Sivuja: [1] 2 3 ... 13
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Syömisen karma  (Luettu 100022 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« : 31.12.2011 12:46:41 »

Minkälaisia karmallisia seurauksia lihansyönnistä tulee?

Tässä erilaisia näkemyksiä asiasta  (päivitetty 14.2.2012):
Essealaisten näkemys asiasta:

Seuraavaksi annettiin tämä käsky: "Sinä et saa tappaa, sillä Jumala on antanut kaikille elämän, ja sitä minkä Jumala on anatanut ei ihminen saa ottaa pois. Sillä minä sanon teille totuuden, kaikki mikä elää maanpäällä, on peräisin yhdestä Äidistä. Siksi se joka tappaa, tappaa veljensä. Ja Maaäiti kääntyy pois hänestä ja kieltää häneltä elävöittävän rintansa. Ja hänen enkelinsä kaihtavat häntä ja S ottaa asunnokseen hänen kehonsa. Ja teurastettujen eläinten liha hänen kehossaan tulee hänen omaksi haudakseen. Sillä minä sanon teille totuuden, se joka tappaa, tappaa itsensä ja se joka syö tapettujen eläinten lihaa, syö kuoleman ruumiista. Sillä hänen veresään niiden jokainen veripisara muuttuu myrkyksi, hänen hengityksestään tulee niiden hengitys löyhkäksi, niiden sisukset rappioksi hänen sisuksissaan, niiden silmät suomuiseksi hänen silmissään, niiden korvat vahaksi hänen korvissaan.

Ja niiden kuolemasta tulee hänen kuolemansa. Sillä vain taivaallisen Isänne palveluksessa annetaan teille anteeksi seitsämässä päivässä teidän seitsemän vuoden velkanne. Mutta S ai anna teille mitään anteeksi, ja teidän täytyy maksaa hänelle kaikesta. Silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, poltto poltosta, haava haavasta, elämä elämästä, kuolema kuolemasta, sillä synnin palkka on kuolema. Älkää tappako, älkääkä syökö viattoman saaliinne lihaa, ellette halua tulla S:n orjaksi. Sillä tämä on kärsimysten polku ja johtaa kuolemaan. Vaan tehkää kuten on Jumalan tahto, jotta hänen enkelinsä palvelisivat teitä elämän tiellä."

Lähde: http://www.antikvaari.fi/imagesproduct/1145_essealaisten0001334.jpg

Hindujen näkemys:
Lihaa ei voida saada tuottamatta vahinkoa eläimille. Eläinten teurastus estää pääsyn taivaaseen. Sen vuoksi lihasta pitää pidättäytyä.
"Meat cannot be obtained without injury to animals, and the slaughter of animals obstructs the way to Heaven; let him therefore shun the use of meat."

Buddhalaisten mukaan ihmiset voivat syntyä eläimiksi ja päinvastoin. Eläimillä on samanlainen mahdollisuus valaistumiseen. Eläinten syönti on siis sama kuin söisi veljiä ja siskojaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism

Joidenkin shamaanilähteiden (Eklektikko?) mukaan sieluilla voi olla sopimuksia eläinten kanssa että eläimille on ok että tulevat syödyksi.

Esko Jalkasen sivulla jonkun mukaan 10 flunssaa korvaisi elinikäisen lihansyönnin..
En oikein usko että riittää lähellekään. Syöpä taitaa olla yleisempi tapa sovittaa tuota karmaa..
http://www.eskojalkanen.net/palvelut/kysy/20110810/karmasta

Essealaisten mukaan tämäkin synti voidaan sovittaa paastolla, puhdistautumisella ja suuntautumalla kohti Elävää Jumalaa. 1 paastopäivä vastaa yhtä vuotta syntiä.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2012 10:56:55 kirjoittanut Kurpitsa » tallennettu
Rakkauden valo
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5896


Aurinko härkä, nousu neitsyt, kuu kaksonen.


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 31.12.2011 14:51:23 »

Jos ravinnokseen syö, ei pitäisi kertyä karmaa, varsinkin jos kunnioittaa ruokaansa ja sen lahjaksi antanutta eläintä. Itse asiassa musta tuntuu, että teollisuusliha on karmallisesti vahingollisempaa kuin itse metsästetty tai luomuliha. Teollisuuslihassa kun eläin ei ole saanut minkäänlaista muuta tarkoitusta itselleen kuin kuolla.

Itse koetan aina ruokaa valmistaessa lähetellä eläimelle kiitosta, että sain hänestä ravintoa. Tuleehan meistäkin kuoleman jälkeen osa kiertokulkua, ja ihmisilläkin on epäreiluja tapoja kuolla, että en pidä tätä sellaisena asiana, jossa mun pitäis alkaa tuomariksi, teen omatunnon kautta.

*A*

Näin juuri.  smitten
tallennettu

TÄRKEINTÄ ON RAKKAUS

USKON JUMALAAN, EN USKONTOIHIN

Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #2 : 31.12.2011 15:29:39 »

Entä kumpi on pahempi karmalle: tappaa itse eläin vai ostaa se valmiiksi tapettuna?
Teurastajan tappamalta ei varmaan teurastaja pyydä anteeksi vaan ne ovat vain pelkkää tuotantomassaa..
Toisessa teurastajalle maksetaan työstä..
Eli kaikki joukolla kalastamaan/metsästämään jos aikovat lihaa syödä..

Kumpi on sitten pahempi johtajan karmalle: sotajohtaja jonka alaiset surmasivat ihmisiä (eikä itse surmannut yhtään) vai että johtaja painoi itse liipasinta/punaista nappia.

Muslimeillahan on ihan omat tapansa. Vähentäänkö tuo menetelmä karmaa?
http://www.halalliha.fi/miksihalal.html
« Viimeksi muokattu: 31.12.2011 15:39:04 kirjoittanut Kurpitsa » tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5930



Profiili
« Vastaus #3 : 31.12.2011 15:37:50 »

No tehotuotettu, kana, sika, kananmuna, mikä tahansa on karmallisesti ikävää ainakin sille tuottajalle, joka niitä eläimiä pitää, ja varmaan välillisesti myös syöjälle, ainakin jos itse päättää mitä syö ja tietää millaisissa oloissa eläin on "elämänsä" elänyt.
Metsästämisessä ja vapaana, luonnollisesti eläneiden eläinten tappamisessa ja syömisessä en näe mitään väärää, sehän on osa luonnon kiertokulkua, ja ihminen sopii siinä omaan lokeroonsa ravintoketjussa.

En lähtisi vertamaan sotajohtajia ja lihansyöjiä...aika kaukaa haettua  Huh
tallennettu
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #4 : 31.12.2011 17:15:28 »

Luin tuossa erästä kanavoitua kirjaa jossa taivaassa analysoitiin erään naisen henkistä kehoa.
Hän oli tehnyt työkseen abortteja ihmisille. Kehoon oli jokaisesta abortoidusta lapsesta jäänyt mustia kohtia ympäri kehoa.
Sitä pidettiin erittäin vakavana.

Lainaus
Minusta on ihan absurdia ajatella että jostain syömisestä tulee karmaa

Syöminen on kuitenkin myös moraalinen valinta. Kasviksia ja puiden silmuja voi kaikki syödä ilmaiseksi luonnosta.
Samoin siihen pystyy vaikuttamaan miten usein syö. Pitääkö useita paastopäiviä viikossa. jne.
Entä kerääkö kauppias huonoa karmaa jos ei tuo luomua kaupungin asukkaille tai hinnoittelee sen liian kalliiksi.
Tukkuhintoja tutkineena tiedän että kaupan luomun hinnoissa voi olla jopa 300% extraa tukun hintojen päälle.

Kumpikohan on pahempi karmalle: syödä 100 pientä kalaa (1kg) vai 1 iso kala (hauki 1kg)..
Jos syö hauen, moni salakka saattaa säästyä kun hauki ei niitä enää syö.
Buddhalaisillahan ratkaisee se kuinka monelle ihmiselle eläimestä riittää ravintoa..
Eli pitäisi syödä mahdollisimman isoja eläimiä.

Tuotantoeläinten oloihin vaikuttaa myös lainsäädäntö eli keräävätkö niitä laativat virkamiehet siitä suurimmat karmat itselleen?

Mitenkäs perisynti (peritty karma?) eli jos isäisä oli teurastaja niin kai siitä seuraa jotain karmaa jälkeläisillekin.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2011 22:08:48 kirjoittanut Kurpitsa » tallennettu
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #5 : 01.01.2012 16:15:33 »

Minkähänlainen karmallinen seuraus tästä tulee ja kenelle?

http://areena.yle.fi/video/1323298233657
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5930



Profiili
« Vastaus #6 : 01.01.2012 16:22:15 »

Ei kai karma sinänsä voi periytyä?
Sen karman vaikutukset takuulla periytyvät, mutta ei itse karma?

Minuun tuskin karmallisesti vaikuttaa se, että isäni oli mikä oli ja teki mitä teki, mutta seurauksena siitä että hän oli sellainen, en ole  koskaan tavannutkaan koko miestä. Eli se oli meidän yhteinen karmamme siinä mielessä, mutta ei minun tarvitse kärsiä hänen tekojensa karmasta enempää.
tallennettu
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #7 : 01.01.2012 16:33:01 »

Mikseipä periytyisi, onhan perinnöllisiä sairauksia vaikka mitä.

Tuossa käsiteltiin karman periytymistä "sukukarmana":

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=42024.0
tallennettu
Rakkauden valo
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5896


Aurinko härkä, nousu neitsyt, kuu kaksonen.


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 01.01.2012 17:21:15 »

Syöminen on kuitenkin myös moraalinen valinta. Kasviksia ja puiden silmuja voi kaikki syödä ilmaiseksi luonnosta.

Anteeksi nyt vain, mutta mene sanomaan tämä vaikka jollekin kehitysmaan nälkää näkevälle lapselle.  knuppel2  Huh  idiot2 tickedoff
tallennettu

TÄRKEINTÄ ON RAKKAUS

USKON JUMALAAN, EN USKONTOIHIN

Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #9 : 01.01.2012 17:30:28 »

Syöminen on kuitenkin myös moraalinen valinta. Kasviksia ja puiden silmuja voi kaikki syödä ilmaiseksi luonnosta.

Anteeksi nyt vain, mutta mene sanomaan tämä vaikka jollekin kehitysmaan nälkää näkevälle lapselle.  knuppel2  Huh  idiot2 tickedoff

Kyllä se on mahdollista ainakin Suomessa:
http://ohjelmat.yle.fi/hullu_juttu/ossi_kakko_vastaa

Haitissa ja Austraaliassa ilmaisen ruuan päälle ymmärretään jo enemmän:
http://worldfocus.org/blog/2009/02/19/dirt-poor-haitians-eat-cookies-made-of-mud/4120/
http://www.youtube.com/watch?v=LI9lVI3lwY4
« Viimeksi muokattu: 01.01.2012 17:48:21 kirjoittanut Kurpitsa » tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5930



Profiili
« Vastaus #10 : 01.01.2012 17:49:37 »

Tjaa-a.
En suostu uskomaan että jos itse teen jotain ikävää jollekin kolmannelle osapuolelle, täysin asianosattomat joutuvat kantamaan siitä automaattisesti karmaa, kun sattuvat kuulumaan perheeseeni. Se ei mene oikein sillätavalla.
Tosin tietysti teoilla on aina seuraukset, ja sitä kautta teko mahdollisesti iskee perheeseenkin sitten. Jos ajatellaan vaikka surmatyötä, ja että joku surmatun sukulaisista kostaa sen tappajan sukulaisille  Undecided Mutta kyllä se karmavelka on omani.

Periytyyhän ne sairaudet, mutta onko se karmaa? Vai vain periytymistä.
tallennettu
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« Vastaus #11 : 01.01.2012 22:26:31 »

Mielenkiintoista että länsimaissa runsaasti syöty lehmä on henkisemmissä maissa ollut pyhä eläin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cattle_in_religion

Jotain karmallista seurausta tästä on pakko tulla?
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2011121214932987_ru.shtml
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5930



Profiili
« Vastaus #12 : 01.01.2012 23:59:33 »

Luomu olisi hyvä vaihtoehto, mutta meillä se pitää sisällään kaksi ongelmaa. A) Täällä ei ole luomua juurikaan tarjolla. B)Se tulee pitemmän päälle kalliiksi, ja kun muutenkin penniä täytyy venyttää.

Ihanne olisi jos olisi omat elukat omalla pihalla onnellista eloa viettämässä ja ne vain lahdattasiin saunan takana nopsasti kun täytyisi saada ne pataan  :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 02.01.2012 13:49:55 »

Teillä ei näytä menevän jakeluun että kaikilla ei todellakaan ole varaa ostaa riistaa tai kallista lihaa muutenkaan. Jos haluaa 4 hengen perheelle kallista lihaa ja luomua tmv niin aikast äkkiä tekee kk ostokset 700-800 e + tähän kaikki muutkin menot. Helppoahan se on itselleen ostaa  Wink

Minulla kului ennen enemmän rahaa kun söin kasvisruokaa lisättynä kalalla ja maitotuotteilla. Silloin kas kun tuli ostettua kaikenlaisia valmisruokia, eineksiä jne. ja karkkiinkin kului rahaa. Nyt kun syön lihaa mutta kokkaan kaiken itse, ovat ruokakulut sangen kohtuulliset. Raaka-aineet ovat järkyttävän halpoja. Jos tekee ruuat itse (ja isompina erinä tehdessä niitä voi pakastaa, niin on sitten kotiruokaa heti syötäväksi vaikka työpäivän jälkeen) niin se lihan hintakaan ei ole kriittinen asia. Lihaa ei myöskään tarvitse syödä joka päivä, veikkaanpa että siellä savannilla se metsästäjä-keräilijäkään ei välttämättä sitä joka päivä syönyt: Jonain päivänä on voinut tulla eteen vaikkapa niin iso hyönteismäärä että siitä on saatu päivän proteiinit.  Cheesy

Halvin riistatyyppinen liha on saksanhirvikäristys, mutta vain isossa 750 g pussissa, jolloin kilohinta lihalla on pari senttiä alle 10 euroa. Noita isoja pusseja sitä käristystä saa sitten vain Prismasta, muissa s-ryhmän kaupoissa on vain samaa pienemmässä paketissa jolloin kilohinta on vähän alle 12 euroa. Kyseessä on tarhattu saksanhirvi Uudesta-Seelannista, eli kun ne tarhat siellä ovat valtavan isoja, niin käytännössä on elänyt lajinmukaista elämää luonnonkasveja syöden ja ihminen on tarjonnut vain suolakiviä ja vesipisteitä. Ruotsalaista hirven jauhelihaa löytää myös aina välillä pakkasaltaasta hintaan vähän alle 15 euroa kilo.

Mieluummin säästän aina jostain muusta kuin peruselintarvikkeista, sillä ruoka on lääke. Sen minkä ruokakuluissa nyt säästää, menettää lääkekuluissa myöhemmin. Ja niitä hintoja kannattaa pohtia ihan tosissaan: Vaikkapa verrata mitä maksaa parsakaali vihannestiskissä per kilo ja mikä on siihen verrattuna pakastettun parsakaalin kilohinta... kannattaa vaivautua pilkkomaan itse. Niin kauan, kun ostoskärrystä löytyy sipsejä, limuja, sokerimehuja, karkkia, eineksiä ja leikkeleitä, on yhden yksittäisen raaka-aineen hinta aivan toisarvoinen asia.  Ja sille isolle perheelle voi tarjota lihaa vaikka joka toinen päivä ja niinä välipäivinä saada sitten proteiinit vaikka pavuista, kalasta tai kananmunista.

Suomalainen ruoka on usein Euroopan mittapuulla luomua silloinkin kun se ei ole luomusertifioitua. Esimerkkinä liha: Suomessa on lihakarjan lääkintä kielletty ellei eläinlääkäri katso että juuri siinä tilanteessa eläin tarvitsee lääkkeen. Euroopassa tällainen koskee vain luomukarjaa, Suomessa siis kaikkia eläimiä. Kasvihuonevihannekset on usein kasvatettu ilman torjunta-aineita, sillä Suomessa ollaan erittäin edistyneitä biologisessa torjunnassa, eli esim. tuomalla leppäkerttuja kasvihuoneeseen. Monasti se suomalainen ei-luomu on yhtä puhdasta, kuin eurooppalainen luomu. Luomu ei siis tee automaattisesti autuaaksi.

Lihansyönnin karmasta: Karmaa itseään kohtaan voi tehdä epäterveellisellä syömisellä. Karmaa muita kohtaan ei voi tehdä lihansyömisellä ellei ole ihmissyöjä, sillä teemme karmaa vain suhteessa muihin ihmisiin silloin, kun puutumme heidän vapaaseen tahtoonsa. Jos tapat eläimen, ei se eläin tule tappamaan sinua seuraavassa inkarnaatiossaan - tämä karma-automaatti on tarkoitettu vain ihmisten kesken toimivaksi. Toki sitten sielunsuunnitelma voi korjata toimia myöhemmin: Eläinrääkkääjä saattaa valita seuraavaan inkarnaatioonsa sellaisia tilanteita, jotka opettavat häntä tuntemaan suurempaa empatiaa eläimiä kohtaan tms. Mutta tämä ei ole karmaa, vaan sielun oma oppimiskokemusvalinta.

Shamaanina näen asian niin, että tietyt lajit ovat tehneet ihmisen kanssa sieluntason sopimuksen siitä, että haluavat olla meidän ravintonamme. Tämän asian toinen puoli on sitten se, että moisesta ystävällisestä teosta pitäisi sitten vastapalvelukseksi kyllä kohdella niitä eläimiä mahdollisimman hyvin. Tehotuotettujen eläinten syöminen tukee tehotuotannon jatkumista. Sen vuoksi itse vaikka olen pienituloinen, syön vain eläimiä jotka ovat saaneet elää mahdollisimman lajinmukaisen elämän. Valikoima on minulla nykyään lammas (niitä on tosi vaikea tehotuottaa ja lammas ahdistuu pikemminkin yksinolosta kuin siitä että paikalla on paljon muita lampaita...), saksanhirvi ja hirvi. Luomunautaa syön, jos se on tarjouksessa. Nauta on vain niin pitkälle jalostettu eläin, että ei sen takia oikein maistu minulle.

Lehmän pyhyys Intiassa johtuu muutamasta seikasta: Ensinnäkin se on ollut ensiarvoisen tärkeä työjuhta ja toiseksi sen lanta on ollut äärettömän arvokasta lannotteena, kuivatussa muodossa polttoaineena ja eräillä seuduilla jopa rakennusaineena. Maito on toki myös arvokas lisä ruokavalioon.  Varmaan jo kauan sitten jotkut papit ovat kohdanneet sen ongelman, että kun  lehmiä teurastetaan ruuaksi, se on pois lannan ja maidontuotannosta ja on taas yksi työjuhta vähemmän. Kaikki nämä ongelmat ratkesivat näppärästi, kun ko. kotieläin josta on enemmän hyötyä elävänä kuin lihana, määriteltiin pyhäksi ja sen tappaminen kiellettiin.  Hirvittävä ylikansoitus (sitä siellä on ollut jo sangen kauan) yhdistettynä maatalousvaltaiseen yhteiskuntaan tekee ko. säännön hyvin sopivaksi paikallisiin olosuhteisiin. Sinänsä ainakin minulle kaikki eläimet ovat yhtä pyhiä tai yhtä vähän pyhiä, riippumatta siitä mitä joku pappi jossain minulle aivan vieraassa kulttuurissa tuhansia vuosia sitten on märäännyt.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Pakolainen
Vieras
« Vastaus #14 : 02.01.2012 14:43:12 »

Uskallan mutu-tuntumalta väittää "suvussa periytyvän karman" olevan suvussa periytyvää psykologista ja kasvatusopillista (mahdollista haitta-)vaikutusta lapsiin. Vanhemmat jättävät jälkensä miten suhtautuu tai tulee suhtautumaan omiin lapsiinsa ja kasvattamaan näitä, ellei rikkomalla lähde rikkomaan isän ja isoisän perinteitä. Ne vaikuttavat mieleen ja psyykeeseen. Mikäs sen isompaa kuin ne vaikutteet ja se ympäristö, jossa varhaislapsuutensa ja kriittisimmät kasvuvaiheensa elää?

Jos joku sukulaiseni olisi ollut murhaaja ja minua seuraisi jokin musta merkki siitä hyvästä, ei siinä olisi mitään niin sanottua karmallista järkeä.  Cheesy :Smiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 13
  Tulostusversio  
 
Siirry: