Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kommunikaatio  (Luettu 20510 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« : 28.11.2012 17:26:02 »

Kommunikaatio on yksi parisuhteiden kuten muidenkin ihmissuhteiden tärkeimpiä kulmakiviä ja kartallahan tätä asiaa hallitsee Merkurius. Minä haluaisin nyt lukea kokemuksia Merkuriuksesta synastriassa ja miten mikäkin yhdistelmä on toiminut. Onko toimimaton kommunikaatio kaatanut teillä pari- tai ystävyyssuhteita? Törmäättekö ihmissuhteissanne aina samanlaiseen kommunikaatiotyyliin? Esimerkkeinä voisivat olla tapaukset, jossa toinen puhuu ja toinen on hiljaa, tai että aina puhutaan lähinnä riitelemällä tai silloin kun pitäisi puhua, niin toinen pakenee paikalta. Mikä yhdistelmä on ollut teistä toimiva?

Kertokaa ainakin oma Merkuriuksen merkki ja huone ja karttavertailussa myös vastaavat tiedot toiselta osapuolelta.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Yep
Vieras
« Vastaus #1 : 28.11.2012 17:41:01 »

Minulla  kalat 2. huone
Miehellä  leijona 11. huone

Pätkii pätkii. On pätkinyt yli 20-vuotta.
Minä pidän kommunikaatiota tärkeänä. Toinen saattaa nukahtaa tai kävellä pois kesken lauseen.
Aiheutti riitoja nuorempana, enää en liiemmin jaksa yrittää. Ei tuo puhu paljoa lapsilleenkaan. Tai, jos puhuu, niin eipä siihen keksi vastattavaa. Kun innostuu jostain aiheesta, pitää pitkiä monologeja.

Olen hyvin verbaalinen. Välillä itsekkin hämmästyn, kuinka nopeasti sanat tulevat suustani. Hetkittäin onnittelen itseäni hyvistä sanavalinnoista. Rakastan erilaisia sanoja ja murteita. Valitettavasti kieleni osaa olla myös hyvin terävä välillä.
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #2 : 28.11.2012 17:53:07 »

Kahdella Merkuriuksen hallitsemalla ihmisellä (Kaksonen ja Neitsyt) puolitoistaneliö Merkuriusten välillä ei nyt ole ihan paras vaihtoehto, ehkä.. varsinkin kun Auringotkin ovat neliössä, mutta ongelmat kommunikaatiossa ovat yleensä nousseet eteen kun puhutaan puhelimessa, eikä nähdä toisen ilmeitä ja äänenpainot ja sanat tulkitaan helposti väärin..

Puhelimet ovat lennelleet seinään ja hajoilleet.. mutta kommunikaatio säilynyt, siitäkin huolimatta että välillä on ollut pitkiäkin mykkäkouluja.. Wink

Minulla on Merkurius yhtymä Pluto 8. Huoneessa Neitsyessä ja välillä hyvinkin terävä kieli.. hänellä Merkurius 9. Huoneessa Härässä kolmiossa Marsiin ja Uranukseen..

tallennettu

meimi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1019


Astrotumpelo


Profiili
« Vastaus #3 : 28.11.2012 18:57:03 »

Exän  kuu leijona- merkurius pluto venus neitsyt -stelliumi 12. huoneessa neliössä mun  merkurius jousimies 9. huoneessa.  Hänen stellium osuu mun 7. huoneeseen, mun  merkurius hänen 4. huoneeseen.  No eihän siitä mitään tullu.  Me riideltiin harvoin, mutta monet väärinkäsitykset sai aikaan melkoisen mykkäkoulun hänen puoleltaan.  Tai mun jouskarimainen ajattelemattomuus.  Sanat piti asetella tosi varovasti, jos meinas esittää jotain vaikeaa asiaa.  Jos hän siltikin päätti ottaa nokkiinsa, lähti sitten kylille ryyppäämään.  Yleensä se oli tosi hyvä syy, kun akka oli niin v-mäinen.  Ihan uskomattoman haastavaa, näin jälkikäteen nähtynä varsinkin.

Nykyine suhde on niin tuore, että ei oo ehditty riidellä vielä kunnolla.  Hänen  merkurius neitsyt 9. huoneessa osuu myös mun 7. huoneeseen, on sekstiilissä mun  merkurius jousimies, samoin 9. huoneessa, osuu hänen 1. huoneeseen.  Hän puhuu tosi kiltisti, ei varmaan vielä kertaakaan oo sanonu mulle yhtään pahaa tai ilkeää sanaa.  Koittaa saada sellaiset asiat sanottua tosi nätisti, minkä arvelee aiheuttavan mussa närää.  En tiedä, kauanko tätä herkkua kestää.  Enkä minäkään oo varmaan ollu mitenkään v-mäinen, ei oo ainakaan sanonu sellaasta.  :Smiley
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
Ave^^
Vieras
« Vastaus #4 : 28.11.2012 21:52:13 »

Mielenkiintoinen aihe.  Smiley

Mies juuri sanoi mulle eilen, että mää puhun aina liikaa. Olin innostunut taas jostain filosofisesta aiheesta. Tuo kommentti vain kuulostaa niin hassulta, sillä yleensä ottaen suurin osa ihmisistä tuskin koskaan sanoisi musta niin. Koti on mulle sellanen paikka, että oon jo tottunut että siellä puhutaan paljon ja syvällisesti. Lapsuuden kodissa isän kanssa käytiin aina pitkiä keskusteluja ja aina kun käyn nykyäänkin siellä, keskustelut herää. Luonnollisesti minulla on tarve jatkaa sitä tapaa mieheni kanssa. (IC  kaksoset ) Muualla olen enemmän hiljaa, tykkään kuunnella. Kahden kesken jonkun kanssa toki keskustelua on, mutta siinäkin otan enemmän kuuntelevan ja kyselevän roolin yleensä. En tiedä johtuuko tuosta, että pahemmin en muista kovia takkuja kommunikaatiossa ainakaan tällä hetkellä. Tai no joo, kyllä. Sellaisia muistan, että kumpikaan ei saa oikein omaa asiaansa toiselle ymmärretyksi, riitaa ei tule, mutta tuntuu ettei keskustelu oikein etene. Tietenkään en nyt tiedä henkilöiden merkuriuksia..  :Smiley

Ongelmia meillä ei ole toistaiseksi suurempia ollut miehen kanssa kommunikaatiossa.
Meillä molemmilla on  merkurius jousimies , hänellä 12.huoneessa nousulla, minulla 9.huoneessa keskitaivaalla.
Tuon kotona keskustelemisen tarpeen pystyn hänen kanssaan täyttämään. Jo ollessamme kavereita keskustelumme olivat aivan parhaita, hänellä on kiva oman tyylisensä tapa ajatella. Joitain räjähdyksiä on tullut asioista, missä on intohimoisesti sitten molemmilla erilaiset mielipiteet. Mutta jo suunnilleen tunnin päästä ne unohtuu, itse koen ainakin ettei niillä ole suuremmin merkitystä suhteellemme, luulen että mieskin kokee niin (vaikka enhän lopulta voi tietää, voi olla että hän on seuraavalla kerralla ottamatta samaa puheenaihetta esille, vaikka minulle siinäkään ei olisi mitään ongelmaa, kun olen tuohon räjähtelyynkin kotona tottunut). Mykkäkoulua ei ole ollut, ei pitkävihaisuutta tai muuta sellaista. Minua joskus ärsyttää hänen itsepäisyytensä ja asenteensa että hän itse tietää kaiken parhaiten, mutta itseeni saan tuossa kyllä ihan mennä myös.  Grin Minusta ainakin tuntuu, että ymmärrämme toisiamme hyvin. Toivottavasti miehestäkin tuntuu samalta.  Smiley

Jonnekin taaksepäin kun muistelen, hankalinta oli päästä samalle aaltopituudelle aurinko-ravun kanssa. En muista hänen merkuriusmerkkiään, mutta kolme vaihtoehtoa jää. Suhtautumistapamme ja ajattelutapamme olivat täysin erilaisia. Itse asiassa muistan toisenkin aurinkoravun, jonka kanssa on ollut kommunikaatio-ongelmia. Merkurius-kalan kanssa kommunikointia sivusi jonkinlainen epäselvyys ja en oikein koskaan päässyt lopulliseen selvyyteen asioista.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #5 : 28.11.2012 22:13:24 »

Ainiin, sellaisen unohdin kirjoittaa, että mieheni ei ilmeisesti (Huh) ole nähnyt minusta tuota hiljaisempaa puolta, koska hän aina kysyy kun minä jossain otan sen roolin taas päälle, että mitä nyt ja olettaa että minulla on tylsää/kamalaa tai jotain sellaista ja että en ole oma itseni. Tätä en ymmärrä, koska se on minun vakioroolini ollut jo vaikka kuinka kauan. Mutta hyvä tavallaan, on pistänyt minut miettimään, että näinkin sen minun roolini voi ihmiset ymmärtää..
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #6 : 29.11.2012 01:03:19 »

Jos noista huonommin toimivista vaikka kertoisin.

Voisin mainita ensimmäisen exäni, ei ole syntymäkellonaikaa joten tiedän vain että merkurius vesimies (myös  aurinko vesimies,  kuu jousimies). Itsellä  merkurius jousimies 12. huoneessa yhtymässä  askendentti iin.
Joo, aikansa tuntui kivalta olla hiljainen ja kuunnella toisen suuria puheita, mutta heti kun ite aloin ilmaista itseäni ja tunteitani, niin hän säikähti hirveästi ja koki itseilmaisuni jonkinlaisiksi jyrkiksi vaatimuksiksi. Sama kaava toistui myöhemminkin monta kertaa, kunnes minä kylläännyin siihen, että en kerta kaikkiaan saanut sanoa mitään.
Vieläkin jonkinlaisissa väleissä jostain syystä ollaan (tosin viime kunnon näkemisestä on kohta jo vuosi), ja hän varmaan kokee että puhutaan sujuvasti kaikesta, kun oikeasti puhuu koko ajan vain itsestään ja teoistaan. uglystupid2
Melko epärealistinen koulu suhteessa kommunikoinnista oli tuo kyllä.  :Smiley Onneksi on olemassa miehiä jotka osaavat kuunnellakin, kuten esim. nykyiseni.  Grin

Toinen jonka kanssa en saa puhuttua sujuvasti on äitini, hänen  pluto aspect_con merkurius leijona jyrää ylitseni niin että kolina vaan käy. Puhuu ja puhuu ja puhuu ja puhuu eikä mitään automaattista kuuntelijan huomioon ottamista, pitää erikseen käskeä hiljentymään kun korvat täyttyvät paatoksesta jonka aihe ei useinkaan edes kiehdo.

Yksi pitkäaikainen kaveri, hänellä hyvin samannäköinen kartta kuin minulla koska ikäeroa on vain pari päivää, mutta akselit ja nopeimmat taivaankappaleet eri paikoissa. Hänellä  merkurius jousimies 1. huoneessa. Puhuu hurjasti enemmän kuin minä kun yhdessä ollaan, tai vaikka puhelimessa - minkä en kerkeä kuin hymistelemään merkiksi, että olen kuulolla.

Vaikka osaanpa minäkin monologeja pitää, varsinkin kun kirjoitan. Grin Olen kyllä koittanut opetella huomaamaan, milloin itse jyrään toisen yli. Se on yllättävän vaikeaa.  crazy2
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #7 : 29.11.2012 12:03:01 »

Pistän tähän omiakin kokemuksia. Minulla on siis Merkurius Ravussa 12. huoneessa. Sieltä se tekee mm. neliöt Saturnukselle ja Marsille, jälkimmäiselle tosin hyvin löysän. Saturnus ja Mars ovat vielä oppositiossa, joten kyseessä on T-risti, jonka kärkenä Merkurius on. Olen tottunut jo lapsesta lähtien varsin suulaisiin ihmisiin ja itselle on jäänyt se kuuntelijan virka. Ei tässä mitään, nautin kuunnella hyviä tarinoita, mutta jos tämä tarinointi jää yksipuoliseksi, eikä minulle sallita puheenvuoroa, niin ei kaikki ole ihan ok. Aika usein olen saanut olla myös jonkinlaisen likaämpärin virassa, minulle oksennetaan mitä kauheampia traumoja ja salaisuuksia ilman että niitä ihmisiltä erityisesti kaivelen. Tällä Merkuriuksen asemalla ollaan helposti vastaanottavaisia ja pidetään tietoa ja puhetta vähän sisällä. Kyllä minulla helposti menee vuorokausi sanomatta mitään, mutta ajatushan laukkaa kuin hirvi koko ajan. Tavallaan siis puhelen itselleni koko ajan ja sitten saatan hämmästellä, että enkö minä ole muiden läsnäollessa puhunut ääneen mitään.  crazy2

No anyway, ihmissuhteisiin. Kommunikaatio on ollut minulla itselläni vahvasti kehitettävä puoli, mutta on se kyllä kehittynytkin. Ensimmäisessä avoliitossani olin miehen kanssa, jolla Aurinko, Kuu ja Merkurius olivat kaikki tiukassa yhtymässä Oinas-askendenttiin. Oikea super-Oinas! Hän oli kuitenkin yllättävänkin hienotunteinen kanssani parisuhteessa, johtuen kai Vaaka-DC:stä. Riitaa meillä ei ollut oikeastaan lainkaan. Ei hän halunnut mitään erityisen syvällisiä kaivella tai tutustua minuun kunnolla, joka jäi jossain määrin vaivaamaan minua. Meillä oli kuitenkin enimmäkseen helppoa ja hauskaa, enkä muista, että kommunikaatio olisi ollut mikään erityinen ongelma, paitsi se, että arkaluontoisempia asioita välteltiin. Tässäkin tuli suhteen lopussa korjausta, jolloin homma alkoi selvästi ajautua karille ja sitten se kissa nostettiin pöydälle ja kaikki mahdolliset asiat puitiin lävitse aika raadolliseen tai riipaisevaan tyyliin. Minusta tämä oli tosi hienoa, vaikka ei se suhdetta lopulta pelastanut.

Seuraavalla avomiehelle oli peräytyvä Merkurius Härän ensimmäisessä asteessa 11. huoneessa. Muut strategiset tiedot   aurinkooinas kuu kauris askendentti rapu. Kun olin edellisessä suhteessa oppinut kissojen pöydälle nostamisen, niin tässäkin suheessa sitä aktiivisesti harrastin. Nuorempana minulla oli ollut enemmänkin taipumusta mykkäkoulujen pitoon, mutta vaika nyt tässä tapauksessa koin, että kaikesta voidaan puhua, niin kyllä sitä riitaakin oli todella paljon, eikä mielenosoituksellinen puhumattomuus olisi kyllä toiminut alkuunkaan. Mykkäkoulujen pito siis loppui minulta kokonaan. Opin myös vääntämään asioita rautalangasta, koska huomasin, että hän ei selvästikään ymmärtänyt oikein puheitani. Härkä-Merkurius oli tietysti kiinnostunut rahasta ja hänellä oli jankutustaipumus, mikä teki minut hulluksi. Hän saattoi esim. kahden viikon ajan puhua pelkästä Nokian kurssista. Tällä miehellä oli myös omat luonnevikansa, mitkä heijastuivat kommunikaatioonkin. Ilkeilyä julkisilla paikoilla, kaiken puhutun käyttäminen puhujaa vastaan, uhkailua, totuuden muuntelua (hänellä Merkurius oppositiossa Jupiteriin ja Neptunukseen), omien kolttosten "unohtelua" ja paljon muuta. Erohan tästä tuli, mutta syy ei varmastikaan ollut kommunikaatiossa, vaikkakin aivan loppumetreillä asioista puhuminen tuli täysin mahdottomaksi. Ei minun, vaan hänen puoleltaan.

Nykyisellä miehellä Merkurius on 2. huoneessa Vaa´an merkissä. Muutoin hän on aurinko askendentti uranus pluto neitsyt,  kuu  kauris. Mainittakoon, että hänellä on jo aikuinen poika, jolla on runsaasti planeettoja Vaa´assa, myös Merkurius 1. huoneessa ja hänellä on sama kuumerkki kuin isällään. Tässä täytyy nyt sanoa, että vaikka Merkurius-merkit ovat näillä kahdella samat, niin pojan kanssa juttu luistaa vaivattomasti ja hänen käydessään täällä meillä kylässä (hän käy melko usein), istumme monesti kahdestaan keittiön pöydän ääressä vaihtamassa kuulumisia ja puhumassa joskus henkevämpiäkin asioita. Ilmeisesti viihdyn hyvin niiden kanssa, joilla Merkurius on 1. huoneessa. Tosin Au-Kaksoset ja Au-Vaaka ovat muutenkin sangen harmoninen yhdistelmä. Isällä ja pojalla on niin ikään varsin vaivaton suhde kommunikaation puolesta ja he puhuvat puhelimessa lähes päivittäin. Sen sijaan minä ja mies ollaan oltu välillä melkein eron partaalla kommunikaatio-ongelmien takia. Hänhän puhuu tarvittaessa kuin ruuneperi, mutta noin vahvalla Neitsyt-painotuksella vetää herneen nenään mitä kummallisemmista asioista ja on sitten ilkeä ja kostonhimoinen (Pluto ja Uranus yhtymässä Aurinkoon!) Hänen lapsuudenperheensä on täynnä suulaita ja kaunopuheisiä ihmisiä, mutta kuuntelutaito on vähän niin ja näin ja jotenkin heillä on vain sellainen tyyli, että kaikki puhuvat toistensa päälle korvansa sulkien. Not good! Silloin kun mieheltä menevät korvat kiinni, niin hänelle on mahdoton puhua ja hän vain mourottaa siellä norsunluuntornissaan ja arvostelee kuurona kaikkea ja kaikkia. Parhaiten meillä on kommunikaatio toiminut puhelimessa ja chatissa ja kaikkein tulehtuneimmissa tilanteissa keskustelut on käyty runoin, kirjelapuin, puhelimessa tai chatissa (vaikka molemmat olisimme saman katon alla!), muuten mieheen ei tunnu saavan mitään yhteyttä. Toisaalta sitten, kun asiat ovat ok eikä kenelläkään ole herne nenässä, niin meillä on samanlainen huumorintaju, samoja mielenkiinnon kohteita ja keskustelut muodostuvat hyvinkin lennokkaiksi. Näistä ongelmista huolimatta yhteiseloa on takana 4 vuotta. Luultavasti elo olisi jäänyt lyhyemmäksi, ellei tuota lasta olisi syntynyt. Lapsella 11. huoneen Härkä Merkurius, joka on yhtymässä Venukseen.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #8 : 29.11.2012 16:17:00 »

Minä en vielä jaksa tonkia ja pohtia noita omia kuvioitani, mutta siis semmonen  merkki kun  kalat
AINA niiden kanssa ongelmia. Liekö syy Jousimiehen ja Oinaan,jotka sitten laukovat ja mölöttävät ja toimivat  ja oho hupsista enpäs aatellu, ja asiat pitää selvittää heti eikä hetkenpäästä...ja miksei vesimieskin hätäinen merkki ole.
Kalojen herkkyys ja erityisesti omaan päähänsä vetäytyminen on jotain, joka ei vaan toimi minun näkökantistani...vaikka mulla onkin itellä kala ja Neptunus vaikutusta; siitä huolimatta.
tallennettu
ghede
Vieras
« Vastaus #9 : 29.11.2012 23:31:04 »

Mielenkiintoinen aihe tosiaan. Itselleni kommunikaatio on aina ollut herkkä kohta ja monet ongelmani elämässäni ovat osittain liittyneet kyseiseen asiaan. Valitettavasti pystyn tarjoamaan taas hyvin rajoittuneen näkemyksen tähän ketjuun, koska minulla ei ole hallussani ihmisten tarkkoja syntymäaikoja. Merkurius ei ole omalla kartallani mitenkään erityisen vahvassa asemassa, vaikka se sijaitsee ilmamerkissä eli vaa'assa sekä 3.huoneessa, jonka katsotaan olevan merkuriuksen oma huone. Se ei tee oikeastaan ollenkaan pääaspekteja muihin planeettoihin, vaikka kartanlaskentaohjelmien mukaan se olisi kolmiossa kuuhun, mutta itse en laskisi tuota kolmioksi orbin ollessa noin 7 astetta. Uskon, että yksi syy Merkuriukseni heikkoon asemaan piilee siinä, että se on yhteydessä Venukseeni hallitsijamerkin kautta, koska Venus on Merkuriuksen omassa merkissä eli Neitsyessä ja vaikeasti aspetoitunut kartallani. Myös Venus on 3.huoneessa, johon liitetään muutenkin kommunikaatiojutut ja Venus tekee karttani tiukimmat aspektit eli neliöt Saturnus/Uranus yhtymälle ja Kuulle sekä on oppositiossa Marsin kanssa. Merkurius ja Venus sekoittuvat kartallani siis sitä kautta, että ne sijaitsevat toistensa hallitsijamerkeissä, mutta eivät kyllä ole pääaspektissa keskenään.

Ehkä parhaiten osaisin "analysoida" tätä aihetta sellaisten ihmisten karttojen kautta, jotka olen tuntenut kauimmin ja joiden kanssa olen edelleen läheisissä väleissä eli vanhempani. Harmittavaa kyllä, en omista kummankaan tarkkoja syntymäaikoja, vaikka olen yrittänyt hienovaraisesti tiedustella heiltä asiaa, mutta kummallakaan ei ole mitään todistusta, josta voisi ajat tarkistaa. Ilmeisesti se on heille ylitsepääsemätön este yrittää ottaa selvää, jos tiedot löytyisivät niistä sairaaloista, joissa he ovat syntyneet - varsinkin, kun molemmilla on kaiken lisäksi niin skeptinen suhtautuminen astrologiaan. Tällä hetkellä tiedän ainakin suurinpiirtein sen mihin aikaan päivästä molemmat ovat syntyneet. Joka tapauksessa isäni on  aurinko kaksoset ja  merkurius rapu ja äitini on  aurinko rapu ja  merkurius kaksoset. Tarkkailen nyt lähinnä omaa suhdettani heihin enkä niinkään heidän keskinäistä suhdettaan. Itse siis olen  aurinko skorpioni,  kuu kaksoset ja  merkurius  vaaka. Isäni on hyvin pohdiskeleva henkilö ja hänen kommunikaationsa on hyvin rauhallista ja keskittyy yleensä itse asiaan sekä sen ongelmakohtiin. Useasti, kun kysyn häneltä jotain ja ennen kuin hän aloittaa puhumisen, syntyy kasvoilleni jotenkin vaistomaisesti pieni hymynkare, joka kai liittyy paljolti siihen, että olemme samoilla aaltopituuksilla keskenämme ja ymmärrys on useasti molemminpuolista. Osittain tämä voisi olla selitettävissä jo pelkän aurinko -ja merkuriusmerkin ja niiden aspektien perusteella siten, että isäni rapu-merkurius on melko tiukassa kolmiossa minun skorpioni-auringon kanssa sekä minun vaaka-merkuriukseni on väljässä kolmiossa hänen kaksoset-auringon kanssa.

Jos nyt lähdetään vielä pelaamaan muiden aspektien kanssa, kun minulla tosiaan ei ole noita heidän planeettojen huonesijainteja tiedossa, niin minun Neptunukseni on melko tarkassa oppositiossa isäni Merkuriukseen ja Chiron yhtymässä siihen. Tuo Chiron-teema on hyvin tiedostettavissa meidän välillämme ja monet haavoittavat kokemukset ovat liittyneet kommunikointiin tai sen puuttumiseen oleellisissa tilanteissa, mutta toisaalta myös keskustelujemme kautta on myös parannettu noita haavoja. Olen huomannut, varsinkin skorpionina, että valehtelu tai asioiden pimittäminen on hankalaa isäni ja minun välillä ja yleensä se on ollut tiedostettavissa jollakin tasolla, jos sitä on tapahtunut.

Äitini kartalla Merkurius on yhtymässä Venukseen kaksosten loppuasteilla ja nämä molemmat ovat vielä yhtymässä Aurinko-Kuunsolmu -yhtymään, joka on Ravun alkuasteilla. Voisin vain todeta, että hänellä tuota puhetta piisaa ja harvoin saan sanavuoroa, kun hänen kanssaan kommunikoin. Esim. puhelinkeskustelumme vääntyvät hyvin usein hänen yksinpuhelukseen ja ne alkavat usein siten, että aluksi hän kysyy vointiani ja minä annan hänelle lyhyen tilannekatsauksen ja sen jälkeen hän alkaa selvittämään minulle juurta jaksain koko viikkonsa tapahtumat yms. Yleensä minä vain kuuntelen, koska tiedostan sen, että puhuminen on hänellä eräänlainen terapointikeino ja olen kai niitä harvoja ihmisiä, jotka jaksavat kuunnella pitkäänkin hänen paasaamistaan. Kai tuo on astrologisestikin nähtävissä hänen kartaltaan, että kommunikointiin liittyvät asiat ovat määräävässä asemassa hänen elämässään ja toimivat ikään kuin eräänlaisena kehitystehtävänä, koska hänen Merkurius on myös yhtymässä Kuunsolmuun. Jos nyt lähdetään avaamaan tätä kuviota taas synastriamme kautta niin äiti ja minun välillä Merkuriukseen liitettävät teemat ovat ehkä vielä selvemmin nähtävissä kuin minun ja isäni välillä. Ensinnäkin molemmat olemme vesimerkkejä, hän on rapu ja minä olen skorpioni sekä molemmilla on Merkuriukset ilmamerkeissä. Ajateltuna puhtaasti merkkien kautta voisi sanoa, että tietynlainen yhteys on löydettävissä väliltämme, mutta kun tarkastellaan asiaa aspektien tasolla niin tilanne muuttuu vähän yksisuuntaisemmaksi.

Ensinnäkin äitini  aurinko merkurius venus kuunsolmu -stelliumi asettuu osaksi karttani Suurta Ristiä. Minun Kuu on yhtymässä hänen Merkuriuksen kanssa eli sitä kautta emotionaalinen aspekti on havaittavissa meidän välisissä kommunikaatioissa. Koska synastriassamme hänen Merkuriuksensa on aspektien osalta näkyvämmässä roolissa kuin minun niin sanoisin, että hän on se kommunikoivampi osapuoli ja minä olen vastaanottavaisempi osapuoli, mutta ikään kuin toimin jonkinlaisena alkukipinänä hänen avautumiselleen. Lisäksi minun Saturnus ja Uranus ovat tarkassa oppositiossa hänen Merkuriuksen kanssa sekä Venus ja Mars neliössä siihen. Hänen planeettansa eivät tee yhtä merkittäviä tai voimakkaita aspekteja minun Merkuriukselleni. Suurimmat osat riitelyistä olen käynyt äitini kanssa, mutta yleensä lepymme molemmat hyvin nopeasti ja varsinkin, kun hän on hyvin taitava vetämään minua oikeista naruista ja tunnistaa milloin oikeasti jokin hänen sanomisistaan on satuttanut minua. Dynaamisen persoonansa kautta hän on pikemminkin se päällepäsmäri meidän välisessä suhteessamme ja olen jo oppinut väistelemään tilanteita, joissa vaarana on syntyä jonkinlaista väittelyä keskenämme, joskin niitä tilanteita on edelleen paljon ja niitä pakostakin usein syntyy. Hän osaa myös vetää tuon rapumaisen ylihuolehtivaisuutensa joskus äärimmäiseen rasittavuuteensa asti ja joskus tuntuu, että hän kohtelee minua vieläkin jonain herkästi haavoittuvana pikkupoikana, mutta usein haavoittuvaisuuteni ikään kuin poistuu hänen mielestään, kun alamme keskustelemaan keskenämme.

Yhden mielenkiintoisen jutun voisi periaatteessa myös nostaa esille tässä keskustelunaiheessa eli mentaalisen yhteensopivuuden ts. kuinka ihmiset prosessoivat informaatiota ja tavallaan sitä kautta ymmärtäisivät/hahmottaisivat toistensa ajatuksensjuoksun sekä verbaaliset heitot joko yhteneväisellä tai vääristyneellä tavalla. Astrologiassa kyseinen asia voidaan määrittää ainakin parilla tavalla, jotka ovat seuraavat: Kuun nopeuden huomioiminen syntymähetkellä sekä merkuriuksen asema suhteessa aurinkoon. En tosin olen varma siitä kuinka tätä asiaa olisi sovellettava tässä nimenomaisessa aiheessa. Ainakin tämän linkin takaa löytyy paremmin tietoa asiasta, joskin englannin kielellä:

http://www.cafeastrology.com/articles/mentalchemistry.html






« Viimeksi muokattu: 29.11.2012 23:39:42 kirjoittanut ghede » tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 30.11.2012 10:30:49 »

Kiitos ghede tuosta linkistä. Vaikka cafeastrology.comin sivuilla käynkin usein, niin tämä artikkeli on näköjään jäänyt lukematta. Oletko testannut tuota mentaaliprosessoinnin teoriaa käytännössä laajemmassa mittakaavassa? Itselleni sain hitaan kuun ja Aurinko on Merkuriuksen edellä, joten olisin sellainen tasapainoinen, puntaroiva tyyppi.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #11 : 30.11.2012 21:20:58 »

Minulla on merkurius kaloissa, miehellä ravussa ja ovat keskenään kauniissa kolmiossa  Smiley Emme juurikaan riitele koskaan. Juttelemme monelaisista asioista ja aina löytyy kiinnostavia keskustelunaiheita.
Minun merkuriukseni yhtyy hänen deskendanttiinsa ja hänen merkuriuksensa yhtyy minun rapu askendanttiini.

Hänen merkuriuksensa yhtyy marsiin ja neliöi kuuta. Tunteista puhuminen on hänelle vaikeampaa.

Minulla merkurius tekee kolmiota askendantille ja uranukselle ja merkuriukseni on neliössä neptunukseen.

tallennettu
mii-i
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 349



Profiili
« Vastaus #12 : 01.12.2012 02:52:43 »

En nyt ihan hiffannut tuota Kuun nopeuden määrittämistä, näkeekö sen suoraan kartan asteista eli ei?

Tosin veikkaan itelleni tota nopeaa kuuta, merkkari on auringon takana, ja havainnon/ ahmin tietoa nopeaan tahtiin, käsittelen rauhassa.

Omassa kartassa  merkurius  harka / 7.huone , vaikuttaa sinne ja tänne, ja on osa tota työtäkin.
Aspektit, on siis osana melkein yhteneviä T-ristejä:

 merkurius aspect_sex chiron  rapu (9.huone, komero:  kuu  oinas)
  aspect_tri  neptunusuranus  kauris (3.huone)

lisäksi aspect_opp pluto .

Mullon 11.huone tyhjä, joten voi olla yks syy siihen, et en oo porukkatyyppi. Ihmisestä riippumatta käyttäydyn vähän samoin, puotan turhat suhteet veks, ja panostan niihin, joissa kommunikointi pelaa. - Pakko priorisoida, kun on taipumusta painaviin sanoihin ja venyviin selittämisiin, ja niihin syviin vesiin, eikä kukaan kuitenkaan jaksa kuunnella. Mun työ syö aika isosti tuota kommunikaatio-voimavaraa, että lähimpien kanssa pelaa mieluiten telepatialla  :Smiley Tosin mulla on ollut ja on edelleen tällä saralla sisäistettävää.
Lapsuuden perheeseenkin kommunikointi on oikeastaan niitä-näitä-vitsailua, kun ei vaan puhuta sama kieltä. Välitetään me siitä huolimatta.


Isä  merkurius oinas
Äiti  merkurius rapu

Huoneita en osaa sanoa, kun eivät niitä synttäriaikoja tiä.

Toisaalta isän ja mun aivotoiminta (oivallus/ tiedonkäsittely) on samantyyppistä, ja jos ymmärsin oikein, niin voi liittyä tuohon nopea kuu/ takamerkkari-asetelmaan (ja meidän tiettyyn samankaltaisuuteen, tosin eri painotuksin). Isä on ehkä oinasmaisen minä-olen-oikeassa-tyyppi, joka ei edes lähde kyseenalaistamaan oikeassa oloaan, vaan vetäytyy ja pitää aurinko kalat- herkkyytensä tarkasti piilossa.
Äiti on hitaampi oivaltamaan, mutta keskusteluyhteys toimii meillä paremmin, vaikka samasta asiasta eri kielillä usein puhutaankin: äidillä on halua keskustella (  aurinko kaksoset ). Molemmilla vanhemmilla on  kuunsolmu mun  aurinko ssa, joten siinä vois olla yks syy tälle biologiselle suhteelle  coolsmiley
tallennettu

There is a voice that doesn't use words - Listen.
ghede
Vieras
« Vastaus #13 : 01.12.2012 03:11:55 »

Luulisin, että näet Mii-i sen Kuun nopeuden ehkä helpoiten siten, kun piirrät Astro.comissa karttasi vaikka siinä "Chart drawing, Ascendant" -kohdassa, jonka jälkeen painat sitä vasemmassa yläkulmassa olevaa "View the additional tables (PDF)". Näin saat näkyville Planeettasijainnit ja siitä "Speed" -kohdasta näet Kuun nopeuden. Itselläni on nopea kuu.

Ai niin, mun on pitänyt ennenkin sanoa tämä, mutta sanonpa nyt - mun mielestä Mii-i sulla on ainakin hyvin mielenkiintoinen ja kiehtova tyyli kirjoittaa... Ilmaisusi on jännällä tavalla selkeää ja oivaltavaa...paremmin en nyt osaa sitä kuvailla.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2012 04:09:16 kirjoittanut ghede » tallennettu
ghede
Vieras
« Vastaus #14 : 01.12.2012 03:23:12 »

Kiitos ghede tuosta linkistä. Vaikka cafeastrology.comin sivuilla käynkin usein, niin tämä artikkeli on näköjään jäänyt lukematta. Oletko testannut tuota mentaaliprosessoinnin teoriaa käytännössä laajemmassa mittakaavassa? Itselleni sain hitaan kuun ja Aurinko on Merkuriuksen edellä, joten olisin sellainen tasapainoinen, puntaroiva tyyppi.

Olepa hyvä vain. Smiley En ole testannut tuota teoriaa mitenkään käytännössä saatikka laajemmassa mittakaavassa, joten en taida osata sanoa sen toimivuudesta oikein mitään. uglystupid2 Kartallani on merkurius auringon edellä nopean Kuun lisäksi eli olen liian levotonta sorttia, mikä kyllä pitää aika hyvin paikkansa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: