Luovan kirjoituksen tunnilla piti tehdä dialogi.
Kaipa sekin on itseni ilmaisua, koska tälläistähän se on
olla absolutisti alkoholisti suvussa.
* * *
– Pappa… Minulla olisi sinulle asiaa…
– No annas tulla sitten, mutta nopeasti kans.
– Pappa, minä olen löytänyt oman suuntaukseni
– Jahas, jahas. Uskonnollisuuteen liittyviä?
– No ei heng…
– Helluntailainen! Mahtavaa, mahtavaa. Mummisikin on helluntailainen. Suvussa kulkevaa, eipä siinä mitään pahaa ole.
– Ei
– Ai ei helluntailainen? Muslimiko sitten?
– Ei mitään uskonnollista!
– Älä vaan sano, että sinusta on lesbo tullut!
– No ei! Vaan absolutisti!
– ABSOLUTISTI!
– Niin.
– Jumalauta tyvär! Sydänkohtauksenko sie meinaat papalles antaa, vai!?
– No, tämä vain tuntuu oikealta.
– Ei se voi tuntua oikealta! Meillä on suvussa pitkät viinanjuonti perinteet ja sinäkö meinaat tuhota sen? Nuori tyttö, jumalauta, ei meidän suvun mainetta pilaa!
– Mutta minä olen miettinyt tätä jo kauan! Pohdiskelin asioita ja tulin siihen tulokseen, ettei alkoholi ole minulle SE juttu.
– Ai sitä on edes kokeiltu kuiten?
– Ei ole.
– EI OLE! No voi perkeleen perkele. Kenenkähän tyttö se sie sitten olet? Et ainakaan minun poikani ku tollaset vinksahtaneet aatemaailmat oot jostakin periny.
– No siis hetkinen…
– Äitisi puolelta tietty! Ne on sellasia ateisti absolutisteja koko sakki! Tollasen äpärän meille teki.
– Genetiikan tiet ovat ihmeelliset…
– Ja tollasta porvarilukiolaisten kieltä puhut. Se on kuule sillälailla, että jos et nyt äkkiä kumauta tuota puolta pulloa Koskenkorvaa kurkkuus niin ei oo enää tänne asiaa!
– Älä nyt viitsi, pappa!
– On mulla parempiakin lapsen lapsia! Sellasia kunnollisia, jotka tietävät perjantain todellisen tarkoituksen. Niistä kasvaa kunnon ihmisiä, joilla voi kerskua Reposessa. Sinusta se ei enää viitsi puhua itse pirukaan!
– En minä ole sen huonompi ihminen, vaikka pidänkin enemmän vedestä.
– AI ET VAI?! Perkele. Isäsikin heitti henkensä meidän aatteemme puolesta! Setäsi kääntyvät haudoissaan kun kuulevat tämän. Jumalauta tyttö!! Ulos saastuttamasta minun taloani!
– Anteeksi pappa…
– On se kumma kun tollanen musta lammas piti sukuun saada.
(c) Cheva
* * * * * *