Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: nousumerkin vaikutus?  (Luettu 27235 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
apache
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #15 : 31.10.2005 00:16:13 »

Tulisuudesta vielä...

Siskoni on TODELLA tulinen ja hän on  :aurinko:kauris,  kuu kauris ja  askendentti vaaka. Eivät siis varsinaisesti mitään tulisia merkkejä. Hänen astrokartallaan on kuitenkin monia muita tekijöitä, jotka tuovat räjähdysalttiutta, esim. voimakas pluto. Ei siis ole ihan pelkästä  askendentti aurinko ja  kuu:sta kiinni nämä asiat.
tallennettu

puhuessas mua katselet, oltais kuin metsäneläimet, öisin tuijoteltais hiljaa taivaalle

Life is a process of becoming, a combination of states we have to go through. Where people fail is that they wish to elect a state and remain in it. This is a kind of death.
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #16 : 31.10.2005 01:02:45 »

Wink ::)Missalle terveisiä, kun kyselit kuumerkkiä: Mielenkiintoista kylläkin sekin on härkä niinkuin aurinkomerkkini. Kun on toi nouseva skorppioni niin on siinä pakkausta tarpeeksi. Reilut 30-vuotta meni, että oppi löytämään tasapainon luonteen ja mielen välillä. On siinä tullut kulutettua muutama astrologinen opuskin puhki, jotta oppis itsensä paremmin tuntemaan. 2funny
tallennettu
Khora
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 19


Profiili
« Vastaus #17 : 31.10.2005 09:51:04 »

Mie oon kyllä huomannut, että nouseva merkkini on "pulpahtanut pintaan" enemmän vanhetessani. On myös aikakausia, jolloin koen sen ottavan minusta enemmän valtaa. Tämä lienee täysin ymmärrettävää jo niidenkin "roolien" puitteissa, mitä meillä on ihan jokapäiväisessä elämässämme.
Ajattelen sitä myös persoonallisena kasvuna, toki ne asiat ovat aina olleet minussa mutta itse en ole ehkä osannut nähdä itseäni ennen kaikista niistä näkökulmista kuin nyt osaan ---tämä siis vastauksena alkuperäiselle Smiley

Elikäs mitä eroa on nyt sitten sideerisellä ja esoteerisella astrologialla, vai onko niissä mitään samaa? Kiva jos täällä selvennellään näitä termejä niin ei tarvitse itse vaivautua kaikkea etsimään netistä ja kirjastosta  buck2
tallennettu

Tunne itsesi.
elephanti
Vieras
« Vastaus #18 : 31.10.2005 10:11:58 »

Tulisuudesta vielä...

Siskoni on TODELLA tulinen ja hän on  :aurinko:kauris,  kuu kauris ja  askendentti vaaka. Eivät siis varsinaisesti mitään tulisia merkkejä. Hänen astrokartallaan on kuitenkin monia muita tekijöitä, jotka tuovat räjähdysalttiutta, esim. voimakas pluto. Ei siis ole ihan pelkästä  askendentti aurinko ja  kuu:sta kiinni nämä asiat.

hänellä siis aurinko oikeasti jousimiehessä, samoin hyvinkin mahdollista että myös kuu löytyy tuosta tulimerkistä.. tulimerkit tulisia

ja tokihan tuohon tulisuuteen vaikuttaa paljonkinmyös marsin sijainti.. mutta sekin enemmän sen energian ulosantiin vaikuttava.. kun taas auringosta löytyy se sielu

-------------------------------

ja salomille vielä, että jos syntymäpäiväsi sijoittuu ~14.4 - ~14.5 olet tähtitaivaan mukaan aurikomerkiltäsi oinas, tulinen oinas..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2005 10:18:35 kirjoittanut elephanti » tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #19 : 31.10.2005 12:03:30 »

Se, mitä ei kannata tehdä, on koettaa soveltaa trooppisia merkkitulkintoja suoraan sideeriseen eläinrataan. Trooppiset tulkinnat ovat tropikalistien tekemiä ja perustuvat osittain perimätietoon ja osittain omiin havaintoihin. Jos on tottunut ajattelemaan, että Raija-täti ja Sauli-setä ovat nousevia rapuja, niin on muokannut kuvan nousuravuista päässään sen mukaisesti. Sitten jos joku sanoo, että Raija-täti onkin nousukaksonen, niin ensimmäinen reaktio on, että "ei voi olla, koska Sinikka-serkku on nousukaksonen, eikä Raija-täti ole ollenkaan samanlainen". Ei olekaan, koska sideerisesti Sinikka-serkku onkin nousuhärkä. Sideeriseen eläinrataan siirryttäessa mielikuvat merkeistä on päivitettävä omassa päässä.

Kiitos Harschi myös minun puolestani, osaat tosiaan selittää sideerisen ja trooppisen eron ymmärrettävästi. Smiley Juuri tuosta syystä mitä edellä kirjoitit, en itsekään ole vielä ehtinyt suuremmin perehtyä sideeriseen astrologiaan. Se vaatisi paljon enemmän, kuin vain pintaraapaisun. Tuo, että merkkitulkintojen kuvitellaan vastaavan 100 % toisiaan, on ehkä suurin syy siihen, että luullaan sideerisen ja trooppisen systeemin olevan jotenkin kilpailevia keskenään.

Olisi hyvä, jos sideeriselle astrologialle saataisiin oma osio, siitä tuntuu olevan moni kiinnostunut. Ehdotin tätä jo ylläpidolle, mutta on varmaankin jäänyt tärkeämpien kiireiden jalkoihin. Täytynee muistaa taas muistuttaa, kunhan alkuhässäkkä hellittää.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Harschi
Vieras
« Vastaus #20 : 01.11.2005 20:45:44 »

Mutta kerrohan mikä mahtaa olla syynä kun en löydä itseäni sideerisestä tulkinnasta? Olin yhdessä vaiheessa kovinkin kiinnostunut siitä ja yritin avoimin mielin etsiä tietoa, mutta en lopulta kokenut sideeristä tulkintaa omakseni. Undecided

En tiedä. Ehkä vika on ollut tulkinnassa, tai sitten sideerinen eläinrata ei vaan ole sinua varten  Huh

Intialaisessa astrologiassa aurinkomerkille annetaan vähemmän painoa kuin täällä lännessä. Kaikkein tärkein merkki ja tyypittelevä tekijä on nousumerkki, se kertoo paitsi ihmisen ulkoisesta olemuksesta myös hänen persoonallisuudestaan ja olen ollut huomaavinani, että jollain lailla siitä roolista, mikä ihmisellä on taipumus ottaa maailmassa. Seuraavaksi tärkein on kuumerkki, joka kertoo ihmisen mentaliteetista ja siitä, miten hän mieltää ja kokee asiat sekä ajatuksen että tunteen tasolla. Aurinkomerkki tulee vasta kolmantena ja se kertoo ihmisen sielusta ja hengellisestä olemuksesta, eikä ehkä tule niin selkeästi ilmi heti ensimmäisenä.

Jos haluaa saada tuntumaa sideeriseen eläinrataan, kannattaa minusta aloittaa oman ja tuntemiensa ihmisten nousumerkkien tarkkailulla. Sitten, kun löytää kaksi samaa nousumerkkiä, voi pohtia, onko näiden ihmisten olemuksessa tai tavassa olla jotain samaa. Seuraavaksi voi pohtia merkkejä johtava-kiinteä-muuttuva- ja aktiivinen/maskuliininen-passiivinen/feminiininen -jaottelujen avulla sekä merkkiä (traditionaalisesti) hallitsevan planeetan kautta.

Otetaan esimerkiksi vaikka marsalkka Mannerheim, joka oli nouseva vaaka. Trooppisen eläinradan kautta tarkasteltuna nousuvaaka sotapäällikölle tuntuu vähintäänkin oudolta, mutta jos ajatellaan:
1. Vaaka on johtava merkki. Oliko Mannerheim olemukseltaan johtava? - Ehdottomasti.
2. Vaaka on maskuliininen ja aktiivinen merkki. Oliko Mannerheim enemmän maskuliininen ja aktiivinen vai feminiininen ja passiivinen? - No kyllä varmaankin maskuliininen ja aktiivinen.
3. Vaakaa hallitsee venus. Miten venus näkyi Mannerheimin olemuksessa? - Esimerkiksi siten, että hän oli hyvin huoliteltu ja tarkka ulkoasustaan ja hänellä oli täydellisen mannermaiset seuramiehen käytöstavat. Erityisesti naisia kohtaan hän oli herrasmies (ja naissankari). Hän ei myöskään väheksynyt elämän aistinautintoja.

Eli näin katsottuna vaaka sopii hyvin. Intialaisessa astrologiassa nousuvaakaa pidetäänkin yleisesti johtajien ja sotapäälliköiden merkkinä ja esimerkkejä löytyy yllinkyllin: Margaret Thatcher, Benito Mussolini, keisari Napoleon I, Adolf Hitler... Charles Chaplin, joka parodioi Hitleriä elokuvassa "Nykyaika" oli muuten myös sideerinen nousuvaaka. Tässä nähdään siis, että sideerinen vaaka on luonteeltaan aika lailla erilainen kuin trooppinen vastineensa.

Tuli mieleen myös pari sideeristä nousukalaa, Juice Leskinen ja John Lennon. Toinen lauloi: "Hän sai ammatiksi rakkauden, mutta ei tee sitä työksi, minkälaisen kohtalon saa hyvä mies ja hyvä nainen, ihminen, joka on rakkauden ammattilainen." Toinen taas: "Imagine all the people living life in peace..." Nämä molemmat laulut sopii minusta kalatyyppisen ihmisen suuhun ihan täydellisesti.
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #21 : 01.11.2005 20:47:30 »

Olisi hyvä, jos sideeriselle astrologialle saataisiin oma osio, siitä tuntuu olevan moni kiinnostunut. Ehdotin tätä jo ylläpidolle, mutta on varmaankin jäänyt tärkeämpien kiireiden jalkoihin. Täytynee muistaa taas muistuttaa, kunhan alkuhässäkkä hellittää.

 smitten
tallennettu
Missa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 256



Profiili
« Vastaus #22 : 01.11.2005 22:00:01 »

En tiedä. Ehkä vika on ollut tulkinnassa, tai sitten sideerinen eläinrata ei vaan ole sinua varten  Huh

Intialaisessa astrologiassa aurinkomerkille annetaan vähemmän painoa kuin täällä lännessä. Kaikkein tärkein merkki ja tyypittelevä tekijä on nousumerkki, se kertoo paitsi ihmisen ulkoisesta olemuksesta myös hänen persoonallisuudestaan ja olen ollut huomaavinani, että jollain lailla siitä roolista, mikä ihmisellä on taipumus ottaa maailmassa. Seuraavaksi tärkein on kuumerkki, joka kertoo ihmisen mentaliteetista ja siitä, miten hän mieltää ja kokee asiat sekä ajatuksen että tunteen tasolla. Aurinkomerkki tulee vasta kolmantena ja se kertoo ihmisen sielusta ja hengellisestä olemuksesta, eikä ehkä tule niin selkeästi ilmi heti ensimmäisenä. Jos haluaa saada tuntumaa sideeriseen eläinrataan, kannattaa minusta aloittaa oman ja tuntemiensa ihmisten nousumerkkien tarkkailulla. Sitten, kun löytää kaksi samaa nousumerkkiä, voi pohtia, onko näiden ihmisten olemuksessa tai tavassa olla jotain samaa.

Sideerisesti olisin nouseva leijona, jota olisin kyllä mielelläni, mutta kun en ole. Undecided Vai onko sideerisen leijonan kuvaus paljonkin erilainen trooppiseen verrattuna? Kaiken lisäksi minulla olisi Mars nousevana planeettaa myöskin leijonassa ja yhtymässä askendenttiin, mikä alkaa kuulostaan jo hieman turhan hurjalta. Ja entäpä tuo Venus leijonassa, toivoa sopii...

Sideerisesti minulla ei myöskään olisi juuri mitään vaa'an merkissä, joka on trooppinen aurinkomerkkini ja jonka koen kuvaavan minua melko hyvin. Ainoastaan tuo Pluto, ja sen lisäksi ei mitään muuta ilman merkeissä olisikaan, vaikka trooppisesti olen moninkertainen ilman merkki, ja koen juuri sen kuvaavan minua parhaiten.

Läheisten ihmisten nousumerkkien tarkkailu siltä pohjalta onko käytöksessä jotain samaa on hieman turhaa siinä mielessä että olisihan niissä samaa trooppisenkin astrologian näkökulmasta. Erona vain se että trooppisen nousevat neitsyet olisivatkin sideerisiä nousevia leijonia.

Jos tänne perustetaan erikseen omia osio sideeriselle astrologialle, mikä on muuten hyvä idea, niin suosittelen että joku asiaan perehtynyt tekisi lyhyen tietopaketin "mitä on sideerinen astologia" ja laittaisi sen keskustelun pysyväksi. angel
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
La Papessa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 290


Profiili
« Vastaus #23 : 03.11.2005 18:15:17 »

Missa, olemmepa me trooppiset aurinkovaa'at / nousuneitsyet tässä asiassa samoilla linjoilla! Shocked  Johtunee varmaankin merkkiyhdistelmämme peruskriittisestä luonteesta.  Wink Minäkin yritin perehtyä enemmän sideeriseen astrologiaan nähdäkseni, löytyisiköhän sieltä joku minulle vielä avautumaton totuus... No eipä löytynyt ainakaan niiltä ihkaintialaisilta sivuilta, joita luin. En tunnistanut itseäni 

Minusta jopa tuntui, että ainakin perinteiseen intialaiseen astrologiaan palaaminen olisi ollut jonkinlaista takaisin menoa, ei eteenpäin tuloa astrologisessa tietämyksessä. Länsimainen astrologiahan on "psykologistunut" melkolailla näinä viimeisinä vuosikymmeninä. Intialaisessa astrologia on huomattavasti yksinkertaisempaa, determinististä. Siinä siis tietty planeetan sijoitus viittaa tietynlaisiin kokemuksiin elämässä. Se taas ei ole yllätys, jos ajatellaan, millainen hindulainen maailmankatsomus on.

Kirjoitin muuten itse piitkän viestin vanhalle foorumille siitä, kuinka länsimainen astrologia ja sideerinen astrologia eivät loppujen lopuksi välttämättä riitele toistensa kanssa ollenkaan niin paljon kuin mitä voisi kuvitella. Kummatkin perustuvat ympyrään, joka jakautuu kahreentoistaItse olen viime aikoina kiinnittänyt huomattavasti enemmän huomiota planeettojen huoneensijainteihin ja niiden aspekteihin kartoilla. Näyttää siltä, että useimmat sideerisen astrologian kannattajat ainakin länsimaissa käyttävät huonejärjestelmänä placidusta, aivan kuten "tropikistikin". Ja planeettojen välille syntyvät aspektit eivät nähtävästi mitenkään muutu systeemistä toiseen siirryttäessä.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1058


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 19.11.2005 14:36:16 »

Kyllä minun mielestäni tämä sideerinen pitää
enemmän paikkansa oman luonteensa jne. selvittämiseen
mitä trooppinen vastineensa.

Itse olen  askendentti  jousimies   aurinko  kauris
ja  mars  vaaka .
Välillä kaikki mitä teen menee sähläämiseksi ja valehtelu ärsyttää.
Filosofointiin ja sen tutkimiseen menee suunnilleen joka päivä aikaa
sekä siihen että miten saisin muutkin mukaan oikeaan suuntaan.

Välillä tulee tuon vaa-an voimakin esille kun pitäisi päättää kahden tekemisen
tai paikan kohdalla mitä pitäisi tehdä "mutta kun tuo on tälläinen?" "entäs sitten tämä
vaihtoehto?" "Tuo pahastuu tuon verran ja tuo ton verran" "kumpi vai kampi?" "muna vai kana?"
Armotonta punnitsemista.
Onneksi  kuu  oinas tuo omaa pässinpäisyyttä ja oman linjan vetämistä
ettei tarvi miettiä niin kauan kuin maalilla kestää kuivua. Kai se tuo jonkin
näköistä tulisieluisuuttakin tunteisiin ja tekemiseen... kunhan vain saisi punnittua vaihtoehdot ja suunnat ekana...   buck2

mc on skorpionissa

Jupiter, nousumerkin hallitsija on taas kauriissa
______________________-

Trooppisella kartalla taas olen vesimies  askendentti
jonka hallitsija uranus on  jousimies ssä
sekä mc myöskin.
Ei helpota pahemmin päättelyä siitä kumpi olisi selvempi vaihtoehto.
Puujalkavitsien laukominen on suurta huvia, jonka koen olevan jousimiestä.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2005 14:49:52 kirjoittanut Puma » tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Harschi
Vieras
« Vastaus #25 : 20.11.2005 11:14:31 »

Välillä kaikki mitä teen menee sähläämiseksi ja valehtelu ärsyttää.
Filosofointiin ja sen tutkimiseen menee suunnilleen joka päivä aikaa
sekä siihen että miten saisin muutkin mukaan oikeaan suuntaan.

Tää oli ihan loistava. Kuvaus sopii hyvin myös itse tuntemiini sideerisiin nousujouskareihin. Sellainen "sanomansaattomissio" (minkä tahansa sanoman) tuntuu olevan tyypillinen piirre sideerisille nousujouskareille. Mutta kyllä he sitten auttavat ja innostavatkin ihmisiä.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1058


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #26 : 20.11.2005 20:27:16 »

No jaa.
Mun pitäisi olla trooppisesti kauris ja vieläpä myös merkurius tässä
merkissä, mikä on mielestäni ihan roskaa. Koska sen pitäisi
tehdä minusta hiljaisen, varauksellisen ja että puhuisin vain silloin kun
on jotain universaalista asiaa. Ei pidä paikkansa. Mielummin myös sanon asiat
suoraan. Sammakoita lentelee suusta ja onpa jopa ´totuuden torveksi´ mut mainittu
.
Asuntolassa missä olen niin porukat siellä pyytävät yleensä minua
rauhoittamaan vähän tahtia tai saan jotain kuittia "että joo, kyllä sinäkin välillä
poriset kuin papupata" Sehän on merkki jousimiehestä sillä sen pitäisi
olla yksi sosiaalisimmista merkeistä.
Tietenkin myönnän että voisi sitä ulosantiaan vähentää koska se voi olla
aika ajoin puuduttava niille jotka vaikkapa lukevat jos asiasta ei päästä
toisesta kolmantaa, pisteestä a kohtaan b. Lyhyestä virsi kaunis.
Erinäisten kohtien selventäminen vaikka siihen ei olisi tarvetta sekä junnaamisen
vain liisääntyessä, vaikka voisin helposti kertoa sen parilla helpolla sanalla
ehkä myös jossain tapauksissa lauseilla, kenties, valinnanvapauttani vapaasti
käyttäen, virkkeillä. Asiayhteyksissä että saisin helposti, en vaikeasti.
Kerrottuani sen mitä olisi kerrottavana.
Get what i mean?  uglystupid2
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Harschi
Vieras
« Vastaus #27 : 21.11.2005 16:24:16 »

Asuntolassa missä olen niin porukat siellä pyytävät yleensä minua
rauhoittamaan vähän tahtia tai saan jotain kuittia "että joo, kyllä sinäkin välillä
poriset kuin papupata" Sehän on merkki jousimiehestä sillä sen pitäisi
olla yksi sosiaalisimmista merkeistä.

Kannattaa lukea, mitä sideerisestä Kauriista sanotaan viestiketjussa "Sideerinen nousukauris". Kuvausta voi varmaan ainakin jossain määrin soveltaa myös aurinkokauriiseen. "Papupata" oli tismalleen se sana, jonka englanninkielistä vastinetta BV Raman käytti kuvauksessaan.
tallennettu
ritneu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 5


Profiili
« Vastaus #28 : 21.11.2005 19:33:52 »

idiot2  Mihin suuntaan menee aurinko harka kuu harka merkurius harka Hävettää tämä härkäpäisyys, vielä sitten nouseva kauris Löytyiskö jotain keveämpää sideerisestä?
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #29 : 22.11.2005 15:43:37 »

sitäpaitsi härkä venuksessa muodostaa malavya yogan joka tuo muummoassa taiteellista talenttia+ muita venushyveitä.. tosin tämäkin täytyisi sitten olla oikeasti venus härässä,, en tiedä kuinka paljon venuksen heitto trooppisen ja sideerisen välillä sitten on...

Heippa kuollut kala ynnä muut,
Malavya-jooga tulee, jos venus on sideerisessä härässä, sideerisessä vaa'assa tai sideerisessä kaloissa kulmahuoneessa (I, IV, VII, X) merkkihuoneilla katsottuna. Eli koska tässä on intialainen konsepti kyseessä, niin soveltaisin sitä ainoastaan intialaiseen karttaan... tosin mä en löytänyt ritneun venus-merkkiä mistään, mutta väliäkös sillä.

Siitä olen ehdottoman samaa mieltä, ettei ole mitään väliä mitä merkit ovat, jos tuntee itsensä, eikä se itse tosiaan muutu eläinrataa vaihtamalla. Ritneu, noi sun härkäplaneetat menee todennäköisesti oinaaseen, elleivät ne sijaitse >24 astetta trooppista härkää.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: