Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: nousumerkin vaikutus?  (Luettu 27302 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
viinikai
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3

kalat,nouseva jousimies


Profiili
« : 27.10.2005 21:09:16 »

Hei, olen yrittänyt nyt viikon tutkiskella uusia sivustoja ja etsiä vastausta, mutta en oikein ole sitä itse ymmärtänyt, joten auttaisiko joku?
Eli 2.3.1976 Mikkeli klo 4:15 olen syntynyt ja kovasti omaksi olen aina tuntenut kalat- merkkini, mutta nousevana jousimiehenä tuntuu, että nämä jotenkin riitelevät sisimmässäni keskenään aika ajoin Undecided Miten on, voiko nousumerkin "esiintulo" tapahtua vasta näin "vanhemmalla" iällä?Tai ehkä joidenkin tapahtumien yhteydessä?
Kiitos sinulle tai teille etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2005 21:14:07 kirjoittanut viinikai » tallennettu
elephanti
Vieras
« Vastaus #1 : 27.10.2005 21:18:04 »

.. nousumerkki on ikäänkuin kulkuneuvomme elämässä.. aurinko taas kuvastaa sieluamme,

sinullakin vaihtuu muuten tuo aurinko-merkki kun katsellaan sideeristä karttaa, vesimies..

.. vastaus kai kysymykseen; mahdollista voi olla että ymmärtää nousumerkinsä merkityksen itsessään vasta myöhemmällä iällä, mutta kyllä se kokoajan on aktiivisena..

henkilö itse huomaa sen(piirteet vaikutukset) sitten kun sen huomaa....... siihen taas ei mitään sääntöä, useilla varmasti siinä vaiheessa kun tutustuu astrologiaan..

----------------------

edit.. vaihtuipa myös nousumerkkisi,, elikkäs sideerissesti olet nouseva skorpioni, aurinko vesimiehessä, ja kuu kaloissa.. eli olipa siellä sitä kalaakin
« Viimeksi muokattu: 27.10.2005 21:22:58 kirjoittanut elephanti » tallennettu
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #2 : 29.10.2005 04:45:30 »

Ei se nousumerkin esille tulo katso ikää eikä aikaa. Tiedän kokemuksesta, kun olen aurinko merkiltä härkä ja nouseva skorppioni. Niin kyllä joskus sisällä kiehahtaa, kun toi ulkokuori on hieman hidas. Kaverikkin on ihmetellyt miten voin olla härkä, kun on niin tulinen sielu. Hienointa on ollut oppia kummankin merkitys elämälle.  tasapainoon pääseminen vei vuosia, mutta onneksi apuun löytyi astrologia, jonka avulla oppi huomaamaan, että kovan kuoren alta löytyykin herkkä härmän jätkän skorppioni sielu. Ei muuta kun opiskeleen kaikki nousumerkkinsä vaikutusta aurinko merkkiin arkipäivän elämässä eli miten siitä saa parhaan hyödyn irti.
tallennettu
elephanti
Vieras
« Vastaus #3 : 29.10.2005 09:04:23 »

ja salomi voi hyvinkin olla sideerisesti oinas, joka taas on tulimerkki..

ja jos puhuu astrologiasta niin, että planeetat, ja tähtikuviot meihin ja persooniimme vaikuttavat, olisi syytä käyttää sideeristä..
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #4 : 29.10.2005 10:38:57 »

Tuli ihan sama mieleen kuin elephantille, että miten trooppinen härkä voi olla tulinen  Wink .

Trooppinen eläinrata, jota useimmat länsimaalaiset astrologian harrastajat tälläkin foorumilla käyttää, perustuu vuodenaikoihin. 0 astetta  oinas on se piste, jossa aurinko on kevätpäiväntasauspäivänä, 0  rapu on auringon asema kesäpäivänseisauksena eli juhannuksena, 0  vaaka on syyspäiväntasauspäivän asema ja 0  kauris talvipäivänseisauksen eli jouluntienoon paikka. Nyt kun sanotaan, että mars on 18 astetta härkää, niin käytännössä se tarkoittaa, että mars on auringon kevätpäiväntasausaseman ja kesäpäivänseisausaseman puolivälin tietämissä. Mutta ravun tähtikuvion kanssa sillä ei tänä päivänä ole juurikaan tekemistä.

Trooppista eläinrataa pidetään pääasiassa Ptolemaioksen keksintönä. Ptolemaios kirjoitti n. 100-200 jKr Tetrabiblos-teoksen, josta tuli länsimaisen astrologian raamattu, ja hän ottaa siinä vahvasti kantaa trooppisen eläinradan puolesta ja perustaa sen Aristoteleksen nelijakoiseen temperamenttioppiin. Ptolemaios oli erittäin otettu tästä nelikenttäopista (kuuma/kylmä + kuiva/kostea) ja sovelsi sitä vähän kaikkeen; siksi meillä länsimaisessa astrologiassa puhutaan esim. neljästä elementistä, kun esim. intialaiset tai kiinalaiset puhuvat viidestä.

Jos katsoo marsin asemaa esim. Ursan sivuilta http://www.ursa.fi/extra/taivaalla/
niin se näkyy olevan oinaan tähtikuvion lopussa. Tämä on marsin sideerinen asema ja tätä sideerikot käyttävät. Sideerisen ja trooppisen eläinradan ero suurenee koko ajan n. asteen verran 72 vuodessa (Ptolemaioksen aikaan ne olivat suurinpiirtein yhteneväiset) ja sideerinen on nyt n. 24 astetta trooppisesta taaksepäin. Näin ollen valtaosa trooppisista aurinkohäristä (lukuunottamatta aivan härän lopussa syntyneitä) on sideerisesti oinaita, trooppisista aurinkokaksosista valtaosa on sideeristesti härkiä jne.

Sideeristä eläinrataa käyttää lännessä pieni vähemmistö, mutta Intiassa lähes kaikki. Nyt kun intialainen astrologia on rantautumassa yhä enenevässä määrin länsimaihin, todennäköisesti sideerisen eläinradankin käyttö tulee lisääntymään, tai toivottavasti ainakin  :Smiley .

Se, mitä ei kannata tehdä, on koettaa soveltaa trooppisia merkkitulkintoja suoraan sideeriseen eläinrataan. Trooppiset tulkinnat ovat tropikalistien tekemiä ja perustuvat osittain perimätietoon ja osittain omiin havaintoihin. Jos on tottunut ajattelemaan, että Raija-täti ja Sauli-setä ovat nousevia rapuja, niin on muokannut kuvan nousuravuista päässään sen mukaisesti. Sitten jos joku sanoo, että Raija-täti onkin nousukaksonen, niin ensimmäinen reaktio on, että "ei voi olla, koska Sinikka-serkku on nousukaksonen, eikä Raija-täti ole ollenkaan samanlainen". Ei olekaan, koska sideerisesti Sinikka-serkku onkin nousuhärkä. Sideeriseen eläinrataan siirryttäessa mielikuvat merkeistä on päivitettävä omassa päässä.

Yksi mielenkiintoinen pohdinnan aihe on se, miten trooppisille merkeille on täytynyt parin viime vuosisadan aikana keksiä uusia planeettahallitsijoita. Nyt kun aloittelijalle sanoo, että kalojen perinteinen hallitsija on optimistinen menestyjä jupiter, niin hän sanoo todennäköisesti, että "täh!!??" Että onpas muinaisilla astrologiella ollut kalojen neptuniaaninen, hiukan surumielinen ominaisluonne pahasti hukassa ja että onpas hyvä, että neptunus löydettiin, kyllä astrologian on täytynyt olla kökköä ennen sitä, kun ne on joutuneet yhdistämään kalojen jupiteriin paremman puutteessa.

Mutta kuva muuttuu, kun huomataan, että valtaosa kaloista on sideerisesti vesimiehiä, mikä puolestaan on perinteisesti surumielisen eristäytyjän, saturnuksen hallitsema merkki. Mutta nyt taas ihmetellään, että eiei, saturnus ja kalat, puleeze, gimme a break. Mutta vitsi onkin siinä, että koska valtaosa trooppisista kauriista on sideerisiä jousimiehiä, saturnukseen on alettu liittää piirteitä havainnoista, joita on tehty näistä trooppisista kauriista, toisin sanoen sideerisistä jousimiehistä, ja näin ollen vanhastaan yhteiskunnan hylkiöitä symboloiva orja-saturnus onkin oudosti alkanut saada piirteitä perinteisestä jupiterista ja modernista saturnuksesta onkin yhtäkkiä tullut Suuri Opettaja (=guru, jupiterin intialainen nimitys) ja se symboloikin yhtäkkiä johtajia (Zeus), hallitsemista, konservatiivisuutta ja yhteiskunnan tukipylväitä, kaikki piirteitä, jotka traditionaalisesti on liitetty, ei saturnukseen, vaan jupiteriin.  crazy2

Eipä ihme, että planeettahallitsijoiden käyttö samoin kuin arvokkuusasteet (ylennys, alennus, maanpako jne) on jäänyt modernista länsimaisesta astrologiasta lähes kokonaan pois, mutta sen sijaan sideerisessä Intiassa nämä molemmat ovat koko systeemin tukijalkoja ja aivan ensisijaisia määritettäessä sitä, miten planeetta toimii kartalla ja ennen kaikkea sitä, millaisia tuloksia se tulee omalla planeettaperiodillaan antamaan, suomeksi sanottuna siis ennustamisessa. Länsimaisessa astrologiassa sen sijaan ennustaminen on heitetty lähes sivuun. Voidaan ehkä sanoa, että trooppinen eläinrata toimii psykologisella ja symbolisella tasolla, mutta sideerinen eläinrata toimii konkreettisella tasolla.

Anteeksi paasaus, innostuin lempiaiheesta.  Lips Sealed
« Viimeksi muokattu: 29.10.2005 10:40:50 kirjoittanut Harschi » tallennettu
viinikai
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3

kalat,nouseva jousimies


Profiili
« Vastaus #5 : 29.10.2005 15:59:18 »

Kiitos teille ja Harschillekin (vaikka vähän miulta meni ohi Huh) Pitänee pohtia asiaa uusista näkökulmista. Kiinnostuin artrologiasta yms. kun tuntui, että joko aurinkomerkki kalana olen taas "murrosiässä" tai jotain muuta sellaista....mutta se taisi olla vain nouseva jousimies, joka sitten tunki pintaan.Ehkä olen aiemmin peittänyt sitä tietoisesti.
Lämpimät vkonloput Smiley
tallennettu
elephanti
Vieras
« Vastaus #6 : 29.10.2005 19:17:47 »

Ei se nousumerkin esille tulo katso ikää eikä aikaa. Tiedän kokemuksesta, kun olen aurinko merkiltä härkä ja nouseva skorppioni. Niin kyllä joskus sisällä kiehahtaa, kun toi ulkokuori on hieman hidas. Kaverikkin on ihmetellyt miten voin olla härkä, kun on niin tulinen sielu.

edelleenkin, nousevamerkki kuvastaa kulkuneuvoamme tässä elämässä, kun taas aurinko kuvastaa sieluamme,, eli se tulinen sielu kuuluu sille aurinko-oinaalle joka sisälläsi odottaa vapautumistaan.. (:

Lainaus
Hienointa on ollut oppia kummankin merkitys elämälle.  tasapainoon pääseminen vei vuosia, mutta onneksi apuun löytyi astrologia, jonka avulla oppi huomaamaan, että kovan kuoren alta löytyykin herkkä härmän jätkän skorppioni sielu. Ei muuta kun opiskeleen kaikki nousumerkkinsä vaikutusta aurinko merkkiin arkipäivän elämässä eli miten siitä saa parhaan hyödyn irti.
[

Ja se sielu ei ole nousevamerkki, vaan aurinko on, eli nousu skorpionilla ei voi olla skorpionin sielua, ellei sitten ole syntynyt ~17.11 - ~16.12

......
tallennettu
apache
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #7 : 30.10.2005 01:04:12 »

Missäköhän sitä voisi omat sideeriset planeettasijaintinsa sitten selvittää? coolsmiley
tallennettu

puhuessas mua katselet, oltais kuin metsäneläimet, öisin tuijoteltais hiljaa taivaalle

Life is a process of becoming, a combination of states we have to go through. Where people fail is that they wish to elect a state and remain in it. This is a kind of death.
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #8 : 30.10.2005 01:26:44 »

Kuulosti hauskalta, kun kaikki tarjosivat minulle oinasta sisältäni, vaikkei sieltä löydy venus oinaasta. Ehkä käytin väärää sanamuotoa tulinen skorppionin sielu. Mutta käyttämäni sana muoto, koska se tuntuu sopivammalta. Olen viielä härkä, mutta nousumerkki tuo siihen oman säväyksen, koska olen nousumerkkini skorppionin luontoinen ollut aina. Mustavalkoisena tyyppinä olen toiminut elämän kehässä joko täysillä tai sitten en ollenkaan. Muilta olen pelissä vaatinut samoilla panoksilla pelaamista ja meikä on pistänyt tarvittaessa kaikki nappulat pöytään yhteisen projektin hyväksi. Elämässä on aina täytynyt olla haasteita tai se ei ole mitään. Kuitenkin projekteissa uskomattoman hitaat ja varovaiset tyypit ovat saaneet sappeni kiehumaan.
Karttaani tulkitessa olen oppinut pääsemään eroon skorppioni maisesta mustavalkoisesta toiminnasta projekteissa.
Eli tässä huomaa sen, kun suuripiirteinen härkä käyttää mutu periaatteella sanoja niin tarkat merkit kuten neitsyt ym. huomaavat pienet kömmähdykset, mutta sehän on elämänsuola kun me olemme astrologisesti niin mukavan erillaisia ja siitähän syntyy esim. tämä mielenkiintoinen foorumi.
tallennettu
vilmu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 92

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu


Profiili
« Vastaus #9 : 30.10.2005 06:56:47 »

Minäkin, kuten Apache, olisin kiinnostunut tietämään missä voi tarkemmin perehtyä tähän sideeriseen astrologiaan? Tai kertoisiko joku ystävällisesti mikä merkki minä sitten olisin tuon mukaan, kun olen syntynyt 10.11.1976 Helsingissä klo 23:00.

Tuo kuulostaa hirmu mielenkiintoiselta, mutta toisaalta en tiedä olenko valmis luopumaan tähän mennessä oppimastani.  Sad
tallennettu
elephanti
Vieras
« Vastaus #10 : 30.10.2005 11:13:19 »

kysymys ei missään nimessä ole vanhasta luopumisesta, ennemminkin vanhan parantamisesta, kohti sitä oikeampaa itseä..

astro.comissa kuulopuheiden mukaan saa katsottua sideeriset planeettasijaintinsa,, samoin saa paramdhaam.com/life reading

.. ja sinä olisit vaaka auringoltasi
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #11 : 30.10.2005 12:41:16 »

Kiva kun tämä herättää kiinnostusta  Smiley

http://www.astro.com issa saa sideeriset planeetta-asemat näin:
---> Free Horoscopes
---> Extended Chart Selection
---> Zodiac (change this selection only if you are an expert)
---> Hindu/Lahiri geocentric (sidereal)

Sideerikoilla on hiukan erimielisyyttä siitä, missä eläinradan alkupiste tarkalleen sijaitsee ja eroa trooppiseen eläinrataan kutsutaan ayanamsaksi. Lahiri-ayanamsa on se, jota valtaosa intialaisen astrologian harrastajista (kuten minäkin) käyttää.
Fagan/Bradley -ayanamsa (=Fagan/Allen ayanamsa) eroaa tästä n.53' taaksepäin ja sitä käyttää valtaosa ns. länsimaisen sideerisen astrologian harrastajista (missä käytetään länsimaisia tekniikoita, ulkoplaneettoja jne. ja annetaan suuri merkitys auringonpaluu- ja ingressikartoille; ingressikartta = sen hetken kartta, jolloin aurinko saapuu johonkin merkkiin, esim. oinaaseen).

Intialaisessa astrologiassa käytetään huonesysteeminä merkkihuoneita, jossa askendenttimerkki (koko merkki) = I huone, askendenttimerkistä seuraava merkki = II huone jne.
Tässä on pari länsimaiselle mielelle sovellettua intialaisen astrologian eli jyotishan linkkiä:
http://www.galacticcenter.org/beginner_astrology_lessons.htm
http://www.bena.com/sherpa1/bpa/bAstrHom.htm#What%20is%20Jyotisha?

Olen itsekin aloittelija ja opiskellut viime kuukausien aikana netistä ja kirjoista. Helsingin kaupunginkirjastossa on monta intialaista astrologiaa käsittelevää kirjaa. Suosittelen erityisesti:
Hart DeFouw & Robert Svoboda: Light on Life - an Introduction to the Astrology of India
James Braha: Astro-Logos: Revelations of a Hindu Astrologer
tallennettu
Kirsi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 33


hmmm...


Profiili
« Vastaus #12 : 30.10.2005 14:51:30 »

Minä olen Härkä ja nouseva Oinas! Välillä tuntuu että olo on  idiot2 Oinas on vanhemmalla ijällä noussut esiin vahvemmin ja sen kanssa saan taistella että saisin jonkinlaisen tasapainon.  Smiley
tallennettu

Mikään ei lakkaa muuttumasta, miksi mekään!?

"Me valisemme ilomme ja surumme jo kauan ennen kuin koemme ne."
Nyt on kokemisen aika.
Missa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 256



Profiili
« Vastaus #13 : 30.10.2005 22:37:52 »

Tiedän kokemuksesta, kun olen aurinko merkiltä härkä ja nouseva skorppioni. Kaverikkin on ihmetellyt miten voin olla härkä, kun on niin tulinen sielu. Hienointa on ollut oppia kummankin merkitys elämälle.  tasapainoon pääseminen vei vuosia, mutta onneksi apuun löytyi astrologia, jonka avulla oppi huomaamaan, että kovan kuoren alta löytyykin herkkä härmän jätkän skorppioni sielu.

Käsittääkseni aurinkomerkki ja kuumerkki kuvaa ihmisen sielua (ulkoista ja sisäistä minää) ja nouseva merkki on se ulkokuori sen ihmisen sielun ja ympäristön välillä, tapa jolla ihminen ilmentää sitä sieluaan, ei itse sielu? Eikä skorpioni ole kait kovin tulinen merkki vaikka tunteiltaan voimakas onkin, jos tulisuuteen siis liitetään ne piirteet mitä tulimerkkeihin (oinas, leijona, jousimies) yleensä. Mikä onkaan kuumerkkisi? Smiley
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
Missa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 256



Profiili
« Vastaus #14 : 30.10.2005 22:43:34 »

Anteeksi paasaus, innostuin lempiaiheesta.  Lips Sealed

Heh, mitäs tuosta, oikealla palstalla innostuit. Wink Mutta kerrohan mikä mahtaa olla syynä kun en löydä itseäni sideerisestä tulkinnasta? Olin yhdessä vaiheessa kovinkin kiinnostunut siitä ja yritin avoimin mielin etsiä tietoa, mutta en lopulta kokenut sideeristä tulkintaa omakseni. Undecided
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: