Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל - ve'alita al-ammi jisra'el  (Luettu 1875 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« : 27.10.2020 00:12:48 »

וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל  ve-alita al-ammi jisra'el - Hesekiel 38:16 , alku

http://www.mechon-mamre.org/mp3/t1238.mp3

Alkaa kohdasta 3:24 (ve-aliita al-ammii israel ke-anan lekhassot ha-aarets)

16 Sinä hyökkäät minun kansaani Israelia vastaan ja peität pilven lailla koko maan. Tämä tapahtuu silloin kun aika on täysi*, minä vien sinut silloin maatani vastaan, jotta kansat oppisivat tuntemaan minut. Siinä, mitä sinulle teen, Gog, minä osoitan pyhyyteni kaikkien kansojen nähden.

(Lisäys) Enpä heti tullut ajatelleeksi fraasia כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסֹּ֣ות הָאָ֑רֶץ (kaiketi: ke'anan lekhassot ha-arets) peität pilven lailla maan; eikös se edellytä että Jehova tiesi etukäteen lentolaitteiden olemassaolosta tulevaisuudessa?

-------

Tuo lienee sikäli kiintoisa pläjäys, että kansan tärkein kriteeri "oman" maa-alueen lisäksi on yhteinen kieli. Esimerkiksi monet suomenruotsalaiset
 eivät pidä itseään suomalaisina (finne), vaan "suomenmaalaisina" (finländare?). Kun Hesekiel (hepr. Yəḥezqel) "kirjoitti" nimissään olevan tekstin,
heprea puhekielenä oli jo hyvää faarttia väistymässä aramean tieltä, aramean, joka mitä ilmeisimmin oli mm. Jeshua ben-Josefin kotikieli.

Tuosta voitaneen päätellä, että Hese viittaa näkökulmastaan kaukaisiin tuleviin aikoihin, koska heprea puhekielenä elvytettiin 1800-luvulta alkaen ja Israel valtiona
syntyi 1947 tai silleen.

Toisaalla Hese mainitseen että nuo hyökkääjät (gog) tulevat pohjoisesta. Eli mitä ilmeisimmin Jahve tekee hakkelusta musulmaaneista, jotka
yhteistuumin yrittävät hävittää Israelin?

Tuo on aika mind-bogglingia, jos ajattelee että joku nyt esittäisi ennustuksen joka koskisi aikaa yli 2000 vuoden päästä! Luultavasti
silloin mm. Suomi on jo aikoja sitten hävinnyt Telluksen kartalta...

* alkuteksti: be-aHarit hajjamim - päivien lopulla, tjsp
« Viimeksi muokattu: 28.10.2020 09:53:09 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: