Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kiinalainen lääketiede  (Luettu 51146 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #15 : 20.11.2005 14:33:06 »

Viittaakohan tuo vesipaastoon? Smiley Smiley

On paljon yrttejä joiden toimivuus saadaan esille, vain ja ainoastaan, liottamalla ne alkoholinn. Esimerkiksi, Ruotsin tipat.   smitten
Mutta aina on joku asiat tietävä nirppanokka, joka kärsii mielummin, kuin ottaisi oikein tehdyt yrtit.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2005 14:38:18 kirjoittanut Ikiaika. » tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #16 : 20.11.2005 22:01:16 »

Ruotsintipat.
Täytyypä kertoa, että ne vasta hienot tipat ovat. Löysin kirjaston poistohyllyltä vanhan ja paljon aikoinaan luetun kirjan 'Luonnon omat lääkkeet' Maria Treben. Siinä kerrotaan Ruotsintipoista aika paljon. Enkä hämmästynty kun kylän apteekin hyllyllä seisoivat samat tipat, valmistaja Frantsilan yrttitila.
Ilahduin. Moneen vaivaan ne auttavat. Haavakin häipyy kuin tuhka tuuleen, eikä juur arpia näy. Mutta... ota tai jätä. Itse kukin valitsee elämänsä tilan ja apulaiset.
tallennettu
Karoliina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 57



Profiili
« Vastaus #17 : 20.11.2005 22:34:46 »

Jepulista, ruotsintipat on hyvä, mutta muistaakseni niitä ei saa sillä alkuperäisellä "reseptillä" suomesta, vaan ruotsista asti pitää käydä hakemassa. En kylläkään ole satavarma tästä, en ole pitkään aikaan niitä käyttänyt. Joskus kun apteekista hain (n.8vuotta sitten) niin täti sanoi, että kaikkia yrttejä ei voi suomessa käyttää näihin tippoihin, koska niitä käytetään "pilleritehtaissa". Ymmärsittekö mitä tarkoitin? Raha, se raha...

T: Karoliina  Smiley
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #18 : 20.11.2005 23:31:16 »

Maria Trebenin kirjassa neuvotaan miten tehdään Ruotsintipat.
Se on painettu v.1980, suomeksi 1988.

Mutta niin vanhemmat ihmiset kertovat, että niitä käytiin Haaparannasta hakemassa.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #19 : 21.11.2005 00:09:26 »

Suomessa on vain tänäpäivänä kielletty joku osa-aine joka kuuluu Swenska tråpar. En vain muista mikä.
Mutta jo vuosia, käydessäni Ruotsissa olen ostanut pakkauksen sieltä. smitten
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #20 : 21.11.2005 00:12:08 »

Suomessa on vain tänäpäivänä kielletty joku osa-aine joka kuuluu Swenska tråpar. En vain muista mikä.
Mutta jo vuosia, käydessäni Ruotsissa olen ostanut pakkauksen sieltä. smitten

...jos se on niitä kiinalaisia 'yrttejä' 2funny  2funny  2funny
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #21 : 21.11.2005 00:53:42 »

...jos se on niitä kiinalaisia 'yrttejä'


No ei todellakaan, oli joku putki, mutta ei koiranputki. Vaan en muista.

 Angry Angry Angry

Vaan jos ihminen haluaa pysyä nuorekkaana. Siinä on eliksiiri.

 smitten smitten smitten
« Viimeksi muokattu: 21.11.2005 00:59:11 kirjoittanut Ikiaika. » tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #22 : 21.11.2005 01:03:55 »

Senkun naurat Elektra, sinun on ilosi, mutta nämä ovat aika mielenkiintoisia juttuja, sanoo tämäkin yrittimummo.

Lähdin tutkimaan ruotsintippoja.

Tässä Maria Trebenin 'aidot' :                ja tässä Frantsilan:
10 g aloe (voi käyttää myös koiruohoa)   tätä ei ole
5 g myrraa                                         on
0,2 g saframia                                     0n
10 g sennanlehtiä                                 ei ole
10 g kamferia (vain luonnon)                   ei ole
10 g raparperinjuurta                             ei ole
10 g sitverinjuurta                                 on
10 g mannaa                                         on
10 g Theriak venzian                               on
5 g kurhoa                                            on
10 g karhunputken juurta                         on

Frantsilan tuotteessa oli lisäksi väinönputkea ja enemmän karhunputkea
Ja tietenkin sitä 35 % etanolia.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #23 : 21.11.2005 01:09:36 »

Pitäisi liottaa yli  50%   alkoholissa, tänäpäivänä mahdotonta eu,ssa. Paitsi jos tuntee eläinlääkärin.

 tickedoff tickedoff tickedoff

Metsätonttu, ymmärrät nyt, miksi mestareita on vähän..   Undecided
« Viimeksi muokattu: 21.11.2005 01:16:04 kirjoittanut Ikiaika. » tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #24 : 21.11.2005 01:19:05 »

:Smiley

Ahaa! Eli pitäis siirtyä metsän pimentoihin eliksiirejä keittelemään.

Mut kyllä Mariankin kirjassa mainitaan 38-40 %:n alkoholi.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #25 : 21.11.2005 01:31:54 »

% on valtiovallat pakoittaneet alas vuosien myötä. Jonka takia liotus kestää kauemmin.  tickedoff tickedoff

Voi ostaa ison Suomi votka pullon alkosta. kahvikupillinen pois ja yrtit tilalle. Ikkunalle valoisaan paikkaan, ravistetaan päivittäin noin 1 kk.

Käyttö 1rl päivittäin.

Huom ! kun pullo tulee tyhjäksi, ei yrttejä kannata heittää pois. Vaan uudet yrtit päälle ja täytetään "Huvalla" alkoholilla.   Kiss Kiss Kiss

Mutta jos tuntee eläinlääkärin, ja saa aitoa "siannahkan pesuvettä" kestää uutten teko vain viikon. 2funny 2funny 2funny
« Viimeksi muokattu: 21.11.2005 02:01:12 kirjoittanut Ikiaika. » tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #26 : 21.11.2005 01:41:34 »

;)Ikiaika, taidetaanpa olla kollegoja jossakin mittasuhteessa.

Kun olin nuori (15), haaveilin, että sitten isona mulla on mökki metsässä ja siellä minä yrttejä keittelen. Piirsin ja suunnittelin sen mökinkin valmiiksi.

Noh!.Kuivattuja yrttejä on pitkät rivit ja niillä olen yrittänyt pitää perhettäni terveenä.

Se mitä en suunnitellut, oli tuo perhe ja tämä tietokone nurkassani. Mutt metsämökki on. Olen siis saanut enemmän kuin haaveilinkaan.

Mutta olet sinäkin aika yökyöpeli. Eiköhän mennä jo nukkumaan ja unia näkemään. Hyvää yötä!
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #27 : 21.11.2005 01:47:48 »

Joo. Mennään mennään. Mutta sitä ennen. Sylillinen Sydämmen lämpöä Sinulle, sinne mökkiisi,  Sinulle ja koko perheellesi.    smitten smitten smitten
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #28 : 21.11.2005 09:35:14 »

Senkun naurat Elektra, sinun on ilosi, mutta nämä ovat aika mielenkiintoisia juttuja, sanoo tämäkin yrittimummo.

Lähdin tutkimaan ruotsintippoja.

Tässä Maria Trebenin 'aidot' :                ja tässä Frantsilan:
10 g aloe (voi käyttää myös koiruohoa)   tätä ei ole
5 g myrraa                                         on
0,2 g saframia                                     0n
10 g sennanlehtiä                                 ei ole
10 g kamferia (vain luonnon)                   ei ole
10 g raparperinjuurta                             ei ole
10 g sitverinjuurta                                 on
10 g mannaa                                         on
10 g Theriak venzian                               on
5 g kurhoa                                            on
10 g karhunputken juurta                         on

Frantsilan tuotteessa oli lisäksi väinönputkea ja enemmän karhunputkea
Ja tietenkin sitä 35 % etanolia.

Kiitos, kiitos - ajatuksena se oli todella hauska  Grin


Hauska nähdä, miten nämä asiat synkronoituvat! Katselin viime lauantaina paikallisessa luontaistuotekaupassa näitä Frantsilan ruotsintippoja, mutta muistin kurssikaverini sanoneen, etteivät ne ole aitoja. Hän antoi minulle silloin aitoja maistiaisiksi, ja ne tuntuivat tosi tehokkailta.

Ostin Tallinnasta Viru valgeaa, (joka on muistaakseni 80%) yrttiuutteita ja desinfiointia varten. Viime viikolla tehdessäni yrttiluentoa ja selatessani reseptejä olin aikeissa laittaa uuteita tulemaan, mutta sitten se siinä esiintymiskuumeen, synttärijärjestelyjen, hautajaissonnustautumisten tiimoilla jäi.

Nythän huomaan, mistä se johtuu  Smiley Resepti tuntuu mielenkiintoiselta ja haasteelliselta!

Näin noviisina utelen, mistä näitä yrttejä voisi saada - voiko niitä vaikkapa tilata jostain? Täälläpäin ei ole hyvinvarustettua yrttipuotia, eikä minulla valitettavasti löydy hyllystä listan tuotteita kuin mirhaa, saframia ja väinönputkea -onko se samaa kuin karhunputki? Mirha kannattaakin varmaan laittaa kidemuodossa, eteerisenä öljynä se olisi vähän kyseenalaista.

Muuten Metsätonttu - minullakin on ollut samankaltainen metsämökki suunnitteilla lapsuudesta asti, mutta nyt kun ikää on tullut lisää, niin olen tinkinyt, että se voisi oivallisesti olla veden ja kulkukelpoisen tien äärellä Wink

Silloin yrttimummona aiemmassa elämässäni, oli nimittäin matkaa joen rantaan ja tietkin olivat mitä olivat  Huh
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #29 : 21.11.2005 09:38:44 »

Korjaus edelliseen - karhunputki ja väinönputki ovat sittenkin eri kasvit  Embarrassed
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: