Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Matemaattinen lahjakkuus  (Luettu 17166 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Norna
Vieras
« Vastaus #15 : 29.11.2008 12:54:59 »

Hei, DolceVita!

aivot mukautuvat matemaattiseen ns putkiajatteluun; puhtaaseen loogisuuteen

Tuossa olen kyllä eri mieltä. Minusta siinä on kyse aika luovasta ajattelusta. Ei se aina kyllä näytä siltä. Ja jostain syystä meille annetaan se kuva että se ei olisi luovuutta vaan jotain putkea. En tiedä miksi.

Puhdas matematiikka on mulle mysteeri. Mitä se on? Joskus nuorena halkaisin pääni miettiessä että onko se jotain an sich vai vain soveltavia tarpeita varten. En tiedä vieläkään.

 Tietysti kun sovelletaan matematiikkaa niin silloin on aina kyse luovuudesta kuten ketjussa aikaisemminkin on todettu, mutta matematiikassa on säännöt ja kaavat joiden mukaan lasketaan ja jotka rakentavat perustan, niissä ei ole luovuudella sijaa.
 Ja itselläni on jokin ihan muu maailma useimmiten korvien välissä, en osaa ajatella aina niin loogisesti kuin pitäisi kun on kyse matematiikasta. Mulla ajatus risteilee ja rasteilee ja sitten se olikin yksi pyhä yksinkertaisuus kun sai kuulla miten ko asia lasketaan. Se oli paljon tylsempi ja putkimaisempi kuin mun komeat (järjettömät) kaaviot Grin.
 Joten riippuu mihin vertaa, jos omaa tippaleipäaivot niin matematiikka on yhtä putkea.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #16 : 29.11.2008 14:51:33 »

Noista testeistä, minusta ne on aina olleet ihan älyttömiä (eli olen huono niissä). Siis vaikka nyt jos annetaan pari lukua ja kysytään miten se jatkuu:

0, 1, 2, ...

niin tuostahan voi jatkaa esim. 3, 4, 5, jne; tai 4, 8, 16 jne (noissa oli se putki kaava vaikuttimena) tai yhtä hyvin 56, 32, 33, 75, kuka tietää.

Minusta tuntuu pöhköltä miettiä jotain tuommosia, mieluummin ratkoo jotain oikeeta ongelmaa. Sitäpaitsi miksi älykkyyttä pitäisi mitata.


Ja itselläni on jokin ihan muu maailma useimmiten korvien välissä, en osaa ajatella aina niin loogisesti kuin pitäisi kun on kyse matematiikasta. Mulla ajatus risteilee ja rasteilee ja sitten se olikin yksi pyhä yksinkertaisuus kun sai kuulla miten ko asia lasketaan. Se oli paljon tylsempi ja putkimaisempi kuin mun komeat (järjettömät) kaaviot Grin.

Kuulostaa tutulta! laugh  Minusta tuo kertoo siitä että osaat - ja tykkäät - ratkaista paljon vaikeampia ja todellisempia ongelmia kuin koulutehtäviä. Ja toisaalta se kertoo opetuksen laadusta: asiat esitetään vaikeampina kuin ne onkaan. Ei selitetä että mikä se punainen lanka siinä jutussa on. Siinä pärjää sitten vain ne jotka hoksaa että se onkin oikeesti putkijuttu. Ja ne :Smiley jotka tekee omia pieniä tutkimusmatkojaan ja oppii samalla jotain mistä on hyötyä vasta paljon myöhemmin, ja kuitenkin sitten oppii sen simppelinkin tavan.
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #17 : 29.11.2008 16:12:26 »

 Siis puhutte nyt ÄO-testeistä?

 Olen itse tehnyt niitä netissä jonkun verran ja oikeasti niissä harjoitus tekee paremmaksi, siksi ne eivät oikeasti voi mitenkään kertoa mistään absoluuttisesta loogismatemaattisesta älystä koska aivoja voi kehittää ajattelemaan tietyllä tavalla.
 Typerää sinänsä että tuo on nimetty Älykkyystestiksi, se on kyllä tosi suppeamielistä. Ihan kuin mitään muuta älykkyyttä ei olisi olemassa tai että ne eivät ole yhtä tärkeitä  Huh.
 No varmasti testin kehittämisen aikoihin ollaan näin ajateltu ja kyllä tietyssä mielessä vieläkin törmää tähän ajatukseen.
tallennettu
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #18 : 29.11.2008 16:17:38 »

Tuosta mitä Saturnalia kertoikin,olen kanssa yrittänyt tehdä kyseisiä testejä. Meni sanonko miten; ihan päin seiniä. En tajunnut yhtään mikä kuvio tulee tyhjään kohtaan, ajattelin jotenkin hassussa taiteellisella tavalla; väänsin ja käänsin mielessä. Matikkaosuus oli ihan kanssa kamalaa; nekin meni osittain päin seinää mitä vaikeemmaksi meni... Tongue

Kertotaulakaan en koulussa oppinyt hyvin koska ei kiinnostanut. Inhoan matikkaa.

 Grin ihana  smitten
Minä taas rakastan niitä kuviojuttuja ja sain suunnattomasti tyydytystä kun ratkaisin tehtävän mahdollisimman nopeasti  Grin Mutta kuten sanoin, matikassa luovutin jo ekassa tehtävässä  2funny

Minä en saanut taas mitään tyydytystä. Sain vain päänsäryn noista testeista. Ja kyllä, ne olivat ÄÖ-testit.

Olen älykäs sitten ihan muissa asioissa 2funny
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #19 : 29.11.2008 18:31:43 »

nousukuu: Noi matemaattiset laskut menevät niin, että seuraava numero korottuu edellisellä numerolla; eli 1,2,4, seuraava luku nelosen jälkeen on 8.

Kotona mun piti vielä oikeen kunnolla analysoida, et mikä helkkarin juju se on noissa matemaattisissa testeissä. Pitihän se kerran kokeen kautta testata. Pidemmälle ei oikeen leikkaa. Cool
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #20 : 29.11.2008 19:07:49 »

nousukuu: Noi matemaattiset laskut menevät niin, että seuraava numero korottuu edellisellä numerolla; eli 1,2,4, seuraava luku nelosen jälkeen on 8.


Eivät muuten mene aina.  Grin Sehän olisi aivan liian yksinkertaista, koska kaikki osaavat päätellä tuon kaavan.
tallennettu
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #21 : 29.11.2008 19:22:58 »

Jaa. Kun en päässytkään kahta matemaattista tehtävää pidemmälle niin ajattelin et noin se jatkuu. Tongue
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
marix
Astro-nauttija
****
Viestejä: 834



Profiili
« Vastaus #22 : 29.11.2008 19:49:52 »

joo mun ukko myös aika suorapuheinen. kertoo myös mulle aina suoraa sen, kun sitä ei kiinnosta mikään mistä puhun. eikä sen tyyliin kuulu minkään semmosen tekeminen, mikä sitä ei kiinnosta. eli se pelaa tietokoneella, kattoo tv:tä ja mielellään olis käymättä töissä ellei siellä ois vaan pakko käyä. onneks toi ei sentään pukeudu ku muskettisoturi Cheesy (vaikka ne on kyl mun mieleen.. Cheesy)
tallennettu

aurinko , jupiter , uranus ja neptunus jousimiehessä
merkurius kauriissa
kuu vesimiehessä
askendentti ja mars vaa'assa
venus , pluto ja saturnus skorpionissa
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #23 : 29.11.2008 21:46:22 »

On aitoja jousimies-persoonia nuo miehet! laugh

Joo tuolla numeroesimerkillä yritin vaan kertoa että ratkasuja voi olla monia. No ideanahan niissä kai on juuri hakea se yksinkertaisin laskukaava. Kaiken kukkuraksi päättelin vielä väärin oman esimerkkini, eihän se voi mennä 0, 1, 2, 4, 8, ... sillä tuplauskaavalla jos se kerran alkaa nollasta, eipä ole 1 = 2 * 0... Embarrassed  mutta se siitä.

Mun kartalla taitaa olla aika paljon niitä kvintiilejä mistä oli puhetta. Ei kyllä merkurius saturnus ja uranus ole niissä mukana, paitsi väljä merkurius Q2 kuu (bikvintiili).

Olisipa mukava tutkia muutaman vanhan tuttavan karttaa, olisi tätä osastoa. Harmittaa ettei silloin opiskeluaikana ollut yhtään kiinnostunut astrologiasta eikä muutenkaan muista kenenkään syntymäpäiviä. Olisi muutenkin paljon mielenkiintoista katsottavaa monen silloisen tutun kartalta. Olen tässä vähän miettinyt että pitäisikö alkaa häiriköimään niitä vanhoja kavereita esim. sähköpostilla ja kysellä syntymätietoja... Cheesy  Vielä en oo saanu aikaseksi.
tallennettu
pluto
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 558


...miau...


Profiili
« Vastaus #24 : 29.11.2008 22:25:06 »

Itse luulin parikymmpiseksi asti, etten tajua matematiikkaa. Ala-asteella vielä meni kohtalaisesti, mutta yläasteella hädin tuskin selvisin ilman ehtoja matikassa, fysiikassa ja kemiassa. (Olin kyllä muutenkin tyypillistäkin tyypillisempi alisuorittaja, ettei muut aineet menneet juuri sen paremmin)
Aikuiseksi kasvettuani parantelin vähän peruskoulun todistusta iltakoulussa ja hyvän opettajan innostamana tajusinkin yhtäkkiä matematiikan ihmeitä ihan kympillä. Ja kymppi muuten tulikin todistukseen. Iltaukiossa pitkä matematiikka ei ollut mun juttuni - vaikka neljä kurssia jaksoinkin kahlata - mutta lyhyen matematiikan puolella olin taas kympin oppilas.

Kirjanpitäjän töitä olen tehnyt. Numerot ei valehtele.

Pii, Fii,Psi ja mitä niitä on... On se kyllä hieno tunne, kun joskus tulee olo, että on melkein perimmäisten totuuksien lähteellä...

Ja näistä mainituista aspekteista löytyy  merkurius aspect_con uranusmerkurius aspect_squ saturnusmerkurius aspect_squ pallaspallas aspect_opp saturnus  sekä lisäksi jossain ensimmäisissä viesteissä mainittu  pluto ja  mars aspect_con aurinko
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #25 : 30.11.2008 14:50:58 »

Siis puhutte nyt ÄO-testeistä?

 Olen itse tehnyt niitä netissä jonkun verran ja oikeasti niissä harjoitus tekee paremmaksi, siksi ne eivät oikeasti voi mitenkään kertoa mistään absoluuttisesta loogismatemaattisesta älystä koska aivoja voi kehittää ajattelemaan tietyllä tavalla.
 Typerää sinänsä että tuo on nimetty Älykkyystestiksi, se on kyllä tosi suppeamielistä. Ihan kuin mitään muuta älykkyyttä ei olisi olemassa tai että ne eivät ole yhtä tärkeitä  Huh.
 No varmasti testin kehittämisen aikoihin ollaan näin ajateltu ja kyllä tietyssä mielessä vieläkin törmää tähän ajatukseen.
Olen tästä samaa mieltä, saisi tämä suppea käsitys älykkyydestä jo laajentua.
Hymyilyttää, kun olen tavannut ihmisiä jotka ovat saaneet tällaisesta testistä hyvätkin pisteet ja pitävät itseään sen perusteella muita älykkäämpinä. Aivan väärä tapa lähteä rakentamaan itsetuntoa.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #26 : 30.11.2008 16:01:31 »

Avelta:

olen tavannut ihmisiä jotka ovat saaneet tällaisesta testistä hyvätkin pisteet ja pitävät itseään sen perusteella muita älykkäämpinä

Tuossapa he juuri tuovatkin esille sosiaalisen älykkyyden heikkoutensa. Wink
« Viimeksi muokattu: 08.12.2008 19:56:34 kirjoittanut Esmiralda » tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #27 : 08.12.2008 19:30:20 »

Olen samaa mielta-mikaan ei ole tarkeampaa kuin talonpoikaisjarki(onko se yhdyssana)-koska tunnen ihmisia joilla on korkea IQ, mutta todellisuudessa ovat taysia nollia....
tallennettu
Celesten
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 69



Profiili
« Vastaus #28 : 04.07.2009 14:52:33 »

Mä kaiketi olen matemaattisesti lahjakas (joissai määrin),  merkurius aspect_tri saturnus , hm. mikä olikaan ero  merkurius aspect_sex saturnus ja  merkurius aspect_tri saturnus. Mars kauriissa, Saturnus jousimiehessä 3. huoneessa, merkurius leijonassa 10. huoneessa.
tallennettu

Aurinko rapu 9 h, nousu vaaka,
kuu kaksonen 8 h,

venus leijona 10h,
mars kauris 3 h ja 4 h
jupiter kalat 5 h
pluto skorpioni 1 h

Tuli-(Puu)Tiikeri
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #29 : 26.07.2009 14:41:10 »

Sainpas käsiini mielenkiintoisen ihmisen syntymätiedot, jonka kartasta voisi jaaritella moneenkin ketjuun.

Joka tapauksessa tässä on henkilö, joka googlen mukaan on suorastaan alansa unohdettu nero. Kertoman mukaan henkilö oli (hän on jo kuollut) erittäin matemaattinen, jonka lisäksi hänen muistinsa oli poikkeuksellisen hyvä. Ammatiltaan hän oli kansantaloustieteen professori.

Eli:

 aurinko neitsyt aspect_con askendentti
 kuu aspect_con mars  kaksoset:ssa, 10. huoneessa. Myös MC ja Kuun yläsolmu ovat Kaksosissa.
Kartan hallitsija  merkurius  vaaka:ssa  aspect_con venus, 2. huoneessa.

Kartan aspektoitunein planeetta on  saturnus, joka sijaitsee neljännessä huoneessa, Jousimiehen merkissä. Se on myös myös T-ristin osa (muina osina Aurinko ja Mars-Kuu -yhtymä) Jousimiehen merkissä. Kartalla on erittäin runsaasti kvintiilejä ja bikvintiilejä, yhteensä 11 kpl.

Merkurius tekee mm. opposition Uranukselle 8. huoneessa ja kvintiilin 4. huoneen Saturnukselle.

Matemaattisuus on tässä tapauksessa myös ilmeisen perinnöllistä. Yksi hänen lapsistaan on väitellyt tohtoriksi nimenomaisesti matematiikasta, mutta valitettavasti tämän henkilön karttaa minulla ei nyt tähän hätään ole saatavilla. Matemaattisuus ulottuu 3. polveen, ainakin yksi lapsenlapsista, jonka vanhemmat ovat valinneet ei-akateemiset urat, saa lukion pitkässä matematiikassa huippuarvosanoja, ja haaveilee kauppakorkeakoulusta.

Tämä henkilö on puolestaan varsin neptunis-uraaninen henkilö, Merkurius ei tee mitään muita aspekteja kuin väljän yhtymän Vaaka-askendentille ja väljän neliön Neptunukselle.

Noin muuten hän on  aurinko askendentti merkurius vaakakuu  kauris, ja Kuu tekee yhtymän  neptunus ja  uranus:een. Kaksi viimeksimainittua planeetta ovat myös T-ristin osana, muina planeettoina tässä yhtälössä ovat Aurinko ja Mars (Ravussa).
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: