Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: DMT  (Luettu 33184 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
DMT
« : 20.08.2014 17:25:33 »

Dimetyylitryptamiini eli DMT on hallusinogeeni jota ihmisen aivot tuottavat pieniä määriä. Sitä vapautuu kuoleman yhteydessä ja vissiin muissakin tilanteissa joskus. Tällä on selitetty kuolemanrajakokemuksia ja muitakin outoja kokemuksia.

Ainetta saa myös luonnosta ja sitä käytetään päihteenäkin, ja jotkut intiaanit jossain Perussa käyttää sitä seremonioissaan. Länsimaissa sen käyttö on yleisesti kielletty.

Mitä olette mieltä, selittääkö DMT todellakin kuolemanrajakokemukset? Onko teillä näitä kokemuksia ja kuvailisitteko niitä kuten hallusinaatioita kuvaillaan? Onko jollain jopa sekä kuolemanrajakokemus että kokemusta hallusinogeenien käytöstä? (minulla ei kumpaakaan...)  Olisi supermielenkiintoista kuulla vertailua näistä! Cheesy

Joskus minulla on ollut yhtäkkisiä, outoja, harhanäyiksi luokiteltavia kokemuksia. Voikohan ainetta vapautua myös stressin yhteydessä ihan spontaanisti? Tilanteet ei kuitenkaan olleet juuri sillä hetkellä stressaavia kun harhanäky tuli. Eli voisiko se jotenkin kerääntyä, joko stressi tai se aine, ja vapautua sitten yhtäkkiä ihan normaalissa tilanteessa?

Koetteko tällaiset selitykset enemmän helpottavina vai ahdistavina?

Itse ehkä enemmän helpottavana mutta himputti jos tämä johtaa siihen että mitään henkimaailmaa tai hauskoja näkymättömiä olentoja ei olekaan niin onhan se vähän mälsää. Tongue

En ole perehtynyt oikeastaan ollenkaan tähän aiheeseen. Monesti kuullut mainittavan, ja äsken katselin kursorisesti yhden engl.kielisen videon. Niitä on muuten paljon tuubissa, hakee vaikka dmt near death experience tai jotain.

Onko kokemuksia ja minkälaisia ajatuksia herättää?
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #1 : 20.08.2014 18:59:22 »

Kannattaa katsoa jostain:  DMT: The Spirit Molecule (2010)  http://www.imdb.com/title/tt1340425/?ref_=fn_al_tt_1

Itse uskon, että tämä molekyyli liittyy henkisyyteen jollain tavalla. Ja myös siihen miten ruumis selviää kuolemasta myötätuntoisesti, vaikka olisi kuinka raju kuolema. Minusta tämä ei poissulje henkisyyttä vaan juurikin yhdistää henkisyyttä ja tiedettä. Tuotahan kai voidaan käyttää myös lääkkeenä, jos sitä saisi tutkia normaalisti, eikä olisi ennakkoluuloja. Joka tapauksessa se on luonnollinen osa ihmistä ja luontoa, ja se aktivoituu tietyillä hetkillä, myös muistaakseni unitilassa. Eli ilman sitä ei olisi mahdollista nähdä unia? Voidaan taas miettiä onko järkeä tuomita luontoa, vai pitäisikö se hyväksyä ja katsoa miten paljon sillä on annettavaa tietoiselle mielelle. Smiley
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #2 : 20.08.2014 20:08:01 »

Arvasin että Ritsa kirjoitat tähän. smitten

Kiitos vinkistä. Smiley

Itse uskon, että tämä molekyyli liittyy henkisyyteen jollain tavalla.

Ai niin se. Olin oikeesti unohtanut kokonaan tämän. Siis sen että kyse voi olla siitä että aineet avaa portit henkimaailmaan tai miten se milloinkin sanotaan. Himputti, oon tainnut oikeesti etääntyä henkisyyden ytimestä aika hyvin kun olin senkin unohtanut... laugh


Onko DMT:n käyttäminen sitten epäterveellistä? Siis esim. jonkin kasvin syöminen missä on sitä? Okei vastaus varmaankin löytyy siitä dokkarista mutta kysynpä kuitenkin. Ainakaan riippuvuutta se ei vissiinkään aiheuta kuten ei psykedeelit yleensäkään? Mutta onko muita vaaroja? Eli tuleeko pöpiksi tai jotain? En siis ole ainakaan nyt yhtään kiinnostunut kokeilemaan. Onko mitään järkeä yleensäkään käyttää näitä? Entä voisiko olla niin, että toisilla sitä demttiä helpommin turahtaa sieltä jostain aivolokerosta kuin toisilla, ja nämä olisivat niitä jotka viehtyy meditoinnista ja uskonnoista ynnä muusta sellaisesta? Toisilla taas ei turahtaisi ollenkaan niin helposti ja nämä kokisivat sen takia nämä uskonnolliset hommat ihan turhina? Näin siis kärjistäen tietysti. Voisiko jopa olla niin että jotkut raittiit uskonnolliset ihmiset arvostelee ja ylenkatsoo päihteidenkäyttäjiä vaikka itse asiassa itse käyttävät maailman vahvinta psykedeeliä? crazy2
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.2014 22:06:34 »

Ei mitään päihteitä kenellekään voi oikein suositella, niihin ennemminkin ajaudutaan oman persoonan ja sielunsuunnitelman mukaan. Joillekin ne ovat ongelma ja joillekin ei. Joillekin ne ovat ongelma aluksi ja myöhemmin ei. Jotkut tulevat myös absolutisteiksi jne. kun huomaavat niiden turhuuden tms.

Kaikki päihteet eivät aiheuta fyysistä riippuvuutta, mutta henkinen riippuvuus voi joillekin olla sitäkin pahempi asia ylitettäväksi. Näissähän, varsinkin vahvoissa psykedeeleissä, on aina iso riski psyykkisiin oireisiin. Toisaalta jotkut kulttuurit ovat käyttäneet niitä aikojen saatossa myös itsetutkiskeluun. Tuohan on juuri huvittavaa, että ne jotka käyttävät "aineita" urheilun tai vaikka meditoinnin kautta, helposti tuomitsevat toiset jotka käyttävät niitä sitten muulla tavalla. Erotetaan se, että tuleeko se ulkopuolelta vai sisältä ja silti asia/lopputulos voi olla aivan sama.

DMT:tä on muistaakseni ayahuascassa, jota intiaanishamaanit käyttävät rituaaleissaan. Sen nauttiminen on tarkkaanvalvottu toimenpide, eikä esim. Madventuresin tyypit suosittele sitä kenellekään ilman asiantuntevaa opasta. Niin solmuun siitä voi varmasti mennä. Mutta voi se varmasti, niinkuin mikä tahansa henkinen kokemuskin, olla näkemyksiä avartava kokemus, jossa joutuu katsomaan syvimpiä syövereitään silmästä silmään.

Niin ja nousukuu ole hyvä ja kiitos vaan, hauskasti arvasit kenen mieltä asia voi kutkuttaa. Smiley
« Viimeksi muokattu: 20.08.2014 22:15:41 kirjoittanut Ritsa » tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #4 : 20.08.2014 22:29:25 »

Katsoin sen filmin. Smiley  Oli kyllä hyvä! Afro

Mitähän tästä näin niinkuin tuoreeltaan sanoisi... on vähän pöllähtänyt olo katselun jäljiltä. laugh

No se ainakin tuli vahvasti mieleen, että kun olen aiemmin katsonut niitä LSD-dokkareita, niin tämä oli jotenkin paljon asiallisempi ja raikkaampi. Vähemmän ideologiaa ja sekoilua.

Olihan tässäkin uskonnollista/henkistä paatosta ja aika paljon abstraktia käsiterunoutta, ja myös sellaisia vähän psykonautin oloisia tyyppejä, tai ei ehkä niin vähänkään... Tongue

Oli paljon sellaista kriittistä ja avoimesti pohdiskelevaa äänensävyä. Siitä tykkäsin kaikkein eniten.

Voin minäkin tämän katsomista suositella. Smiley  Varsinkin jos ottaa sellaisen avoimen uteliaan suhtautumisen niin siitä saakin jotain. Tai näin itse arvelen, että jos lähtee katsomaan jollain ennakkoasenteella niin se voi olla tylsä dokkari.
tallennettu
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #5 : 20.08.2014 22:51:46 »

hmm, alkoi kiinnostaa, taidanpa vilkaista pätkän itsekin (jos en nukahda kesken)
tallennettu
fairytiger
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100



Profiili
« Vastaus #6 : 21.08.2014 01:07:51 »

Mulla on ollut jo muutaman viikon Netflixissä kesken tuo dokkari (DMT -The spirit molecule). Pitäis varmaan katsoa loppuun...
Sen perusteella, mitä tuota alkua katsoin, ei mun mielestä kuolemanrajakokemusten, "hallusinaatioiden" tai henkisten kokemusten selittäminen aivokemialla sulje pois henkimaailman olemassa oloa. Haluaisin ajatella asian niin, että tieteen avulla me vaan ymmärretään, mitä kokemusten aikana aivoissa tapahtuu. Tuo DMT on väline, niinkuin matkalippu, jolla saa yhteyden tuonpuoleiseen...  :Smiley Onhan energialääketieteestäkin tehty tutkimusta, eikä ilmiöiden ymmärtäminen tee niistä olemattomia. Ymmäretään vaan, mitä kehossa energiahoidon tms. aikana tapahtuu. (Kirjastosta joskus lainasin energialääketiede nimisen opuksen, en lukenut tarkkaan, mutta selailin) On mukavaa, että tällaisia "humpuukihoitoja" tutkitaan ihan oikeasti, eikä tuomita suoraan huuhaaksi. Sadan vuoden päästä tiede ymmärtää varmasti asioista paljon enemmän kuin nyt. Mutta toisaalta.... ihmismielihän näkee mitä haluaa ja uskoo sen, mihin haluaa uskoa...
« Viimeksi muokattu: 21.08.2014 01:10:39 kirjoittanut fairytiger » tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #7 : 21.08.2014 08:46:27 »

Niinpä. Asiat voi selittää monella eri tavalla, mutta ne asiat ovat silti olemassa. Minusta on kovin hassua, miten ainakin jotkut tieteentekijät koittavat tyrmätä näillä todisteillaan henkisyyttä. Eihän nuo molekyylit jne. kerro syvimmästä totuudesta mitään faktatietoa, vaan ovat subjektiivisia näkemyksiä/todisteita, joilla voidaan selittää asioiden pinnalliset puolet hyvin.

Tuosta energialääketieteestä sen verran, että luin Paranemisen Avain-kirjan, jonka on kirjoittaneet ihan jotkut tohtorit Amerikasta. Ja siellä selitetään se asia kvanttifysiikan kautta. Mikäs siinä miten se tapahtuu, kunhan ihmisiä alettaisiin auttamaan ja parantamaan oikeasti, eikä vain hoidettaisi oireita syiden sijaan.
tallennettu
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #8 : 21.08.2014 09:02:21 »

Mä en voinut lukea tuota kirjaa kun Se oli niin kristinuskoon painottava. Mulle tulee vastareaktio aina kun kirjassa on uskonnollinen sävy, oli kirja miten hyvä tahansa  Sad tiedän, varmasti monen mielestä lapsellista, mutta traumansa kullakin... Ja yritän kovasti opetella pois tästä reaktiosta ja suhtautua lukemaani neutraalisti.
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #9 : 21.08.2014 10:15:29 »

Juu, ymmärrän. Itse otin sen siltä kannalta, että sillä varmistetaan kristinuskoistenkin mahdollisuus hyväksyä asia. Ettei asiaa leimata samantien noituudeksi tms. Tavallaan on ikävää, että yksi käsite estää kirjan tärkeimmän sanoman lukemisen. Mutta kyllä samat asiat varmasti löytyy muistakin opuksista - eri tavalla selitettynä vain.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #10 : 21.08.2014 10:28:59 »

Noo mutta tuollaiset inhoreaktiot voi olla hyvinkin oikeaan suuntaan ohjaavia, älä väkisin lue jos tökkii... angel  (En tunne opusta.)  Tämä kommentti siis zajonille.


Mä todella sain dokkarista sen näkemyksen että DMT:a voisi käyttää tieteellisissä tietoisuustutkimuksissa. Ja että sen avulla voisi saada jotain selvyyttäkin johonkin. Onko este sitten huumauainelainsäädännöllinen vai siinä että idea on tiedeyhteisölle (hitaasti kääntyvä iso laiva) liian erilainen, ehkä molempia?


Niin joo, ja jos tässä yhteydessä näkee ison salaliiton niin se ei ole mikään ihme. Siinähän puhuttiin vähän tästäkin, nyt en kyllä osaa kirjoittaa sitä ajatusta niin hyvin kuin siellä sanottiin. Mutta siis että sellaista tietoisuutta arvostetaan joka sopii arkiseen aherrukseen ja kilpailuun yms, tai jotenkin näin. Ja kännit hyväksytään breikkinä siihen. Mutta kaikki muunlainen tietoisuus on ikäänkuin kielletty. Näin niinkuin übervapaasti "lainattuna" sieltä.

Mikä tähän sitten on johtanut, onko se The salaliitto vai onko vain vähän vahingossa luiskahtanut tällaiseksi natsimeiningiksi? Mä pidän omat ovet avoinna kumpaankin selitykseen ja sille välille ja muutenkin.

Kyllä jos itse olisin maailman salaisen hallituksen jäsen niin pelkäisin ihan helvetisti tuollaisia aineita jotka saa ihmiset näkemään asioita laajemmin. laugh
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #11 : 21.08.2014 10:43:13 »

Jooh, kannattaa tarkastella, onko kyse pelosta tai iskostuneesta mallista vai vaan tunteesta, ettei tarvitse opusta.

Niin siis, eihän paimen halua, että lampaat alkavat ottaa todellisuuttaan haltuunsa ja haluavat itsenäistyä riippumattomiksi olennoiksi. Sittenhän paimenelle tulee paljon enemmän hommia, tai ainakin se on mielelle looginen päätelmä, vaikka asia ei niin olisi todellisuudessa. Ehkä ne lampaat osaisivat itsekin tulla toimeen luonnon lakien mukaan, tai sitten ne joka tapauksessa haluaisivat olla tekemisissä paimenen kanssa. Tällä tarkoitan, että vallassa olevat eivät tosiaankaan halua, että ihmisten tietoisuus kasvaa. Noh, muutosta voi aina viivästyttää, mutta ei estää.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #12 : 21.08.2014 22:00:49 »

Onkohan mahdollista että kesken polkupyörällä ajon DMT:a vapautuu aivoissa, ja näkee olennon jota ei voi olla, ja kuitenkin pystyy koko ajan ajamaan? :Smiley






PS. Tässä kuva missä hyvin sanotaan se mitä tuolla ylempänä yritin sönköttää.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2014 22:47:18 kirjoittanut nousukuu » tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #13 : 22.08.2014 08:36:59 »

Mulla on ollut jo muutaman viikon Netflixissä kesken tuo dokkari (DMT -The spirit molecule). Pitäis varmaan katsoa loppuun...
Sen perusteella, mitä tuota alkua katsoin, ei mun mielestä kuolemanrajakokemusten, "hallusinaatioiden" tai henkisten kokemusten selittäminen aivokemialla sulje pois henkimaailman olemassa oloa. Haluaisin ajatella asian niin, että tieteen avulla me vaan ymmärretään, mitä kokemusten aikana aivoissa tapahtuu. Tuo DMT on väline, niinkuin matkalippu, jolla saa yhteyden tuonpuoleiseen...  :Smiley ...

Tohon liittyen, tapahtuuhan meillä jos jonkinlaista aivoissa esim. silloin kun suudellaan rakastettua, kaikenmoista hormonia vapautuu joka syventää kokemusta. Se on ärsykkeeseen reagointiin liittyvä ilmiö. Ehkä "kylmää" sanoa niin, ärsyke Cheesy mutta en usko kenenkään tuon kuulleen menettäneen suutelusta saatavaa mielihyvää. Jos ymmärrätte vertauksen. Smiley
Toisaalta sitä tutkitaan paljon, missä määrin kokemukset tulevat omasta päästämme ja ruumiistamme ja missä määrin reaktioina ympäristöön, ja paljon on selvittämättä. Itselläni ei ole mitään hajua onko DMT:n erittyminen aivoissa esim. kuolemanrajakokemusten yhteydessä, jolloin nähdään enkeleitä ja henkiä, riippuvaista ympäristön vai ruumiin tilasta (eli ovatko ne enkelit todella siinä ja voivatko auttaa kurkistamaan "tuolle puolen" vai onko meissä vain sisäänrakennettu mekanismi kauniiseen lähtöön) vaiko kenties sekä että, no, luultavimmin kai jossain määrin sekä että. Huh

Olisi ihan hyvä jos sille löytyisi vastaus. Senkin kanssa ne kokemukset varmasti olisivat voimaannuttavia, kuten ne usein kuvataan.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #14 : 22.08.2014 11:20:46 »

Ind1, hienosti kirjoitettu! Smiley

Mun mielestä on nimenomaan olennainen kysymys onko ne jutut vain meidän aivoissa (enkä laita vain-sanaa lainausmerkkehin), vaiko ihan oikeasti reaalitodellisuutta. JA, olen toiveikas sen suhteen että tätä voitaisiin tutkia ihan tieteellisesti jos vain haluttaisiin. Eri asia sitten löytyykö se vastaus ja miten helpolla. Uskallan veikata että jotain selvyyttä kyllä saataisiin jos alettaisiin tutkia. Kovastihan tietoisuutta jo tutkitaan mutta siinä mielessä ollaan ihan lähtöruudussa vielä että ei ole mitään hajua mitä se tietoisuus on. No siis tarvitaan tietysti muutakin kuin psykedeelikokeita, ja voin olla tässä pahemman kerran erheessä näissä mun näkemyksissä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: