

Tämä suuntaus "oikeassa olemisessa" on kestänyt vuosituhansia Undecided.
Nyt on aika kääntää historian lehteä ja muuttaa suuntaa uskonnoissa ja uskoissa, ihmisten on hyvä huomata oma vastuunsa ja velvollisuutensa, kaikessa elämää ylläpitävässä tekijässä.

Itse koen Jumaluuden kaikkialla Smiley, se on joka hetki oleva ja pysyvä, siksi Jumaluus haluaa kokea itsensä tekemänsä luonnon kautta, koska siellä missä Jumaluus on, on vain absoluuttista - nollapiste.
Siksi kaikki inhimillinen on sallittua, Alkulähteen kokemisen mukaan ei ole mitään mitä ei ole ja on mitä on.
Siihen myös perustuu se, että me synnymme ja "kuolemme", synnymme, "kuolemme", koska meillä on vapaatahto kokea ihmisyys aina uudestaan ja uudestaan.
Me unohdamme menneet elämät, kun synnymme tänne, jotta muistaisimme, mistä olemme lähtöisin

JK. Ikiaika, tämä on todella herkullinen keskustelu, kiitos siitä smitten
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #13 : 28.10.2005 15:59:19 »

Moi  Smiley

Itse en varsinaisesti "tue" mitään erityistä "uskontoa" ja tässä nyt hieman
työstän niitä "opittuja" asioita kristinuskosta jota yritän ns "murtaa" alitajunnastani, koska estää minua vapautumasta  Wink

Olin ihan takuuvarma että minulla ei ollut mitään opittuja "jumalanpelkoja" mutta toisihan oli, ja ihan uskomaton "määrä" niitä alitajuisia uskomuksia jotka pomppivat eteen aina silloin tällöin.

Tässä voisi sanoa että olen muodostamassa ihan omaa sisäistä uskontoa joka perustuu puhtaaseen rakkauteen kaikkia kohtaan ja joka toivottavasti toteutuu myöskin käytännön tasolla enemmän (pysyvästi), jahka kasvuni edistyy smitten
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #14 : 28.10.2005 16:01:21 »

Aivan Stareyes. Mutta Pyhiä Kirjoituksia on jätetty, ihmisen (pappien) toimesta pois, jotta heidän olisi helpompi hallita uskovaisia/seurakuntiaan. coolsmiley coolsmiley coolsmiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 9
  Tulostusversio  
 
Siirry: