Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Voimakkaasti rauhottavat pillerit/teet/yrtit etc.  (Luettu 32537 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
m.magia
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 453



Profiili
« Vastaus #15 : 21.03.2011 18:46:30 »

5-htp, luontaistuote. Itse käytän kuukautisten alla myös PMS-lääkkeenä, ja kyllä muuten nukuttaapi.

*A*

Mistähän tuota sais? Saako ihan Suomesta vai täytyykö tilata muualta? Oon kuullut tuosta aika paljon hyvää, siltikään en ole saanut (vielä) otettua tarkemmin asiasta selvää.

Kokeilin tuota kun tuntui, että käyn ihan ylikierroksilla, eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. En huomannut positiivista vaikutusta nukahtamiseen tai unenlaatuun, sen sijaan tuli heikotusta ja pahoinvointia. Sain kyllä pahoinvointia luontaistuotekaupan valeriana-napeistakin.. Tietty näissäkin pitää muistaa, että kaikki ei toimi kaikilla. Ensimmäiset 5-htp:t ostin luontaistuotekaupasta (Solgar) ja seuraavat tilasin iHerbistä (huomattavasti edullisempia).
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #16 : 22.03.2011 12:28:38 »

Serotoniinista:
Ei tunneta yhtään lääketieteellistä häiriötä, joka voitaisiin selkeästi tunnistaa ja joka laskisi serotoniinin määrää. Mielialalääkkeiden myynnin edistämiseksi kyllä puhutaan "liian alhaisista serotoniinitasoista," mutta kukaan ei puhu siitä mikä asian aiheuttaa, koska asialle ei ole
yksiselitteistä selitystä.

Serotoniinit saa nousemaan muunmuassa laulamalla ja hymyilemällä väkisin vaikka ei hymyilyttäisikään.

Serotoniinireseptori on glykoproteiini, eli sokerin ja proteiinin 'ristisiitos.' Jos ruuasta ei saa riittävästi hyvälaatuisia proteiineja, ei kropalla ole mitään mistä tehdä niitä serotoniinireseptoreja. Tällöin ei auta mitään, vaikka kroppa tuottaisi kuinka paljon serotoniinia tahansa, jos sille ei ole riittävästi reseptoreja.

Yhtäkkiä täysvegaaniselle ruokavaliolle ryhtyneet ihmiset melko usein raportoivatkin masentuneensa pian ruokavalionvaihdoksen jälkeen. (Tämä ei tarkoita, etteikö täysvegaaninen ruokavalio hyvinkin sopisi osalle meistä, mutta kasvissyöntiin liittyy usein kokonaisten ruoka-aineryhmien välttely malliin 'ei saa syödä liikaa proteiinia, se happamoittaa elimistöä.' Seurauksena voi sitten olla se masennus, tyypillisten nälänhätäoireiden - esim palelu - lisäksi.)

70% ihmisen serotoniinireseptoreista sijaitsee ohutsuolessa!
Vääränlainen / epätasapainoinen suolistofloora vaikuttaa mielialaan, tästä on juuri tullut uusi tutkimustuloskin, suolistofloora vaikuttaa masennukseen.

5htp Wikipedian mukaan:
Lainaus
5-Hydroxytryptophan (5-HTP), also known as oxitriptan (INN), is a naturally-occurring amino acid and chemical precursor as well as metabolic intermediate in the biosynthesis of the neurotransmitters serotonin and melatonin from tryptophan.

Tryptofaani on tosiaan serotoniinin esiaste. Monet muutkin aminohapot tosin vaikuttavat serotoniiniaineenvaihduntaan, mm L-tyrosiini. (Ja vielä muitakin on sen lisäksi.) Tryptofaanin nimellä tavaraa löytyy varmaan paljon helpommin, kuin tuolla 5htp-nimellä.

Luontaistuotteista voi saada jotain apua, mutta koska lääketiede ei tunne mitään sairaustilaa tai syndroomaa, joka aiheuttaisi alhaisia serotoniinitasoja, kyseessä on oire ei suinkaan sairaus.
Olennainen kysymys on, miksi ne tasot ovat alhaalla?  Ja jos väkisin hymyilemällä ja laulamalla voi nostaa serotoniinitasoja, voi negatiivisella elämänasenteella ja ajatuksilla myös ihan taatusti laskea sitä.

Syynä voi siis olla esim. ruokavalio, suolistofloora, omat ajatustottumukset ja serotoniinireseptorien määrä.

(Vehnä muuten tuhoaa suolinukkaa kaikilta, ei vain keliaakikoilta. Meneeköhän siinä sivussa myös niitä serotoniinireseptoreja?)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #17 : 23.03.2011 00:48:54 »


FWIW, jooga-suutrassa saMyama (sañjama = dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi)
naaDii'hin nimeltä kuurma (=kilpikonna) lienee voimakkaasti rauhoittava, mutta
en toki ole tuosta satavarma:

kuurma-naaDyaaM sthairyam (YS III 32)

Tekniikka nimeltä saMyama on periaatteessa äärimmäisen yksinkertainen ainakin
siinä muodossa kuin Maharishi Mahesh Yogi sen opetti.

Enpä taida tohtia sitä kuitenkaan yrittää neuvoa näin keskustelufoorumitse.
Sitä paitsi sen toimiminen vaatinee, että hallitsee jonkin perusmeditaatiotekniikan
joka johta turiiyaan eli neljänteen tietoisuuden tilaan (aka puhdas tietoisuus,
transsendenttinen tietoisuus, you name it!). Tuon tilan luotettavin objektiivinen
indikaatio on neljäs (caturthaH) praaNaayaama eli hengityksen spontaani lakkaaminen
lähinnä kai aineenvaihdunnan voimakkaan hidastumisen johdosta:

baahyaabhyantara-viSayaakSepii caturthaH (YS II 51).

tataH kSiiyate prakaashaavaraNam (II 52).

dhaaraNaasu ca yogyataa manasaH (YS II 53).

tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #18 : 27.03.2011 21:26:03 »


 Tuon tilan luotettavin objektiivinen
indikaatio on neljäs (caturthaH) praaNaayaama eli hengityksen spontaani lakkaaminen
lähinnä kai aineenvaihdunnan voimakkaan hidastumisen johdosta:





No mitäs sitte tapahtuu kun hengitys spontaanisti lakkaa ja alkaa neljäs praaNaayaama - kutsutaanko pappi suorittamaan viimenen voitelu ja valkotakkiset miehet ambulanssin kera ?  Shocked
tallennettu

.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #19 : 29.03.2011 08:07:02 »

Tryptofaani (jota 5-htp siis on) ei reagoi millään tavoin vahingollisesti alkoholin kanssa, mutta
slkoholi kiihdyttää tryptofania hajottavan entsyymin tuotantoa, joten hukkaan menee
siis samalla nautittu tryptofaani. Mutta vaarallista ei näiden yhdessä nauttiminen ole.
Tryptofaani sopii muutaman muun aminohapon kanssa krapulan  hoitoon / alkoholivieroitukseen.

Toisaalta:
Yksi känni sekoittaa dopamiinijärjestelmän kolmeksi viikoksi. Jos ottaa alkoholia useammin, kuin kolmen viikon välein, ei dopamiinijärjestelmä ole siis koskaan tasapainossa. Ja kun dopamiinit ovat nurvallaan, olo on sellainen että saattaapi omat ajatukset olla niin ahdistavia että serotoniinit sen takia laskevat myös.

Alkoholi on depressantti, todellinen 'masennuslääke,' eli sillä lääkkeellä masentuu takuuvarmasti. Masennuksesta sitten voi seurata myös ahdistavia ajatusketjuja jne.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011 08:26:36 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #20 : 01.04.2011 19:36:47 »

Mitä se tyroksiini on ? Käytetäänks sitä myös ahdistukseen, paniikkihäiriötaipumukseen ? Onks se siis täysin "luontais" lääke ?
tallennettu

.
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1233


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #21 : 17.06.2011 07:05:48 »

Ja taas mulla on sama tilanne kuin viime kesänä, että nukkuu sen 4 tuntia yössä.  Undecided Tai ainakin pahasti alkaa näyttää siltä.. Eikä väsytä. Mulla oli viimekesänä tuo Mirtsa-mikälie käytössä ja joo, yhden kerran laittoi mut nukkumaan muttei pitänyt unessa. Ja toislella kerralla ei tehonnut enää edes siihen, että saisi nopeampaan unta.

Niin, suurimpana ongelmana tässä onkin se liian aikainen heräily.. Ehkä mä meen vaan leikkauttamaan silmäpussit pois tai jotain...

Taas on Marsin transiitit päällänsä... crazy2 Mene jo pois Mars!
tallennettu
FrozenAngel
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 114



Profiili
« Vastaus #22 : 17.06.2011 07:30:31 »

Mirtazapinilla nukkuu kuin tukki, mutta olo on sekava seuraavan päivän ja lihottaa sekä aiheuttaa sairaalloista makeanhimoa. Herääminen aamulla yhtä tuskaa, on ihan horroksessa tickedoff
tallennettu

-Sielut sopivat tärkeimmistä kohtaamisista jo ennen kuin ruumiit kohtaavat-
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1233


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #23 : 17.06.2011 07:48:16 »

Mirtatsapiini, maailman kamalin lääke. En suosittele sitä ikinä kellekään, en syöttäis ees pahimmalle viholliselleni! tickedoff

Eileithyia, ootko kokeillut noita valerianaa ja passifloraa? Ashwagandhakin tuntuu rauhottavan minua jonku verran, mutta ei tosiaankaan "tyrmää" samalla tavalla ku jotku unilääkkeet. Entä melatoniini, onko siitä ollut apua? Tai rentoutuslevyt? Mulla on yks suosikkilevy, joka nukuttaa minut aina, mutta ei sen avulla kyllä voi estää noita liian aikasin heräämisiä..

Juotko kahvia tai teetä? Nehän piristää kans.

Voi kun saisit nukuttua. Pyydä siihen vaikka energiahoitoa? Unelmassahan tarjoaa aina välillä "nukkumattienergiaa". Smiley

Juuri tyrmäystä täällä kaivattaisiinkin. Huooh... Tyrmäystippoja kiitos.

Minä vain aina ajattelen, että nuo kasviperäiset on niin mietoja ettei ne varmaankaan tähän Duraceliin tehoa. Ei viitsisi ostaa turhaan jos ne ei sitten autakkaan..

Mikä on Ashwagandha...?

En juo kahvia enkä teetä, en kummastakaan tykkää. Minulla on enne ollut ihan hyvät unenlahjat mutta nyt tämä ja viimekesä on olleet just tätä. Viimekesänä kun chakrat alkoivat avautua niin olen melko herkkänä vissiin myös näille kesän korkeille energioille VARSINKIN öisin jolloin kaikki kuhisee elinvoimaa ja itseäkin huvitaa vaan lähteä villinä luontoon laukkaamaan eikä untenmaille ollenkaan..

Minä tarvisin jonkun kunnon energiaimurin, vaikka vamppyyrin tai jotain. Joka imisi mun energiat ja uuvuttais mut niin että mä nukkuisin kuin tajukankaalla.

Tykkään muuten yhdestä Paul Collierin kappaleesta joka on just meditointiin, mutta kun löydä mistään kirjastosta sitä ja koneelta ei voi kuunnella kun se on sekaisin.
tallennettu
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1233


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 17.06.2011 08:47:44 »

Ashwagandhasta löytyy tietoa vaikka täältä: http://xoco.fi/kauppa/tuote/cocovi-ashwagandha-yrttijauhe-200g

Kannattaa kokeilla yrttejä, eihän sitä tiiä miten luonto osaa yllättää. Smiley Just toisella foorumilla oli puhetta Tryptoval-valmisteesta, jossa on l-tryptofaania ja valeriaanaa, mie ajattelin ostaa sitä tänään kokeiluun.

Ehkä sinun pitäis purkaa sitä energiaa laukkaamalla luonnossa päivisin, melkein uuvuttamalla, jos olet duracell. Jos se auttais? Tai maadottaisit jollain tapaa, tanssimalla, laulamalla, liikkumalla, siivoamalla.. en tiiä tuoko se unen, mutta vois varmaan helpottaa noille energioille herkkänä olemista.

Kunhan sitte kysyt lääkäriltä luvan käyttää noita "tujumpia" yrttivalmisteita jos sulla on jotain muita lääkityksiä päällä nyt, koska noitten yhteisvaikutuksista ei koskaan tiiä.
Pystytkö siirtää sen Collierin kappaleen vaikka puhelimeen tai mp3-soittimeen? Vai onko kone liian sekaisin? Sad

Minulla ei ikävä kyllä ole mp3:sta ja puhelin on samsungin simpukka eli ei siihenkään oikein voi ladata.. Aina Youtubessa kuuntelin, mutta kun tämä kone on vikasietotilassa syystä tai toisesta, niin äänet eivät myöskään kuulu. Undecided

Tanssin lähes päivittäin ja muutenkin hyvin aktiivinen liikkuja. Ei tunnu auttavan, vaikka fyysisesti ajettaisiinkin loppuun, olen yrittänyt. Kyllä se unensaantia saattaa auttaa muttei estä sitä, että herään sitten muutaman tunnin kuluttua. Mussa ihan tosissaan pitäisi olla sellainen virta pois-nappi. xD
tallennettu
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1233


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #25 : 17.06.2011 09:49:25 »

No tuota.. Voiko joku sinun kaveri ladata sen biisin Youtubesta ja lähettää sen puhelimeen? Kai kumminki samsungin simpukalla voi kuunnella musiikkia, jos en ihan väärin muista omia kokemuksia..?

Ei ainakaan tuolla minun puhelimella. Tarkistin vielä varmuuden vuoksi. Ei ole missään kuulokkeiden paikkaa.

Mutta jospa kokeilen tuota Ashwagandhaa sitten. Tosin siinä ei kyllä kerrottu että millaiseen unettomuuteen, niitäkin kun on monenlaisia..  Smiley
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #26 : 17.06.2011 11:53:12 »



Tanssin lähes päivittäin ja muutenkin hyvin aktiivinen liikkuja. Ei tunnu auttavan, vaikka fyysisesti ajettaisiinkin loppuun, olen yrittänyt. Kyllä se unensaantia saattaa auttaa muttei estä sitä, että herään sitten muutaman tunnin kuluttua. Mussa ihan tosissaan pitäisi olla sellainen virta pois-nappi. xD

Niinpä niin, en mäkään pysty nukkumaan (vaikka oisin selvästi rasittunu ja tarttisin levon, esim päivällä) jos oon liikaa hääränny ja tehny seitsemän kilsan lenkin ostoksineen (mulle tavallista) - koska sillon endorfiinia erittyy elimistöön ja se hyvä olo estää nukkumasta ja rentoutumasta, sitä on liian "zing" pitkään-

joskus kannattaa antaa itselleen lupa olla tekemättä mitään, viettää pari viikkoa hyvin tylsää ja säännöllistä elämää, herätä aikasin, syödä pieni aamupala, kattoo mitä tulee telkkarista ja panne ne ylös, sit käynti lähikaupassa ja roskat ulos ja pieni lenkki, sitte kotiin ja isohko hiilihydraattipitonen ateria niin kyllä nukkuu-

niin siis, joo  idiot2, mä nukun päivisin - yölläkö tässä oli tarkotus nukkua ?

No ehkä illalla sitte se isohko hiil.ateria - esim riisiä tai kuskusia, runsaasti vihanneksia ja siihen päälle virallista yömaitoa - sit tunti, pari jonkun keskittymistä vaativan kirjan lukemista, niin ehkä tulee uni.....
tallennettu

.
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: