Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hermostollinen herkkyys ja ääniherkkyys?  (Luettu 11201 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Aya Nuit
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 162


I connect and detach, push and pull, like a tide


Profiili
« : 11.09.2006 17:34:05 »

En tiedä mihin osioon foorumilla tämä sopisi, mutta ajattelin kysäistä onko teille kellään vastaavaa, tai mitä mieltä olette tästä. Olen keskustellut asiasta ystävieni kanssa, heillä ei ainakaan vastaavia kokemuksia, itse olenkin ymmällä että mitäs kummaa.

No asiaan -minä tunnen fyysisesti päässä, kun vaikka sormeani tai varvastani puristetaan. Kohta päässä vaihtuu kun painetaan eri sormea jne. Olen myös todella ääniherkkä, vallankin kovat ja yllättävät äänet "tunkeutuvat" pääni sisään, ja tunnen ne fyysisinä aistimuksina päässäni -esim. tietynlainen miellyttävä musiikki ikäänkuin "hieroo" aivojani. Kuulostaakohan tämä nyt aivan freakyltä  Shocked

Sinänsä ajattelisin että aivan normaalia, esim. akupunktio ja vyöhyketerapia hyödyntävät noita hermoratoja.. kaikkihan ne johtavat lopulta aivoihin. Tähän täytynee lisätä että minulla on jatkuvia kummallisia kipuja elimistössä, joihin ei ole löytynyt syytä, ja olenkin itse järkeillyt että minulla taitaa olla jotenkin omituinen hermostollinen rakenne, jonka herkkyyden vuoksi voin olla kipuherkkä samoin kun herkkä kosketuksen ja äänien suhteen -toisaalta välillä tuntuu että kestän kipua paremmin kuin monet, jos siiihen oikein keskityn ja jos sitä jotenkin mitattaisiin..

Mutta tuo äänijuttu.. -nytkin kun parhaillaan kuuntelen Jamie Cullumin pianonsoittoa, nuo aistimukset päässäni vaihtavat paikkaa sitä mukaa kun sormet koskettimia.. ikään kuin Jamie naputtelisi päässäni olevia koskettimia.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2006 17:36:00 kirjoittanut Aya Nuit » tallennettu

aurinkovaaka askendenttijousimies kuuvesimies venusskorpioni marsskorpioni merkuriusvaaka

Punainen Planetaarinen Käärme
Puu-Hevonen
Taroteissa Erakko
Numerologiassa 7&9

"And I'd been born restless..the dreamer, the angry one, the complainer."
Anne Rice:The Vampire Lestat
Aya Nuit
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 162


I connect and detach, push and pull, like a tide


Profiili
« Vastaus #1 : 11.09.2006 23:19:51 »

Eikö kukaan osaa sanoa tähän mitään..?  Undecided Oonkos minä ihan kummajainen?  Embarrassed
tallennettu

aurinkovaaka askendenttijousimies kuuvesimies venusskorpioni marsskorpioni merkuriusvaaka

Punainen Planetaarinen Käärme
Puu-Hevonen
Taroteissa Erakko
Numerologiassa 7&9

"And I'd been born restless..the dreamer, the angry one, the complainer."
Anne Rice:The Vampire Lestat
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #2 : 11.09.2006 23:30:36 »

Hmm, minulla ei juuri kuvaamasi laisia kokemuksia ole ollut, mutta olen kyllä miettinyt, että hermostoni taitaa olla aika herkkä.

Minulle tulee välillä sellaisia miten sen nyt selittäisi, kummallisia olotiloja etten voi millään pysyä paikallani. Mieleni on ihan rauhallinen ja mielentilani normaali mutta ikään kuin kehoni olisi hermostunut ja minun on yksinkertaisesti mahdoton istua paikoillani. Lihakseni ja hermoni ovat todella jännittyneet. Äärimmäisen ikävä tunne.

Toivottavasti tuosta selityksestä edes joku ymmärsi jotain...  Huh

Nykyään tunnen kuinka alkoholi vaikuttaa aina jommassa kummassa aivopuoliskossa.
 idiot2 sellaisena ikään kuin tönäyksenä.

Tää kuulostaa ihan jotenkin kummalta, mutta ei varmaankaan ole... kait.  Huh
tallennettu
Lion paradoxal
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 118


Leijona & nouseva Skorpioni


Profiili
« Vastaus #3 : 12.09.2006 15:19:01 »

Ehkä voin hiukan samaistua tuohon ääniherkkyyteen... en ole vain juurikaan ajatellut asiaa...
ja kyllä jotenkin koen kaikki muutkin fyysiset ärsykkeet aika voimakkaina... tipuin vauvana tuolista...ehkä se on tehnyt jonkun hermostovaurion!  Grin
Sain lapsena jonkun ihme kohtauksen... en tiedä tarkalleen millaisen... olin kai tärissyt tai jotain...
Hm... kipua en silti helposti tunne. Allekirjoitan kyllä osin siis lausuntosi, vaikkakin tosiaan en ole ennen sitä miettinyt...

...Jamie Cullumin jazz on ihanaa  (http://www.snitchseeker.com/vb3/images/smilies/music.gif)  Smiley

Niin ja ...
 
Minulle tulee välillä sellaisia miten sen nyt selittäisi, kummallisia olotiloja etten voi millään pysyä paikallani. Mieleni on ihan rauhallinen ja mielentilani normaali mutta ikään kuin kehoni olisi hermostunut ja minun on yksinkertaisesti mahdoton istua paikoillani. Lihakseni ja hermoni ovat todella jännittyneet.
... kuulostaa tutulta
« Viimeksi muokattu: 12.09.2006 15:21:34 kirjoittanut Lion paradoxal » tallennettu

Aurinko, Kuu, Venus - Leijona
Nouseva, Saturnus, Mars - Skorpioni
Uranus, Neptunus - Jousimies
Jupiter - Kauris
Merkurius - Neitsyt
Pluto - Vaaka

En ole käynyt täällä foorumilla pitkään aikaan, olen siirtynyt muihin maisemiin...
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #4 : 12.09.2006 15:34:34 »

Minulla on ääniherkkyyttä. En kestä korkeita ja kovia ääniä, vaan ne särähtävät koko vartalooni (eteenkin keskivartaloon ja päähän) erittän ikävästi. Tämän takia en esimerkiksi pysty kuuntelemaan klassista musiikkia ollenkaan.
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #5 : 12.09.2006 15:48:44 »

Minulla sama kovien äänien kanssa, en pidä niistä, inhoan kovia ääniä, raastavia.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #6 : 24.09.2006 09:20:52 »

En tiedä mihin osioon foorumilla tämä sopisi, mutta ajattelin kysäistä onko teille kellään vastaavaa, tai mitä mieltä olette tästä. Olen keskustellut asiasta ystävieni kanssa, heillä ei ainakaan vastaavia kokemuksia, itse olenkin ymmällä että mitäs kummaa.


Olen itse juuri saanut selville, että minut ehkä luokiteltaisiin
lieväksi Asperger-tapaukseksi. Yksi peruste Asperger-diagnoosille
on aistien yliherkkyys, vaikka ei se toki yksinään riitä. Muita perusteita
ovat mm. joskus äärimmäinen sosiaalinen "kömpelyys" ja ihan konkreettinenkin
sellainen.
Toisaalta kohdallasi voisi olla kyse erikoisesta synestesian ilmenemismuodosta. Kuten luultavasti olet kuullut, jotkut ihmiset
kokevat esim. eri korkuiset sävelet väreinä. Joillakin taas
jonkun tietyn esineen näkeminen voi aiheuttaa hajuaistimuksia,
jotka voivat olla sietämättömän voimakkaita, jne.
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #7 : 24.10.2006 14:54:17 »

Lainaus
Toisaalta kohdallasi voisi olla kyse erikoisesta synestesian ilmenemismuodosta. Kuten luultavasti olet kuullut, jotkut ihmiset
kokevat esim. eri korkuiset sävelet väreinä. Joillakin taas
jonkun tietyn esineen näkeminen voi aiheuttaa hajuaistimuksia,
jotka voivat olla sietämättömän voimakkaita, jne.

Kyllä, kyllä - täällä yksi synesteetikko allekirjoittaa tuon. Musiikki ja eri puheäänet näkyvät väreinä, samoin numerot 0-10, sekä viikonpäivät ja kuukaudet.
tallennettu
amate
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 31


Profiili
« Vastaus #8 : 25.10.2006 15:14:10 »

Heipä hei
Tässä kirjassa on oivasti esitetty kuvailemianne oireita. Manninen, Sylvi-Sanni / Outolintu, erilainen : Tutkimusraportti yliherkästä väri-ihmisestä muotojen yhteiskunnassa. Löytynee kirjastoista.

Tunnistan niitä myös itsessäni, mutta en niin fyysisinä. Kovat äänet, häly, välkkyvät valot esim. telkkarissa kun näytetään salamavalojen välkettä... hui kamalaa.

Mulla soi just Jukka Perkon Kaanaanmaa, älyn kauniisti sovittanu mm. vanhoja virsiä, tosi hyvän "oman" äänimaailman muodostaa hälyisässä avokonttuurissa.

Syksyn iloja!
tallennettu
boboo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 166


Keltainen Resonoiva Soturi


Profiili
« Vastaus #9 : 27.10.2006 08:30:20 »


Olen itse juuri saanut selville, että minut ehkä luokiteltaisiin
lieväksi Asperger-tapaukseksi. Yksi peruste Asperger-diagnoosille
on aistien yliherkkyys, vaikka ei se toki yksinään riitä. Muita perusteita
ovat mm. joskus äärimmäinen sosiaalinen "kömpelyys" ja ihan konkreettinenkin
sellainen.

Tuon tekstin perusteella minut voitaisiin lokeroida tuonneKIN.  Cheesy
Ap:n tekstikin tuntuu tutulta.
Tuon lisäksi olen huomannut että sillä on väliä mistä ääni lähtee. Samsungin puhelin meni vaihtoon koska se aiheutti päässä kaikukoppa- oloa. Tyhjässä päässä poukkoilee ääniaallot uglystupid2 Samaten tietokoneen ääniä ei voi pitää päällä.
Sähköallergia voi kait aiheuttaa tällaista, mutta niin voi moni muukin asia.

Musiikki on hyvää aivohierontaa  Wink Ehkä ole niin herkkä että tunnet musiikin vaikutuksen päässäsi (energioissasi). Tunnetko energioita muuten hyvin?
tallennettu

ge
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23


Profiili
« Vastaus #10 : 11.11.2006 10:35:56 »

ääni herkkä kyllä .. matkustan niin paljon pois kun vain voin.kohta 5 vuotta tässä asunnossa jossa tämä ilmiö on tosi ärsyttävä ovet puhe liikkuminen kaiki tapahtumat portaassa..vaikutti myös kissaamme.en ole omakotitalosta muuttanut vaan asunut kerros talossa mutta rauhallisemmassa...aina rakastanut hiljaisuutta,sävähdän ääniä niin että ravistuttaa.muutan ensi kuussa toivottavasti rauhallista ..
tallennettu

vaaka kuu kaloissa nouseva skorppioni
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: