Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Matemaattinen lahjakkuus  (Luettu 17168 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Norna
Vieras
« : 26.11.2008 01:01:02 »

 Mikä tekijä kartalla nostaisi esiin synnynnäistä matemaattista lahjakkuutta? Matematiikka ja musiikki ovat kyllä lähellä toisiaan, tuntuu kuitenkin että astrologiassa puhutaan enemmän yleisesti taiteellisuudesta ja luovuudesta, jotka tietenkin ovat mukana tässäkin lahjakkuuden lajissa. Gauquelinin listassa oli monilla tiedemiehillä Saturnus vahvana, mutta tiedekään ei aina vaadi tuota matemaattista lahjakkuutta http://koti.welho.com/rnikula/gauquelin.htm.

 Onko siis olemassa jokin taivaankappale jota sisällöltään voisi liittää erityisesti numeroihin/matematiikkaan?
tallennettu
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1654


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #1 : 26.11.2008 06:44:54 »

 merkurius ja  uranus yleensä, myös  mars ja jossain määrin  pluto riippuen miten ovat aspektoituneet. Noiden keskinäiset aspektit, myös merkit ja huonesijainnit vaikuttavat.

Saturnus on kaksijakoinen: parhaimmillaan puhtaan looginen, pahimmillaan tukahduttaa kaiken oivalluksen.
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6583


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 28.11.2008 00:12:34 »

voiko matemaattista lahjakkuutta määrittää kartalta,
jos tiedekin on sitä mieltä että tätä lahjakkuuden lajia on vaikea mitata,
koska se aktivoi monia eri aivojen osia toisin kuin esim. kielellinen lahjakkuus?
ja miten sitten määrittelisi ,jos on sekä kielellistä että matemaattista lahjakkuutta?
tai monilahjakas?
tai jos oppimisvaikeuksista diagnoosin saanut on huippupiirtäjä?
silloinhan lahjakkuus fokusoituu tiettyyn asiaan?
pitäisikö ottaa asteroidit huomioon,vaikka  pallas ja  vesta?
tallennettu
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1654


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #3 : 28.11.2008 04:50:03 »

voiko matemaattista lahjakkuutta määrittää kartalta,
jos tiedekin on sitä mieltä että tätä lahjakkuuden lajia on vaikea mitata,
koska se aktivoi monia eri aivojen osia toisin kuin esim. kielellinen lahjakkuus?
ja miten sitten määrittelisi ,jos on sekä kielellistä että matemaattista lahjakkuutta?
tai monilahjakas?
tai jos oppimisvaikeuksista diagnoosin saanut on huippupiirtäjä?
silloinhan lahjakkuus fokusoituu tiettyyn asiaan?
pitäisikö ottaa asteroidit huomioon,vaikka  pallas ja  vesta?

 pallas ainakin. Lisäksi kartoilta kannattaa myös etsiä kvintiilejä ja septiilejä, niillä on hyvin paljon tekemistä lahjakkuuden ja kykyjen kanssa.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #4 : 28.11.2008 11:26:06 »

Mielenkiintoista. Omalla kartallani pallas Kaloissa 1. huoneessa, aspect_tri uranus. Osuu myös tarkasti aurinko/ merkurius -keskipisteeseen. Lisäksi noista Kato Vegan mainitsemista yhteyksistä löytyy mm. merkurius aspect_tri uranus, mars aspect_squ uranus ja mars aspect_tri pluto.

En mikään nero ollut koskaan matikassa, mutten toisaalta huonokaan. Ongelmana oli lähinnä opiskelumotivaation puute, kun en ymmärtänyt mihin niitä kaikkia kommervenkkejä tarvittiin - ehkä nuo kolmiot kertovatkin tässä osaltaan laiskuudesta ja neliö hermojen puutteesta. :Smiley Kvintiilejä ja septiilejä en vielä kaivellut, mutten usko, että niiden osalta minun kartallani mitään erityistä löytyy. Olisikin kiva kuulla esimerkkejä joiltain oikeasti matemaattisesti lahjakkaiden kartoista. Itselläni ei sellaisia juuri karttapankista löytynyt, tuttavapiiriin on enemmänkin kertynyt noita verbaaliakrobaatteja.

Matematiikka on abstraktia (kuten tietysti kielikin), joten ilma tulisi elementtinä mieleen. Saturnus antaa rakenteiden tajua ja tutkijoilla ymmärrän sen kyllä sen vuoksi, että sitkeyttä ja puurtamistahan se työ usein vaatii. Näin asteroideihin juuri perehtymättömänä tuo Pallas oli uusi juttu, siitäkin olisi kiinnostavaa kuulla lisää.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Norna
Vieras
« Vastaus #5 : 28.11.2008 11:33:05 »

 Yritin miettiä jos on joku mytologinen hahmo jonka tarinassa olisi jotenkin erityisen esillä numerot tai matematiikka. Että voisiko sitä kautta myös valottaa tätä asiaa.

 Kielellinen lahjakkuus ja musikaalinen lahjakkuus voivat nekin kulkea käsi kädessä, musiikkikorva auttaa puhumaan uutta kieltä ja se voi helpommin tarttua. Itselläni on musikaalista sekä kielellistä lahjakkuutta jossain määrin ja olen vahvasti sitä mieltä että uuden kielen puhuminen "oikein" helpottuu kun on nuottikorvaa. Kielioppi on usein hyvin loogista, melkein matemaattista.
 Ja sitten musiikki ja matematiikka kuitenkin liittyvät yhteen, teoriatasollahan musiikki on oikeastaan vain matematiikkaa. Ja loppujen lopuksi kaiken voi maailmassa muuttaa matematiikaksi Grin.

Hmm, no ehkä ei sitten ole olemassa mitään yksinkertaista tapaa katsoa tätä(kään). Kun on joku taso missä noilla kaikilla lahjakkuuksilla on jokin sama kosketuspinta.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #6 : 28.11.2008 11:54:15 »

Tuo on kyllä totta, että erilaiset lahjakkuudet tuntuvat kietoutuvan melko lailla yhteen. Usein kuitenkin myös yksi osa-alue on niistä vahvin, tai henkilölle läheisin. Ehkä astrologisesti olisikin valaisevinta tutkailla vain eri lahjakkuuksien ääri-ilmiöitä, "ihmelapsia"?

Lahjakkuus myös tuntuu jakautuvan sillä tavalla kahtia, että toiset ovat lahjakkaampia abstrakteissa taidoissa, toiset taas konkreettisissa (esim. kuvanveistäjät, taiteilijat, käsityöläiset).
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Ave^^
Vieras
« Vastaus #7 : 28.11.2008 13:11:15 »

Astrologiakin on aika matemaattista.  Wink

Lahjakkuus myös tuntuu jakautuvan sillä tavalla kahtia, että toiset ovat lahjakkaampia abstrakteissa taidoissa, toiset taas konkreettisissa (esim. kuvanveistäjät, taiteilijat, käsityöläiset).
Mielestäni tämä on liian suppea tapa jakaa lahjakkuutta. Tästä löytyy se teoreettinen tutkijatyyppi ja käsillään konkreettisesti luova tyyppi, mutta ulottuvuuksia on varmasti muitakin. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen sellainen luova ja hallitseva visionääri, taustajehu joka hyvinkin konkreettisen ajattelun tasolla ohjaa tapahtumia, mutta omaa myös sen kokonaisnäkemyksen. Hänestä kaikki saa alkunsa.
Matemaattisuus on vain ajattelutapa, enkä usko että sitä lahjakkuutta esiintyy vain ei-konkreettisilla ihmisillä. Kyllähän sitä tarvitaan ihan käytännössäkin.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #8 : 28.11.2008 14:09:09 »

Mielestäni tämä on liian suppea tapa jakaa lahjakkuutta.

No ihan varmasti on, koska se oli lähinnä mutu-tuntumaa. Smiley Pohdin lähinnä käden taitoja ja sellaista jakoa "aivotyöhön" ja "käsityöhön" - lahjakas matemaatikko, ideanikkari tai visionääri versus lahjakas puuseppä tai maalari. Mutta olet oikeassa, ettei jako ole kovinkaan yksiselitteinen. Grin

Kiitos Elwynille tuosta esimerkkikartasta. Sieltähän näyttäisi löytyvän ainakin merkurius aspect_con uranus ja syväluotaavassa Skorpparissa, eikä mars:kaan kaksikosta kaukana.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #9 : 29.11.2008 00:30:51 »

Lahjakkuus on kiinnostusta. Sitä että tekee niitä matikantehtäviä tuntikausia illassa eikä edes huomaa miten aika hurahtaa... vähän niinkuin astroillessa Wink  Mistä se kipinä sitten tulee, onkin eri juttu. Itse lasken itseni matemaattisesti "lahjakkaiden" joukkoon (en tosin pitkiin vakavasti harrastanut).

Luulen mulla että saturnus aspect_opp merkurius vesimies on tekemistä tämän kanssa. Ja uranus 5. huoneessa.

Sivuhuomiona sellainen asia, että olen huomannut että sosiaalisesti matematiikka on rohkeuslaji. Kuka uskaltaa puhua lukio/kurssikavereiden kanssa siitä mitä mielessä liikkuu kun miettii jotain abstrakteja juttuja? Ihmiset pelkää puhua sellasesta. Ja kuulla kun joku muu puhuu. Ja jos ei puhu siitä mitä ajattelee, niin se taas johtaa siihen että sitä sitten miettii vaan itekseen, ja sillon taas ei ole niin hyvä oppia.

Yliarvostettuahan tuo matemaattinen lahjakkuus on. Ei elämää voi laskea. Mutta hauska harrastus se on jos siitä tykkää. Smiley
tallennettu
marix
Astro-nauttija
****
Viestejä: 834



Profiili
« Vastaus #10 : 29.11.2008 00:46:20 »

pakko tunkea tänne ton mun miehen kartan kans mut verratkaas tätä ja tota elwynin. mun mies on myös matemaattisesti lahjakas ja muutenkin hyvin älykäs. hän ei kyllä tuo sitä esille suuremmin elämässään, mutta on käynyt läpi sentään matemaattis-luonnontieteellisen lukion mikä liekään.
tallennettu

aurinko , jupiter , uranus ja neptunus jousimiehessä
merkurius kauriissa
kuu vesimiehessä
askendentti ja mars vaa'assa
venus , pluto ja saturnus skorpionissa
Norna
Vieras
« Vastaus #11 : 29.11.2008 01:16:53 »

 Mulla on ollut vahvoina kemia ja fysiikka ja näiden parissa olen ammattinikin hankkinut, mutta puhdasta matematiikkaa kohtaan on edelleenkin kynnys ja tulee helposti ajatus jo etukäteen etten ymmärrä (vaikka kemia ja fysiikka ovat myös tätä (!)). Jossain vaiheessa tajusin että se vaatii yksinkertaisesti työtä, aivot mukautuvat matemaattiseen ns putkiajatteluun; puhtaaseen loogisuuteen, kun niille antaa tarpeeksi sellaisia ongelmia ratkottavaksi. No tietysti kiinnostus pitää myös olla olemassa ja sisäinen into asiaa kohtaan.
 Silti uskon että on tässä suhteessa lahjakkaita ihmisiä joiden ei tarvitse väännellä rautalangasta kaikkia juttuja, vaan on ensinnäkin kiinnostusta nimenomaan numeroiden maailmaan ja valmiiksi jo tavallaan syntynyt sen kaltaiseen ajatteluun.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #12 : 29.11.2008 02:05:22 »

Hei, DolceVita!

aivot mukautuvat matemaattiseen ns putkiajatteluun; puhtaaseen loogisuuteen

Tuossa olen kyllä eri mieltä. Minusta siinä on kyse aika luovasta ajattelusta. Ei se aina kyllä näytä siltä. Ja jostain syystä meille annetaan se kuva että se ei olisi luovuutta vaan jotain putkea. En tiedä miksi.

Puhdas matematiikka on mulle mysteeri. Mitä se on? Joskus nuorena halkaisin pääni miettiessä että onko se jotain an sich vai vain soveltavia tarpeita varten. En tiedä vieläkään.

Halon vielä hiuksia. Matematiikassa ei niillä numeroilla ole niin paljon merkitystä. Ne on jotain ihan muita juttuja. Abstrakteja joukkoja ja luoja ties mitä ihmismielen keksintöjä. Ääretönulotteisia avaruuksia. Topologiaa; eli mitä yhteistä on kahvikupilla ja munkkirinkelillä? Itse en koskaan ole tajunnut integrointia. Ei se tosin koskaan ole estänyt integroimasta.

Jostain sattuman oikusta tänään aamupäivällä mietin monen vuoden tauon jälkeen sitä, mitä ne reaaliluvut loppujen lopuksi ovat. Mihin niitä ihan oikeesti tarvitaan. Käytännön tarpeisiin riittää rationaaliluvut.

Joo mutta mulla noista Elwynin (ex-) ja Marixin miehistä eli  askendentti jousimies tulee mieleen se mitä jo aiemmin sanoin siitä rohkeudesta puhua abstrakteista asioista. Pitääkö paikkansa vai ovatko juroja nörttejä? Itse olen liian rapu tuomaan ajatuksiani julki tai edes pärjäämään akateemisessa maailmassa. Tuo "J.S.":n  saturnus aspect_sex merkurius kertoo kyllä paljon. Entä mars aspect_con venus, näkyykö tieteellisenä intohimona?

(Edit: asiaankuulumatonta tekstiä pois.)
« Viimeksi muokattu: 26.07.2009 19:22:06 kirjoittanut nousukuu » tallennettu
marix
Astro-nauttija
****
Viestejä: 834



Profiili
« Vastaus #13 : 29.11.2008 11:10:41 »

emmä nyt nörtiks haukkuis, vaikkei toi muuta teekkään ku asuu tietokoneella pelaamassa lähinnä wowia. on se tietotekniikan insinööri, mutta ei se niitä töitä tee. ..että no joo, on siinä nörttiä, mutta ei se oo semmonen stereotyyppinen.. tiede kiinnostaa ja kaikki semmonen mihin liittyy älykkyys. tietää paljon just pikkunippelitietoa tyyliin avaruudesta, eläimistä ja tollasesta..

mä oon kaikkea muuta ku matemaattisesti lahjakas, mutta silti mulla on outo kiinnostus numeroita kohtaan. osaan kirjanpitoa. ja mulla on hyvä numeromuisti.
tallennettu

aurinko , jupiter , uranus ja neptunus jousimiehessä
merkurius kauriissa
kuu vesimiehessä
askendentti ja mars vaa'assa
venus , pluto ja saturnus skorpionissa
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #14 : 29.11.2008 11:39:27 »

Tuosta mitä Saturnalia kertoikin,olen kanssa yrittänyt tehdä kyseisiä testejä. Meni sanonko miten; ihan päin seiniä. En tajunnut yhtään mikä kuvio tulee tyhjään kohtaan, ajattelin jotenkin hassussa taiteellisella tavalla; väänsin ja käänsin mielessä. Matikkaosuus oli ihan kanssa kamalaa; nekin meni osittain päin seinää mitä vaikeemmaksi meni... Tongue

Kertotaulakaan en koulussa oppinyt hyvin koska ei kiinnostanut. Inhoan matikkaa.
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: