Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hygge  (Luettu 3330 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Serafina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138



Profiili
« : 17.11.2016 15:52:57 »

Silloin, kun kotoilu tuli muotiin niin luulin ensi alkuun sen tarkoittavan kotona rentoutumista, mutta sepä tarkoittikin kaikenlaista askartelua
 ja puuhailua. Mutta nytpä on Tanskasta tullut meille uusi muoti-ilmiö hygge, jolla tarkoitetaan sitä rentoa oleilua ja tunnelmointia kynttilänvalossa.  On kuulemma oivallinen kaamoksentorjuntakeino. Olen itse  koko ikäni viettänyt kaamosta juuri mieluiten kynttilänvalossa aina kun vain mahdollista.  smitten

Taannoin suositeltiin kirkasvalolamppua hanakasti tähän vuodenaikaan. Minusta se sellainen hämyisä tunnelmallisuus on juuri tämän vuodenajan etu. Ihmiset ovat erilaisia, monelle varmaan on kirkkaista valoista hyötyä, mutta nyt ehkä aletaan ymmärtää paremmin myös rauhoittumisen hyödyt kaiken menemisen ja tekemisen ja hälinän vastapainona.   Smiley
tallennettu

Valkoinen solaarinen tuuli
Elwyn
Astroholisti
*****
Viestejä: 4358



Profiili
« Vastaus #1 : 17.11.2016 17:11:11 »

Silloin, kun kotoilu tuli muotiin niin luulin ensi alkuun sen tarkoittavan kotona rentoutumista, mutta sepä tarkoittikin kaikenlaista askartelua
 ja puuhailua. Mutta nytpä on Tanskasta tullut meille uusi muoti-ilmiö hygge, jolla tarkoitetaan sitä rentoa oleilua ja tunnelmointia kynttilänvalossa.  On kuulemma oivallinen kaamoksentorjuntakeino. Olen itse  koko ikäni viettänyt kaamosta juuri mieluiten kynttilänvalossa aina kun vain mahdollista.  smitten

Taannoin suositeltiin kirkasvalolamppua hanakasti tähän vuodenaikaan. Minusta se sellainen hämyisä tunnelmallisuus on juuri tämän vuodenajan etu. Ihmiset ovat erilaisia, monelle varmaan on kirkkaista valoista hyötyä, mutta nyt ehkä aletaan ymmärtää paremmin myös rauhoittumisen hyödyt kaiken menemisen ja tekemisen ja hälinän vastapainona.   Smiley

Minäkin olen ns. hygge-ihminen Afro Hyvä kommentti oli jossain, että suomalaiset kokevat tämän usein nimenomaan yksin "tehtävänä" asiana kun taas tanskalaisille hygge on sosiaalinen juttu.
tallennettu

"Curse the day, hail the night"

***

“Why live an ordinary life, when you can live an extraordinary one.”
― Anthony Robbins
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1654


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #2 : 18.11.2016 16:35:34 »

Pitäisi varmaan brändätä uudelleen myös sellaiset rennot kodin arkitouhut kuin tukkeutuneen likakaivon avaaminen ja viemäröinnin jynssäys. Kerran onnistuin sellaisen yhteydessä tuhoamaan suuren putken mistä seurasi kunnon tsunami alempaan kerrokseen. Kyseessä oli kaiken lisäksi huvila hienostoalueella. Cool

Oli siinä hieman vuokranantajalle selittelemistä, mutta jopa omaksi yllätyksekseni onnistuin välttymään remonttikuluilta. Luonnollisesti kuitenkin muutin muualle...
tallennettu
Serafina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138



Profiili
« Vastaus #3 : 18.11.2016 17:34:21 »

Tuossa sen nyt näkee, miten paljon terveellisempää on hyggeily ja aiheuttaa paljon vähemmän vahinkoa.

Itsekin olen joutunut availemaan tukkeutuneita viemäriputkistoja ja olen muuttanut pois vesivahinkoasunnosta sellaiseen asuntoon, jossa oli juuri tehty iso putkiremontti jota jouduttiin sitten kuitenkin vielä jatkamaan kun se oli mennyt vähän pieleen.

Mutta tosiaan nuo kodin viemäriputkien ja lattiakaivojen jynssäykset eivät taida ihan sitä kotoilu-askartelua olla, mutta eivät ne kyllä viikkosiivous- nimityksen allekaan mene  buck2
tallennettu

Valkoinen solaarinen tuuli
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: