Äänestys
Kysymys: ÄÄNESTYS! Mikä on "piirre", joka herättää ärsytyksen/loukkaantumisen tunteita tai "saa sinut näkemään punaista", jos olet aistivinasi sellaisen toisessa ihmisessä?
alentuvaisuus
ylpeys
välinpitämättömyys
ns."tyhmyys"
kaikkitietävyys
jokin muu, mikä?

Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mikä piirre ärsyttää?  (Luettu 41876 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Mirjam
Vieras
« : 25.10.2005 09:34:50 »

Mikä saa sinut "näkemään punaista" ja adrealiiniinisi virtamaan? Tai loukkaantumaan sydänjuuriasi myöden?
Jokaisella on luultavasti ainakin aikaisempia kokemuksia, jos enää ei mikään kenessäkään koskaan ärsytä tai mikään ei loukkaa?  Wink
Törmäämme päivittäin erilaisiin ihmisiin ja monien tapa olla tai ilmaista itseään saattaa herättää monenmoisia tunteita itsessä?
Onko jokin tietty "piirre" sellainen, joka erityisesti ärsyttää tai loukkaa?  Angry   knuppel2
Miten käsittelet asiaa?
  angel


Itseäni ehkä eniten on ärsyttänyt välinpitämättömyys.
Sellainen toisen ihmisen "ohittaminen", ikäänkuin joku olisi vain "ilmaa" toiselle.
Omalla kohdallani se saattaa juontaa juurensa jostain varhaisista lapsuus kokemukssista...tai jostain "aspektista" syntymäkartallani  2funny (vitsi)
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 10:05:39 kirjoittanut Mirjam » tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #1 : 25.10.2005 10:05:51 »

Höh - eikö noita kaikkia voinutkaan ruksia kerralla Wink Shocked

Ruksin välinpitämättömyyden. Se juoruaa, että en hyväksy itsessäni kyseistä piirrettä  askendentti neitsyt joten en hyväksy sitä toisissakaan, koska he ovat peilikuviani tickedoff

Yritän siis olla itselleni (ja siten myös toisille lajitovereilleni) suvaitsevainen, armelias ja hyväksyvä, ja keskittyä olennaiseen. Eihän kaikki voi ottaa vastuuta kaikesta angel

 knuppel2 ...Mutta...  tickedoff kyllä ottaa pattiin tämä välinpitämättömyys planeettaamme kohtaan, sitä vaan eletään kuin pellossa, soditaan ja raiskataan ja tuhlataan yhteisiä luonnonvaroja eikä ajatella kestävää kehitystä tickedoff
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #2 : 25.10.2005 10:08:08 »

Näistä vaihtoehdoista valitsen myös välinpitämättömyyden. Se riepoo ja pahasti.
Eikös se ole tavallaan rakkauden vastakohta?!

Jotkut wiisaat kylläkin väittävät, että se piirre mikä toisessa panee vatsahapot porisemaan, onkin vain peilausta omasta samaisesta piilevästä ominaisuudesta...

Olen kyllä huomannut sellaistakin, että eri aikoina ärsyttää vähän eri jutut. Kun on oikeen ahtaalla ittensä kanssa, silloin ei oikein jaksa kestää alkeellista käytöstä. Lyhyempi sytytyslanka   tickedoff
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 25.10.2005 10:24:51 »

Vastasin Jokin muu, mikä:
Tahallinen ilkeys. Toisen mollaaminen, haukkuminen, nimittely, vähättely, rasismi.
Se, että ei osata elää niin, että toinenkin saisi elää rauhassa ja toivottavasti Rakkaudessa.
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #4 : 25.10.2005 10:53:09 »

Henkilökohtaisesti yksi eniten ärsyttävimmistä piirteistä on tämä ns. kaikkitietäväisyys. Minusta se loukkaa yksilön valinnan vapautta ja asettaa myöskin nämä valinnat, sekä henkilön ajatusmaailman, tavat, ystävät, ylipäätään koko olemisen ja elämisen kyseenalaisiksi.  Lisäksi se heijastaa myös suvaitsemattomuutta ja ahdasmielisyyttä. Yleistetään asioita liikaa. Esimerkiksi luen rasismin tähän aiheeseen kuuluvaksi: "Kyllä minä tiedän, ja kaikki muutkin tietävät, että kaikki mustalaiset ovat varkaita" , "Ilman muuta kaikki tummaihoiset ovat rikollisia". Myös positiiviset asiat, jos niitä tuputtaa periaatteella "kyllä MINÄ tiedän!" muuttuvat negatiivisiksi. Esimerkkinä vaikka erilaiset uskonlahkot. He tarkoittavat kyllä hyvää levittäessään Jumalan sanaa, joka pohjimmiltaan on jokaisessa uskonnossa ihanteellisena käsityksenä Jumalan loppumaton rakkaus, mutta! Kun se mene siihen pisteeseen, että sinun TÄYTYY kuulua tähän uskontoon, kyllä me tiedämme, että Jumala kärventää helvetissä kaikki, jotka eivät ole kanssamme samaa mieltä, niin ARGH!  tickedoff

Joka päivä törmää ihan arkielämässä tällaiseen ns. kaikkitietävyyteen. Tyyliin
- Et voi elää onnellista elämää ilman rahaa
- Sinun kuuluu hankkia korkea koulutus, et selviä muuten
- Kasviruualla ei voi elää monipuolisesti ja tasapainoisesti vahingoittamatta elimistöään
- jne jne. Loputon määrä asioita, pääasiassa yhteiskunnan sanelemia, jotka voisi luetella kaikkitietävyyteen.

Itseäni eniten tällaisessa kaikkitietävyydessä ärsyttää se, että kukaan, ei edes itseni ikäinen henkilö, ota minua vakavasti, kun totean, etten aio hankkia lapsia. Mieheni on samaa mieltä kanssani ja jotenkin vain tuntuu, että tässä elämässä minun ei kuulu olla enää äiti (olen saanut olla äitinä jo niin paljon muissa elämissä  Wink ) Mutta arvatkaapa kahdesti, uskotaanko tuota. Tavallisesti minua katsotaan säälivästi "voi tyttö parka, ei tiedä mistään mitään". Lapsiperheiden kommentti on yleensä "Kyllä minäkin sanoin noin sinun iässäsi, mutta katso nyt minua!" "Ei minullekaan pitänyt tulla lapsia, mutta niin vain kävi" jne. ARGH! Tekisi mieleni kuristaa henkilö siihen paikkaan!  knuppel2 Tämä asia ei kuitenkaan ole mikään hetken mielijohde tyyliin "Iiih! Haluan vain bilettää vapaana!" vaan olen kuusivuotiaasta lähtien rukoillut "Hyvä Jumala, älä annan minulle koskaan yhtään lasta...." Raskaaksi tuleminen on elämäni pahin painajainen ja olen valmis ihan mihin muuhun vain paitsi äitiyteen. Tästä asiasta EN jousta.

Toinen ikävä yleistys on naisen määrittely. Juuri tuossa viikonloppuna sain kuulla eräältä tuntemattomalta mieheltä, että "et sitten ala nalkuttaa miehellesi tämän kitaransoitosta!"  Kuina hän voi edes sanoa noin, kun ei tunne minua?! Angry Minulle ei koskaan tulisi mieleeni nalkuttaa hänelle kitaransoitosta, koska tiedän sen olevani miehelleni henki ja elämä - eikä tapanani ole nalkuttaa muutenkaan. Jos asiaa ei voi ilmaista muuten kuin napisemalla, niin sitten pitää katsoa peiliin ja miettiä, että onko fiksumpaa naputtaa "taas on tiskit tiskaamatta! Aina nämä likaiset kengät täällä olohuoneessa!" vai ystävällisesti sanoa "rakas, voisitko tiskata/auttaa tiskien kanssa?" "Minusta on ikävää, että tuot likaiset kengät olohuoneeseen. Jätä ne ensi kerralla eteiseen, kiitos".
(Kuulostaa ehkä naiiville, mutta uskon todellakin enemmin ystävälliseen puheeseen kuin ilkeään huomautteluun)

Ah, sainpas avauduttua!  Grin Cheesy
tallennettu
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #5 : 25.10.2005 11:23:55 »

Hei Mirjam Smiley

Tuohon kysymykseen on vaikea vastata. Siinä on niin paljon sellaista ettei sitä voi määritellä yhdellä sanalla.
Riippuu toisesta sielusta.
Opettelen tässä läksya niin, ettei mikään/kukaan  ärsyttäisi minua millään lailla.
Koska ajattelen näin:
"se on sen henkilön näkemys minusta, en ota vastaan tuollaista kiukkua"
"Jos joku ajattelee minusta toisin kuin yleiseti tai niin kuin minä itseni miellän, asia on ok, mitä muuta sen voi kuin hyväksyä?"
Sillä itse tiedän, mikä olen.

Minua kauhistuttaa kaikki välinpitämättömyys, mitä maailmassa on. Esim. en voi katsoa televisiosta toisten ihmisten kärsimystä, kun en voi ymmärtää, miksi toiset tahtoo olla toisille julmia Cry Cry. Itku vaan tulee siitä. Tapauksia on lukemattomia.
En mä vihaa kammoksu, sehän on rakkauden toinen puoli Smiley
Kyynisyys ja välinpitämättömyys ja kyvyttömyys rakastaa, ovat ehkä ne kaikkein tärkeimmät, joista tulen todella surulliseksi Sad

Se mikä saattaa ärsyttää on, toisten suoranainen typeryys. Mä saisin jaaritella tästä loputtomiin, mutta jääköön nyt.
Ja typeryyshän ei ole sama kuin tietämättömyys smiley6600
Ystävyydellä
Stareyes Wink
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Mirjam
Vieras
« Vastaus #6 : 25.10.2005 11:26:39 »

- jne jne. Loputon määrä asioita, pääasiassa yhteiskunnan sanelemia, jotka voisi luetella kaikkitietävyyteen.
Ah, sainpas avauduttua!  Grin Cheesy

Kiitos rehellisestä vastauksestasi!  Smiley (points)  Wink

Huomasin tuossa jo äänestyksen laitettuani, että ei taida kovin suosittu olla tämä aihe...  Wink
Kukapa sitä haluaisi "keskeneräisyyttään" mainostaa!
Kuitenkin niihän se on, että yksillöllisyys ilmentyy juuri ns."epätäydellisyydessä", ei ns."täydellisyydessä" !
Ja "sisäisestihän" se täydelisyys koetaan, ei "ulkoisesti"!

Itse olen aina ollut sellainen, että olen tuntenut ikäni "kauhun sekaista kunnioitusta"  Cheesy  itselleen rehellisiä ihmisiä kohtaan, jotka sen sen vielä avoimesti ilmaisevat ja itsekin sitä kohti pyrkinyt kasvamaan!  :Smiley

Minusta se kertoo ihmisestä sen, että hän on sisäisesti eheä ja luottaa elämään!  smitten

Nuo mainitsemasi yhteiskunnan kautta ilmenevät "kaikkitietäväisyydet" ovat itsellenikin olleet ehkä suurimpia "tunnekuohuja" herättäviä asioita ja niihin on edelleen osaltaan vaikeaa sopeutua!
tallennettu
Ophiuchus
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 75



Profiili
« Vastaus #7 : 25.10.2005 11:29:19 »

Valitsin itse noista vaihtoehdoista välinpitämättömyyden. En voi sietää välinpitämättömyyttä toisia ihmisiä kohtaan. Nyky yhteiskunta on niin kärjistynyt tähän muotoon. Tyylillään jokainen hoitaa omat asiansa. Käytännön puolesta totisinta totta, mutta aito välittämisen tunne toista ihmistä kohtaan on alku kaikelle hyvälle. Smiley
tallennettu

aurinko kuu venus saturnus uranus Jousimies
askendentti ceres Neitsyt
keskitaivas kuunsolmu Härkä
merkurius pluto Skorpioni
mars Vaaka
jupiter Vesimies
neptunus Kauris
chiron Kaksonen
Kirsi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 33


hmmm...


Profiili
« Vastaus #8 : 25.10.2005 11:40:08 »

Minua ei sinänsä ärsytä ihmisten käyttäytyminen vaan jään ennemminkin pohtimaan että miksi miksi miksi joku käyttäytyy noin tai näin. Päädyn aina samaan lopputulokseen erään "henkilön" sanoja lainaten "sillä he eivät tedä mitä he tekevät". Kukaan ei kait "tahallaan" vahingoita tai loukkaa toista jos ymmärtäisi mitä on tekemässä tai mitkä on seuraamukset.
Vaikea selittää mitä tarkoitan, koska melkein jokainenhan ymmärtää tietyllä tavalla mitä on tekemässä, ehkä se on ajattelemattomuutta...
Toivottavasti joku sai selkoa mitä tarkoitan.  Smiley
tallennettu

Mikään ei lakkaa muuttumasta, miksi mekään!?

"Me valisemme ilomme ja surumme jo kauan ennen kuin koemme ne."
Nyt on kokemisen aika.
Ophiuchus
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 75



Profiili
« Vastaus #9 : 25.10.2005 12:02:42 »

Näinhän se oikeastaan menee syvemmälle ajateltuna. Ajattelemattomuus on ihmisten peruskäyttäytymiseen kuuluvaa.. Smiley Itsellänikin on tapana analysoida aina miksi joku käyttäytyy näin.
tallennettu

aurinko kuu venus saturnus uranus Jousimies
askendentti ceres Neitsyt
keskitaivas kuunsolmu Härkä
merkurius pluto Skorpioni
mars Vaaka
jupiter Vesimies
neptunus Kauris
chiron Kaksonen
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #10 : 25.10.2005 12:06:39 »

Hyvä pointti Balto.
Motiivit on oikeasti mielenkiintosia, ei välttämättä toteutus!
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Mirjam
Vieras
« Vastaus #11 : 25.10.2005 12:07:55 »

Näinhän se oikeastaan menee syvemmälle ajateltuna. Ajattelemattomuus on ihmisten peruskäyttäytymiseen kuuluvaa.. Smiley Itsellänikin on tapana analysoida aina miksi joku käyttäytyy näin.

tai voisihan sitä ajatella, että miksi vain analysoin, miksen tunne?
 Smiley
tallennettu
puntari
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 80


Sininen rytminen myrsky


Profiili
« Vastaus #12 : 25.10.2005 12:13:45 »

Vaikea on myöntää mutta monikin ärsyttää....

Toisaalta taas ärsytykset on varsin helppo vaan ohittaa, - olla siis välinpitämätön!!! Huh
mutta itseä ärsyttää alentuvaisuus, jos ymmärrämme sanan niin, että esimerkiksi vähättelee itseään ja "liukuu" vastuusta olla mieltä - yhtään mitään mieltä.

Tuo välinpitämättömyys voi myös olla itselle suojaavaa, joskus on helpompi olla välinpitämätön ettei joudu muuhun eikä esim. vedetyksi mukaan,

voi kun minulla olisi paremmin aikaa puuttua tähän aiheeseen

MUT KU EI OO Sad
tallennettu

Kaikki aika käytössäsi - tämä hetki
Mamie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 416



Profiili
« Vastaus #13 : 25.10.2005 12:18:47 »

no kyllä se ylimielisyys on, jota en kuitenkaan laske ylpeydeksi...
Mielestäni ylimielisyys on vielä jotain paljon radikaalimpaa kuin ylpeys. uglystupid2

Noi kaikki ärsyttää tietysti, mutta ei niin paljoa kuin tuo ylimielisyys... knuppel2

Eiks se oo niin, että sitä vihaa kaikista eniten jota ei halua itsessään myöntää..

Mä kuitenkin myönnän että oon jossain määrin narsisti, mutta eikai esiintyvä taiteilija ilman sitä voi ollakkaan.. Tongue Ylpee, muttei ylimielinen  Wink
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 12:22:42 kirjoittanut Dark Rock » tallennettu

Aurinko vaaka 10.
Ophiuchus
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 75



Profiili
« Vastaus #14 : 25.10.2005 12:20:58 »

Mirjam, aivan. Miksi ei näin. jokseenkin voi olla, että se tuottaa vaikeuksia. Smiley mutta miksi, ei. Voisi helpotta omaa pähkäilyäkin. Smiley
tallennettu

aurinko kuu venus saturnus uranus Jousimies
askendentti ceres Neitsyt
keskitaivas kuunsolmu Härkä
merkurius pluto Skorpioni
mars Vaaka
jupiter Vesimies
neptunus Kauris
chiron Kaksonen
Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: