Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kynän vanki Viita  (Luettu 6654 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ratsuri
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131


Suora puhe, epäsuora tie, ratsu alla vie


Profiili
« : 11.11.2017 01:16:33 »

Lauri Viita, s. 17.12.1916. Runoilija ja kirjailija.

Hän hengitti koko sielullaan Tamperetta ja erityisesti Pispalaa. Sanotaan: kaikki mitä tapahtui Pispalassa, tapahtui hänessä. Hän oli mies, joka kirjoitti kärsimykseen asti; "Unohtakaa runot, pelastakaa Lauri Viita!" Mies kynän vankina.

Kartalla on Vesta ja Merkurius yhtymässä. Merkurius on liekeissä. Se on liekeissä, vaikkei mitään poltettavaa olisi enää jäljellä. Muut ihmiset näkivät hänessä lopulta enää liekin, ja hän peittyi liekin taakse. Lisää, lisää, sinut on luotu luomaan!

Merkurius ja Vesta oppositiossa Plutoon: pakko kirjoittaa. Missä paperia, anna tänne. Kirjaimeni mullistavat kaiken. Kaikki on toisin.

Merkuriukseen yhtymässä myös Mars. Pää edellä, täältä tullaan. Minun sanojani kuuntelemalla pääsee eteenpäin. Harva kuuntelee  ja vielä harvempi ymmärtää.


Kävin katsomassa uudestaan näytelmän Viita 1949 Tampereen työväen teatterissa. Oli huikea näytös kertakaikkiaan. Täynnä repivää voimaa. Siinä on mukana vahvasti myös Viidan mielisairaus (kuulemma joko skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö). Tätä en osannut äkkiseltään paikantaa kartalta, mutta Neptunus, Lilith ja Pluto sijainteineen sekä Auringon, Kuun ja Kheironin muodostama T-risti nousevat mieleen.

Olen niin hurmioitunut hänestä. Karu taiteilijan tie, herkkä sielu. Onko teillä kosketusta häneen tai muihin "taidehörhöihin" siten, että olisi ajatuksia jaettavana kartoista?
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6576


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 11.11.2017 12:28:03 »

Äidit vain, nuo toivossa väkevät,
Jumalan näkevät.
Heille on annettu voima ja valta
kohota unessa pilvien alta
ja katsella korkeammalta.


 uranus vesimies aspect_kvi kuu ceres neitsyt

Äidin kuolemaan liittyvä muistovärssy.
Ja nythän he ovat siellä molemmat, jollakin "planeetalla"..
Siellä he kulkevat tähtien rivissä
kirkasta vanaa
isä ja äiti, peräkanaa..
..siellä he jollakin planeetalla
puutarhakeinussa pihlajan alla...


Viita on saanut runoilijan muusat kartalleen.
33 Polyhymnia 22  jousimies  aspect_con aurinko juno jousimies
the Muse of Sacred Poetry and Divine Hymns
ja
62 Erato rx  rapu aspect_con Alasolmu  rapu
eroottisen ja lyyrisen runouden muusa ( eratos- lovely -beloved )



tallennettu
Ratsuri
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131


Suora puhe, epäsuora tie, ratsu alla vie


Profiili
« Vastaus #2 : 12.11.2017 19:57:51 »

Hänellä oli hyvin läheinen ja lämmin suhde äitiinsä - hyvä poiminta, nikki. Smiley
Oi, en tiennytkään noista muusista! Aina sitä oppii uutta. Toiveikkaana tietysti katsoin, mihin ne omalla kartallani sijoittuvat Grin koska olen nimenomaan runojen kirjoittaja. angel Polyhymnia 2° Vaakaa eli kolmiossa Neptunukseen ja oppositiossa Venukseen. Erato 24° Kaloissa - ei muodosta tarkkoja aspekteja. Toki siinä on Jupiter ja DC likellä, ehkä sitten autan muita saamaan hengentuotteita päivänvaloon laugh ja kyllähän olen tässä tähtäämässä kustannusalalle - julkaiseminen jupiter
tallennettu
Ratsuri
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131


Suora puhe, epäsuora tie, ratsu alla vie


Profiili
« Vastaus #3 : 13.11.2017 08:28:50 »

Tosiaan! OOB Merkurius, olisi pitänyt arvata. Maanisesti kirjoittava outolintu.
Näytelmässä hän kaipaa normaalia elämää. Viidan entinen vaimo (jonka perään hän haikailee loppuun saakka) pamauttaa kuitenkin faktat pöytään, ettei
hän elämäntapaa, työtä vaihtamalla pysty elämään normaalia elämää, sillä hän itse on outo ja erilainen.
tallennettu
Ratsuri
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131


Suora puhe, epäsuora tie, ratsu alla vie


Profiili
« Vastaus #4 : 14.11.2017 08:00:10 »

Haha, siinä on sitä jotakin Cheesy äärimmäisyyttä, herkkyyttä, kekseliäisyyttä ja piilotettua ivaa
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: