Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Yogan käsitteitä: smRtiparishuddhi  (Luettu 4772 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« : 04.07.2020 08:15:23 »

Useimmat syvähenkiset yksilöt tällä(kin) foorumilla luultavasti bonjaavat yoga (joogan) käsitteitä
paljon iisimmin kuin meitsi, jota ajaa lähinnä skorpparin hillitön hinku kaivaa esille asioiden ...hmmm...
"juuria" tai jotain. Mitä ilmeisimmin yogan (siis yoga-filosofian, ei esim. haThayogan) salaisuuksien
urkkiminen näyttäisi oleva sukua sille, että jo skidinä kiinnosti aspergerimaisesti se, mitä aine perimmältään on.
Yksinkertaisena tyyppinä tulin siihen johtopäätökseen, että aine koostuu lopulta tyhjyydestä. Ajattelin simppelisti,
että jos jotakin jakaa osiin loputtomasti, äärimmäinen lopputulos on että jäljelle jää ei-mitään...

Patañjalin (PJ) 8-osaisessa yogassa (paatañjala-aSTaan.ga-yoga?) monille yoga-suutrain
"eli" yogadarSaNan tai yoga-shaastran kiintoisimmat an.gat lienevät kolme viimeistä: dhaaraNaa,
dhyaana(m) ja samaadhi (yhdessä [ekatra] saMyama, sañjama) koska niihin perustuvat ns. paranormaalit kyvyt (vibhuutit eli siddhit).
 Käsite samaadhi on siinäkin mielessä kenties tärkein, että mm. kommentaattori
Vyaasa näyttää pitävän sitä yogan synonyymina. Kommentti ekaan suutraan (atha yogaanushaasanam) alkaa
näin:

yogas samaadhiH (joogas samaadhihii): yoga [on] samaadhi  (esim. Kandee ehkä lukea ainakin sivulta 18 jonkinlainen eulogia ennen varsinaisia suutrain kommentteja...) Ei ole mitään varmaa käryä siitä, kuka tuo Lord of Snakes on. Shiva? PJ itse? Tuollainen monipäinen kobra esiintyy mm. Jimi Hendrix'in Axis: Bold as Love -älppärin kansikuvassa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Axis:_Bold_as_Love     Cheesy

Jazzahtavan "Up from the Skies" kappaleen sanat kertovat ulkoavaruuden asukista, joka on käynyt maapallolla jääkaudella, ja on tullut katselemaan, miten paikka on muuttunut sen jälkeen.
..........................

 Hendrix soittaa "If 6 was 9" kappaleessa halpaa intialaista huilua. Kappaleen nimi liittyy Hendrixin numerologiaa kohtaan tuntemaan kiinnostukseen. Hän kertoi uskovansa, että jumalan kadonneessa nimessä on yhdeksän kirjainta.


Nythän on niin, että PJ näyttää jakavan samaadhin kahteen peruskategoriaan: saMprajñaata ja anya (toinen; a-saMprajñaata);
saMprajñaata käsittää karkeammat, konkreettisemmat, pinnallisemmat samaadhin tasot:

vitarka (lausu: vitarkka?), vicaara (vitshaara), aananda ja asmitaa:

vitarkavicaaraanandaasmitaanugamaat saMprajñaataH. (I 17)


TM-friikki Alistair Shearer kääntää tuon suutran rutkasti selventäviä sanoja lisäten tälleen:

The settled mind is known as samaadhi. In saMprajñaata-samaadhi the settled mind
is accompanied with mental activity:

first on the gross level,
then on the subtle level,
then a feeling of bliss,
and finally the sense of pure "I-AM-ness".

Nyt voi herätä kysymys: mikä on samaadhin "vähimmäissyvyysaste", jolla vibhuutit eli siddhit
(esim. näkymättömäksi tuleminen, "joogalento", toiseen kehoon "tunkeutuminen"), alkavat
ilmentyä? PJ määrittelee sañjaman (dhaaraNaa + dhyaana + samaadhi) näin:

deshabandhashchittasya dhAraNA .. 3\.1..
tatra pratyayaikatAnatA dhyAnam .. 3\.2..
tadevArthamAtranirbhAsaM svarUpashUnyamiva samAdhiH .. 3\.3..
trayamekatra sa.nyamaH

(En nyt jaxa "suomalaistaa" tuota; käännöksiä löytyy esim. täältä  )

Ottakaamme suutra 3 lähemmän tarkastelun kohteeksi; suomalaistettuna, "selventävin" väliviivoin ja sanavälein:

tad eva artha-maatra-nirbhaasam sva-ruupa-shuunyam iva samaadhiH .. 3\.3..

Kaikki käännösyritykset edellämainitulta saitilta:

[HA]: When The Object Of Meditation Only Shines Forth In The Mind, As Though Devoid Of The Thought Of Even The Self (Who Is Meditation) That State Is Called Samadhi Or Concentration.

[IT]: The same (contemplation) when there is consciousness only of the object of meditation and not of itself (the mind) is Samadhi.

[VH]: That (citta) specifically, reflecting as the object alone, as if empty of its own form, is samadhi-cognitive absorption.

[BM]: Pure contemplation is meditation that illumines the object alone, as if the subject were devoid of intrinsic form.

[SS]: Samadhi is the same meditation when there is the shining of the object alone, as if devoid of form.

[SP]: When, in meditation, the true nature of the object shines forth, not distorted by the mind of the perceiver, that is absorption (samadhi).

[SV]: When that, giving up all forms, reflects only the meaning, it is Samadhi.

Tuosta tulee mieleen ainakin se mitä Jessestä taidettiin sanoa: Hän oli rakkaus?
Eli tulee sellainen mielikuva että meditoijjan tajunta, tai mikä lie, samaistuu niin
voimakkaasti meditaation kohteeseen että ikäänkuin muuttuu siksi kohteeksi??

Eppuja siteeratakseni, tässä vaiheessa laulun aiheessa seuraa kenties kiintoisin
jutska, eli sen pohdiskelu, kuinka syvä samaadhin tulee olla jotta siddhit alkaisivat funkata?

YS:n eka osa (1/4) on nimeltään samaadhi-paada. Kuitenkaan sana samaadhi ei esiinny
esim. edellämainituissa samaadhin syvyysasteen kuvauksissa, vaan esim. saMprajñaata
on siis pelkkä saMprajñaata, EI saMprajñaata-samaadhi. Vasta aivan viimeisissä ekan
osan suutra'issa tuo sana esiintyy, samaadhin syvyysasteen toisessa erittelyssä (sabiija vs.
nirbiija eli siemenellinen vs. siemenetön):

tA eva sabIjaH samAdhiH .. 1\.46..
nirvichAravaishAradye.adhyAtmaprasAdaH .. 1\.47..
R^itambharA tatra praj~nA .. 1\.48..
shrutAnumAnapraj~nAbhyAmanyaviShayA visheShArthatvAt .. 1\.49..
tajjaH sa.nskAro.anyasa.nskArapratibandhI .. 1\.50..
tasyApi nirodhe sarvanirodhAnnirbIjaH samAdhiH .. 1\.51..

 Ennen tuota PJ esittelee käsitteen samaapatti:

kShINavR^itterabhijAtasyeva maNergrahItR^igrahaNagrAhyeShu
tatsthatada~njanatA samApattiH .. 1\.41..

Pari käännöstä:

[SS]: Just as the naturally pure crystal assumes shapes and colors of objects placed near it, so the Yogi’s mind, with its totally weakened modifications, becomes clear and balanced and attains the state devoid of differentiation between knower, knowable and knowledge. This culmination of meditation is samadhi.

[SP]: Just as the pure crystal takes color from the object which is nearest to it, so the mind, when it is clear of thought-waves, achieves sameness or identity with the object of its concentration. This may be either a gross object, or the organ of perception, or the sense of ego. This achievement of sameness or identity with the object of cencentration is known as samadhi.

Huomaa, että samaadhi ja samaapatti ovat niin synonyymisiä, että kääntäjät edellä korvaavat
samaapattin samaadhilla (samadhi)!

Niinpä mennee useimpien kaaliin että seuraavassa PJ kuvaa samaapattin asteita samoilla
adjetiiveilla kuin edellä saMprajñaataa: sa-vitarka (vitarkan kera), jne.

tatra shabdArthaj~nAnavikalpaiH sa.nkIrNA savitarkA samApattiH .. 1\.42..
smR^itiparishuddhau svarUpashUnyevArthamAtranirbhAsA nirvitarkA .. 1\.43..
etayaiva savichArA nirvichArA cha sUkShmaviShayA vyAkhyAtA .. 1\.44..
sUkShmaviShayatvaM chAli~NgaparyavasAnam .. 1\.45..

Sana nirvitarka(a) näyttäisi kuvaavan tilaa jossa siirrytään vitarkasta vähän syvemmälle, vicaaraan (älä anna translitteraation
poikkeavuuden hämä itseäsi. Meitsi suosii lingvistien fanittamaa translitteraatiota; tässä siis esim vicaara/vicAra pro vichAra).

Kun sana samaadhi on kieliopilliselta suvultaan maskuliini, samaapatti on puolestaan
feminiini, mikä käy ilmi siitä että siihen liitettävät adjektiiviattribuutit ovat feminiinimuodossa (tässä
pitkä loppu-a yksikön nominatiivissa, esim. savitarkaa samaapattiH.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2020 07:09:20 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #1 : 04.07.2020 10:35:54 »

(Editointi käy niin hankalaksi että paree avata uusi reply)

Nyt vihdoin päästiin villakoiran ytimeen:

smR^itiparishuddhau svarUpashUnyevArthamAtranirbhAsA nirvitarkA .. 1\.43..

smriti-parishuddhau svaruupa-shuunyeva (shuunyaa + iva)-artha-maatra-nirbhaasaa nirvitarkaa .. 1\.43..

VH]:

Upon the purification of memory, samapatti-cognitive blending is nirvitarka beyond thought when, as if empty of its (citta’s own form) it shines forth as the object alone.

[BM]: When memory is purified, then contemplative poise is free of conjecture, empty of its own identity, with the object alone shining forth.

[SS]: When the memory is well purified, the knowledge of the object of concentration shines alone, devoid of the distinction of name and quality. This is nirvitarka samadhi, or samadhi without deliberation.

[SP]: When the mind achieves identity with a gross object of concentration, unmixed with awareness of name, quality and knowledge, so that the object alone remains, this is called nirvitarka samadhi.

[SV]: The Samadhi called without reasoning (comes) when the memory is purified, or devoid of qualities, expressing only the meaning (of the meditated object).

Tuo suutra näyttää kuvaavan siirtymää karkeimmasta vitarkasta vähän vähemmän karkeaan vicaaraan?

Mutta WTF on smRti-parishuddhi (muistin puhdistuminen; yllä yksikön lokatiivissa: parishuddhau)?

Kun PJ luettelee citta-vRttit, joidenka nirodha (hillitseminen, tjsp) on yoga eli samaadhi (= samaapatti?),
viimeinen niistä viidestä on juuri smRti:

pramaaNa-viparyaya-vikalpa-nidraa-smRtayaH (monikon nom. sanasta, smRti; kun dvandva-tyypisessä
yhdyssanassa on useampi kuin kaksi komponenttia, viimeinen tulee monikkoon, vaikka tarkoitet olisi
yksiköllinen!)


[IT]: (They are) right knowledge, wrong knowledge, fancy, sleep and memory.

[VH]: They are: evaluation, misperception, conceptualization, sleep and memory.

[BM]: They are valid judgment, error, conceptualization, sleep and memory.

[SS]: They are right knowledge, misconception, verbal delusion, sleep and memory.

[SP]: These five kinds of thought-waves are: right knowledge, wrong knowledge, verbal delusion, sleep and memory.

[SV]: (These are) right knowledge, indiscrimination, verbal delusion, sleep, and memory.

« Viimeksi muokattu: 05.07.2020 07:40:22 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #2 : 05.07.2020 07:13:43 »

Diagrammi I.K.Taimnin kirjasesta The Science of Yoga esittää havainnollisehkosti hänen näkemyksensä
samaadhin syvyysasteista:

https://www.flickr.com/photos/66867356@N02/6451981227/in/dateposted/

(Kuvan voi suurentaa oikean yläkulman nuolikaksikkoa clickaamalla)

Kuten huomaamme, hänen mukaansa asaMprajñaata-samaadhi/samaapatti on siirtymä
vaihe eri tasojen välillä. Emme osaa tulkita miksi esim. savitarka (vitarkan kera) ja nirvitarka
(ilman vitarkaa) on samalla tasolla hänen näkemyksensä mukaan.

nirvitarka   mfn. unreflecting , inconsiderate Yogas.

Kun vertaamme samaadhipaadan eli ekan osan suutraa I 43

smR^itiparishuddhau svarUpashUnyevArthamAtranirbhAsA nirvitarkA .. 1\.43..

smriti-parishuddhau sva-ruupashuuny'eva [shuunyaa + iva] artha-maatra-nirbhaasaa nirvitarkaa ..

...vibhuuti- eli siddhi-paadan suutraan III 3

tadevArthamAtranirbhAsaM svarUpashUnyamiva samAdhiH .. 3\.3.

tad eva artha-maatra-nirbhaasam sva-ruupashuunyam iva samaadhiH .. 3\.3.

...huomannemme, että sanajärjestystä ja sanain kieliopillista sukua lukuunottamatta
ne ovat käytännössä identtiset kursivoidun tekstin osalta! Tuo ero kieliopillisessa suvussa johtuu siitä, että
suutran III 3 implikoitu pääsana noille adjektiiveille on edellisen suutran neutrisukuinen
sana dhyaanam, kun taas I 43 -suutrassa pääsana on feminiinisukuinen samaapatti!

Tuosta lienee lupa tehdä se johto päätös, että samaadhin vähimmäissyvyysaste siddhien  ilmenemisen alkamiselle
(esim. lentosuutrassa eka vaihe, eli "tutina") lienee nirvitarka-samaadhi/samaapatti.

Muuten, lentosuutra on ainoa III osan aforismi, jossa esiintyy sana samaapatti, yksikön ablatiivi/genetiivi-muodossa
samaapatteH (sandhin kaa: samaapattesh):

kAyAkAshayoH sambandhasa.nyamAllaghutUla\-
                 samApatteshchAkAshagamanam .. 3\.42..

Noh, tatpuruSa-tyyppisen yhdyssanan laghu-tuula-samaapatti (-pattesh) voisi ehkä kääntää puuvillakuidun keveyteen
samaistuminen.
Tosin sanan samaapatti eka käännös sanakirjassa on coming together, mikä on aika likellä sanan
samaadhi merkitystä:

samApatti   f. coming together , meeting , encountering Ka1lid. ; accident , chance (see comp.) ; falling into any state or condition , getting , becoming (comp.) Yogas. ; assuming an original form , APra1t. ; completion , conclusion A1past. (v.l. %{sam-Apti}) ; yielding , giving way (in %{a-s-}) ib. [1161,2] ; (with Buddhists) a subdivision of the fourth stage of abstract meditation (there are eight Sama1pattis) MWB. 233 ; %{-dRSTa} mfn. seen by chance Das3.

samAdhi   m. putting together , joining or combining with (instr.) La1t2y. ; a joint or a partic. position of the neck Kir. ; union , a whole , aggregate , set R. Hariv. Ragh. ; completion , accomplishment , conclusion Kum. ; setting to rights , adjustment , settlement MBh. ; justification of a statement , proof Sarvad. ; bringing into harmony , agreement , assent W. RPra1t. ; intense application or fixing the mind on , intentness , attention (%{-dhiM-kR} , `" to attend "') MBh. R. &c. ; concentration of the thoughts , profound or abstract meditation , intense contemplation of any particular object (so as to identify the contemplator with the object meditated upon ; this is the eighth and last stage of Yoga [lW. 93] ;

Ensi alkuun meitä ihmetytti hieman, mitenkä siddhikurssille pääsi aikoinaan jo kahden kuukauden säännöllisen TM-harjoituksen jälkeen,
mutta kun näyttää olevan niin että samaadhin ei tarvii olla juurikaan pinnallisinta tasoa (vitarka-samaadhi/samaapatti) syvempi, tuo
ei enää tunnu niin uskomattomalta. Perinteisesti Intiassa ajatellaan että yogan viimeisen tason eli siis samaadhin saavuttaminen edellyttää vuosikausien harjoitusta alkaen niyamasta, mutta MMYn guru oli ilmeisesti sitä mieltä, että sikayksinkertaisella meditaatiotekniikalla oikein suoritettuna lyhytkestoisen (esim. muutama sekunti?) samaadhin (kSaNika-samaadhi) voi "saavuttaa" parhaimmillaan jopa ekan TM-session aikana useita kertoja!

Nykyään vaatimukset ovat paljon tiukemmat:

https://transsendenttinen-meditaatio.fi/tm-sidhi-programme/

Maharishi kehitti TM-sidhiohjelman Veda-tiedon pohjalta 1976. Se on TM-tekniikkaan liittyvä jatkotekniikka ja sen voi oppia Transsendenttisen Meditaation ja neljän muun jatkotekniikan oppimisen jälkeen (mikä kokonaisuudessaan vie aikaa vähintään 12-16 kuukautta TM:n oppimisesta). TM-sidhiohjelma nopeuttaa aivojen täysien mahdollisuuksien kehittymistä aina täydellisyyteen asti. Käytämme aivojen kapasiteetista tällä hetkellä ainoastaan 5-10 prosenttia ja jo tällä osuudella saamme paljon aikaiseksi. Kuvittele mitä kaikkia mahdollisuuksia avautuu, jos alamme hyödyntää paljon suurempaa osaa.



(Tuo lienee sevverta tyyristä että Suomessa enää vain svenska-talande bättre folk'illa taitaa olla varaa
siihen.)

 Grin

(Näinköhän Suomesta loppuu tykkänään TM:n opetus mm. Covid-19 ansiosta. Täällä lienee enää
muutama melko ikääntynyt opettaja, joiden ainoa ammatti saattaa olla nyt katkolla. Ruotsissa
sensijaan näyttävät pullat olevan hyvin uunissa, koska siellä esittelyluennot järjestetään
näköjään netitse...)

Kun olemme viime aikoina tutustunut David Bohm'in lanseeraamaan kvanttipotentiaaliin aineen perusrakenteen syvimpänä tasona tai aineen lähteenä, tai jotain, olemme tullut siihen johto päätökseen, että tuo kvanttipotentiaali kuvaa ehkä quantum vacuum state'iä paremmin sitä ilmentyneen mualimankaikkeuvven tasoa, johon ns. paranormaalit ilmiöt perustuvat. Veda-perinteessä tuota tasoa
voisi vastata jokin ylläesitetyistä samaadhin asteista, johon verbaalisen, erittäin hintsun impulssin syöttämällä voidaan saada aikaan
kaikenlaisia fantsuja jutskia. Niihin tulee suhtautua kuitenkin kuten muuhun prakRtin skeidaan, eli niitä tulee pitää vain kokemuksina
jotka antavat tietoa prakRtin ominaisuuksista, jotta prakRti ei enää kiinnosta kun hedoninen adaptaatio iskee päälle niidenkin suhteen,
jolloin tie valaistumiseen tasoittuu huomattavasti.

MMY käytti quantum potential'ista ilmaisua Field of All Possibilities.... ?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2020 08:22:03 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #3 : 05.07.2020 18:47:13 »

(Oli aikomus lähteä fillaroimaan, mutta kohta tullee [nykykielellä: lienee tulee, LOL] vettä kuin E:n peestä,
joten tapetaan aikaa tällä tavalla!)

Seuraavat suutrat menevät tälleen

etayaiva savichArA nirvichArA cha sUkShmaviShayA vyAkhyAtA .. 1\.44..
Esimerkkikäännös:

[SS]: In the same way, savichara (reflective) and nirvichara (super or non-reflective) samadhis, which are practiced upon subtle objects, are explained.

sUkShmaviShayatvaM chAli~NgaparyavasAnam .. 1\.45..

And the subtlety of objects extends to the alinga-the unmanifest state of primary matter.

[BM]: The subtlety of objects results in their being free of defining marks.

[SS]: The subtlety of possible objects of concentration ends only at the undefinable.

[SP]: Behind all subtle objects is Prakriti, the primal cause.

[SV]: The finer objects end with the Pradhana.

tA eva sabIjaH samAdhiH .. 1\.46.

SS]: All these samadhis are sabija (with seed), which could bring one back into bondage or mental disturbance.

Nuo suutrat kuvannevat sitä että vaikka samaadhi "ulottuisi" länsimaisittain jopa quantum potential -tasolle, se ei vapauta
karmasta??

Vain nirbiija eli siemenetön samaadhi voi siis tehdä tuon??

(Välissä on muutamia suutra'ita jotka menevät meitsille melko pahasti yli hilseen...)

तस्यापि निरोधे सर्वनिरोधान्निर्बीजः समाधिः॥५१॥

 tasyāpi nirodhe sarva-nirodhān-nirbījaḥ samādhiḥ ॥51॥

[HA]: By The Stoppage Of That Too (On Account Of The Elimination Of The Latent Impressions Of Samprajnana) Objectless Concentration Takes Place Through Supression Of All Modifications.

[VH]: Upon the nirodha-ending of even that (sanskara born of insight), owing to the nirodha of all (sanskara), nirbija samadhi (samadhi without seed).

[BM]: When the turnings of thought cease completely, even wisdom ceases, and contemplation bears no seeds.

[SS]: When even this impression is wiped out, every impression is totally wiped out ant there is nirbija [seedless] samadhi.

[SP]: When the impression made by that samadhi is also wiped out, so that there are no more thought-waves at all in the mind, then one enters the samadhi which is called “seedless.”

[SV]: By the restraint of even this (impression, which obstructs all other impressions), all being restrained, comes the “seedless” Samādhi.

« Viimeksi muokattu: 05.07.2020 18:49:43 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #4 : 08.07.2020 09:04:00 »


Tässä yhteydessä lienee syytä muistuttaa, että valaistuneisuus ei ole jokin tila joka kehitetään,
vaan kaiken "elottoman" materiankin[!] perimmäinen "ominaisuus", josta ihmisen on mahdollista tulla tietoiseksi,
koska ihmisen hermosto on riittävän kehittynyt siihen!

Siddhaartha Gautama Shaakyamuni Buddhan väitetään kai todenneen että ainoa ero buddhan
ja tavan tallaajan välillä on se että b. tietää olevansa valaistunut kun taas tt. ei sitä hiffaa!

 Grin
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #5 : 13.05.2023 13:00:06 »


Katselin juuri äskön uusimman WhyFiles-jakson. Siinä juontaja mm. totesi: emotions create memories. Silloin pieni Käärijänvihreä lamppu syttyi kupolissani ja tajusin sen minkä useimmat minua fiksummat (mikä ei paljon vaadi) ovat tajunneet jo aikoja sitten:

smRti-pariSuddhi todennäköisesti viittaa siihen että muistot "puhdistuvat" emotionaalisesta taakastaan!

Maharishi Mahesh Yogii'han sanoi aikoinaan että valaistunut yksilö ei unohda mitä "hänelle" on ennen valopäisyyttä tapahtunut, mutta noilla tapahtumilla ei ole hänelle enää mitään merkitystä, koska ne eivät ole tapahtuneet hänen todelliselle Itselleen (aatmaalle, ergo: brahmalle*), vaan hän ollut ollut vain niiden todistaja (saakSin: sa-akSin, "kanssasilmäilijä", tai jotain).

* ayam aatmaa brahma: tämä aatmaa (atman) [on] brahma(n).
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: