Olen täällä jo monesti mainostanutkin olevani varsinainen Solmu-fani, joskaan tietomääräni ei riitä vielä siihen, että alkaisin täällä suurisuuntaisesti vähiä tiedonmurusiani jakamaan.
Omien tietojen kartuttamiseksi hankintalistalla onkin mm. Martin Schulmanin Karmic Astrology: The Moon's Nodes and Reincarnation ja Bruno ja Louise Huberin Moon Node Astrology. Niistä enemmän sitten joskus kun/jos kirjat on ostettu - ja etenkin ehditty lukemaan.
Omaa karttaani ja elämääni kelaillessa olen havainnut, että oikeastaan koko muu kartta aspekteineen ja kartalle osuvine transiitteineen on vain johdatusta kohti elämän tarkoitusta, Noususolmua. Ainakin itse tunnen Solmun edustaman merkin ja huoneen (Rapu ja 11. huone) "kutsun" elämässäni hyvin voimakkaasti ja juuri em. asioiden parissa puuhatessani tunnen myös olevani onnellisimmillani; tyyni, tasapainoinen ja varma siitä, että elämä kantaa ja että teen juuri sitä, jota on tarkoituskin tehdä (jos ei olisi, niin se ei voisi antaa niin suurta tyydytystä). Toisaalta omaan hyvään olooni vaikuttaa varmasti sekin, että Noususolmu on sekstiilissä Aurinko/Merkuriukseen eli läksyn oppiminen on ehkä helpompaa kuin haastavissa aspekteissa.
Noususolmun aspekteista voi kukin tahollaan lukea lisää mm. täältä
http://www.astrologyweekly.com/astrological-aspects/north-node-aspects.phpMutta aikansahan yhteisen sävelen Noususolmun kanssa löytäminen vaatii. Itsekin rimpuilin suuntaan jos toiseenkin, mutta vasta nyt nelikymppisenä olen ikäänkuin ohjautunut ihan samoihin juttuihin, joita Noususolmu osoittaa, mutta onneksi jotkut ovat nopeampiakin oppimaan eikä kaiken tarvitse välttämättä mennä kantapään kautta.
Siitä olen Absintin kanssa aivan samaa mieltä, että Laskusolmun ominaisuuksia ei sentään tarvitse kokonaan hylätä - ja miksi tarvitsisikaan. Laskusolmu kuitenkin kertoo myös niistä taidoista, joita olemme entisessä elämässä oppineet ja joissa ei sinänsä ole mitään pahaa, meidän ei vain tarvitse enää aktiivisesti opiskella sitä läksyä tämänkertaisessa elämänkoulussa. Vaikka tällä luokalla pitäisikin oppia matematiikkaa, ei silti tarvitse unohtaa aiemmin oppimaansa englannin kielen taitoa; siihen ei vain enää tarvitse eikä kannata käyttää niin paljon energiaa kuin matematiikan oppimiseen. Näin yksinkertaistettuna.
Ja totta kai myös Laskusolmun edustamat negatiiviset puolet ovat poisopittavia juttuja, ihan niinkuin Absintti jo sanoikin.
Minusta Juhani Nummelan kirjassa on ihana tiivistelmä vastakkaisten merkkien ominaisuuksista. Itse luvussa ei käsitellä ollenkaan Nousu- ja Laskusolmuja, mutta minusta teksti sopii erittäin oivallisesti myös viitteeksi siitä, miten vastakkaiset merkit itse asiassa eroavat toisistaan ja mitä Solmuissa pitäisi poisoppia ja mitä taas oppia.
Tässä lainaus kappaleesta Vastakkaiset merkit, sivu 69.
" Kiinnostus: Oinaalle henkilökohtainen, Vaa´alle yhteinen, jaettu
Pysyvyys: Härällä fyysinen, Skorpionilla emotionaalinen
Etsintä: Kaksosilla tiedon, Jousimiehillä viisauden
Rakenteet: Ravulla tunnerakenteet, Kauriilla yhteiskunnan rakenteet
Arvot: Leijonalla henkilökohtaiset, Vesimiehellä yhteisölliset
Uhrautuminen: Neitsyellä konkreettinen, Kaloilla emotionaalinen"
Huonesijaintihan on vähintäänkin yhtä henkilökohtainen ja siitä kannattaa tutkailla, millä elämänalueella Noususolmun merkkiin pyrkiminen tapahtuu. Huone on ikäänkuin se "koulu", johon menemme läksymme suorittamaan.
Astro-miitissä edellisenä viikonloppuna Mayn kanssa ne nousivat uudelleen esiin kun hän kysyi miten olen kokenut omat Solmujen asetelmani. Mulla on nimittäin
1. huoneessa
7. huoneessa ja näin ollen siis
Laskusolmuun.
Emelia, olet varmaan itsekin lukenut monenlaista Auringosta Laskusolmulla, mutta tässä nyt vielä yksi löytämäni pätkä. Tuntuuko yhtään tutulta? Vähän epäloogiseltahan Solmujen asema välillä tuntuu - niinkuin usein suurin osa muukin kartasta, mutta uskon, että vuosien myötä Solmujenkin tarkoitus ikäänkuin loksahtaa kohdalleen ja huomaa olevansa kuin juna puksuttamassa juuri sitä raidetta jota pitikin.
(Tai sitten tämä on vain Neptunus-transiitin tuomaa yli-idealismia).
Astrology aspects - North Node opposition Sun This conjunction (to the South Node) refers to a condition in which major circumstances in the native's environment deny him opportunities and resources for self-expression, limiting especially his leadership and power potential. Obstacles are thrown in his path, making it difficult to achieve what he desires, even to the extent that he is denied the fruits of his efforts.
Natives are not swept along in the mainstream of events, as in the case of the Sun conjunct North Node. This conjunction indicates a karmic situation in which individuals in previous incarnations selfishly promoted their own ambitions at the expense of the self-expression of others. This time around, they experience what it is like to be thwarted by the actions of others. However, this aspect can bring a thorough mastery of that which the native is able to command.