Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja kokemuksia seksuaalivähemmistöistä  (Luettu 31981 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
JukkaV
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53


Profiili
« : 10.11.2012 07:26:38 »

Hei,

ihmettelen, että tästä asiasta ei ole juurikaan puhuttu. Minua hiukan mietityttää, onko tämä aihe tabu, kuten joissakin piireissä on.
tallennettu
Yep
Vieras
« Vastaus #1 : 10.11.2012 11:51:29 »

Samaa mieltä edellisten kanssa, ei mitään puhuttavaa.

Tosin juuri yhdessä ketjussa rohkaisin tulemaan kaapista ulos. Siinä kiteytin ajatukseni: kaikki rakkaus on kaunista, huolimatta siitä keiden välillä se ilmenee.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #2 : 10.11.2012 12:42:39 »

Onhan tästäkin täällä puhuttu, esimerkiksi tämän ketjun muistan:
http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=36877.0

Viime aikoina ei ole vain noussut pinnalle aihe tai kellään ei ole ollut tarvetta siitä keskustella. Eräs kirjoittelija aikoinaan otti esille vähemmistöjen ja myös seksuaalivähemmistöjen oikeuksia monessakin ketjussa.
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #3 : 10.11.2012 17:52:24 »

Onko jotain erityista mistä haluaisit keskustella JukkaV?

tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Faery
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 86



Profiili
« Vastaus #4 : 10.11.2012 23:00:45 »

Hei,

ihmettelen, että tästä asiasta ei ole juurikaan puhuttu. Minua hiukan mietityttää, onko tämä aihe tabu, kuten joissakin piireissä on.

Otsikkosi oli ajatuksia ja kokemuksia seksuaalivähemmistöistä? Ihan ensimmäisenä mieleeni tuli vastata, että en juurikaan ajattele asiaa, vaikka kokemuksia minulla, kuten varmaan kaikilla seksuaalivähemmistöistä on. En jaottele ystäviäni sen mukaan, miten he ovat seksuaalisesti suuntautuneita. Minulle he ovat vain ihmisiä. En edes pidä 'seksuaali vähemmistö' termistä, sillä se asettaa jo itsessään rajan ihmisten välille. Jotkut kuuluvat vähemmistöön, jotkut enemmistöön. Turha vastakkain asettelu vain lisää maailmassa vallitsevaa hajaannusta ja ruokkii erillisyyttä ykseyden sijaan. Ihmisen sielulla ei ole sukupuolta. Rakkaus on aina positiivinen, elämää ylläpitävä voima, enkä näe mitenkään tärkeäksi sitä, keneen se suuntautuu. Näin siis minä ajattelen. Smiley
tallennettu

Aurinko: Oinas
AC: Leijona
Kuu: Kaksonen
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #5 : 11.11.2012 12:10:55 »

Mulle tulee mieleen, että näkyykö seksuaalinen suuntautuneisuus /taipumus jotenkin astrologisessa kartassa? Tai esim. isot elämänmuutokset kuten "kaapista ulos tuleminen"? Tai onko kuu- tai aurinko jotenkin tietyllä tavalla? Esim. suhteessa venukseen, marsiin? Huoneisiin?

Keskustelua aiheesta:

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=5551.0
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
JukkaV
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 53


Profiili
« Vastaus #6 : 13.11.2012 05:21:00 »

Itse asiassa hyvä, että täällä hyväksytään ihmisten moninaisuus. Smiley
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #7 : 09.02.2013 19:04:33 »

Löysin vahingossa tällaisen äänestyksen kun hain tätä topicia:

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=25164;viewResults

Pieni mutta minusta yllättävän suuri osa (n. 11 %) pitää homoutta ei-hyväksyttävänä. Ellei sitten kysymys ole hieman vaikeasti luettava, mikä voisi aiheuttaa virheellisiä vastauksia. En jaksanut lukea sitä koko ketjua.


Sitten otsikon mukaiseen aiheeseen.

Olen viime aikoina hieman tutustunut aiheeseen aseksuaalisuus. Monille asia on varmaankin tuttu mutta monille varmasti ei. Lyhyesti kyse on siis siitä että henkilö ei tunne eroottista/romanttista vetoa keneenkään. Kuulemma tarkkoja määritelmiä on useampia enkä ole niihin perehtynyt. Arviot aseksuaalien määrästä liikkuvat jossain 0,5 - 5 % välillä, luku 1-2 % tulee ehkä useimmin vastaan.

Aihe ei ole minulle sillä lailla omakohtainen, se vain muuten kiinnostaa. Minusta siinä on jotain kiehtovaa. Tiedän oikein hyvin että kyse ei ole valinnasta, kuten kenenkään kohdalla seksuaalisuus ei ole valinta, eikä sitä siten voi ihannoida, mutta minusta olisi tosi hienoa jos voisi elää ilman seksuaaliviettiä. Sehän on lopulta ihan turha, vaikka tavallaan ihan kivakin, ja luulisin että jos sitä viettiä ei olisi niin ei sitä kyllä kaipaisikaan. Tässä on nyt siis kyse siitä mitä ajatuksia ja tuntemuksia aseksuaalit herättävät minussa, ei itse aseksuaaleista. Toinen juttu mitä he minussa herättää, on hiukan vaikeampi selittää, mutta yritän. Jotenkin vain tosi monet heistä näyttää jollain erikoisella tavalla tosi ihanilta, enkä nyt tarkoita seksuaalisessa mielessä (vaikka toki monet on hyvin seksikkäitäkin). En osaa tarkemmin kuvailla sitä. Ja sitten ainakin yhdessä dokkarissa, minkä kävin katsomassa, oli kuvattu (Amerikassa) aseksuaalien ns. "yhteisöä", ja minusta tuntuu että siinä kohtaa voisin jopa jättää nuo lainausmerkit pois.

Monet aseksuaalit haluavat kumppanin mutta se on kuulemma vaikeaa, koska käytännössä sen kumppaninkin pitäisi olla aseksuaali. Kuulosti hyvin surulliselta kun muuan aseksuaali kertoi tästä. En ollut aiemmin tajunnut että sellainenkin ongelma voi olla.

Yksi jännä juttu on se, että Seta ry suhtautuu jotenkin väheksyen aseksuaaleihin. Tai en minä tiedä miten sen pitäisi suhtautua, mutta eikö aseksuaalit nimenomaan ole se todellinen seksuaalivähemmistö? Toisaalta, se ei näy sillä lailla kuten homoseksuaalisuus, eli varsinaista sosiaalista/yhteiskunnallista syrjintää ei kohdata. Taas toisaalta, ainakin Amerikassa tyypit haluavat jostain syystä lisätä tietoisuutta aiheesta. Kai se tärkein pointti on, että hekin haluavat sanoa oman seksuaalisuutensa, tai siis sen puuttumisen, ilman mitään typeriä hämmästely- ja kyselyreaktioita. Kertokaa ihmeessä te ketkä tiedätte tästä paremmin. Minulla ei ole kovin syvällistä tietoa aiheesta. Lähinnä minua kiinnostaa miksi Seta suhtautuu kuten suhtautuu, ja onko se linjassa aseksuaalien tavoitteiden kanssa.


Lisäys: Setan oppaassa toimittajille mainitaan aseksuaalisuudesta seuraavaa:

"Aseksuaalisuus tarkoittaa usein seksuaalisen kiinnostuksen tai
halun puuttumista. Käsitteellä on useita eri määrittelyjä. Aseksu-
aalinen henkilö kokea olevansa bi, hetero, homo tai lesbo. Seta ei
pidä aseksuaalisuutta sinänsä seksuaalisena suuntautumisena."

( http://seta.fi/doc/materiaali/Setan_toimittajaopas_2012_vihkotulostus.pdf  s. 12/20, tiedoston koko 360 kB)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2013 19:12:44 kirjoittanut nousukuu » tallennettu
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #8 : 05.03.2013 17:42:07 »

Sanotaan niin, etten ymmärrä näitä vähemmistöjä, mutta eläköön kukin miten lystää, kunhan antavat minun olla rauhassa.
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Lilim*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 268



Profiili
« Vastaus #9 : 05.03.2013 18:13:06 »

Sanotaan niin, etten ymmärrä näitä vähemmistöjä, mutta eläköön kukin miten lystää, kunhan antavat minun olla rauhassa.
coolsmiley Grin
tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #10 : 07.03.2013 13:34:30 »


Tunnen henk. koht. M/F - transgender'in, joka avioitui nuoruudenkaverini (naispuolisen)
kaa, ja alkoi sitten käsittääkseni pikkuhiljaa paljastaa tragediaansa hänelle.

Muutoin pidän hänestä sikäli, että ryhdyin mm. harjoittelemaan touch typing'ia hänen
innostamanaan. On paljon hauskempaa suoltaa näitä turhanaikaisia turinoitaan kun
ei tars tshiigaa näppylöitä, vaan voi antaa katseen levätä ruudulla kirjoittaessaan.

Toisaalta hän oli ja lienee edelleen melkoinen kähmy ja manipulaattori, joka kykenee
suoltamaan suustaan miltei mitä tahansa Muenchhausenin tarinoita ilmeenkään värähtämättä.

Tuo ei kuitenkaan liittyne mitenkään välttämättä siihen, että hän tunsi olleensa "vääränmerkkisessä"
ropassa ennen plastiikkakirurgisia operaatioitaan...

 Huh
tallennettu
Thuileann
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #11 : 07.03.2013 13:51:13 »

Kähmyjä ja manipulaattoreita löytyy jokaisesta ihmisryhmästä, pitää aina muistaa tämä. Itse tunnen FtoM-ihmisen ja sydämellisempää ja kiltimpää ihmistä saa hakea.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #12 : 25.04.2013 09:57:19 »

Löysin tällaisen kartan jossa on värikoodattu Euroopan maat sen mukaan miten samaa sukupuolta olevien yhteiseloon suhtaudutaan:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Same_sex_marriage_map_Europe_detailed.svg

Maantieteellinen jako on aika selvä. Venäjän tilanne on varmaankin kaikille tuttu, mutta tuo punainen väri (perustuslaki rajoittaa avioliiton käsitteen) tuolla Itä-Euroopassa ja Valkovenäjän suunnalla hiukan yllätti vaikka nyt muistan siitäkin olleen jossain puhetta. Jäin vain miettimään, mikä ero punaisella ja harmaalla käytännössä on, eli kumpi on helpommin muutettavissa tasa-arvoisemmaksi? Voisi ajatella että perustuslakia on vaikeampi muuttaa, mutta toisaalta jos asia on edes kirjattu johonkin, vaikkakin kielteisenä, niin se voi olla helpompi muuttaa. Vai onko sillä mitään merkitystä, en tiedä. Ihme keskiaikameininki siellä päin.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2013 10:01:12 kirjoittanut nousukuu » tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #13 : 26.04.2013 14:06:04 »

http://yle.fi/uutiset/ranskan_aseksuaalit_pyrkivat_ulos_kaapista/6607912

En siis ole aseksuaali enkä ranskalainen mutta uutinen on hyvä. Smiley
tallennettu
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #14 : 26.04.2013 17:08:10 »

Mä en sikäli kyllä ymmärrä, miks näistä pitää tehdä joku helvetin maailmannumero?  uglystupid2
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: