Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ω3 rasvahapot  (Luettu 35998 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« : 04.01.2007 09:25:15 »

Kysymyksiä omegoista, lähinnä 3:sta  Huh
Olen ihmetellyt, miksi E-EPAa kehutaan ylitse muiden kalaöljyjen  :Smiley
Sehän on kuitenkin teollinen/luonnoton valmiste - käsittääkseni  Cool

Onko esim. Möllerin kalaöjy luonnollisuudessaan kuitenkaan turvellista säännöllisesti nautittuna mahdollisten ymp.myrkkyjen takia, olisiko kuitenkin E-EPA parempi vaihtoehto - tehokkaampikin?
Kiitos vinkeistänne  smitten
Ippuska  Smiley
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Daria
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 186



Profiili
« Vastaus #1 : 04.01.2007 09:37:37 »

Tämä vastaus ei sinua auta, mutta sen verran piti kommentoida että itse olen aivan ulkona näistä rasvajutuista. Toinen sanooo toista ja toinen toista. Nuo epat ja omegat jne. muut ovat yhtä sillisalaattia mainosmiesten puheissa, vaikka itsekin olen ruokaöljyalalta tehnyt lopputyöni. Ubikinoni, lesitiini, epat, tyydyttymättömät ja tyydyttyneet rasvahapposuhteet jne... Sitten on vielä tämä Udon öljy, www.udosoil.fi. Oma lempparini on kylmäpuristettu rypsiöljy, mutta tuo Udo tuomitsee senkin käytön paistettaessa.

Huoh...ota näistä nyt sitten selvää idiot2


 smitten

tallennettu

Aurinko Vesimies
Kuu Rapu
Merkurius Vesimies
Venus Kauris
Mars Vesimies

Valkoinen Magneettinen Maailmojen Sillanrakentaja
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #2 : 04.01.2007 12:39:11 »

En luota synteettisesti valmistettuihin.Käytän itse kahta öljyä rinnan tällä hetkellä, toinen on omega 3-kalaöljy ja toinen kasviöljy.

Käyttämäni xxx-kalaöljy on kalasta puristettu ja siitä on poistettu raskasmetallit ja ympäristömyrkyt, se on makeutettu sitruunalla - joskus käytän (reissussa tms) kapseleita, joissa on samaa tavaraa, mutta kuorilo on kasviperäinen eli ei liivatteesta tai syntettisesti valmistettu.
xxx -kasviöljy on hormonaalisesti vaikuttava (auttaa minun PMS:aan Wink) ja se sisältää helokista, kurpitsansiemenistä, tyrnistä, pellavansiemenistä, vehnänalkioista ja auringonkukansiemenistä puristettua öljyä ja sisältää omegat hyvässä suhteessa.

Muoks: foorumilla ei saa mainostaa, joten poistin tuotemerkit Smiley
« Viimeksi muokattu: 08.01.2007 11:17:12 kirjoittanut Elektra » tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 04.01.2007 18:33:52 »

Huoh tosiaan - runsaudenpulaa niissäkin  Grin
Mutta tärkeitä vaikuttavat olevan ja jotenkin minäkin olen luonnonlapsena mieltynyt ei-synteettisiin, jos/kun saa valita.

Pitääpä tuota Woman Ωmegaa etsiskellä itselle, jos vaikka hothot-aaltoja helpottaisi  Wink Cheesy
Kiitos vastauksistanne  Kiss
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Asterix
Vieras
« Vastaus #4 : 06.01.2007 20:33:18 »

Minä olen myös niitä,
jotka suosivat luonnollisia öljyjä.

Mitä tahansa öljyjä ja lisäravinteita käyttääkin,
niin hyvähän niiden on olla luonnollisia,
eikä synteettisiä.
Minä en näe pointtia syödä kemikaaleja,
jotka eivät luonnollisesti kuulu elimistöön.

Minulla Omega 3 auttaa stressiin ja keskittymiskykyyn
ja pitää mielen iloisena. Smiley
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #5 : 06.01.2007 21:10:33 »

No kiva kuulla - en siis lähdekään vaihtamaan pois luonnollisesta  Kiss
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
IN
Vieras
« Vastaus #6 : 07.01.2007 00:10:10 »

Taidan olla aivan mainonnan uhri, mutta olen tykästynyt tähän E-EPA:aan. Joitain muita kapseleita (ruokakaupasta ostettuja kalanmaksaöljykapseleita) on tullut kokeiltua, mutta tämä E-EPA on tuntunut toimivan mulla.

Jotenkin "aivotkin" tuntuvat saavan ravintoa, ja mieli on virkeämpi ja pirteämpi. Kovasti sitä E-EPA:a on kyllä joka tuutissa toitotettu. No, tärkeintä lienee se, mikä tuntuu itselle sopivan parhaiten  :Smiley
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #7 : 07.01.2007 00:15:19 »

.........tämä E-EPA on tuntunut toimivan mulla.
........
Olen kyllä monelta kuullut kovastikin kehuja sen toimivuudesta - noh, onneksi on noita vaihtoehtoja ja jokaiselle jotakin kuitenkin  Smiley
Melko kalliitahan ne ovat kaikki, mutta elämä ON  Embarrassed  Wink
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Kotkansilmä
Astroholisti
*****
Viestejä: 1965



Profiili
« Vastaus #8 : 07.01.2007 00:40:19 »



                     :Smiley

       NO, miehille kerttyy keskikehoon jenkkakahvat,

       ihan naisia varten! Mutta naisille nuo rasvat,

       omega 1, 2, 3, kertoo vain sen, kuinka monta

       kerrosta on näkyvissä, sillä kertaa, ja heti.


                       Kiss




       
tallennettu

Hetkiä, joita olen kanssanne,
 haluan unohtaa hetkeksi.
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #9 : 08.01.2007 00:48:25 »

Joopa joo Kotkansilmä Wink

Naisille jos kertyy kerroksia ratsupaikkoihin = reitevyys ja persevyys, niin silloin onkin puutetta.  :Smiley

Nimittäin omega kolmosesta  Cheesy

IN - kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovatkin kaksi eri asiaa.  Smiley
tallennettu
IN
Vieras
« Vastaus #10 : 08.01.2007 11:40:51 »

IN - kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovatkin kaksi eri asiaa.  Smiley

Heh heh...Siis tarkoitan just kuitenkin sitä kalaöljyä... :Smiley Eheh, enpä taida tietää, mitä itseeni tungen  Grin MUTTA TOIMII  2funny
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #11 : 08.01.2007 12:59:48 »

.........
Naisille jos kertyy kerroksia ratsupaikkoihin = reitevyys ja persevyys, niin silloin onkin puutetta.  :Smiley

Nimittäin omega kolmosesta  Cheesy
........
Hih  Grin Mutta voipi se olla muutakin puutetta - nimittäin liikunnan  Embarrassed
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #12 : 08.01.2007 14:57:37 »

Hienosti sanottu Ippuska  smitten

Ratsupaikat - ratsastus - liikunta ....  coolsmiley

Ei tullut heti hevosurheilu mieleen  Wink Cheesy Grin 2funny
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #13 : 08.01.2007 16:02:33 »

 Kertokaa mitä eroa on kasvikunnan omega3:lla ja eläinkunnan vastaavilla? Itse suosin kasviksia ruokavaliossa (eettiset ja terveydelliset syyt) ja pyrin välttämään siis myös kalaa. Margariinit pullottaa omega3:a ja ostin ihan tätä tarkoitusta varten pellavansiemenöljyä josta sanotaan että teelusikallinen päivässä kattaa ihmisen omegatarpeet. Mietityttää vain että miksi kuitenkin mainostetaan aina kalasta peräisin olevia öljyjä jos kerran kasvikunnastakin samat saisi ja vähemmällä verenvuodatuksella? Tietääköhän joku tähän jotain faktaa? idiot2
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #14 : 08.01.2007 16:17:42 »

Hyvä Gaston, ennätitkin vastaamaan jo lyhyesti ja ytimekkäästi. Ennätin kuitenkin tällävälin kerätä tänne tällaisia tekstejä...

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1585

Omega-6

Harva meistä syö tarpeeksi usein kalaa. Ravintomme on muuttunut viime vuosikymmeninä paljon ja monen omegatasapaino on järkkynyt. Ylivallan on ottanut omega-6.

-Käytetään paljon lihatuotteita. Nykyään syödään paljon juustoja, missä on paljon kovaa rasvaa. Jäätelöt ja jogurttivalmisteet ovat myös hyvä esimerkki. Tällaiset ovat lisänneet omega-6 saantia.

Sekä omega-3 että -6 ovat meille hyödyksi, mutta tärkeää on missä suhteessa toisiinsa me näitä omegoita saamme. Jos kutosta on liikaa, estää se kolmosen hyviä vaikutuksia elimistöömme.

-Kolmoset ovat pääasiallisesti merellisiä rasvahappoja, kalat, äyriäiset ja niin edelleen. Sen sijaan nämä n-6 sarjan hapot ovat pelkästään kasvikunnassa, kasvikunnasta lähtösiä, Vanhanen valaisee.
-Eli tarvitsemme sekä kasvikuntaa, että kaloja?
Kyllä, jatkaa Vanhanen.

Parhaita omega-3 lähteitä ovat rasvaiset kalat, kuten lohi, tonnikala, silli ja makrilli.
Kasvikunnan omegat saa esimerkiksi rypsi-, pellavansiemen- ja soijaöljystä, sekä saksanpähkinöistä ja tofusta.
Aikuinen ihminen tarvitsee omega-3 noin 2 grammaa vuorokaudessa.


EPA:lla ja DHA:lla on väliä

Jatketaan tuotteiden vertailua. Mitä muuta kapseleista pitää selvittää, paitsi hinta ja kapselien määrä?

-Pitää selvittää, et montako milligrammaa siinä on tätä EPA:a plus DHA:ta siis eikosapentaaeni- ja dokosaheksaeenihappoa.Niiden pitoisuudet vaihtelevat aika paljon, ylilääkäri Hannu Vanhanen Sydänliitosta selvittää.

Omega-3 rasvahappoja   
EPA = EIKOSAPENTAEENIHAPPO  saadaan kalasta 
DHA = DOKOSAHEKSAEENIHAPPO  saadaan kalasta 
ALA = ALFALINOLEENIHAPPO  saadaan kasvikunnasta 

Kalatuotteista saamme Vanhasen mainitsemaa EPA:a ja DHA:ta. Ne ovat nimenomaan omega-3 rasvahappoja.
Kun ostat omega-3 tuotteen, tarkista siis tärkeän EPA:n ja DHA:n määrä purkin kyljestä, koska ne vaihtelevat.
Näiden eläinkunnasta saatavien omega-3 lisäksi on olemassa kasvikunnan omega-3, joka on nimeltään alfalinoleenihappo, ALA. Sitä on esimerkiksi ostamassamme pellavansiemenöljyssä.

http://www.biovita.fi/suomi/index.html

Kasviöljyn ja kalaöljyn omega-3:t punasolun kalvoilla


Suomessa keskustellaan nyt vilkkaasti kasvi- ja kalaöljyn omega-3-rasvahappojen keskinäisestä paremmuudesta. Uusi tutkimus osoittaa, että kalaöljyn omega-3:t nostavat nopeammin ja tehokkaammin punasolujen kalvojen omega-3-pitoisuutta kuin kasviöljyn omega-3:t.

Solukalvojen omega-3-rasvahappojen pitoisuus ratkaisee paljolti sen, toimiiko solu normaalisti vai ei. Etenkin sydänlääkärit ovat esittäneet uuden tavan arvioida sydäntautien riskiä ja kulkua: omega-3-indeksin (lue lisää). Sillä tarkoitetaan solukalvon EPA + DHA -pitoisuuksien summaa.

Terveille koehenkilöille (N=20) annettiin 8 viikkoa päivittäin joko kalaöljyä (1296 mg EPA + 864 mg DHA) tai pellavansiemenöljyä (3510 mg alfalinoleenihappoa + 900 mg linoleeenihappoa). Punasolujen kalvon ja plasman rasvahapot määritettiin kaasukromatograafisesti alussa ja 4, 8, 10, 12, 14, 16, ja 24 viikon kuluttua.

Kahden kuukauden kuluttua kalaöljyä saaneiden koehenkilöiden punasolujen EPA oli noussut 300 % ja DHA 42 %. Punasolujen omega-3-indeksi nousi lähes ihanteelliseksi eli 7,8 prosenttiin ja säilyi suhteellisen korkeana aina viikolle 12 asti. Pellavansiemenöljyn anto lisäsi solujen EPAa 133 % ja dokosapentaeenihappoa eli DPA:ta 120 %, mutta DHA-pitoisuus ei noussut yhtään. DPA on välituote, jota syntyy kun elimistö muuntaa EPAa DHA:ksi (Wikipedia).

Johtopäätös: Punasolujen EPAn ja DHA:n pitoisuudet nousevat kalaöljyllä nopeammin ja korkeammalle kuin pellavansiemenöljyllä.





tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: