Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: YS: kiistanalaisin suutra?  (Luettu 2070 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« : 24.04.2020 11:38:32 »

Yksi kiistanalaisimmista, ellei the kiistanalaisin, suutra yoga-darshaNassa (eli yoga-suutra'issa)
lienee kolmannen osan, vibhuuti-paadan, suutra 37:

ते समाधावुपसर्गा व्युत्थाने सिद्धयः॥३७॥

te samaadhaav upasargaa, vyutthaane siddhayaH.

Yritetäämpä taustoittaa tuota hieman.

Syvämeditaatiota (esim. teeämmä) voisi verrata vaikkapa sukeltamiseen.
MMYn mukaan meditaation tulisi olla yhtä vaivatonta kuin sukeltamisen:
valitaan oikea kulma ja annetaan gravitaation hoitaa homma!

Tyypillinen TM-sessio lienee sellainen, että mieli lähtee "sukeltamaan" kohti
autuaallisempia ja energeettisempiä eksistenssin tasoja, mutta saMskaarain**
takii ei kykene kauan pysyttelemään syvemmällä tasolla, vaan nousee lähemmäksi
pintaa, toki usein kuitenkin ei niin pinnalle kuin lähtötaso oli; vuorottainen sukeltaminen yhä syvemmälle
ja likelle pintaa nousu johtaa tavallisesti 20 minsan session aikana siihen että loppupuolella
ollaan jo hyvin likellä transsendenssiä eli ajatusten tuolle puolen menoa ja optimaalisessa
tapauksessa ainakin muutaman kerran jopa käväistään siellä?

Tekninen termi, jota Patañjali käyttää sukeltamisesta, lienee ainakin nirodha sekä, päätepisteessään,
samaadhi, kun taas pintaa kohti meneminen ja siellä oleminen lienee vyutthaana*?

Yllä mainitulle suutralle löytyy mm. tällaisia käännöksiä:

[HA]: They (These Powers) Are Impediments To Samadhi, But Are Acquitions IN a Normal Fluxuating State Of Mind.

[IT]: (38):

They are the obstacles in the way of Samadhi and powers when the mind is outward-turned.

[VH]: These siddhi-attainments in the externalized state are obstacles in reference to Samadhi-cognitive absorption (nirbija-seedless).

[BM]: If they become a distraction these powers of perfection are impediments to pure contemplation.

[SS]: (38):

These [superphysical sense] are obstacles to [nirbija] Samadhi but are siddhis (powers or accomplishments) in the worldly pursuits.

[SP]: (38) They are powers in the wordly state, but they are obstacles to samadhi.

[SV]: (38):

These are obstacles to Samadhi; but they are powers in the worldly state.

Kiistanalaista tuossa suutrassa lienee ensisijassa se, mikä on pronominin te (tee: ne) korrelaatti.
Aika yleinen näkemys tuntuisi olevan, että se viittaa kaikkiin yli 30:en(?) siddhiin eli "yliluonnolliseen"
kykyyn jotka Patañjali mainitsee ja "ohjeistaa" vibhuuti-paadassa.

Yksikään ylläolevista käännöksistä (paitsi SS) ei näyttäsi edes implikoivan että te-pronomini viittaa tod. näköisimmin
ainoastaan edellisen suutran mainitsemiin, puruSan eli Puhtaan tietoisuuden kokemusten seurauksena
kehittyviin "taivaallisiin" (divya), "supernormaaleihin" aisteihin eli "turbo-ahdettuihin" normaaleihin aisteihin (kuulo, tunto, jne):

ततः प्रातिभश्रावणवेदनादर्शास्वादवार्ता जायन्ते॥३६॥

 tataḥ prātibha-srāvāṇa-vedana-ādarśa-āsvāda-vārtā jāyante ॥36॥

(Lisäys: yoga-suutra'issa ja ylipäätään suutra-tyylissä verbin finiittimuodot näyttävät olevan perin harvinaisia. Liki 200:ssa yoga-suutrassa
niitä taitaa esiintyä kaksi tai kolme tsipaletta. Tuon suutran viimeinen sana, jaayante [dsaajantee] on yksi niistä. Vaikuttaa miltei siltä
että päättämällä tuon suutran samaan foneemisekvenssiin, t-e, jolla seuraava suutra alkaa, P. on halunnut korostaa niiden yhteenkuuluvuutta,
siis että te käsillä olevassa suutrassa viittaa yksinomaan "supernormaaleihin" aisteihin samaadhin estäjänä, ei muihin siddheihin, kuten
vaikkapa aakaasha-gamanam eli "joogalento"...)

[HA]: Thence (From Knowledge Of puruSa) Arises Pratibha (Prescience), Sravna (Supernormal Power Of Hearing), Vedana (Supernormal Power of Touch), Adarsha (Supernormal Power Of Sight), Asvada (Supernormal Power of Taste) And Varta (Supernormal Power of Smell).

Huomionarvoista tuossa lienee mm. se, että noita superaisteja ei pyritä kehittämään vaan ne tulevat ikäänkuin sen suutran bonuksena, joka (suutra)
tähtää puruSan, Puhtaan, sisällyksettömän Tietoisuuden tunnistamiseen eli sen erottamiseen sattvasta joka on prakRtin hienoin aspekti.

Kun aistit terävöityvät "älyttömästi", ne voivat asettaa haasteen/esteen (upasarga) meditaation päämäärälle eli samaadhille!

coolsmiley


* vyutthAna n. rising up , awakening (a partic. stage in Yoga) Veda1ntas.

** stressiä, enimmäkseen alitajuista, aiheuttavien aikaisempien kokemusten
muistijäljet mielessä, tai jotain??
« Viimeksi muokattu: 24.04.2020 16:35:42 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« Vastaus #1 : 25.04.2020 12:00:33 »

PJ = Pat-añjali

Yoga-darshaNan kolmannessa osassa, nimeltään vibhuuti-paada, PJ neuvoo jippoja, joiden avulla
on mahdollista saavuttaa ns. paranormaaleja kykyjä, kuten levitaatio, näkymättömyys, menneisyyden
ja tulevaisuuden tietäminen, jne, jne. Noita kykyjä on mahdollista kehittää useilla tavoin. PJ:llä
ne perustuvat tekniikkaan nimeltä saMyama (sañjama), joka "koostuu" aSTaan.ga-yogan eli 8-osaisen
joogan komesta vikasta osasta: dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi.

Tavalla josta emme ole täysin selvillä, edellämainitut käsitteet vyutthaana  [vjutthaana: vi + utthaana]
 ja nirodha [niroodha: ni + rodha] liittyvät myös tuohon tekniikkaan.

Mainio esimerkki PJ:n hassunhauskasta, kompaktista, aforismityylisestä syntaksista lienee tämä suutra

vyutthaana-nirodha-saMskaarayor abhibhava-praadurbhaavau nirodha-kSaNa-cittaanvayo nirodha-pariNaamaH.

Kaikki käännökset YS-study.info saitilta:

[HA]: Suppression Of The Latencies Of Fluctuation And Appearance Of The Latencies Of Arrested State Taking Place At Every Moment Of Blankness Of The Arrested State In The Same Mind, Is The Mutation Of The Arrested State Of Mind.

[IT]: Nirodha Parinama is that transformation of the mind in which it becomes progressively permeated by that condition of Nirodha which intervenes momentarily between an impression which is disappearing and the impression which is taking place.

[VH]: The submergence of the sanskara-subliminal activator of externalization and the emergence of the sanskara of nirodha- the act of ending (citta-vrtti) is the nirodha-parinama (nirodha-transformation) which is connected to citta- the energy field of consciousness at the moment of nirodha.

[BM]: The transformation of thought leading toward its own cessation is accompanied by moments of cessation, when subliminal impression of mental distraction are overcome and those of cessation emerge in their place.

[SS]: The impressions which normally arise are made to disappear by the appearance of suppressive efforts, which in turn create mental modifications. The moment of conjunction of mind and new modification is nirodha parinama.

[SP]: When the vision of the lower samadhi is suppressed by an act of conscious control, so that there are no longer any thoughts or visions in the mind, that is the achievement of control of the thought-waves of the mind.

[SV]: By the suppression of the disturbed modifications of the mind, and by the rise of modifications of control, the mind is said to attain the controlling modifications —following the controlling powers of the mind.

 Noam Chomskyn GT-kieliopin hengessä voisi yrittää analyseerata semanttisen tason ylimmän kerroksen merkitystä dispersoimalla
alun duaali-tatpuruSat siten että ne esiintyvät yksikkömuodossa:

Alkuperäinen: vyutthaana-nirodha-saMskaarayor abhibhava-praadurbhaavau nirodha-kSaNa-cittaanvayo nirodha-pariNaamaH.

Analyysiyritys: vyutthaana-saMskaarasya abhibhavo, nirodha-saMskaarasya praadurbhaavash ca,  nirodha-kSaNa-cittaanvayo nirodha-pariNaamaH.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2020 12:17:29 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: