Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vagus-hermo vs. kuurma-naaDii  (Luettu 939 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8028


MMY, Aikamme Arjuna!


Profiili
« : 01.06.2021 11:28:45 »

Hyysärissä on artikkeli tällaisen otsakkeen ynnä ingressin, tai minkä lie, kera:

Jos opit aktivoimaan vagushermosi, hyvinvointisi on todennäköisesti muita korkeammalla tasolla – tämä yksinkertainen harjoitus sopii kaikille
Jos keho on jatkuvasti hälytystilassa, siitä seuraa monia ongelmia, muistuttaa neuropsykologi.


Eräs yoga-suutran siddhi on saMyama (sañjama) kuurma-naaDii'hin:

कूर्मनाड्यां स्थैर्यम्॥३१॥

 kūrma-nāḍyāṁ* sthairyam ॥31॥  *yksikön lokatiivi (ekavacanaa saptamii vibhakti, tai sinneppäin) sanasta kuurma-naaDii!

[HA]: Calmness Is Attained By Samyama On The Bronchial Tube. (vastaa lokationaalisesti kuurma-naaDii'ta?)

[IT]: (32):

(By performing Samyama) on the Kurma-nadi steadiness.

[VH]: On the tortoise duct (tortoise), steadiness.

[BM]: From perfect discipline of the “tortoise vein,” one’s being becomes steady.

[SS]: (32):

By samyama on the kurma nadi (a subtle tortoise-shaped tube located below the throat), motionless in the meditative posture is achieved.

[SP]: (32) By making samyama on the tube within the chest, one acquires absolute motionlessness.

[SV]: (32):

On the nerve called Kurma (comes) fixity of the body.



(Väärin?)käsityksemme on että tuo kuurma-naaDii (kilpikonna-kanava) voisi olla vagushermon astraalinen vastine, tjsp.

Itse kukin voinee testata, mitä tapahtuu, jos toistaa tuota (kuurma-naadii) hiljaa ja rennosti mielessään, omassa suosikki meditaatio asennossa,
kokeillen, minkälaisilla väleillä (esim. puoli minsaa) se "toimii" parhaiten, jos toimii. Aluksi riittänee esim. neljä toistoa?

Kyseessä lienee menttaalinen vagushermon aktivointi karkean fysiologista hienommalta tasolta, tai sitten ei...   Grin


 
« Viimeksi muokattu: 01.06.2021 11:34:22 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: