Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Atsteekkien astrologiasta  (Luettu 23694 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« : 24.05.2006 22:34:35 »

Hei kaikki coolsmiley!
 Löysin tänään divarista kirjan joka käsittelee atsteekkien astrologiaa, mutta siinä ei ole mitään suoraa tapaa katsoa mikä olisi, vain viittauksia kirjoihin, tilattaviin ohjelmiin ja printteihin Tongue
Ajattelinkin, että tietääkö joku, voiko maya- astrologiaa jollain lailla käyttää vai lähdenkö penkomaan lisää divareita  Cheesy smitten smitten
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #1 : 24.05.2006 22:39:03 »

Heip nopea vastaus...  Wink

jos halusit selvittää merkkisi niin se onnistuu osoitteessa

www.azteccalendar.com

Minkä nimisen kirjan löysit? Aihe kiinnostaa kyllä itseänikin erittäin paljon.
tallennettu
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #2 : 24.05.2006 22:43:25 »

Michael Colmer: atsteekkien astrologia ilmestynyt 1995 ja suomessa painettu karistolla 1996.

Kiitos tiedosta, käyn heti kun norton suostuu jälleen yhteistyöhön smitten
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #3 : 24.05.2006 23:12:09 »

Mikäli ymmärsin oikein, olen jäniksen vuotena/aikana syntynyt ruoho Grin?
Meniköhän yhtään sinnepäinkään 2funny?
Tiedätkö mikä sinä olet?
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #4 : 25.05.2006 14:04:27 »

Olen syntynyt Korppikotkan päivänä, Ruohon 13 päivän jakson aikana ja Ruo´on vuonna.

Muuten olen tutustunut tohon kirjaan ja arvailin sieltä että mikä voisin olla... niin kas kyllä huomio kiinnitty Korppikotkaan... Jännä kyllä.  :Smiley
tallennettu
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #5 : 25.05.2006 22:26:10 »

Tarkennan viellä, eli oon syntynyt jäniksen vuotena, myöskin ruohon 13 päivän jaksona ja maanjäristyksen päivänä idiot2.
Minkä tulkinnan siis luen, siis kumpi on oikea, maanjäristys vai ruoho?

Täytyy yrittää etsiä lisää tätä kirjallisuutta Grin

 smitten smitten smitten
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
kooky
Vieras
« Vastaus #6 : 26.05.2006 13:12:41 »

The protector of day Ollin (Movement) is Xolotl. This is an auspicious day for the active principle, a bad day for the passive principle. Ollin is a day of the purified heart, signifying those moments where human beings may perceive what they are becoming. A good day for transmutation, which arrives like an earthquake that leaves in its wake the ruins of rationality, order and the preconceived.

joo, minäkin olen näköjään maanjäristyksen päivänä vääntäytynyt tähän maailmaan. kiitos linkistä nikita. olen aikaisemminkin katsonut tätä koska aihe kiinnosti, ja minulla oli outo muistikuva että sain silloin kahdelta eri sivulta eri merkin, oliko kalkulaattorit jotenkin erilaiset...hmm?

no toivottavasti tää on sitten se oikea merkki. mullakin on tuo kirja mistä alussa puhuttiin, ja tosi ärsyttävää tehdä tuollainen kirja vaan herättääkseen mielenkiintoa ja sitten puuttuu taulukot merkeistä idiot2
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #7 : 27.05.2006 17:01:27 »

Lainaus käyttäjältä: sign?
olen aikaisemminkin katsonut tätä koska aihe kiinnosti, ja minulla oli outo muistikuva että sain silloin kahdelta eri sivulta eri merkin, oliko kalkulaattorit jotenkin erilaiset...hmm?

Sama hämmennys Pallaskissasellakin Smiley Minulle on aikoinaan laskettu käsin tonalli, jonka mukaan olen "Macuilli Mazatl" eli syntynyt Viiden Peuran päivänä Smiley(atsteekit nimesivät lapsensa kalenterin mukaan). Nettilaskuri antoi kuitenkin atsteekkimerkikseni Kaksi Liskoa eli nimeni voisi olla myös "Ome Cuetzpalin". Aikani tuota pähkäilin, kunnes huomasin tuolla em sivustolla kohdan "Preferences", jossa voi valita kahdesta eri laskutavasta.

Maya-merkinkin voi laskea kehdella eri tavalla, huoh... Mihin sitä enää uskoisi Wink?
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
taria
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 495


Valoa ja rakkautta elämään.. ja haleja höpöset ;)


Profiili
« Vastaus #8 : 27.05.2006 18:32:10 »

Tonatiuh
Stone of Axayacatl, recolored detail

--------------------------------------------------------------------------------
Tonatiuh, the Sun or the Sun God. Symbol of the fifth and present era. According to Aztec Mythology, there have been four historical ages, called Suns - those of earth, wind, fire and water. Each has been destroyed. The present era is that of the Sun of Movement, Ollintonatiuh. It is also known as Nahuiollin or 4-Ollin (Movement). In the famous stone of Axayacatl, as you can see on the left, Tonatiuhs face is embedded in this calendrical sign. The wings of the Ollin symbol show the calendrical signs of the past four eras.

juu, että tuommonen tuli.. Huh?.. crazy2

 smitten  smitten  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksoset
Nouseva Kauris

Punainen Galaktinen Taivaanvaeltaja
(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider14.gif)
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #9 : 27.05.2006 18:50:54 »

Niin kun puhutte kahdesta laskutavasta niin tarkoitatteko tuota että voi valita Gregorian tai sitten Julian?

Tuo oli gregoriaaninen mitä aikaisemmin sanoin.

Julianissa vaihtui päivä viiteen veteen ja 13. päivän jakso käärmeeseen. Vuosi pysyi saman merkkisenä.

Kumpikohan noista nyt sitten on "se oikea"...

*nyt tämäkin ihan hämillään*
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 27.05.2006 19:14:43 »

Jäniksen vuosi: As a year bearer, Tochtli (rabbit) is the sign of day in the tonalpohualli that gives its name to this xihuitl (year). This sign is associated with the direction of the south.

Ruo'on jakso: The 13-day period Acatl (Reed) is ruled by Chalchihuitlicue, goddess of lakes, rivers and seas, goddess of horizontal waters. This trecena signifies the transitory nature of all that we may gain in life: it is a reminder to view success and failure, gain and loss, as matters of fate and not as matters of personal worth. The elementals do not reward nor punishment our efforts but, rather, construct the maze within which we might perfect our hearts. The 13 days of this trecena reveal our hearts to us, based on whether we have decided to live within the house of shadows or to seek the secret of happiness elsewhere. These are good days to travel to new places; bad days to hide in fear.

Sateen päivä: The protector of day Quiahuitl (Rain) is Tonatiuh. Quiahuitl is a day of relying on the unpredictable fortunes of fate. It is a good day for traveling and learning, a bad day for business and planning.

Tämähän käy jopa järkeen...
  • Fengshui astrologian mukaan suotuisin ilmansuuntani on etelä.
  • Haluan asua veden läheisyydessä ja trooppisella kartalla karttaani hallitsee 8. huone ja Aurinkoni on yhtymässä laskusolmuun
  • Nousevana Jousimiehenä olen kiinnostunut oppimaan uutta ja Jupiteriin voi yhdistää myös odottamattomat onnen potkut..
« Viimeksi muokattu: 28.05.2006 14:31:51 kirjoittanut Emelia » tallennettu

Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #11 : 28.05.2006 10:00:04 »

Lainaus käyttäjältä: *Nikita*
Niin kun puhutte kahdesta laskutavasta niin tarkoitatteko tuota että voi valita Gregorian tai sitten Julian?

Niinpä näkyy tapahtuvan, jos valitsee tuon jälkimmäisen laskutavan preferensseissä! MUTTA tuo laskutapa pitää valita sieltä preferensseistä, koska meillä on käytössä juliaaninen kalenteri. Suoraan etusivulta vaihtamalla tulee aivan eri tulos, huom! Tuo vaihtoehtoinen laskutapa löytyy siis sieltä Aztec Calendar -sivuston etusivun vasemman laidan valikosta, toiseksi alimmaisena on otsikko "Preferences". Sieltä voit valita "Correlation"iksi joko Alfonso Caso (sivujen oletuksena) tai Francisco Rodriguez Cortes.

"Some discussion exists on how to correlate the Aztec calendar to our common datesystem. From an historical perspective, the most supported correlation is the one suggested by Alfonso Caso. An anchor for this correlation is the recorded date of 1-Coatl for August 13, 1521 Julian (the fall of the city of Tenochtitlan). Most other mesoamerican calendars use a similar day count as presented by this correlation. The correlation can also be set to the one of Francisco Rodriguez Cortes. Francisco is a current day calendrist who lives in Chiapas, Mexico."

Minulle tuon tonallin laski Meksikossa kalenterioppia saanut henkilö, joka käyttää siis ilmeisestikin tuota Cortesin järjestelmää.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2006 10:07:39 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #12 : 28.05.2006 10:19:33 »

Emelian viestin innoittamana Wink tein vertailua kahden laskutavan välillä:
Cortes:

Ruo'on vuosi: As a year bearer, Acatl (reed) is the sign of day in the tonalpohualli that gives its name to this xihuitl (year). This sign is associated with the direction of the east.

Talon jakso: The 13-day period Calli (House) is ruled by Itzpapalotl. The 13 days of this trecena are governed by the conflict between culture and nature: the native desire of human beings to maintain a lineage of customs and beliefs is periodically disrupted by the evolutionary leaps of nature. In this sense, nature is represented as the house into which we are born and culture as the house into which we move. These are 13 days of struggling to decide which house is really home. With every step forward, the warrior still stands at the center of the crossroads: the heart must be trained if it is to be a reliable compass. These are good days to focus on the future; bad days to focus on the past.

Peuran päivä: The protector of day Mazatl (Deer) is Tlaloc, He Who Makes Seeds Sprout, god of rain and thunderstorms. Mazatl is the day of the hunt. It is a good day to stalk your quarry, a bad day to be stalked. Mazatl is a day for breaking old routines and to pay close attention to the routines of others. This is a day for doubling-back on your tracks.

Caso:
Vuosi ja jakso pysyvät samoina, vain päivä muuttuu:

Liskon päivä: The protector of day Cuetzpalin (Lizard) is Huehuecoyotl, Old Coyote, the Trickster, god of deception. Cuetzpallin signifies rapid reversals of fortune. It is a good day to work on your reputation through actions, not words.

Hmm... Kumpikohan näistä tuntuisi "omemmalta". Olen saanut kummastakin tulkinnan, ja kyllä se taitaa sittenkin tuohon Liskoon kallistua!

-Itä ilmansuuntana pitää paikkansa, siis Feng Shuin mukaan.

-Talon jakso rinnastuu hyvin länsimaisen horoskoopin nousu- ja aurinkomerkin väliseen "ristiriitaan".
« Viimeksi muokattu: 28.05.2006 10:35:39 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #13 : 28.05.2006 11:12:13 »

Olen ollut ihan siinä luulossa, että gregoriaaninen kalenteri on se yleisesti käytettävä? *douh*

Nyt kun sitten sain vielä muutettua sen preferences jutun niin Juliaanisessa tuli päiväksi Ruoho ja Gregoriaanisessa Sade.

*tipuin lopullisesti kyydistä*  Huh
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #14 : 28.05.2006 12:41:53 »

Lainaus käyttäjältä: *Nikita*
Olen ollut ihan siinä luulossa, että gregoriaaninen kalenteri on se yleisesti käytettävä? *douh*

Niin onkin... Embarrassed No, tekevälle sattuu Smiley. Ääähhhh. *vielä enemmän sekaisin*
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: