Sivuja: [1] 2 3 ... 10
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Itsehoito ahdistusta yms. aiheuttavaan ajatteluun  (Luettu 161148 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« : 30.08.2013 10:03:12 »

Olen monessa ketjussa suositellut Vapaaksi Ahdistuksesta -kirjaa, sekä linkittänyt englanninkielisiä pika-apu-oppaita siitä, miten ahdistusta ja muita negatiivisia tunteita aiheuttavista ajatusvääristymistä, kognitiivisista häiriöistä, pääsee eroon. Nyt yhytinkin jo vuosia sitten tekemäni käännöksen/koosteen aiheesta ja ajattelin laittaa sen tänne. Minä pääsin näitä käyttämällä melkoisen suit-sait eroon ahdistuksesta ja itseaiheutetuista negatiivisista tunteista, voin siis suositella kokemuksen perusteella.

Laitan tämän tänne vaihtoehtohoidot-osioon, sillä tämä on se vaihtoehto, jota valitettavan harvoin tarjotaan ahdistuslääkkeiden, paniikkihäiriölääkkeiden ja muiden psyykenlääkkeiden sijaan. Lääkkeillä ei kuitenkaan näitä ajatustottumuksia muuteta, ne vain lieventävät oireita, mutta ahdistusta/masennusta/paniikkihäiriötä/negatiivisia tunteita aiheuttavat ajatustottumukset pysyvät kunnes niistä työskentelee itse eroon.

Kymmenen kognitiivista vääristymää


Nämä ovat yleisimmät tavat, joilla ihmiset vääristävät ajatteluaan itsestään. Pane merkille tunnistatko joitain niistä ansoista, joihin lankeaminen pitää sinut masentuneena tai ahdistuneena.


1.   Kaikki-tai-ei-mitään ajattelu
Näet kaiken ehdottomina kategorioina. Jos suorituksesi ei ole täydellinen, tunnet epäonnistuneesi täysin.
VIRHE: Harmaan sävyjä on aina olemassa; "ei kovin hyvä," "melko hyvä," "tarpeeksi hyvä."

2.   Yliyleistäminen
Näet yksittäisen negatiivisen tapahtuman loputtoman epäonnistumisen jatkuvana kuviona.
VIRHE: Yksittäinen tapahtuma on vain yksittäinen tapahtuma, eivätkä siihen vaikuta useimmat muut tapahtumat.

3.   Mielen suodatin
Otat yhden negatiivisen yksityiskohdan ja keskityt siihen niin muut asiat poissulkevasti, että se värittää koko kokemustasi todellisuudesta - niin kuin mustepisara voi värjätä kokonaisen lasillisen vettä.
VIRHE: Opettele näkemään myös ne 99% asioista, jotka ovat positiivisia aivan yhtä tosina osoituksina todellisuuden luonteesta.

4.   Positiivisten asioiden diskvalifiointi
Hylkäämällä positiiviset kokemukset ("sitä ei lasketa"), haudot negatiivista uskoa jonka jokapäiväinen kokemuksesi maailmasta todistaisi vääräksi.
VIRHE:  Opettele olemaan käyttämättä sanaa "mutta" kun kuulet kehuja. Käytä erillistä lausetta, jos tarvis on.

5.   Johtopäätökset
 Tulkitset tapahtumia negatiivisesti, vaikka johtopäätöksesi tueksi ei ole todisteita:
a) Lukemalla ajatuksia: Oletat että ihmiset reagoivat sinuun negatiivisesti.
VIRHE: Kukaan ei voi tietää toisen ajatuksia, ellei toinen kerro niitä hänelle.
b) Ennustelemalla: Ennakoit asioiden menevän pieleen ja vakuutat sitten itsesi siitä, että ennustuksesi on tosiasia.
VIRHE: Et voi tietää tulevaisuutta, sillä sitä ei ole vielä lyöty lukkoon ja se riippuu monista asioista, joista osa ei ole vielä tapahtunut.

6.   Katastrofiajattelu ja minimalisointi
Liioittelet jonkin asian -  esimerkiksi oman virheesi tai toisen ihmisen saavutuksen -merkitystä, tai minimoit merkityksettömiksi omat haluttavat ominaisuutesi tai toisen ihmisen epätäydellisyydet.
VIRHE: Sinun ominaisuutesi eivät ole sen huonompia vaikka ne ovatkin sinun, eivätkä toisten ominaisuudet ole sen parempia vaikka ne ovatkin heidän.

7.   Tunteellinen päättely
Oletat että tunteesi heijastavat todellisuutta: "Tunnen itseni idiootiksi, joten minun täytyy olla idiootti."
VIRHE: Tunteesi ovat aina todellinen osoitus siitä mitä tunnet, mutta eivät välttämättä kerro mitään mistään muusta.

8.   "Pitäisi" lauseet
Yrität motivoida itseäsi "pitäisi" ja "ei pitäisi" -lauseilla. Kun kohdistat tällaisia lauseita toisiin ihmisiin ja kerrot heille mitä heidän "pitäisi" tehdä, saat vastaasi ärtymystä ja paheksuntaa.
VIRHE: "Pitäisi" heijastaa jonkun muun arvomaailmaa, vain "haluan" heijastaa sinun arvomaailmaasi.

9.   Luokittelu
Äärimmäinen yliyleistämisen muoto, johon kuuluu emotionaalisesti latautunut kielenkäyttö. Sen sijaan, että kuvailisit virhettä jonka olet tehnyt, luokittelet itsesi negatiivisesti: "Olen luuseri." Tai kun joku ärsyttää sinua, luokittelet hänet negatiivisesti: "Hän on idiootti."
VIRHE: Luokittelu häiritsee kommunikaatiota, koka luokittelut ovat liian yleistäviä ollakseen täsmällisiä ja ne vain edistävät syrjintää ja kritiikkiä.

10.    Personalisaatio
Näet itsesi jonkin negatiivisen ulkoisen tapahtuman aiheuttajana, vaikka tosiasiassa et ole siitä vastuussa.
VIRHE: Pahoja asioita sattuu maailmassa koko ajan ja todellisuudessa ne eivät juuri koskaan ole sinun syytäsi.


MITEN KYSEENALAISTAA NEGATIIVINEN AJATTELU


Nämä ovat avuksi kun kyseenalaistat negatiivisia ajatuksia. Kun olet kirjoittanut paperille negatiiviset / pessimistiset ajatuksesi, katso niitä näiden "suodattimien" avulla:

1.   Todisteet
Pane merkille onko sinulla todellakin tarpeeksi todisteita negatiivisen ajatuksesi tueksi. Huomaat usein, että "todisteesi" ovat melkoisen heikkoja eivätkä ne riittäisi vakuuttamaan sinua, jos kuulisit jonkun muun esittävän ne. Kun ajatus vilahtaa nopeasti mielessäsi etkä paneudu tarkastelemaan sitä, saatat helposti uskoa sen. Mutta kun kirjoitat sen paperille ja katsot sitä, saatat välittömästi huomata että mielesi on syöttänyt sinulle puutaheinää.

2.   Vaihtoehdot
Minkä tahansa tapahtuman lopputulokseen vaikuttavat yleensä useat eri tekijät. Olet saattanut takertua vain siihen kaikkein masentavimpaan tekijään, kun olet päätellyt mikä jonkin tapahtuman aiheutti.  Etsi vaihtoehtoja ja muita yhtä todennäköisiä vaikuttavia tekijöitä.

3.   Seuraukset
Vaikka sinulla olisi paljon todisteita ajatuksellesi ja se olisi ainoa selitys jonka pystyt keksimään, ajatuksesi seuraukset voivat olla virheellisiä ja tarpeettoman lannistavia. Esimerkki: "Väkivaltaisuus on ihmisen normaalitila." Sinulla saattaa olla paljonkin todisteita tälle, mutta tämän uskomuksen seuraus on, että mikään ei ole muutettavissa ja se on myöskin ennustelua ja fatalismia, jolla ei pitäisi olla sijaa rationaalisessa ajattelussa. Käänteisesti se tarkoittaa myös, että rakkaus ja ystävällisyys EIVÄT ole ihmisen normaalitila. Kuitenkin ihminen joka ajattelee ihmisen olevan luonnostaan väkivaltainen on yleensä kokenut enemmän ystävällisyyttä, kuin väkivaltaa.

4.   Käyttökelpoisuus
Joskus et voi todella tietää, onko jokin ajatus tosi vai ei. Joidenkin väitteiden kohdalla oikean ja väärän käsitteet eivät edes ole soveltuvia. (eismerkki: Yliyleistystä "yhteiskunta on paha" on naurettaava yrittää todistaa niin oikeaksi, kuin vääräksikään.) Mutta jos jokin ajatus vaikuttaa haitallisesti toimintaasi, sitä on vahingollista miettiä, olipa se sitten oikea tai väärä. Esimerkiksi se että makaat vuoteessasi ajatellen pakkomielteenomaisesti "Entä jos kärsin unettomuudesta, enkä enää koskaan nuku yhtään yötä kunnolla," saattaa pitää sinut hereillä, joten on haitallista ajatella sitä, olipa se sitten tosi tai ei. Monet pessimistiset ajatukset ovat tällaisia: Ne ovat itseään toteuttavia ja siksi hyödyttömiä. Ne eivät ole tosia tai epätosia. Ne toteutuvat ajattelemalla niitä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #1 : 30.08.2013 11:08:19 »

Tämä on hyvä, voisi olla jopa kiinteä aihe. Afro

Pitkäaikaista ja pikkuhiljaista työtähän tämä käsittely vaatii, että todella sen kaiken sisäistää, mutta olen samaa mieltä ettei lääkkeillä poisteta sitä perimmäistä syytä ongelmille. Jos tätä käsittelyä ei tee, saa loppuelämänsä olla riippuvainen niistä lääkkeistä.
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3526



Profiili WWW
« Vastaus #2 : 31.08.2013 10:14:52 »

Asetan pysyväksi aiheeksi.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #3 : 14.10.2013 06:57:59 »

Kiitos vinkeistä Eklektikko. Itse olen paniikkihäiriöistä kärsinyt, mutta koskaan en ole lääkitystä käyttänyt. Olen työstänyt asiaa itse.
Yhdeksi suureksi avuksi olen itse kokenut Eckhart Tollen kirjan läsnäolon voima.
Paniikkiani ruokki itse luomani ajatukset tulevaisuuden tilanteista. Loin päässäni worst case scenarioita ja ne kasvoivat aina valtaviin mittasuhteisiin.

Nämä vinkit ovat myös avuksi Smiley
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #4 : 26.01.2014 14:05:23 »

5.   Johtopäätökset
 Tulkitset tapahtumia negatiivisesti, vaikka johtopäätöksesi tueksi ei ole todisteita:
a) Lukemalla ajatuksia: Oletat että ihmiset reagoivat sinuun negatiivisesti.
VIRHE: Kukaan ei voi tietää toisen ajatuksia, ellei toinen kerro niitä hänelle.


Olen kuullut väitettävän, että suurin osa ihmisten välisestä kommunikaatiosta
on non-verbaalista...

 Huh
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 27.01.2014 10:04:45 »

5.   Johtopäätökset
 Tulkitset tapahtumia negatiivisesti, vaikka johtopäätöksesi tueksi ei ole todisteita:
a) Lukemalla ajatuksia: Oletat että ihmiset reagoivat sinuun negatiivisesti.
VIRHE: Kukaan ei voi tietää toisen ajatuksia, ellei toinen kerro niitä hänelle.


Olen kuullut väitettävän, että suurin osa ihmisten välisestä kommunikaatiosta
on non-verbaalista...

Nyt tässä ohjeistuksessa EI puhuta siitä, että ihmisen suu puhuu yhtä mutta ruumiinkieli näyttää toista. Tällöin alitajunnan tulkitsemaan ruumiinkielen sanomaan voi luottaa, se kertoo yleensä totuuden.

Tässä puhutaan tilanteista jotka voivat olla vaikka tämänkaltaisia tällaisine ajatushäiriöiheen:
Työkaveri X näyttää yhtenä aamuna tosi synkältä, vastaileen kaikkeen lyhytsanaisesti ja tuntuu jotenkin viileän etäiseltä. Ei ole mitään epäilystäkään, että jokin häntä vaivaa.

Kognitiivinen häiriö, ajatustenluku, tuollaisessa tilanteessa on vain sitä, että luulet että hänen huono fiiliksensä johtuu sinusta, on sinun syytäsi, tai kohdistuu sinuun.

Kun yhtä hyvin hänellä voi olla:
Paha päivä
Hammassärky
Riita puolison kanssa
Rahahuolia
Peräpukamia
jne.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2014 10:09:30 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #6 : 05.11.2014 23:22:19 »

Haluaisin tavata sen ihmisen joka pystyy olemaan ahdistumatta kun täysin puskista tulee voimakas allerginen reaktio
Mulle tuli tasan viikko sitten luomuparsakaalista kurkun turvotus vaikken ole saanut ko ruoasta aiemmin mitään oireita.
Tietenkin mulla on lääkkeet näitä tilanteita varten mutta ei tosiaankaan ole mukavaa kun ei tiedä yhtään etukäteen miten pitkälle tilanne johtaa. Riittääkö pelkästään allergialääkkeet vai täytyykö vetää pidemmän kaavan mukaan ensiaputropit eli a-lääkkeet, kortisoni ja adrenaliini.
Viime viikolla turvotus lähti maksimäärällä allergialääkkeitä mutta valvoin aamutunneille seuratessani tilannetta.
Koitin rauhoitella itseäni enkä mennyt paniikkiin mutta näin viikon kuluttua tapahtuneesta ahdistaa vieläkin henkisesti
Lääkäri sanoi maanantaina että voin tulla ilman ajanvarausta terveyskeskukseen em tilanteessa mutta ei paljon lohduta.
Kaikki muutkin oireet liittyvät pään alueelle: hiustenlähtö, hammasvaivat ja ihoreaktiot. Haluaisin tavata sellaisenkin ihmisen joka vaan tyynesti hyväksyisi kammottavan ulkonäkömuutoksen.
Mä oon ollut jo niin kauan kipee etten osaa edes kuvitella itseäni täysin työkykyisenä tai edes millään tavalla normaalina ihmisenä.
Persoonallisuus on muuttunut
Jokin pieni kipinä mut kuitenkin pitää elossa ja järjissäni vaikka välillä kuolemankaipuu on todella vahva
Tehtävä on kesken.




tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #7 : 05.11.2014 23:32:59 »

Tulipas valivalitekstii mutta tosiaan luulin että turvotukset ovat jo menneen talven lumia mutta yllättäen niitä on lähiaikoina tullut monta kertaa viimeviikkoisen lisäksi joten olen siis taantunut paranemisprosessissa.
Onneks pääsen terapiaan purkamaan näitä angstejani
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #8 : 05.11.2014 23:56:32 »

Ikävä kuulla pikkari. Mutta luottavaisena vaan tulevaan, näithän jo, että paraneminen on mahdollista. Joskus voi joutua ottamaan askeleen taaksepäin, että pääsee taas kaksi eteenpäin.
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #9 : 06.11.2014 00:36:38 »

Kiitos toivosanoista Ritsa Smiley
Aikaa menee vielä että hiukset normalisoituu ja hampaisiin uppoaa helvetisti rahaa mutta kyllä mä vielä toivun.
Psyykkisiin notkahduksiin auttaa terapia ja pien psyykkaus
Huomaan heti huonosti nukuttujen öiden vaikutuksen nuppini kuntoon. Kukkuu  idiot2
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #10 : 06.11.2014 00:53:47 »


Suomihan taitaa olla joutumassa taloudellis-poliittiseen syöksykierteeseen. Vain Kyproksella
on näemmä talous huonommassa jamassa kuin Suomessa näinä aikoina.

Tuo muhinee kansamme kollektiivisessa alitajunnassa, mutta melko harvat ovat siitä ehkä vielä
selvästi tietoisia, koska defenssimekanismi nimeltä torjunta toimii ainakin toistaiseksi?

Herkimmät yksilöt oireilevat psyykkisesti ja jopa fyysisesti mm. tuon takia melko rajustikkin. Pikkari kuulunee tällaisiin
sensitiivisiin tyyppeihin?

Itsellänikin aina silloin tällöin ovat kämmenet olleet viime aikoina kylmänhikiset ilmeisettä syyttä...

 buck2
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #11 : 06.11.2014 01:45:07 »

Tässä on monta asiaa päällekäin jotka vaikuttavat: uudet vahvat energiat, taloustilanne ja sen seuraukset sekä tämä vuodenaika joka vaikuttaa moniin synkistävästi. Kai mä herkkänä ihmisenä aistin paljon tiedostamattakin mutta tämä äärioireilu on ahistavaa.
Neurologiset häiriöt on onneks jo helpottuneet paljon.
Koko kehon nykinä ja nytkähtely varsinkin vaaka-asennossa oli kamalaa.
Mä aloin aistia muuttuneet energiat jo kuukausia sitten vaikka silloin vielä päihteet kuului arkeeni.
Maailma vaikutta välillä vieraalta vaikken psykoottinen ole. Selvinpäin aistin aivan liian selvästi kaiken ja suoraan sanoen pilvessä, kännissä, napeissa olo oli helpompi kuin tämä nykyinen tila.
Ei ole ikävä humalaista oloa mutta sitä "aistittomuutta" on, samoin entisen ulkonäköni haluaisin takaisin t noita-akka
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #12 : 06.11.2014 11:52:59 »

Haluaisin tavata sen ihmisen joka pystyy olemaan ahdistumatta kun täysin puskista tulee voimakas allerginen reaktio

Täten ilmoittaudun!

Toissa kesänä oli treenileri jossa nukuin 3 yötä homerakennuksessa ennen kuin tajusin mistä oli kyse ja muutin viereiseen terveeseen rakennukseen loppuviikon ajaksi. Sen kolmen vuorokauden aikana menivätkin sitten molemmat käsivarret ylhäältä alas asti täyteen atooppista ihottumaa ja kropan lämmönsäätely myös pahasti sekaisin, eli palelin koko ajan, vaikka yleensä minulla on aina liian kuuma. Kolmannen yön jälkeen - sinä päivänä sitten vihdoin tajusin mistä oli kyse, aloin syödä ensiapupakista antihistamiinia ja muutin sinne toiseen rakennukseen - molemmat käsivarret myös alkoivat punottaa niiden atooppisten ihottumaläikkien välistä ja turposivat. Niinjoo, ja piilolinssit piti huuhtoaa noin 5 krt päivässä - ilman en viitsinyt olla, koska silmälasini ovat alikorjatut - kun silmiin tuli koko ajan mähnäinen olo. Hengitystieoireet olivat oikeastaan ainoa mitä ei tullut, luultavasti siksi että suuri syömäni rasvamäärä suojaa hengitysteitä. (Keuhkojen surfaktantti on tehty kahdesta eri tyydyttyneestä rasvahaposta...)

Fyysiset reaktiot siis olivat tuollaiset, ahdistusta sen sijaan ei esiinytyt. Ja se johtuu ihan vaan siitä että en ajatellut esimerkiksi tämäntyyppisiä ahdistusta aiheuttavia ajatusketjuja:
"Voi kauheaa, mikä minulle nyt tuli, voi hirveää pystynköhän treenaamaan, meneekö treenileiriin pistety rahat hukkaan, kamalaa miltä käsivarteni näyttävät, hirveää kun tiedän että atoopisen ihottuman paranemiseen menee viikkoja, voi kurjuus ja kamaluus ja surkeus, kuolenkohan tähän? Selviänköhän tästä ikinä? Entäs jos tämä jää pysyväksi?"

Olin toki jonkin verran ärtynyt siitä, että eräs suomalainen kaupunki vuokraa noin sairasta leirikeskusta melko isolla rahalla käyttöön, mutta en minä ahdistusta kokenut.

Kipu (ja muut fyysiset vaivat) on pakollista, kärsimys on vapaaehtoista. Se aiheutetaan omilla ajatuksilla siitä mitä tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2014 11:54:32 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #13 : 07.11.2014 13:33:59 »

Mitenkään aliarviomatta kokemuksesi epämiellyttävyyttä, voin sanoa että käsien turpoaminen on hieman eri juttu kuin suun limakalvojen reaktiot.
Silloin on vaikea välttää ahdistusta ja joskus nämä mun oireet tulevat hieman viiveellä joten aina ei tarkkaan tiedä mistä johtui joka vielä lisää ahdistavuutta.
Helppohan on välttää jos tietää mikä ärsyttää

Tutulla on niin kaamee kala-allergia että turpoaa tukkoon pelkästä kalan hajusta joten Epipen on oltava aina mukana.

Moni yllättäen anafylaktisen shokin saanut turvautuu psykologiseen ammattiapuun kokemuksen ahdistavuuden vuoksi.
Onko ihme?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #14 : 07.11.2014 13:45:46 »

Okei, selväksi tuli että mielestäsi reaktioni ei vain ollut tarpeeksi voimakas, sinähän voitkin telepaattisesti ilmeisesti sen tietää.  idiot2 (Eikä se edes ollut pelkkä käsien turpoaminen, jos vain viitsisit tarkemmin tuon viestini lukea, mutta vähättely toimii toki hyvin tarkoitukseesi.)

Väännetään siis rautalangasta vielä:
Olen ollut koko elämäni allerginen ja saanut lievien oireiden ohella joskus aiemmin satunnaisia reaktioita voimakkaammin (valehtelematta kananmunan kokoiset paukamat polvien ympärillä, jotka estivät jalan taipumisen - syy oli makuupussin vuorin punainen väriaine).

Ja silloin ennen, kun en ollut vielä laittanut niitä ajatuksiani isännän paikalta rengin paikalle, minä kyllä ahdistuin niistä allergisista reaktioistani.

Mutta tästä aiemmassa viestissäni kuvailemastani, joka oli tähänastisen elämäni kaikkein rajuin ja ikävin, en enää ahdistunut ollenkaan, koska ne ajatukset olivat sinne rengin paikalle laitetut ja sen vuoksi en itse aiheuttanut itselleni ahdistusta omilla ajatuksillani.


Toki mitä pahempi allergia ja rajummat reaktiot, sen pahemmin pystyy itseään omilla ajatuksillaan ahdistamaan, ei siinä mitään. Perussyy kuitenkin ahdistukselle ovat AINA ne omat ajatukset siitä mitä tapahtuu.

Toisaalta, dissauksesi ei yllätä yhtään, sillä olen joskus aiemminkin varovasti maininnut omien ajatusten vaikutuksesta jossain ketjussa, jossa kirjoitettu tekstisikin on ollut täynnä ahdistusta aiheuttavaa ajattelua. Silloinkin sivuutit koko asian, joten ajattelin etten viitsi asiasta sen kummemmin enää sanoa, vaikka usein viestisi ovatkin ahdistusta aiheuttavilla lauseilla maustettuja.

Ihmetyttää vain miksi piti tulla tähän ketjuun avautumaan aiheesta, kun kerran olet jo etukäteen päättänyt että ahdistus johtuu jostain ihan muusta kuin niistä omista ajatuksista. (Ja päättänyt sen ilmeisesti työskentelmättä ollenkaan niiden omien ajatusten kanssa? Jos niin, niin mistä voit tietää auttaisiko se vai ei?)
« Viimeksi muokattu: 07.11.2014 13:49:11 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
  Tulostusversio  
 
Siirry: