Sivuja: 1 ... 167 168 [169] 170 171 ... 272
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kerroppas unesi tänne.  (Luettu 2083853 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5928



Profiili
« Vastaus #2520 : 28.02.2012 11:27:17 »

No joo.
Ainakin on tosi järkevä ja todellisen tuntunen uni ollakseen ihan vaan uni  Shocked
tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 904



Profiili
« Vastaus #2521 : 28.02.2012 15:02:30 »

Kyllä mulla tuli olo että voisi hyvinkin todella olla, edellisestä elämästäsi. Ellet oo justiin eilen katsellut suomalaista sotaelokuvaa Cheesy
Mulle tuli intuitio, että se päivien lasku, liittyi jotenkin lapseesi, odotukseen? tms, ja olihan siinä lastenhuone vieressä.
Merkittävän tuntuinen uni.
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #2522 : 28.02.2012 18:35:50 »

Mä näin viime yönä, et olin jossain USA:n järvessä, suuressa vesistössä kahden ystävän kanssa uimapatjoilla; toinen mies toinen nainen. En oikeasti tunne näitä ihmisiä, mutta unessa he olivat läheisiä ystäviäni. Nuoria ja kauniita ihmisiä. Me makasimme patjoilla ja tasainen virta vaan vei meitä eteenpäin, näin oikein kartalla että menimme tyyliin USA:n päästä päähän ja todella kauniit maisemat vaan menivät ohi ja ihailimme niitä, kunnes tuli ilta ja saavuimme tyynelle suurelle järvelle, jonka tunnelma oli kuin jostain ihmeellisestä sadusta. Siinä hetken aikaa ihasteltuamme alkoi ilotulitukset joka puolella järven ympärillä ja se oli todella kaunista. Näin myös kaukana veden pinnassa sähköä (joka jotenkin tuli ilotulitteista  Grin), mutta tiesin olevani turvassa ja olinkin. Aivan tosi kaunis uni.  Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2523 : 28.02.2012 21:04:33 »

Jännä kun joinain öinä näkee unia jotka on pitkiä kuin kokoillan elokuva, sitten nyt muistan vain väläyksen: Huusin jollekin "Ei ET SAA nähdä mun jalkaa!!" ja pistin sen, oikean jalkani, äkkiä piiloon. Itse kerkesin näkemään että mun varpaankynnet oli kasvaneet kamalan pitkiksi.

Muoks: oho, nyt tuli toista unta mieleen. Minä ja lapsuuteni rakkain ystävä, ja hänen kaverinsa Särkänniemessä. Kaikki pieninä lapsina. Monesti yritin heidän kanssaan samoihin laitteisiin, mutta en saanut kuin esim. takkini istuimelle, ja jäinkin jotenkin vahingossa seisomaan ulkopuolelle ja katsomaan kun laite pyörii. Troikka (joka ei kyllä ollut se oikea Troikka, vaan villisti pyörivä härveli vaan) oli jotenkin puolittain rakennuksen sisällä niin että sen yläosa meni katosta läpi, seisoin sen juurella ja juuri ja juuri näin miten se kehitti ympärilleen välkkyvän ukkospilven jonka läpi kaverini lentelivät laitteen kyydissä hirveää vauhtia. Lopulta se kutistui pikkuruiseksi ja minäkin olin ulkona katsomassa sen kutistumista keskelle nurmikkoaluetta, ja ympärillä oli joka puolella jonkin toisen karusellin osia, joita talkkari keräsi kottikärryihin. Mietin, että tuopas on vaarallinen laite kun palat lähtee.

Sitten oli tulossa pomminvarma laite, ketjukaruselli jossa oli parituolit. Sekin oli alaosaltaan sisätiloissa. Vanha herrasmies antoi istuimensa minulle. Tutkin sen ketjuja kuin asiantuntija ikään ja totesin ne kestäviksi. Istuin siihen, mutta nyt ne kaverini eivät olleetkaan kyydillä, itse asiassa olin ainoa koko laitteessa. Sitten tajusin, että koko laite oli ruokapöydän päällä eikä se noussut yläilmoihin ollenkaan, ja se pyöri liian hiljaa ja matalalla. Pöydässä oli valkea pöytäliina ja hienoja ihmisiä syömässä herkkuruokia, ja oikea jalkani upposi suoraan jonkun miehen kermavaahtokulhoon. Laite lopetti pyörimisen, menin hänen luokseen pahoittelemaan, ja huomasin että pöydällä oli isompi kulho puhdasta kermavaahtoa. Kysyin että saahan hän ottaa siitä lisää, hän sanoi "tämä on ihan ok" ja söi ison lusikallisen sitä johon juuli olin jalkani tyrkännyt.  buck2
« Viimeksi muokattu: 28.02.2012 21:57:41 kirjoittanut Indium » tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2524 : 01.03.2012 15:49:13 »

Minäpäs nyt ahkera olen tässä ketjussa. Tässä taas viime yön häröily...

Ajoin autollani kihlattuni kanssa, ja tulin rautatien tasoristeykseen jossa oli useita kiskoja vierekkäin. Lähdin ajamaan niiden yli, ja puomi laskeutuikin edessäni. Tietysti auto sammui, ja jotenkin se ei lähtenyt heti uudelleen käyntiin. Hyppäsimme autosta ulos, katsoin vasemmalle horisonttiin ja kirkaisin että juna tulee juuri näillä kiskoilla. Kauhun vallassa yritin käsin kiskoa autoa pois kiskoilta, mutta se vain heilui. Mietin olisinko ehtinyt yrittää autoa uudelleen käyntiin jos en olisi hypännyt pois tekemään noita turhia kiskomisia, mutta lopulta oli pakko väistää junaa.

Juna osui autoani vasempaan kylkeen ja se lensi monta metriä kun me katsoimme vierestä, laskeutuen sille tielle jolle meidän oli tarkoitus tasoristeyksen jälkeen kääntyä. Juoksin auton luo, ja vuolaasti itkien halailin sen nokkaa ja suutelin konepeltiä. Siinä meni pitkä tovi surressa, kunnes vihdoin avasin konepellin ja aloin tutkimaan auton vaurioita, ja totesin että sillä voikin vielä ajaa. Auto olikin vain pahoin lommoontunut. Ovetkin aukesivat, kojelauta oli vinksallaan ja varoitusvalot siirtyneet mutta ne kaikki toimivat ja olivat tulkittavissa oikein. Väänsin avaimesta ja se peijooni käynnistyikin vielä.
 
Sitten tuli kummallinen jakso unessa, että ajelin sillä eestaas Suomen poikki. Välillä jätin auton jonnekin ja kävin matkan toisessa päässä junalla, välillä menin koko matkan autolla. Tätä jotenkin kesti monta viikkoa.

Ja sitten olinkin lapsuudenkodissani ja tiesin että hetkellä millä hyvänsä äitini raiskaisi minut. 
tallennettu
Ambrel
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 373



Profiili
« Vastaus #2525 : 01.03.2012 18:45:13 »

heh, viime yönä näin kyllä taas mukavia ja jännittäviä unia. (:

mieheni keräilee harrastuksenaan kaikkien eri maiden euron kolikoita, ja minäkin olen sitten vaistomaisesti alkanut tarkistamaan kaikki kolikot mitä kaupoista saan itselleni, että olisiko ne sellaisia mitä miehellä ei ole vielä..
noh, viime yönä näin sitten sellaista unta että sain kaupassa  käydessäni monta sellaista jonkun harvinaisemman maan kolikkoa ja olin siitä aivan innoissani kun tiesin ettei miehelläni ole niitä. Cheesy
tallennettu

Viisain on se, joka tietää, mitä ei tiedä~
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5928



Profiili
« Vastaus #2526 : 02.03.2012 10:47:50 »

No se onkin Soma semmonen juttu, johon sietää valmistautuakin Smiley

Minä näin unta, että olin haltijanainen jossain tornissa, ja lähettelin keltaisia ja oransseja energiapalluroita eläimille jonkinlaisena viestinä. Jotain lintuja yritin tavoittaa  Huh
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2527 : 02.03.2012 12:30:24 »

Mut hypnotisoitiin unessa naispuolisen terapeutin luona. Se kävi hurjan helposti ja nopeasti. Pistin silmät kiinni  ja näin hurjasti kieppuvia värejä ja myös kuvajaisen naisen kädestä, kun hän heilutti sitä edessäni, tarkoituksena se että hän "kiskoisi" minut hypnoosista ulos kun olisimme valmiita. Huoneessa oli muutama muukin ihminen, joiden tiesin tuijottavan minua intensiivisesti ja kuuntelevan mitä sanon, ja se oli häiritsevää.
 
Terapeutti kysyi mitä muistan syntymästäni. Näin keltaista. Sanoin että olin keltainen ja minua hoidettiin. Ajattelin ruskeaa, kukikasta vauvanpeittoa. Sitten jostain itse piirtämästäni elämäni miellekartasta hän poimi kaksi nimeä, ja puhui heistä kuin sisaruksinani. Kyselin ensin asian perään monta kertaa häneltä, sitten sanoin että eivät he sisaruksiani ole vaan rakkaita ystäviä, ja ajattelin tunteneeni heidät ala-asteella (tosielämässä nuo ihmiset ovat suht hiljattain tapaamiani kivoja kavereitani, eivät nyt niinkään rakkaita ystäviä). Sitten pimeni hetkeksi.

Joku sanoi "Siirrä oikeaa jalkaasi", napsautti sormia edessäni, ja havahduin. Seisoin, nojaten valkoiseen senkkiin. Pieni, siro nainen vihreässä asussa ja valkeassa päähineessä hymyili minulle ja kysyi mitä muistan. Aloinkin selittää, mutta sitten kysyin että kukas hän oikein on. Hän sanoi "Ei sen ole väliä. Olen vaikka joku siivooja". Selitin tosi ylimalkaisesti jotain. Sitten palasin terapeuttini luokse, ja kysyin häneltä kuka tuo nainen oli. Terapeutti vastasi, että nainen oli itse tehnyt hypnoosihoitoja joskus, mutta kokemukset olivat olleet niin huonoja että hän oli lopettanut. Kuitenkin hypnoosi oli jotenkin taitolaji ja hänellä (terapeutilla) ei itsellään ollut koskaan ollut ongelmia sen kanssa. Sitten hän nauroi, että olin äsken nukahtanut kesken hoidon, mutta se oli ihan OK ja jatkaisimme kohta. Uni kuitenkin meni oudoksi, hän alkoi näyttämään minulle ihmeellisiä venyttelyliikkeitä ja menimme johonkin suihkuun yrittämään jatkaa sessiota, kun remonttimiehet alkoivat metelöimään aikaisemmassa paikassa. Sitten heräsin.

(Muoks: Pikku tarkennuksia.)
« Viimeksi muokattu: 02.03.2012 19:12:33 kirjoittanut Indium » tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 904



Profiili
« Vastaus #2528 : 02.03.2012 13:59:07 »

Indium "joku siivooja" ja sitten menitten suihkuun... ja terapeuttikin.. Siis henkistä puhdistautumista (lapsuuden myös voi olla hyvin toi hypnoosi kuvaisi, plus se vauvanpeittosi), tai arjen joistain asioista. Smiley (kulkee usein kyl niin käsikädessä..)
Mäkin olin suihkuun menossa viime yönä.. Cheesy


Itse muistin viime yön unesta aamulla jotain ihan erilaista kuin nyt yh'äkkiä..

Eka muistikuva: unessa olin jonkin koulun alakerrassa, ja siellä oli kahdet eri pesutilat, uudet ja vanhat (tää tulee varmaan uimahallista jossa käytiin ja siellä oli näin) ja kävin kahtoon sitä toista pesutilaa, olin ilmeisesti alasti (taas! viiime unessakin nakuilin Grin) ja kun näin ovelta miten paljon pesuaineita ihmisiltä on sinne jäänyt niin ajattelin että "lainaan" jonkun pesuainetta. Siellä oli kuitenkin joku nainen enkä kehannut hakea vain pesuaineita ja mennä toiseen pesutilaan. Uni loppuu siihen.

Tämä on yht'äkkiä päivällä muistamani: Isä sanoo mulle, että mennään vasta/aikoo mennä itse vasta kesällä mummon luo kylään. Minä suutun ja huudan, että SINNE PITÄÄ MENNÄ NYT HETI/KEVÄÄLLÄ! Tietäen, että kesällä ois jo liian myöhäistä..! Undecided

Mummo on vanha ja vanhainkotiin joutunut vuosi sitten.. Ja ollaan oikeasti ajateltu mennä nyt keväällä käymään, eihän sitä tiedä milloin ei mummoa enää ole.. Hän ei oo nähnyt kuin yhden lapsistani..

Ja aikoja sitten, oisko vuosi sitten, näin unen, jossa mummo oli rannalla, mustat vaatteet päällä, seisoi kivikossa/vedessä ja vilkutti mulle.
Mun oli pakko heti tuolloin soittaa mummolle, että onko hän kunnossa. Ja olihan hän. Äiti kertoi myöhemmin,
että silloin kun mulla nuorena oli vaikeaa, mummo kyseli kuulumisiani paljon, hän vaan TIESI että mulla on vaikeaa, vaikka vanhemmat koitti sanoa että kaikki on ok, kun eivät halunneet huolestuttaa..
Nyt kun ajattelen niin tulee olo siitä ranta-unesta, että mummo vain rakastaa ja huolehtii ja muistaa minua, siellä kaukana. smitten
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Indium
Vieras
« Vastaus #2529 : 02.03.2012 19:23:35 »

Metsänkeiju, hyvä pointti, mulla ei itselleni edes tullut mieleen mitään kunnon merkityksiä! Tuo uni oli kovin kummallinen, kun se ei mennyt yhtään solmuun tuosta hypnoosihommelista eikä siitäkään että 'nukahdin' välillä, vaan kaikki oli olevinaan tosi todentuntuista. Puhdistautumista kyllä totta vie tarvitaan, on kovin eksynyt olo itseni kanssa tällä hetkellä.

Tulipa väläys toisestakin viime yön unesta, jossa meidän kotiin oli tehty aivan hervoton kylppäriremontti ja siellä oli sen pohjalta valtava, vihreä suihkuosasto joka oli ihan käyttämättä (ja tämä oli minusta sääli). Jotain ihmisiä tuli meille ja he avasivat ovia jonne en halunnut heidän näkevän, koska huoneet olivat lattiasta kattoon asti rojua täynnä - itse olisin halunnut näyttää sen ainoan siistin huoneen. Joo-o, taidanpa tietää nyt sitten tämänkin merkityksen.  Undecided

Tuntuu että kaikki nämä mun viime aikojen voimakkaat, pitkät unet nyt käsittelee mua itseäni eikä esim mitään randomia mitä tv:stä olis tullut...ei vaan kaikkia pysty yksin tulkitsemaan.

Ja miksi viime yön unista jäi vihreä mieleen? Tietääkö joku?
tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 904



Profiili
« Vastaus #2530 : 02.03.2012 21:29:11 »

No vihreähän on rakkauden, terveyden, kasvun, sydänchakran (toinen) väri myös.. Ja sulle henk. koht. merkityskin voi olla.. mitä se tuo mieleen? Mulle se tuo mieleen just noiden asioiden lisäks kevään, metsän..

No sulle on rempattu jo upea kylppärikin sinne "minuutesi kotiin".. eikun käyttämään ja suihkuun! Grin Wink Rojut todellakin usein kuvastaa turhaa, ylimääräistä, roskaa menneestä..  Smiley kevätsiivouksen aika Wink

Luin myös ton sitä aikasemman unesi.. Tosi jännä.. ootko siis katsellut paljon toimintaleffoja, luuletko että se on siitä? Smiley
Jos tuo ois alitajunnan viestiä/käsittelyä nykyhetkestä(ja sen kautta myös menneestä tietty, nokuten tulevastakin mutta se lienee turha sanoa),
niin mulla tulis mieleen kuinka junat ja kiskot on sellasia raiteillaan meneviä, varmoja kulkijoita, ohjattuja, turvallisiakin matkustaa. Sun elämän menopelisi, joka on auto, kun sitä itse ajetaan, jäi alle. Uusia etenemistapoja elämään? vaikka väkisin, esim. (ja useinkin) tulee jonkin näennäisen "onnettomuuden" kautta.. Mutta sä lopussa menit lapsuuteen. Onko toi ihan absurdia mitä unta lopussa näit..?
Voisiko se olla jtn "henkistä raiskaamista" jos ei fyysistä, jotenkin sinun häpäisyä tai rajojesi rikkomista.. smitten

Tapa miten etenet kolhiintui, mutta huomasit että pääset yhä jatkamaan matkaa, vaikka kuinka kolhiintunut on autosi, se on hyvä juttu.
Kihlattusi on mukana ainakin kun se auto jää jumiin, onko loppu-unessa.. se voi olla laukaseva asia tietty (in real life), parisuhde, hyvässä tai huonossa mielessä, tarviiko sitä erotella, ite aattelen et joka tapauksessa hyvässä mielessä.. in the end.. mut saattaahan se olla siinä vaan mukana tukena, turvana. Lopussa kun ajelet ympäriinsä käytät välillä junaa, eli välillä varmempia, "ohjattuja" reittejä, välillä itse puikoissa, kuitenkin ympäri Suomea, oisko se lopputulema, jos tossa siis olis joku henkinen puhdistumis-prosessi käynnissä, että "elämän liikkumatilasi" laajenee; pistelet ympäri Suomea. Smiley

Kunhan tässä kun aikaa on yksinään jäin pohtimaan, oli niin mielenkiintoisia unosia teikäläisellä.. Smiley smitten
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Indium
Vieras
« Vastaus #2531 : 02.03.2012 22:23:22 »

Hui, nyt mua itkettää. (Taas kerran. Oon aika itkuherkkänä nyt ollutkin.)
Metsänkeiju, kiitos oikein kovasti tulkinnoista smitten

Niin ja en kyllä ole ehtinyt tv:stä katsomaan mitään jännittävää viime aikoina. Joskus huomaan jopa musiikkivideoiden änkevän uniin, mutta nyt on itselläkin ollut vahvasti olo että alitajunnalla on tärkeämpää pyöriteltävää kuin viihde. 

Tuosta juna-unesta ajattelin itsekin, että jotain lohdullista ja optimistista on siinä että mun autoni jää junan alle ja silti sillä pääsee vielä ajelemaan, kunhan selviän järkytyksestä ja tutkin tilanteen oikean laidan.

Mutta sä lopussa menit lapsuuteen. Onko toi ihan absurdia mitä unta lopussa näit..?

Mietin tätä äsken aika kiivaasti hetken aikaa, ja sitten tajusin. Ehkäpä käy niin että eräiden lapsuuden traumojen (äitiini liittyviä) kohtaaminen mahdollistuu kun se liikkuminen vapautuu...

Huoh sentään.
tallennettu
Ambrel
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 373



Profiili
« Vastaus #2532 : 02.03.2012 23:16:41 »

Musta on kiva kun alitajunta usein unissani viestittää sellaisista asioista mitä oikeasti ajattelen, mutta en hereillä ollessani saa päässäni jotain asiaa selkeäksi. tai siis ääh, en osaa selittää. Cheesy
Verrattavissa siihen että jos itseä painaa jokin asia, ja kun siitä pääsee puhumaan jollekkin ja käymään niitä asioita läpi ääneen, niin yhtäkkiä näkeekin sen asian paljon selkeämmin, kuin jos vain pään sisällä pyörittelisi niitä. (:

Viime yönä näin sellaista unta että olimme täällä kotonani poikaystäväni, siskoni ja hänen miehen ja joidenkin muiden randomien ihmisten kanssa. Siinä sitten taidettiin vähän ryypiskellä ja pienet pippalon muotoiset kemut taisivat olla meillä menossa. Noh, siinä pitkin iltaa yritin olla poikaystäväni lähellä, jutella hänelle yms., mutta hän vaikutti minua kohtaan todella välinpitämättömältä. Se masensi minua kamalasti ja viimeinen niitti oli se, kun poikaystäväni alkoi nauraa jollekkin minun sanomalleni asialle siskoni miehen kanssa. Suutuin ja menin ulos istumaan aikeinani polttaa savukkeen, melkein heti kun olin mennyt ulos niin kaikki muutkin sisältä sitten tulivat siihen hengaileen. Suutuin, ja huusin heille että "onko teidän kaikkien ihan pakko tulla tänne!", olisin nimittäin halunnut masentua yksin siellä.  Sitten yhtäkkiä havahduin ja huomasin että olen polttanut housuihini reikiä, ihme zoomailukohta kyllä tässä unessa. Cheesy Sitten siskoni yhtäkkiä takaani kuiski minulle jotakin että minun pitäisi lähteä hänen mukaansa katsomaan jotain juttua. Epäröin hetken, mutta en kuitenkaan halunnut lähteä poikaystäväni tyköä mihinkään, vaikka vaikutinkin aika säälittävältä kun miestä ei kiinnostanut yhtään minun läsnäoloni.  Tongue
tallennettu

Viisain on se, joka tietää, mitä ei tiedä~
faerie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 528


Profiili
« Vastaus #2533 : 03.03.2012 08:19:14 »

Viime yönä näin unta ahdistavasta hiipparista (josta teetuvassa kerroinkin eilen illalla!), joka seurasi minua kotiini ja kotipihaani. Näin hänet seisomassa kadulla ja ajattelin, että onneksi oveni on lukossa! Kuljin kumarassa ja katselin verhojen raosta, miten hän vain seisoi kadulla. Yhtäkkiä hän kohtasi katseeni ihan silmästä silmään ja säikähdin aivan valtavasti. Seuraavan kerran kun uskaltauduin katsomaan ikkunasta näin miten työkaverini juoksi naapurin pihasta poliisien kanssa sitä hiipparia kohti, teki jonkun ninjaliikkeen jolla kaatoi hiipparin maahan ja tainnutti miehen tainnuttajalla.

Uni vaihtui ja istuin jonkun vanhan koulun käytävällä, jonka pohjapiirrustus muistutti kuitenkin kuntosalini piirrustusta. Istuin käytävällä vanhoilla tuoleilla ja jutustelin erään hyvin hyvin mielenkiintoisen miehen, joka on tuttuni oikeassakin elämässä, kanssa. Hän kertoi miten oli puhunut äidilleen kiitollisuudestaan tätä kohtaan ja miten hänen äitinsä oli tehnyt niin paljon hänen hyväkseen. Hän liikuttui ja lohdutin häntä. Kun olimme hetken siinä istuneet, tyyppiä alkoi kuitenkin hymyilyttää ja naurattaa ja hän kutitti minua kyljestä ja kuiskasi että "Sinähän tiedät, etkö tiedäkin?" nyökkäsin ja lähdin kävelemään vanhaan luokkahuoneeseen, jossa istui neljä oppilasta joista kolme oli tuttaviani. Istuin pulpetille ja heräsin.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2534 : 03.03.2012 11:50:29 »

Hmm.. nyt en muista unta niin hyvin. Ala-asteaikainen kaverini ja minä mustassa uima-altaassa. Vesi oli pimeää, altaan pohja oli musta. Jossain meni raja, että vesi kirkastui ja pohjalaatat muuttuivat valkeiksi, ja jonkin sortin performanssin jälkeen me kuljettiin sen rajan yli ja noustiin altaasta.

Sitten tossa tukkaa kammatessa tuli väläys, että toisessa unessa laitoin vihreää vartalosaippuaa tukkaani suihkussa. Taas tätä vihreää ja kylppäriteemaa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 167 168 [169] 170 171 ... 272
  Tulostusversio  
 
Siirry: