Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Feng Shui  (Luettu 16106 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
hopeatähti
Vieras
« : 04.11.2005 13:01:47 »

Moikka  Smiley

Itse olen erittäin kiinnostunut aiheesta mutta kokemusta ei juuri laisinkaan  Smiley

Haluaisiko joku kertoa onko käyttänyt ja missä, käynyt kurssin tai muuten vapaita mietteitä?

Kiitos  smitten
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #1 : 04.11.2005 13:51:44 »

Fen Shui on itseänikin kovasti kiinnostava aihe.
Oikeastaan olen ensin 'luontaisesti' ollut kiinnostunut, sisustuksesta, muodoista, väreistä ja  materiaaleista tasapainoisuuden luomisesta kaikkia näitä yhdessä käyttäen ja niiden luomista 'tunnelmista'.

Näistä kaikista on tullut ahmittua 'tietoa' ja kokemusta ja lisäksi olen lukenut kaikki käsiini saamani suomenkielisen Fen Shui kirjallisuuden.
Tosin, siinäkin on vähintään kahta erilaista suuntautumis tapaa. (jossei useampiakin)
Toisessa on lähtökohtana suoraan ilmansuunnat ja toisessa 'bagua' asetetaan pohjapiirroksen päälle sen mukaan, missä on esim. asunnon pääovi.

Enemmän olen tuota Fen shuita käyttänyt soveltaen ja ennemminkin jonkin tilan ja siinä asuvien ihmisten 'tilan ja hyvinvoinnin' määrittelemiseen, kuin sitä muuttaakseni.

 Smiley

Ehkä juuri siksi näin, koska mielummin/luonnollisemmin toimin sisältä ulospäin kuin toisinpäin.
Koen, että kun muutun tai jokin muuttuu sisäisesti, muutos tulee ulkoiseksikin.
Katson kotiani ja voin todeta, että jaahas...näyttääpä taas siltä kotonakin, että jokin alue on tukossa, pysähdyksissä tai päinvastoin.

Tietysti sitä tulee kaikkia pikku 'niksejä' käytettyä ja kokeiltua niiden toimivuutta, tekemällä ensin kotiin ulkoisiakin muutoksia...
Mutta sitä en tiedä sitten, tekeekö jo sen asian muuttamisen tarpeen oivaltaminen sen, että asia muuttuu, vai se, että olen jonkin esineen laittanut tietyyn paikkaan ja siivonnut tietyn nurkan.

 Wink smitten
« Viimeksi muokattu: 04.11.2005 13:57:56 kirjoittanut Mirjam » tallennettu
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #2 : 04.11.2005 14:01:58 »

Grin Cheesy Grin

Ihan SAMAT jutut minäkin harrastan kotona, jopa siinä määrin että mieheni välillä tuskastuu kun olen sitä kaapin paikkaa taas siirtämässä jotta energiat taas virtaisi  Wink Wink

Juuri kävin vkoloppuna ystäväni asuntoa laittamassa kuntoon ja todella RAKASTAN sitä kun saa pohtia asetelmia, värejä ja paikkoja  smitten smitten

Oletko muuten ajatellut jotenkin "soveltaa" näitä kykyjäsi tai tehdä sitä joskus työkseen?

Minusta se olisi aivan upea työ jossa taatusti viihtyisin, mutta ensin kurssit  Cheesy smitten
tallennettu
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #3 : 04.11.2005 14:23:12 »

Olen myös tosi kiinnostunut kaikesta sisustukseen liittyvästä ja niinikään Feng Shuista, joskin itsensä kurssittaminen on vielä typistynyt muutamaan lukuhetkeen kirjastosta löydettyjen Feng Shui oppaiden parissa.

Näillä vajavaisilla tiedoilla Feng Shuita miettiessäni päällimmäisenä askarruttaa ihmetys talojen pohjapiirustusten suhteen... Jos esim. haluaisi ottaa Feng Shuin opit huomioon omaa kotia rakentaessa, miten sen voi tehdä silloin kun perheessä on 4 erilaista ihmistä, joille jokaiselle sopisi erilainen pohja eri suotuisine ilmansuuntineen? Samoin kodin sisustaminen omille energioille suotuisaksi tekee sen maalaisjärjellä ajatellen epäsuotuisaksi jollekin muulle perheenjäsenelle... Miten te Hopeatähti ja Mirjam olette ratkaisseet asian?Tosiaankin olen aivan noviisi ja varmasti pohtimilleni asioille löytyy Feng Shuista looginen selitys. Ihan mielelläni avarran maailmakuvaani, jos joku Feng Shuihin tutustunut osaa vastata äskeiseen. Feng Shui-kurssi olisi mielenkiintoinen, kun löytyisi sopivalta etäisyydeltä ja sopivanhintainen.
tallennettu

Mirjam
Vieras
« Vastaus #4 : 04.11.2005 14:36:00 »

Ihan SAMAT jutut minäkin harrastan kotona, jopa siinä määrin että mieheni välillä tuskastuu kun olen sitä kaapin paikkaa taas siirtämässä jotta energiat taas virtaisi  Wink Wink
Oletko muuten ajatellut jotenkin "soveltaa" näitä kykyjäsi tai tehdä sitä joskus työkseen?
Minusta se olisi aivan upea työ jossa taatusti viihtyisin, mutta ensin kurssit  Cheesy smitten

Lainaus

Olen tosiaan haaveillut siitä ihan työnäkin...jossain vaiheessa olin perustamassa jopa sisustusliikkettä ja jos sen myötä olisi poikinut jotain 'fiilis'sisustus'-keikkojakin.  Smiley
Mutta toisaalta, itsekin kun karsii kaikkea kauniiltakin tuntuvaa roinaa ja esinettä, tuntuisi jotenkin ristiriitaiselta myydä sitä kaikkea, mitä ilmankin ihminen pärjää hyvin.

Olen myös käynyt 'stailaamssa' Wink ystävien ja tuttujen koteja, viimeaikoina olen päässyt pintaremontteihinkin mukaan ja se on ollut IHANAA ! Smiley

Oikeastaan mihin tilaan vain menekin, olen jo mielessäni sisustanut sen uudelleen... uglystupid2
Jotenkin se lähtee enemmän sellaiselta fiilis pohjalta...ja siten vasta mukaan tulee ne muut...

Tämä kun on tällaista, että sitä pitäisi olla jonkinlainen todistus aina näytettävänä, että jotain työtä voi tehdä...menee hukkaan montaa 'lahjakkuutta' .(tarkoitan ihan kaikissa ihmisissä)
Toisaalta..rohkea kai rokankin söisi...
Tai ahkera kai todistuksenkin hankkisi.... idiot2
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #5 : 04.11.2005 14:44:12 »

Näillä vajavaisilla tiedoilla Feng Shuita miettiessäni päällimmäisenä askarruttaa ihmetys talojen pohjapiirustusten suhteen... Jos esim. haluaisi ottaa Feng Shuin opit huomioon omaa kotia rakentaessa, miten sen voi tehdä silloin kun perheessä on 4 erilaista ihmistä, joille jokaiselle sopisi erilainen pohja eri suotuisine ilmansuuntineen? Samoin kodin sisustaminen omille energioille suotuisaksi tekee sen maalaisjärjellä ajatellen epäsuotuisaksi jollekin muulle perheenjäsenelle... Miten te Hopeatähti ja Mirjam olette ratkaisseet asian?

Minä olen käsittänyt tai antanut itseni ymmärtää, että tietynlainen 'perushyvinvoinninenergia' (ki'n tasapainoinen virtaus) on lähestulkoon samassa muodossaan perustana kaikille sopiva.
Jos ajattelee vaikka talon suunnittelua, niin talon muoto, huoneiden sijainti ilmansuuntiin nähden, valon kulku, ilman kulku/vaihto, huoneiden muoto yms.  on kokonaisuutena sitä perustan luojaa. Ikäänkuin juuret ja perusta.
Näillä huonekalujen paikkojen, suuntien, muotojen, värien yms käytöllä voi sitten erikseen vaikuttaa jokaisen omaan henkilökohtaiseen tilanteeseen ja tarpeeseen.  ??
 Smiley
tallennettu
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #6 : 04.11.2005 14:59:36 »

Moikka taas molemmille  smitten

Itse ja pohdin sitä että miten rajoittava se feng shui voi olla tietyissä tilanteissa, mutta sinä Mirjami sanoi se tosi osuvasti.

Kun olen järjestellyt meidän asuntoa, katson aina intuitiivisesti missä kohdin tökkii ja mikä voisi tuntua hyvältä.
Mitkä värit ovat nyt "liian dominoivia" ja millä saisin luotua tämähetkeisen tilanteen mukaisen "harmonian".

Kannattaa valita värit aina huoneiden käytön mukaan ja ihmisen persoonnalliset tekijät ovat aina tärkeitä ottaa huomioon, jos on mahdollista, muuten kannattaa
käyttää neutraaleja värejä sellaisissa tiloissa jossa kaikki oleskelee.
Oman huoneen saa sitten sisustaa niillä lempiväreillä.
Esim vanhin tyttöni on kalat ja hyvin uinuva, rauhallinen ja hidas ja hän toivoo että
joskus saisi sellaisen huoneen jossa pelkkää punaista ja vihreää  Cheesy  Shocked

Perus "väriterapia" on oiva keino aloittaa.

Itse olen tehnyt yhdestä huoneesta "työhuoneen" jossa telkat ja tietokoneet/pelit ynm on kaukana nukkumapaikoista ja oleskelutiloista.

Lapsillamme on yksi yhteinen "nukkumahuone" jossa ei ole elektroniikkaa ja pehmeitä ja rauhoittavia värejä, sinistä, vihreää ja valkoista.
Pienillä tyynyillä ja tauluilla (etenkin lasten omat) saavat oivan piristyksen mutta eivät häiritse kun mennään nukkumaan.

Ystäväni asunnossa järjestelin uudestaan huonekalut, puhdistin energiat ja kaivettiin verhoja kaapista ja oltiin luovia.
Turhat tavarat pois ja piiloon, jos tietenkin tykkää pitää paljon esineitä esillä, se ei ole mikään esto.

Valaistus on erittäin tärkeää, ei liian räikeitä kattolamppuja, mielummin pieniä lamppuja omiin tarkoituksiin ja paikkoihin.

Lähtökohtana aina se että huoneessa on tilaa energioille, ei liian ahtaaksi sisustettu ja yleissilmäyksellä voit sinäkin jo sanoa onko harmonia kunnossa  Smiley
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #7 : 04.11.2005 15:21:48 »

Lapsillamme on yksi yhteinen "nukkumahuone" jossa ei ole elektroniikkaa ja pehmeitä ja rauhoittavia värejä, sinistä, vihreää ja valkoista.
Pienillä tyynyillä ja tauluilla (etenkin lasten omat) saavat oivan piristyksen mutta eivät häiritse kun mennään nukkumaan.

Lähtökohtana aina se että huoneessa on tilaa energioille, ei liian ahtaaksi sisustettu ja yleissilmäyksellä voit sinäkin jo sanoa onko harmonia kunnossa  Smiley[/color]

Tuo muuten olisi minustakin ihanteellista, että lapsilla tavallaan olisi erikseen "nukkumahuone", koska lelujen tulvaa ei aina voi estää, eikä elektroniikan....
Useasti kun on useita lapsia, jokaisella on se oma huone, missä nukutaan ja leikitään ja harrastetaan ja oleillaan.
Voisi olla 'tervellisempi' vaihtoehto, jos olisikin erikseen se 'nukkumahuone', leikkkihuone ja vaikka sitten sellainen ns.lasten 'olkkari', missä olisi sohvaa ja tyynyä ja kaikki se vihteellinen elektroniikka, mitä nyt kullakin nyt sitten on.

Mitenhän tuo vaikuttaisi lapsiin muuten? Lähentäisikö se sisaruutta? Ei olisi niin yksioikoista jakoa mikä on kenenkin huone....tavallaan elektronisetkin tavarat vähentyisi kodista, kun ei tarvitsisi jokaisella olla omassa huonessa kaikkia omia laitteita... yms yms
 idiot2

Aika upea idea!!!  smitten
tallennettu
Athena
Vieras
« Vastaus #8 : 04.11.2005 18:13:52 »


Kirjallisuutta olen lukenu ja soveltanu käytäntöön vanhojen ja tarpeettomien tavaroiden pois laittamista. Kuulostaa upealta lasten oma lepohuone. Lapset saavat rauhan leluista ja härveleistä.


FENG-SHUI box -Jonathan Dee (engl.kielinen)
Harmonia kotiin. Varmista kotiisi parhaat energiavirrat vanhan kiinalaisen menetelmän avulla. hauskassa F-S laatikossa on eneglaninkielinen kirja, huonolta onnelta suojeleva P Kua -peili ja viisi kiinalaista onnenkolikkoa.
Suuressa suomalaisessa kirjakerhossa, www.sskk.fi kenties löytyy vielä tilattavaksi, jos halajaa.


Linkkejä
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=books&cat=tietokirjat&theme=Sisustaminen
http://www.saunalahti.fi/huii/kurssit.html
http://www.fengshui.fi/
« Viimeksi muokattu: 23.02.2006 17:20:58 kirjoittanut Athena » tallennettu
Keho
Vieras
« Vastaus #9 : 04.11.2005 20:01:49 »

Itse luin yhden kesän ajan pelkästään Feng Shuin opetuksia siitä, miten tulisi elää sen enrgian mukaisesti, jota edustamme täällä maan päällä sitten, kun sen kokonaan tänne tuomme. Joten aluksi vain muutin makuuhuoneen paikan, koko talossamme siis uuteen huoneeseen, ja sen tähden vain, koska se oli sopivamman kokoinen siihen tarkoitukseen.  Wink
Eli emme sitäkään kohta tarvitse muuhun kuin vanhoille tehtävään purkuun, koska luomme aivan kokonaan uudenlaisen Feng Shuin!  :Smiley
tallennettu
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #10 : 04.11.2005 21:10:11 »

Moikka  smitten

Kiitos kaikille vastauksista  smitten

Meille tuo lasten nukkumahuone erikseen toimii erinomaisen hyvin, itse asiassa paremmin kuin silloin kun heillä oli omat huoneet.

Mielestäni tämä meni ikäänkuin lasten sanelemana alussa, koska eivät koskaan
olleet omassa huoneessa, vaan halusivat olla meidän kanssa ja kantoivat lelut ees sun taas.

Nyt jokaisella on oma tila ja "aika" olla tietokoneen äärellä omassa rauhassa ja joku voi aina mennä lasten nukkumahuoneeseen tirsoille tai lukemaan.

Mielenkiinnolla jään Keho odottamaan sitä uutta feng shuita,
anturat kaikille pystyyn ja mukavaa loppuiltaa  smiley6600 smitten
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #11 : 07.11.2005 08:30:06 »

Heippa vain!

Minä henkilökohtaisesti koen tuon Fen Shuin nimenomaan vahvistuvan ja lisääntyvän tulevaisuudessa.
Muutenkin koen tulevaisuuden paremminkin niin, että nämä asiat jotka ovat jo todellisuuttamme, tulevat vain muuttamaan muotoaan, eheytymään ja vahvistumaan ja yhdistymäänkin.
Luomme ne sisältä ulos todellisuuteen, eikä enää niin kovinkaan toisin päin. Smiley

Jos nyt ajatellaan tätä Fen Shuita ja ylipäätään sisustamista, rakentamista yms. kaikkea jotka liittyy asumiseen ja kotiin, puutarhaa myöden, on hyvin todennäköistä, että Fen Shui tulee tähän kaikkeen mukaan, ehkä aluksi enemmän oman itsenään erillisenä muotona, mutta ajan kuluessa ne yhdistyy ja kaikki tilat mitä me itsellemme rakennamme, muodostuu enemmän 'sisäsyntyisesti', ja enemmän huomioon ottaen ihmisten hyvinvointi, juuri niin että Fen Shui tietous ja muu tietous materiaaleista, väreistä, muodoista ja tiloista yhdistyy.

Sinällään siis pelkkänä ulkoisena 'metodina' Fen Shui voi hiipua pois pikkuhiljaa ja yhdistyä luontevasti kokonaisuudeksi, siihen mihin se olisi aina kuulunutkin.

Kuten tuossa aiemmin mainitsinkin, niin sitäpä voi miettiä, että jos siirrän jonkin huonekalun tai esineen tietoisesti Fen Shui pohjalta ja tiedän tiedon kautta ulkoisesti, että miten sen tulisi vaikuttaa, niin kumpikohan tekee se muutokseen sysäyksen, se tavaran tai esineen muuttaminen vai se, että on jo oivaltanut ja antanut tilaa sille tiedolle itsessään, että jotain olisi muutettavaa tai olisi hyvä  jotain muuttaa omassa elämässään.  Wink

Uskoisin, että suurin osa ihmisistä jotka ovat kiinnostuneet Fen Shuista, ovat kiinnostuneita sisällään koko ihmisunnan hyvinvoinnin saavuttamisessa myös ympäristön tervellisyyden, viihtyisyyden yms. kautta.....


 smitten

Ja kun ihminen eheytyy, "kaikki mihin hän koskee muuttuu kullaksi" !
(karrikoiden sanottuna)
Ei tarvita erikseen hengellisyyttä, terveydellisyyttä, sopua, rauhaa yms... vaan ne on ihmisen sisällä ja ohjaa sieltä ihmistä jokaisessa valinnassaan.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2005 08:33:09 kirjoittanut Mirjam » tallennettu
Keho
Vieras
« Vastaus #12 : 07.11.2005 14:20:21 »

Muutaman asia vielä tuosta vanhoille tavoillemme kuuluvasta Feng Shuista vain sen tähden tuon esiin, ettei tule turhaa murhetta siitä, etteikö se ollutkaan tarpeellinen. Sillä sehän oli alitajuisen tekomme tähden tänne "suunniteltukin", joilla teoillamme saatoimme tehdä karmallemme vapautusta vain alitajuisten viestiemme stimuloimisella. Ja tulostahan se on tuonutkin vain sellaisilla teoilla kuin sen egomme mielen taltuttamiseksi tarvittiinkin eli suunnan muuttajaksi se luotiin.  :Smiley Ja tarkoitustaanhan se palvelee vieläkin niiden mielien parissa, jotka eivät muuten oivalla, etteivät energiatkaan enää ole samat.  Smiley

Sillä tämän karmallisen evoluutiomme poistuessa kohta kokonaan ihmisen elämästä, muunnetaan myös kokonaisenergioita täällä päällä maan ja sen tähden kerroin tuolla jo aikaisemmin, että saamme pian aivan uudenkinlaisen Feng Shuin elämäämme "rikastuttamaan". Ja sehän tarkoitaakin vain sen aidon universaalin Rakkauden tuomaa johdatusta, jokaiselle Itsensä keholle sellaisilla teoillaan, ettei koskaan enää tarvitse siitäkään huolta kantaa, että mitenkä päin ovat kodissamme sohvat vai onko niitä ollenkaan, koska siellä kuitenkin AINA vallitsee se Rakkaus Itseämme sekä toisiamme kohtaan.  smitten

Tuon me saimme jo nyt aikaan vain näillä omilla teoillamme, kun täälläkin foorumilla olemme toistemme ajatuksien avulla purkaneet näitä vanhojakin asenteitamme sitä uutta kohtaan eli poistaneet JOKAISEN eston sen onnemme edestä, joka nyt jo voi jokaiselle sellaisellekin alkaa, joka epäili koko Pohjolan Valon tekoja tälle Tellukselle.  Wink angel
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #13 : 08.11.2005 23:39:11 »

Kun olen aika paljon lukenut tätä nykyhenkistä kirjallisuutta, niin ymmärrän jotakin siitä, mitä Keho sanoo.

Mielifilosofejani on armenialainen Gurdjieff, joka jo 1900-luvun alussa oli todennut, että ihmisen tärkein tehtävä elämässään olisi muutos. Muutos pitäisi tapahtua oman itsensä vuoksi, ihmisyyden vuoksi ja maapallon vuoksi. Ja jos ihminen ei sitä muutosta tee tarpeeksi jota me kaikki tarvitsisimme, syntyy sotia, koska ne ainakin takaavat muutoksen, vaikkakin ikävällä tavalla. Nyt muutosta tapahtuu sekä fyysisesti että henkisesti. Onneksi.

Uskon, että ihmisen tajunta on heilahdellut laidasta laitaan. Meillä suomalaisillakin. Uskon, että olemme 'tienneet' joskus enemmän. Tuosta feng shuista tulee ainakin mieleen, että suomalaisetkin sen tunsivat intuitiivisesti nahoissaan jo talonpaikkaa etsiessään ja talonpoikaisarkkitehtuuriaan suunniteltaessa. Mikä rauha onkaan astua vanhaan talonpoikaispirttiin, jossa on osattu säilyttää se tasapaino. Uskon, että fengshui-tutkija voisi hämmästyä, miten kaikki on osattu. Sitten on tuo kiire, äkkiäraktentaminen ja jonkun muun arvo vetänyt meitä höplästä, emmekä ole tunnistaneet edes pahaa oloa.
tallennettu
Yksisarvinen
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 52



Profiili
« Vastaus #14 : 08.11.2005 23:46:26 »

Feng Shuissa lienee jotakin samankaltaista ikuista viisautta kuin monessa muussakin 'kiinalaisessa' jutussa. Aikanaan kun aiheeseen tutustuin niin hämmästelin mm. kuinka isoäitini kodikkaimmat huoneet olivat suoraan kuin FS oppikirjoista. Wink
tallennettu

"Se voima joka maan ja taivaan loi myös sinussa voimaa olla voi."
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: