Ensin unessa lähti yks hammas irti.
Sitten olin suunnittelemassa muuttoa pienempään asuntoon, jossa olisi puiset seinät. Eräs tuttuni neuvoi minua siinä, ja sanoin hänelle että minulla on musta pöytä ja tuolit jotka ei taida tulla mukaan uuteen asuntoon - vanhaan ne mahtuvat koska niille on siellä tilaa. Menin tuon tuttuni luo, hän lähti jonnekin ja jätti ulko-oven auki. Istuin olohuoneessa pöydän ääressä, ulko-ovi oli olohuoneesta suoraan ulos. Alkoi sataa vettä ihan mielettömästi ja kävin sulkemassa oven, ettei se kastu. Oven molemmilla puolilla oli raskaat, vaaleat verhot, ja yläreunassa verhokisko johon kuvittelin muovisen suikaleverhon. Jotenkin ne vaaleat verhot olivat olleet siinä aina.
Käännyin ympäri suljettuani oven ja olin tosi suttuisessa vihreässä keittiössä, vaikka hetkeä aiemmin talon pohjaratkaisu oli erilainen. Tiskaamattomia tiskejä ylen määrin. Oikealle päin mentiin olohuoneeseen, vasemmalle päin en katsonut mutta siellä oli kai makkari. Mietin, miltä vieraista tuntui tulla tuohon taloon, eteisestä keittiöön.
Uni hyppäsi, olin nyt tuttavapariskuntani luona, unessa he olivat juuri muuttaneet yhteen. Oven avatessani äkkäsin, että nainen poltteli tupakkaa kodinhoitohuoneessa, vaikka luulin hänen lopettaneen. Mies katseli vierestä ylimielisenä ja huusi naiselle kun nainen touhusi pyykkikoneen ääressä minkä ikinä ehti ja kaatoi koneeseen valtavan kupillisen pesujauhetta. Minun teki mieli sanoa, että kyllä mieskin voi auttaa kotitöissä, mutta sitten ajattelin että en puutu heidän parisuhteeseensa. Asunnossa oli jonkinlaisen yleisen "eteis"tilan (joka oli aivan täynnä tavaraa) oikealla puolella kolme aivan mielettömän pientä huonetta, jotka olivat olevinaan keittiö, olkkari ja makuuhuone. Makuuhuoneessa oli yksi sänky normaalisti, toinen jotenkin vinossa seinää/jopa kattoa vasten koko pienen huoneen ilmatilan poikki, ja valot pois. Keittiössä ei ollut kuin ruskea pöytä jolla paloi kynttilä, ja ikkuna jossa oli nätit verhot. Sitä pikkuruista olkkaria en edes muista, mutta siellä yleisessä "eteis"tilassa oli keltaisen hohtavasta lasista tehty kaappi, jota harmissani katselin koska sitä oli käytetty ihan väärin. Siellä olisi pitänyt olla kauneimmat lasiesineet ja palkinnot siististi järjesteltynä, mutta siellä oli arkisia kuppeja ja lautasia ja paljon tyhjää.
Pariskunnan mies siirsi valtavan suurta sinistä tuhkakuppia ja meinasin taas kysyä naiselta, että poltatko sinä taas, mutta en millään kehdannut.
--
Joopajoo, musta pöytä muutaman yön takaa tuli taas, sentään olin jättämässä sitä taakse.
Taloaiheisuus oli nyt kyllä tosi vahvaa, eli ilmeisesti itseäni ihmettelin nämä unet läpeensä... Saa kovasti mielellään ronkkia jos jotain mieleen tulee.