Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sideerisen ja trooppisen kartan synastriaa  (Luettu 8931 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lunea
Supermoderaattori
Kohtuuastroilija
*****
Viestejä: 133



Profiili
« : 30.10.2006 00:37:43 »

Vaikka sideerisen astron puolelta löytyykin samansuuntainen aihe, päätin aloittaa uuden topicin tänne Astro Specialin puolelle lähinnä siitä syystä, että toivoisin kommentteja myös niiltä foorumilaisilta, jotka ovat tottuneet käyttämään vain trooppista karttaa. Ja nyt itse aiheeseen!

Miksi vetää kissanhäntää trooppisen ja sideerisen kartan välillä, kun molempia voi käyttää yhdessä toisiaan täydentävinä tekijöinä?

Kun vuonna 1981 aloitin astrologian opiskelun, en ollut kuullutkaan mistään sideerisestä systeemistä. Trooppiset tulkinnat kolahtivat välittömästi ja osuivat niin kohdalleen, etten muita menetelmiä kaivannutkaan. Vasta paljon myöhemmin tutustuin sideeriseen karttaani, enkä silloinkaan löytänyt siitä itseäni. Merkkisijainnit tuntuivat vierailta, eivätkä herättäneet mitään mielleyhtymiä omaan elämääni. Testasin myös muiden ihmisten karttoja, mutta lopputulos oli sama: luonteenpiirteet sideerisin merkein tulkittuina eivät kertoneet kartan omistajasta.

Ostin pari intialaista astrologiaa käsittelevää kirjaa, jotka selasin läpi, mutta sitten kiinnostus lopahti. Pitkäksi aikaa jätin sideeriset kartat kokonaan sivuun. Ajattelin, että ehkä sideerisellä Kauriilla ja trooppisella Vesimiehellä onkin samat ominaisuudet, jolloin olisi yhdentekevää, kumpaa systeemiä käyttäisi.

Aika ajoin olen tuijotellut sideeristä karttaani yrittäen oivaltaa, mistä siinä oikein on kysymys. Lopulta tulin siihen tulokseen, että sideerisillä sijainneilla on jokin erillinen merkitys – jotain, millä voisi laajentaa trooppista perustulkintaa. Ehkä sideeriset planeetat voisi siirtää trooppiselle kartalle… Tai päinvastoin…

Viime keväänä asia alkoi todenteolla vaivata minua. Sitten huomasin, että trooppisella auringonpaluukartallani 3. huoneen kärjellä sijaitseva Kuu oli yhtä kuin sideerinen askendenttini. Eipä ihme siis! Näkemykseni siitä, että näitä karttoja voisi verrata synastrisesti keskenään, vahvistui huomattavasti.
Pari kuukautta myöhemmin luin amerikkalaisen astrologi Robert P. Blaschken kirjoittamaa kirjaa, joka tuotti melkoisen ahaaelämyksen. Siinä se oli – se, mitä olin etsinyt!

Blaschken mukaan aikaan (vuodenaikoihin) perustuva trooppinen kartta kuvastaa nykyistä inkarnaatiotamme, ja paikkaan (tähdistöihin) perustuva sideerinen kartta taas viittaa niihin karmallisiin juttuihin, jotka saatamme päätökseen. Esimerkiksi toisen ihmisen sideeriset, asteentarkat yhtymät omaan trooppiseen karttaamme kuvaavat tilannetta, jossa jokin karmallinen vaiheemme saatetaan loppuun tämän toisen osapuolen välityksellä.

Erittäin mielenkiintoista! Aloin tutkia karttoja uudella innolla, ja jo piankin aloin olla Blaschken kanssa samaa mieltä.

Tässä muutamia oivalluksia herättäneitä juttuja:

Sideerinen Kuuni (trooppisen karttani hallitsija) = trooppinen Saturnukseni, joka hallitsee mm. 7. huonettani. Ihmissuhteet ja erityisesti parisuhteet ovat elämässäni olleet hyvin karmallisia luonteeltaan. Vaikeuksia on riittänyt, mutta toisaalta olen oppinut paljon siitä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Ystävä, jonka trooppinen Mars osuu samaan soppaan, on ollut merkittävä tiennäyttäjä, ja toisaalta minä olen ollut sitä samaa myös hänelle.
Ehkä tähän yhtymään liittyy myös äitini (Kuu) kuolema (Saturnus hallitsee 8. huonettanikin), joka tapahtui jo nuoruudessani ja hyvin yllättäen.

Sideeristä DC:täni hallitseva Jupiter sijaitsee trooppisen karttani Juno-Jupiter-keskipisteessä (avioliitto), ja se on myös samassa merkissä ja asteluvussa kuin ex-mieheni Aurinko. Oma sideerinen Aurinkoni on myös yhtä kuin ex-miehen trooppinen Kuu. Hänen sideerinen Aurinkonsa sijaitsee puolestaan trooppisella Junollani.

Kaksosissa sijaitseva sideerinen askendenttini on kolmiossa trooppiseen MC-noususolmu-yhtymääni. Tämän olen tulkinnut niin, että tämän elämän karmallinen roolini ja elämäntehtäväni liittyvät kommunikointiin ja opettamiseen (Sideerinen MC ja noususolmu ovat yhtymässä trooppiseen Chironiini!). Tätä tehtävää olenkin toteuttanut pienestä pitäen.

Uskon siis, että sideeriset merkit viittaavat asioihin lähinnä merkkien yleisellä tasolla (esim. Kaksoset viittaa kommunikointiin), eivätkä kerro luonteenominaisuuksista kuten trooppinen kartta.

Ovatko sideeristen planeettojen transiitit ja progressiot trooppiseen karttaan nähden mahdollisia ja toimivia? Tähänastisten tutkimusteni perusteella ovat. Yhtenä esimerkkinä avioeroni, jonka tapahtuessa sideerinen Uranus sijaitsi trooppisella DC:lläni.
Jännityksellä odotan, miten tulevat näkymään koko ajan tarkentuvat progressiivisen, sideerisen Venuksen yhtymä trooppiseen Venukseeni ja sideerisen transiitti-Uranuksen yhtymä trooppiseen Aurinkooni. Ne ovat sen verran voimakkaita kuvioita, että niiden kyllä pitäisi näkyä ja kuulua – siis, mikäli teoriani pitää paikkansa.

Tämän aiheen tutkimusaineistonani ovat toistaiseksi olleet vain omat ja läheisten ihmisten kartat. Siksi olisi kiva kuulla, löytyykö teidän muiden kartoilta sellaisia tekijöitä, jotka vahvistaisivat sen, että sideerisen ja trooppisen kartan synastrinen vertailu on mahdollista. Toivottavasti mahdollisimman monella riittää intoa tutkia asiaa!


Lunea


tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #1 : 30.10.2006 01:00:46 »

Lainaus
Uskon siis, että sideeriset merkit viittaavat asioihin lähinnä merkkien yleisellä tasolla (esim. Kaksoset viittaa kommunikointiin), eivätkä kerro luonteenominaisuuksista kuten trooppinen kartta.


Kiitos että avasit ennakkoluulottomasti keskustelua.

Koenkin, että kartat vaikuttaa jollain tapaa yhtä aikaa.

On olemassa myös ns. Draconinen kartta, joka perustuu Kuunsolmuihin. Olen tällä hetkellä hyvin kiinnostunut siitäkin.

Kirjallisuuden suomentajille olisi töitä astrologian saralla.

Niin tuohon lauseeseen jonka otin lainaukseen, koen itse juuri päin vastoin. Nimenomaan sideerinen kartta kertoo luonteenominaisuuksistani.

Trooppinen karttani voisi pikemminkin kertoa siitä mitä voisin oppia tässä inkarnaatiossa, nimittäin nöyryyttä, palvelemista ja toisten huomioonottamista. (kalat ja neitsyt, 6 ja 12 huone painotus)

olin nimittäin luonnostani hyvin jyräävä, itsekäs, tulinen ja kova luonne, kaikkea muuta kuin trooppinen karttani.(sideerinen tulistelliumi, lähes pelkästään mask.elementit) Koen että trooppinen kertookin mitä mun pitää oppia enemmän, eikä sitä mitä minä jo valmiiksi olen.

*nämä on vaan mun kokemuksia , ja olen iloinen  että voidaan avoimesti keskustella*

Toisilla on varmasti omat kokemuksensa, jotka voi olla hyvin erilaisia kuin minun.

kunnioitusta niille.

Ja kiitos Lunea, kun pohjustuksesi oli niin laaja, perusteellinen ja asiapitoinen.

« Viimeksi muokattu: 30.10.2006 01:03:01 kirjoittanut sign9 » tallennettu
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2149


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #2 : 30.10.2006 02:17:45 »

Upeaa , koska mielestäni molempia tarvitaan, mutta huomenna yritän jaksaa perehtyä mainitsemiinne asioihin tarkemmin  Smiley .Juuri nyt olen niin tyytyväinen ja onnellinen että en halua miettiä mitään muuta kuin nauttia siitä olotilasta  smitten  smitten
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
kooky
Vieras
« Vastaus #3 : 30.10.2006 09:58:12 »

Lainaus
Blaschken mukaan aikaan (vuodenaikoihin) perustuva trooppinen kartta kuvastaa nykyistä inkarnaatiotamme, ja paikkaan (tähdistöihin) perustuva sideerinen kartta taas viittaa niihin karmallisiin juttuihin, jotka saatamme päätökseen. Esimerkiksi toisen ihmisen sideeriset, asteentarkat yhtymät omaan trooppiseen karttaamme kuvaavat tilannetta, jossa jokin karmallinen vaiheemme saatetaan loppuun tämän toisen osapuolen välityksellä.

Erittäin mielenkiintoista!

tää on siinä mielessä historiallisestikin erittäin mielenkiintoista, sillä kun tuolla välissä oli aika, jolloin sideerinen ja trooppinen oli aivan samat. Silloinhän tätä eroa ei ollut.Noin parisen tuhatta vuotta sitten. Tämä Blaschekin on varmaan astrologi, joka on syntynyt ajalle sen jälkeen.

se on kyllä pitempien ajan mittakaavojen nimissä mielenkiintoista, että yhtenä jaksona ajassa sideerinen ja trooppinen eläinrata on ollut yhtä....ja oliko ne ennen sitä taas eri, kaiken järjen mukaan kyllä. :Smiley

pitäis ottaa tästä selvää enemmän, sillä ajatuksena yhdestä ajan jaksosta se on mielenkiintoinen, kaksi zodiakkia ollut synkassa keskenään.

meidän yksilökarttoihinhan ajatus tästä ei suoranaisesti vaikuta...vaan meidän aikana siis totuus on se että sideerinen ja trooppinen eroaa toisistaan, ja me voimme hakea sitten näiden välille selityksiä ja siltoja.

Intialainen astrologiahan on taas koko ajan käsittääkseni käyttänyt sideeristä astrologiaa. Mutta tosiaankin puhuminen tästä vaatisi minulta enemmäna asiantuntemusta.
Esim. intialaisen perinteen Kuun Kartanot, Nakshatrat, näyttävät olevan länsimaisillekin kelvannut astrologian muoto. Netistä luin että nämä ovat ainakin 5000 vuotta vanhaa perinnettä. Hiljattain näilläkin sivuilla mainittiin kurssista, jossa astrologi R.Nikula olisi esitellyt Kuun Kartanot. Huomasin sen vaan tuolta osioista, en ollut kurssilla, korjatkaa siis jos levitän vääränlaista tietoa.Hän on voinut tietenkin tulkita niitä länsimaisittain, en tiedä, koska en ollut kurssilla.

Tahdoin vaan sanoa, että ammattilaisastrologitkin näyttävät kyllä soveltavan ja omaksuvan tietoja myös eri kulttuuripiirien astroperinteistä, mutta toisaalta, näinhän kulttuurit on aina saaneet vaikutteita toisiltaan. miksei myös siis astrologit.

mielenkiintoista vaan nähdä, millainen sekoitus tulee muodostumaan taas siksi "viralliseksi tiedoksi".... Smiley
« Viimeksi muokattu: 30.10.2006 10:00:19 kirjoittanut sign9 » tallennettu
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1518


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« Vastaus #4 : 30.10.2006 11:28:48 »

Neuvokaas, missä ja miten voisi tehdä tällaisen Lunean mainitseman karmavertailun oman ja toisen sideeristen suhteista trooppisiin?

Voisin het antaa palautetta sen toimivuudesta  Grin
tallennettu
meimi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1019


Astrotumpelo


Profiili
« Vastaus #5 : 30.10.2006 12:50:04 »

Olipa hyvä että löysin tämänkin kirjoituksen  Huh

Aloittelijana meinasin heittää kirveen kaivoon, vaikka astrologia ja itsestä oppiminen kiinnostaakin.  Kun heti alkajaisiksi löytyy kaksi erilaista ja eri asioihin pohjautuvaa tyylisuuntaa, meinas mennä pupu pöksyyn tyyliin: miten tiedän jommankumman oikeaksi?  Shocked

Kun sitten onnekseni luin tämän Lunean kirjoituksen, mulla nousi sananmukaisesti karvat pystyyn.  Eivät siis kumoa, vaan tukevat toisiaan.  Huh, voin siis jatkaa tutkiskeluani.
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
mouru
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 618


Profiili
« Vastaus #6 : 20.07.2010 08:17:48 »

Jokseekin näin olen itsekin ajatellut :-----------D Mietityttäää tällähetkellä vaan se, että mulla on sideerinen  vesta yhtymässä trooppiseen  keskitaivas (9 astetta  harka ), ja sitten sideerisellä kartalla keskitaivas on oinaassa  oinas, tarkassa yhtymässä Lilithiin?? Minkäälaisia päätelmiä tuosta en osaa itse tehdä  Cheesy Haluaako joku auttaa ?  smitten
« Viimeksi muokattu: 20.07.2010 08:22:01 kirjoittanut maurimourulainen » tallennettu
Lunea
Supermoderaattori
Kohtuuastroilija
*****
Viestejä: 133



Profiili
« Vastaus #7 : 21.07.2010 22:10:49 »


Vuosia vanha topic on näköjään herännyt henkiin..  Smiley



 Kuinka monta astetta sallit orbeille? Entä oppositiot, sekstiilit?

Huomioin ainoastaan asteentarkat aspektit ja niistäkin lähinnä vain yhtymät. Toki muidenkin aspektien toimivuutta voi testailla, mutta orbia en lähtisi laajentamaan.
tallennettu
Lunea
Supermoderaattori
Kohtuuastroilija
*****
Viestejä: 133



Profiili
« Vastaus #8 : 22.07.2010 20:47:42 »


Kirjansa Relationship Analysis (sarjasta Astrology, A Language Of Life) esimerkkitapauksissa Robert P Blaschke huomioi vain asteentarkat aspektit, mutta huomauttaa myös, että joku toinen astrologi saattaa hyväksyä vielä 1-2 asteen orbin.

Blaschken mukaan sideerisen ja trooppisen kartan synastriassa on siis kysymys niistä karmaan perustuvista asioista, jotka toteutuvat ja saatetaan päätökseen tässä elämässä. Tämä pätee varmaan myös omien karttojen suhteen.
tallennettu
rovatar
Astro-nauttija
****
Viestejä: 948


Keltainen Kosminen Aurinko


Profiili
« Vastaus #9 : 23.07.2010 10:42:48 »

No teinpäs minäkin tällaisen trooppisen ja sideerisen kartan yhteisvertailun.

Oi, miten tällainen Neitsyt-kuunvaiheen ( hallitsija Merkurius) rakastaakaan tällaisia tutkimisjuttuja! 2funny

Jos otan huomioon vain yhden asteen sisälle jäävät aspektit, niin löytyy seuraavia ( tarkimmasta alkaen):

sid. Kuu yhtymä Mars  orbi 0,01
sid. Uranus kolmio Jupiter    myös  0,01
sid. Pluto kolmio Merkurius  0,12
sid. Neptunus yhtymä Mc  0,18
sid. Venus sekstiili Khiron  0,21
sid. Jupiter kolmio Saturnus  0, 40
sid. Merkurius oppositio Mars 0,42
sid. Aurinko oppositio Kuu 0, 54

Sitten noita 1. ja puolen asteen päähänkin meneviä on vielä monta ja kahden asteen sisällä jo hirrrrveesti! idiot2

Nyt kun tuosta jotain tolkkua yritin ottaa…
mietin,
että kun minulla on Merkuriuksen ja Kuun oppositio
ja tuossa ne kummatkin tekevät sideerisenä kontaktia trooppisen Marsin kanssa,
toinen yhtyy, toinen oppositiossa…

ja kuten Lunea sanoi:

Blaschken mukaan sideerisen ja trooppisen kartan synastriassa on siis kysymys niistä karmaan perustuvista asioista, jotka toteutuvat ja saatetaan päätökseen tässä elämässä. ”

Tämän täytynee olla jonkinmoinen oppimis/kehityskysymys ( kaiken muun lisäksi  Tongue) kun se näin kartallani painottuu.

No hetipä tulikin mieleeni tämän vuoden Ap-kartta.

Siellä nimittäin on kaksi Jodia, joista toisen tekevät
Kuu sekstiili Merkurius ja nämä kvinkunssi Mars!


Ja todella on näkynyt tämän vuoden aikana!

Joskushan jälkeenpäin katsoen ei muista edes, mitä jonain vuonna on tapahtunut…
ja sitten on vuosia, että varmasti muistaa..sinä vuonna sitä ja tätä…
Tämä on niitä muistettavia vuosia, tosin ihan positiivisella, mutta erikoisella tavalla. ( Ap- kartalla Uranus yhtyy Kuuhun ja Noususolmu Merkuriukseen).
Ja vielä lisäyksenä kuin piste Iin päälle, tänä vuonna proge-Kuuni on siirtynyt Härkään, jossa tuo trooppinen Marsini sijaitsee!
Mitähän silloin tapahtuu, kun pr. Kuu yhtyy r. Marsiini??? Shocked

Vertasin myös proge-Kuutani eri vuosilta tuohon Kuu-Merkurius-Mars –kuvioon
ja monena tapahtumarikkaana vuotena proge-Kuu on ollut osallisena noiden kanssa.

Onko siis niin,
että noita sideerisen ja trooppisen kartan yhteisiä kuvioita selvitellään tässä elämässä ja ne näkyvät myös ajan kuviossa Ap-kartalla ja Progella?

Tulevat siis eteen tavalla tai toisella, jotta nämä karmaan perustuvat asiat tulevat hoidetuksi? idiot2

Pohtii…hän. Smiley

Mites muilla?





« Viimeksi muokattu: 23.07.2010 11:06:48 kirjoittanut rovatar » tallennettu

Aurinko Kauris, AC Skorppari,
Kuu Kaksonen.
Merkurius Jousimies.
Venus Kauris.
Sideerinen Jousimies.
Keltainen Kosminen  Aurinko.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: