Äänestys
Kysymys: Kuinka hullu olet?
pelkään usein sekoavani lopullisesti
tunnen olevani "keskivertoihmistä" hullumpi
olen suhteellisen tasapainoinen, joskus mieliala heilahtelee rajustikin
en tunne ikinä itseäni hulluksi, mutta olen hyvin lievästi ailahtelevainen
olen järkevä ja tasainen luonne

Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hulluudesta  (Luettu 34528 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ozzette
Vieras
« Vastaus #30 : 14.02.2006 13:52:44 »

smitten No, niin ! Taaspa teki temppunsa tämä maanis-depressiivisyyteni... Eilen oikein korostui taas tuo depressiivinen puoli... Mutta nyt taas mieli positiivisempi, iloisempi, virkeämpi ! Koska EN ajattele liikaa kaikkea negatiivista/sotkuja elämässäni. Relaan täysillä ja kerään voimia. Puhdistan mieleni KAIKESTA negatiivisesta/paskasta... Ja EN ota paineita, vaikken aina olekaan positiivinen ja jaksa... Suon senkin nyt itselleni. Minä olen läpi elämäni ollut hirveä huolehtimaan, huolestumaan, murehtimaan, synkistelemään... Mutta kuten kerrottua, olen jo oppinut älyttömän paljon positiivisuutta. Siitä olen itsessäni iloinen ja ylpeä !  Cheesy On tämä mielen kaksijakoisuuteni kyllä niin rasittavaa, koittakaahan kaikki tekin kestää !  smitten  angel
tallennettu
Psychedelist
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 19


Liskot Kiskot


Profiili
« Vastaus #31 : 14.02.2006 16:59:26 »

Syynä olivat mitkä? .. psykedeelit?
Tarkoitatko hallusinogeenejä?
Jep, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin, eli psykedeeliset aineet.

Psychedelist, hauskaa kun jaoit kokemuksesi Wink Tein kerran 3 kk tosi rankkaa 3-vuorotyötä enkä nukkunut kuukausiin, samalla harrastin liikaa astrologiaa ja tutustuin energiahoitoihin...heheh, noin rajusti ei tajuntani levinnyt mutta lulen että pystyn eläytymään Smiley Psykoosihan voi olla tosi kammottava ja raju kokemus...kiinnostaisi että kärsitkö silloin itse tuosta olotilasta? Kertomuksenahan se vaikuttaa hauskalta, mutta ei se välttämättä ole sitä kokijalle... Smiley

Ei ollut kammottava kokemus, en missään vaiheessa tajunnut itse olevani psykoosissa, kaikki oli vaan niin todentuntuista. Nyt jälkeenpäin on sitten ollut miettimistä, että mikä on ollut totta ja mikä harhaa.. Vieläkin tulee silloin tällöin nähtyä unia, missä tapahtuu samoja asioita kuin psykoosissa. Ja kellonajat (esim. 11.11) aktivoivat edelleen aivoissani impulsseja.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #32 : 14.02.2006 23:26:52 »

Uskoisin että siinä tulee enemmän tietoiseksi
siitä mitä asioita luo päässään. Sen jälkeen kun on
tervehtynyt. Mitkä sitten on kiinni ulkoisista
ja mitkä sisäisistä asioista...

Tulipa toistettua...

Toivottavasti asiasi menevät vain
paremmin tästä eteenpäin..
Ei ole varmaan kiva kokemus kenellekkään
ja muuttaa näkemyksiä loppuelämäksi..
ehkäpä
?
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Dawn
Vieras
« Vastaus #33 : 14.02.2006 23:48:38 »

Olisin lainannut Mi-Olean hienoa lainausta joka mielestäni osuu siihen villakoiran ytimeen ns. hulluudesta, mutta jostain syystä foorumi paiskaa minut aina siihen mistä lähdin, siis topicin ykkös-sivulle unohtaen että olin jo klikannut "vastaa" Cheesy

No joka tapauksessa, Mi-Olean teksti osui tosi nappiin. Aika lailla järkyttyneenä luin kuvauksia siitä miten kukin on minkäkin leiman diagnoosin saanut psykiatrisessa hoidossa - olenhan aikoinani itsekin ollut, ja ymmärrän hyvin miksi tietyssä elämän vaiheessa on hyvä saada yleisesti hyväksytty (?) selitys (diagnoosi) tietynlaiselle ajattelulle ja toiminnalle, olen myös käynyt sen helvetin vaiheen läpi, ja silloin se tuntui järkevältä, mutta...
...myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että hulluus, kuten kauneuskin - on katsojan silmässä. Olkoon se sitten oma silmä, psykiatrin, perheen tai yhteiskunnan. Niin kauan kuin olin oma itseni (=uskalsin sanoa miltä minusta tuntuu, mitä ajattelen jne) minä olin "hullu" - vasta kun opin että minun täytyy ajatella ja toimia niinkuin "viisas ja lukenut" psykiatri odottaa "terveen" ajattelevan, sain "terveen" paperit. Toisin sanoen, omana itsenäni olisin varmasti  vieläkin suljetulla, vaikka en koskaan ollut vaaraksi kenellekään muulle kuin itselleni kun en ymmärtänyt elämäni tarkoitusta saati sitten keksinyt yhtään ainutta syytä elää.Vasta kun ymmärsin että minun täytyy nöyristellä ja kumartaa suurta ja mahtavaa yli-jumalaa: lääkäriä ja muuta "hoito"henkilökuntaa, vasta kun opin vastaamaan "oikein" heidän kysymyksiinsä, vasta kun opin teeskentelemään "tervettä" , reagoimaan ja toimimaan "terveen" tavoin, alkoi vapauteni häämöttää ja sen sain.
Ehkä se oli minulle oppitunti jostakin - en vain tiedä mistä  -valehtelusta ja epärehellisyydestä ehkä? vaikea uskoa. Ehkä se oli oppitunti aiheesta "ei helmiä sioille" tai  "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto" - en tiedä. Tiedän ainoastaan sen että kun muutama vuosi vapautumiseni jälkeen aloin pikkuhiljaa (luvatta, tottakai) vähentää lääkitystäni, oli kuin olisin syntynyt uudelleen. Aloin jälleen tuntea, kiinnittää huomiota asioihin, ihmisiin jne. Vaikka elämä ei olekaan ollut ruusuilla tanssimista, niin entäs sitten? ainakin se on minun elämäni eikä se mitä suuri ja mahtava lääkäri (tosin hengellisesti, emotionaalisesti ja älyllisesti varsin rajoittunut), määrää minun elämäkseni.
Kuitenkin, minulle oli jossain vaiheessa tärkeää olla "diagnosoitu". Se tavallaan toi helpotusta siihen elämänvaiheeseen, vaikka nykyisin muistelenkin aikaa lähinnä katkeruudella, ihmisarvon ja -oikeuksien riistona. Kun ymmärsin että minulla on valta ja oikeus päättää omasta elämästäni, mitä haluan sen olevan - alkoi sisäinen kasvuni, otin vastuun itsestäni ja elämästäni. Ensimmäinen askel (minulle) oli lääkityksen vähentäminen, ja aikanaan myös sen lopettaminen. Olin ehkä hullu, mutten tyhmä: vierotusoireet olisivat vieneet minut hyvin äkkiä takaisin istumaan "hullun" tuomioita, joten ei olisi tullut pieneen mieleenikään lopettaa lääkkeitä yhtäkkiä. Avohoitoyksikölle kerroin lääkkeiden lopetuksesta vasta kuukausia myöhemmin, jolloin heillä ei ollut enää mahdollisuutta tuomita minua "sairauden kieltämisestä" ja "hoitovastaisuudesta" (=tärkeimmät diagnostiset kriteerit mielisairaudesta). Olivathan he jo kirjoittaneet siihen mennessä sivukaupalla raporttia kaikesta edistyksestä  Wink Grin

Tällä kirjoituksella en halua kehottaa ketään lopettamaan lääkitystään, mikäli kokee sen tarpeelliseksi (=tuntee itsensä ja tietää miten käy jos lopettaa) lähinnä haluan sanoa sen että mielenterveys"asiantuntijat" eivät aina ole oikeassa, eivätkä voi ottaa valtaa eivätkä vastuuta jonkun toisen elämästä, kuten nykyään tapahtuu jos ei toimi yleisesti hyväksyttyjen normien mukaisesti.

Mitä tulee psykedeelisten aineiden käyttöön ja niistä aiheutuneeseen psykoosiin: ko. huumeet voivat auttaa löytämään sisäiset voimavarat (olen lukenut, en kokeillut) - MUTTA seuraukset eivät aina ole sitä mitä ihminen toivoo jos sisäinen kehitys ei vielä ole tarpeeksi pitkällä kaiken kokemiseen. Jos ja kun joku haluaa päästä ns. "pidemmälle", löytää itsensä ja ne voimavarat jotka meissä kaikissa on, siihen ei ole oikotietä.
Voin esimerkiksi hyvin kuvitella mitä norsu posliinikaupassa saisi aikaan, vain koska ei pysty/ymmärrä/osaa välttää kosketusta helposti rikki meneviin esineisiin ympärillään. Norsun pitää ensin opetella tuntemaan itsensä, oma kehonsa, ja omat liikkeensä, oikkunsa, vahvuutensa ja heikkoutensa, sekä myös posliinikaupan hyllynvälit sun muut ympäristötekijät, ennen kuin on järkevää edes yrittää Wink
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #34 : 15.02.2006 00:08:40 »

...myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että hulluus, kuten kauneuskin - on katsojan silmässä. Olkoon se sitten oma silmä, psykiatrin, perheen tai yhteiskunnan.

Loistavaa tekstiä Dawn! Onnittelen sinua lämpimästi oman elämäsi haltuunottamisesta. Kyseinen aihe on mietityttänyt minua läpi elämän, jo lapsena minua kiikuteltiin kaikille psykologelle, kun en millään sopimut muottiin. Opin pian sen pelin, mistä mainitsit ja säästyin diagnoosilta  Shocked
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
marzukka
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 125


Jos en hyväksyisi itseäni tälläisenä-en olisi mtn!


Profiili
« Vastaus #35 : 15.02.2006 11:06:48 »

Tiedän ainoastaan sen että kun muutama vuosi vapautumiseni jälkeen aloin pikkuhiljaa (luvatta, tottakai) vähentää lääkitystäni, oli kuin olisin syntynyt uudelleen. Aloin jälleen tuntea, kiinnittää huomiota asioihin, ihmisiin jne. Vaikka elämä ei olekaan ollut ruusuilla tanssimista, niin entäs sitten? ainakin se on minun elämäni eikä se mitä suuri ja mahtava lääkäri (tosin hengellisesti, emotionaalisesti ja älyllisesti varsin rajoittunut), määrää minun elämäkseni.

Olen samaa mieltä. Minä söin lääkkeitä melkein vuoden, kunnes rupesin vuoden vaihteessa tuntemaan etten tarvitse niitä....Tuli kyllä välillä unoheltua ottaa niitä  buck2
Nyt yli kk lopettamisen jälkeen kerroin avolla terapiaryhmän vetäjälle että lopetin. Kyllä tuli heti sanomista...kun lääkkeet saisi(?) lopettaa vasta kun on tuntenut väh.puolivuotta olevansa ilman oireita. No lupasin jutella lääkärin kansssa asiasta kunhan ryhmä loppuu...eli joskus toukokuussa... :Smiley

Nyt haluan vain kertoa sen miten erilaiseksi-aidoksi jälleen tunnen itseni. Myös elämänkkumppanini on sanonut minun muuttuneen lopettamisen jälkeen-eikä todellakaan huonoon suuntaan.  Smiley
Myös itse huomaan asian ja olen tajunnut että voisin syödä läkkeitä koko ikäni ja osa ongelmastani ei katoaisi koskaa...tarviiko sen sitten välttämättä kadota? Ehkä tämä olen juuri minä...en edes halua olla täydellinen! Ja ongelmani ei rajoita elämääni enää millään tavoin...se on pienentynyt hyvin huomaamattomaksi.
Mutta nyt...osaan taas tuntea näitä huonojakin tunteita, mitkä minulla ainakin masennuslääke näytti estävän tuntemasta. En tuntenut itseäni kokonaiseksi...ja totta puhuen en kyllä vieläkään. Pitäisi lähteä rohkeasti kohtamaan menneisyyden haamut. Ja askeleen eteenpäin olen ottanut. Ja sitä tietä meinaan nyt jatkaa että pääsen taas enemmän sinuiksi itseni kanssa.

Päätin että vain minä voin tervehdyttää itseni, eivät lääkkeet. Ja mitä olen saanut aikaiseksi...? Toin takaisin itseni-ikuisen pikku "hullun". Sen joka laittaa kampoihin kaikille tuollaisille yleistyksille eikä suostu olemaan se mitä lääkäri sanoo-tai kukaan muukaan...Olen hyväksynyt itseni ja ongelmani ja tulen toimeen kummankin kanssa.  smitten

Ehkä elämässä pitää olla tälläisiä ongelmia ja sitten parantumisen ja tajuamisen hetkiä...ehkä se juuri on se mikä meistä kasvattaa sen mitä olemme. Suren heitä jotka eivät tätä tahdo vaan uskovat sen muiden "totuuden". knuppel2
tallennettu

Nouseva Rapu                   chiron-härkä-h.12
Aurinko Skorpioni
Kuu Kauriissa
Merkurius Skorpionissa
Venus Jousimiehessä
Mars Kauriissa
Ozzette
Vieras
« Vastaus #36 : 15.02.2006 21:09:34 »

Niin... Halusin tosiaan vain kertoa omista kokemuksistani... Ja sen kohdallani TIEDÄN, että ilman terapiaa ja lääkkeitä en olisi näinkään hyvässä kunnossa. Noh, mikä toimii kenelläkin, tai ei toimi... Myös oma kokemani psykoosi oli sananmukaisesti kuin maanpäällinen helvetti ! Aivan hirveää ! Sitä en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään ! Mutta täällä sitä jatketaan "tallustelua"...  smitten angel
tallennettu
Topi ja Maire
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16


Kaikki yhtä


Profiili
« Vastaus #37 : 15.02.2006 21:22:02 »

*lainaus:
 Kuinka hullu olet?
-pelkään usein sekoavani lopullisesti
-tunnen olevani "keskivertoihmistä" hullumpi
-olen tasapainoinen, joskus mieliala heilahtelee rajustikin
-en tunne ikinä itseäni hulluksi, mutta olen hyvin lievästi ailahtelevainen
-olen järkevä ja tasainen luonne*

Jumalan lapsina näin kantaen samaa voimaa tämän "hullunmaksi" emme voi tulla!
Jokainen  :Smiley
tallennettu
Kotkansilmä
Astroholisti
*****
Viestejä: 1965



Profiili
« Vastaus #38 : 15.02.2006 22:39:46 »

:Smiley
      Heippaz waan, Topi ja Maire, Kontaktiliima pitää ??

         Jospa varovasti, ihan aluksi yrittäisi itselleen selvittää,

            kumpi esittää ja kumpi on se käsinukke !!  ?   Shocked

M U T K U M M E     E M M Ä    T I Ä R Ä   Shocked   Shocked  Shocked
                2funny
tallennettu

Hetkiä, joita olen kanssanne,
 haluan unohtaa hetkeksi.
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #39 : 16.02.2006 00:35:27 »

"Eli lyhyesti, verbit vie enemmän eteenpäin kuin adjektiivit johon länsimainen psykologian ala on kietoutunut. Turha vatvoa menneitä ja millaista on ollut ja mistä kaikki johtuu, pää menee vain enemmän sekaisin ja koita siinä oivaltaa kun räpistelee hämähäkinverkossa kuin hätää kärsivä kärpänen. Kun vapautuu vatvomisesta, saa oivallus tilaa.---------Mutta muuten pitäkööt käsitteensä, kasvaessa on kasvukipuja eikä se ole sairautta, huonoutta tai muutakaan.Joskus vaan kirpasee, so what Smiley Sitä sanotaan Elämäksi"

Minun mielestäni tuo verbi-adjektiivi-juttu oli loistava kiteytys.

Niin minustakin. Ja tuosta vatvomisesta. Sanoja/termejä/teorioita väännellään länsimaisessa psykologiassa niin että välillä hirvittää. Itse liputtaisin terapioissa aidon kohtaamisen puolesta. Sellainen tekee sielulle hyvää. Antaa tilaa sille oivallukselle.

Mutta, siis topicissa oli aiheena hulluus. Omassa kielikuvassani se on aikas positiivinen ilmaus, ei liity mihinkäään sairauksiin vaan on synonyymi rohkeudelle ja luovuudelle.
Uskalletaan vähän hullutella, voi vaikka tulla uusia näkövinkkeleitä!  2funny
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Ozzette
Vieras
« Vastaus #40 : 16.02.2006 00:48:52 »

Lisää "oivallusta" omasta "hulluudestani"... Omalla kohdallani "hullu" = tasapainoton, epä-tasapainoinen. Eli kiikun-kaakun ja heikun-keikun...  2funny
tallennettu
Topi ja Maire
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16


Kaikki yhtä


Profiili
« Vastaus #41 : 16.02.2006 07:30:42 »

:Smiley
      Heippaz waan, Topi ja Maire, Kontaktiliima pitää ??

         Jospa varovasti, ihan aluksi yrittäisi itselleen selvittää,

            kumpi esittää ja kumpi on se käsinukke !!  ?   Shocked

M U T K U M M E     E M M Ä    T I Ä R Ä   Shocked   Shocked  Shocked
                2funny

Hei Kotkansilmä,

voisitko tulla lähemmäksi, kuulen niin huonosti sinua. Ja jos ei ääni kanna niin nosta sitä.

Jos et tiedä niin aina voi kysyä  Smiley
tallennettu
marzukka
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 125


Jos en hyväksyisi itseäni tälläisenä-en olisi mtn!


Profiili
« Vastaus #42 : 16.02.2006 17:33:25 »

Tuli muuten mielee että sillon laitoshoidossa olessani sain hyviä ihmisiä elämääni ja kerta vkon pidettiinki sit lääkärikäynnin jälkeen leikkimielinen kisa "kellä on eniten diagnooseja/lääkkeitä" heh   2funny

Että tälläistä hauskaa meillä "hulluilla" siellä oli...tulipa vaan mieleen...
tallennettu

Nouseva Rapu                   chiron-härkä-h.12
Aurinko Skorpioni
Kuu Kauriissa
Merkurius Skorpionissa
Venus Jousimiehessä
Mars Kauriissa
Mirjam
Vieras
« Vastaus #43 : 16.02.2006 17:42:12 »

Sign?,  Olipas asiaa...
Hyvin liki omia kokemuksianikin...monelta osin.
Oli hienoa lukea, kun joku osasi sen kaiken noin hyvin sanoiksi pukea... Smiley
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #44 : 16.02.2006 19:46:47 »

Kiva kuulla smitten Aihe on mulle näköjään nyt "kuuma"...ja tarve pitää siitä ääntä julkisesti Smiley  Ajattelinpa eilen aivan samoin eräästä kirjoituksestasi toisessa ketjussa (mutta jäi kommentoimatta, enkä sitä nyt löydä...  Sad)

 :Smiley ei löydy enää...ei..
Jotenkin se oli niin 'syvä avaus' jostain sydämeni sopukoista, että menin ja poistin sen...tuntui jotenkin niin ...
liian jotain... Grin  luultavasti tarkoitat sitä...rohkeudesta olla tässä todellisuudessa "hullu"... välittämättä yhteiskunnan määritelmistä.... :Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: