Hei
Pistänpä hieman miehen kommenttia mukaan näin herkkään aiheeseen, joka itseänikin toki kiinnostaa.
Yltiöpäinen romantiikka on minusta aina tuntunut hieman teennäiseltä. Mikään asia ei välttämättä ole parhaimmillaan överiksi vedettynä oli kysymys sitten teknisestä kovasta arvosta tai pehmeämmästä henkisestä arvosta. Tosin tälläiselle

tyypille kaiken uuden tutkiminenhan on elämän tarkoitus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Romantiikka on pieni tiivistelmä romantiikan aikakaudesta. Maalaustaiteen romantiikasta John Constablen ja W.Turnerin työt on minun mieleen ja muistelenkin lämpimällä tunteella käyntejä Lontoon National Galleryssä, missä näitä töitä näkee livenä. Suosittelen lämpimästi. *thumbs up*
Tunteisiin palatakseni, minulle itselleni romantiikkaa tärkeämpi asia on esteettinen kauneus. Moni varmasti mietti sitä, että nämä on sama asia, mutta minulle miehenä romanttinen sana kalskahtaa imelältä ja liian paljon tunteita korostavalta. Esteettisesti kaunis asia taas pyrkii ottamaan huomioon paremmin ympäristön ja tuo kauneuden esiin sopivalla tavalla mitenkään ylikorostamatta sitä.
Kun kaunis asia on sopusoinnussa ympäristönsä kanssa, se ei hyppää silmille eikä riitele minkään muun kanssa eikä varsinkaan
kilpaile huomiosta. Kaunista asiaa voi tässä tapauksessa katsella silloin kun haluaa, niin kauan kuin haluaa ja sitten tarvittaessa siirtyä toiseen kohteeseen. Valinta on tässä tapauksessa SINUN yksinoikeutesi eikä tekijän tunteiden ylikorostumisen mielistelyä.
Tämä on tietenkin mielipideasia eikä mikään yksi totuus, koska kauneus on aina katsojan silmissä
Elokuvamaailma on oiva esimerkki esteettisyydestä. Kun mietitään ns. rakkauselokuvia niin ne mitkä itse olen nähnyt, pursuaa kovin helposti ylitse romantiikassaan samalla tavalla kuin miesten action elokuvat menee myös "miehisyydessään" överiksi.
Hyvä ja laadukas rakkautta ja romantiikka realistisesti käsittelevä elokuva on Clint Eastwoodin Hiljaiset sillat. Aivan loistavaa näyttelijätyötä, todella aitoa, esteettisesti kaunis ohjaus ja kaunis tarina, vaikka ei päätykään onnellisesti.
Ei se oikea elämäkään aina kulje toiveiden mukaan, mutta voi olla silti kaunis ja muistelemisen arvoinen.