Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: [uusi otsake] Gluteenitonta kannattaa kokeilla?  (Luettu 35902 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« : 23.05.2013 09:11:56 »

E:n jutut tällä foorumilla koskien ruokavaliota motivoivat
minua kokeilemaan gluteenitonta dieettiä. Muistaakseni
jo pari vuotta aiemmin olin aikonut testata sitä, mutta
silloin yritys tyssäsi tarjonnan  vähäisyyteen.

Nyt gluteenittomia tuotteita näkyy olevan tarjolla vähän
siellä sun täällä. Luultavasti varskinkin kauppiaat joilla
on omakohtaista kokemusta keliakiasta, ovat hoitaneet
noita tuotteita tarjolle.

Lopullisen varmistuksen siitä, onko kyseessä keliakia
vai ei-keliakinen gluteeniyliherkkyys, saanen jonkin
ajan kuluttua pyydettyäni omalääkäriltä ensi viikolla
pääsyn verikokeeseen.

Omahoitsu kiinnitti huomiotani siihen, että kyseessä
saattaa olla ihokeliakia, kun kerroin  että gluteenittomuuden
myötä kantapääni ovat kohentuneet jopa 90 prosenttisesti.
Aiemmin niistä oli helppo irroitella millimetrien paksuisia
karstakappaleita; nyt ne ovat lähes täysin tasaiset. Eivät
sukat kulu enää kantapäistä puhki alta aikayksikön, jos
tilanne näin mainiona säilyy.

Lopullisen kimmokkeen kokeilla gluteenittomuutta sain
Maikkarin Studio55 -showsta, jossa nuori lääkäri kertoi
että kaikki hänen allergiaoireensa hävisivät gluteenittomuuden
siivellä!

Yksi mukavimmista gluteenittomuuden vaikutuksista tuntuisi
olevan se, että ns. joogalento tuntuu paljon paremmalta
kuin aiemmin. Tänäkin aamuna tuntui ajoittain siltä kuin
olisi aladoobia, joka letkeästi hytkyy jonkun sitä hieman
sormeillessa. Olen tietoisesti päättänyt välttää pomppimista
ollakseni häiritsemättä varsinkin alakerran asukkaita, kun
teen TM-sid(d)hi -ohjelmaa joskus aamuvarhaisella. (Joogalento
on "tärkein" ns. siddheistä eli "yliluonnollisista" kyvyistä.)
Joogalennon aikana tunsin tänä aamuna myös sydänalassa sellaista
rauhaa sun muuta positiivista, mitä en muista kokeneeni
elämässä kuin muutaman kerran, mm. silloin kun diskossa
"rakastuin" miltei ensi silmäyksellä toiselta paikkakunnalta
kotoisin olleeseen tytsiin. (Olisin kenties pesääkin saanut,
mutta kun en kehdannut tyrkyttäytyä hänen hotelliinsa...)

 :Smiley  Cheesy

« Viimeksi muokattu: 24.05.2013 01:25:54 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 23.05.2013 10:10:03 »

Sideman, otsikkosi nauratti, pelkän otsikon perusteella ajattelin joksikin iskelmäkappaleen nimeksi.  Grin

Mutta en kykene nyt olemaan ryhtymättä taas propagandaan:
Tiesithän, että jos sinulta testataan keliakia, sinun pitää sitä varten ensin syödä gluteenia aika monta viikkoa? Muuten ei niitä vasta-aineita saada näkyviin verikokeessa. Ja jos olet vain gluteeniyliherkkä, etkä varsinainen keliaakikko, se gluteenikärsimys oli sitten ihan hukkaan heitetty.

Virallisesti diagnosoidun keliakian 'etu' on se naurettava parinkympin KELA-korvaus kuukaudessa gluteenitonta ruokaa varten ja kaupan gluteenittomat tuotteet ovat yleensä gluteenittomuudestaan huolimatta samaa teollista suttua kuin kaikki muutkin valmisruuat, einekset jne. Siemennäkkäreitä, mantelileipää yms. gluteenittomia - oikeastaan viljattomia - leivänkorvikkeita on tosi helppo tehdä itse ja laatu on silloin taatusti hyvä: http://karppaus.info/resepti/avainsana.php?id=2

Tiedän ihmisiä, jotka saavat ihan selkeästi oireita gluteenista, mutta eivät viitsi enää edes käydä siinä kokeessa, koska ovat jo oman gluteenittomuuskokeilunsa jälkeen itse todenneet, että terveys pysyy hyvänä kun pysyy erossa gluteenista, eivätkä kaipaa kela-korvausta gluteenittomia tuotteita varten juuri sen vuoksi, että sitä varten pitäisi ensin syödä sitä gluteenia ja saada ehkä sen vuoksi vakaviakin oireita, jotta ne vasta-aineet näkyisivät verikokeissa.

Tietysti asiassa on se puoli, että jos on sitten oikeasti keliaakikko, niin se olisi hyvä tietää jotta voisi sitten ehdottomasti välttää gluteenia, mutta sitä voi ehdottomasti välttää kyllä muutenkin, ihan vain päättämällä itse että rupeaa käyttäytymään ikään kuin olisi keliaakikko, vaikka sitä testiä ei ole tehty. Gluteenia on muuten ihan ylläripaikoissa, soijakastikkeessa, mausteseoksissa, ihan muissakin tuotteissa kuin leivissä ja leivonnaisissa. Minulla homma on helpo sen vuoksi, että en syö teollista ruokaa juuri ollenkaan, vaan ostan kaupasta raaka-aineita. Kun ostoksessa ei ole ollenkaan tuoteselosteen tarvetta, ollaan aina turvallisilla vesillä. (Tai kun se tuoteseloste on niin lyhyt kuin vaikkapa nyt luomukuohukerman: kerma.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #2 : 23.05.2013 19:21:18 »

No, se verikoehan ei vielä kerro kaikkea, siitä mitataan vasta vasta-aineita. Lopullinen testi on pohjukaissuolen tähystys, jossa siis pitää käydä ennen kuin on oikeutettu KELAn korvaukseen ja ennen tähystystä ei saa aloittaa gluteenitonta ruokavaliota tai suolinukka paranee ja siis näyttää normaalilta tähystyksessä.

Olen miettinyt pitkään aloittaako gluteeniton ruokavalio vai ei. Suun kautta tungettava tähystysletku ei houkuttele ollenkaan, siihen tutkimukseen ei ole halua lähteä. Joskus lapsena verikokeessa todettiin mahdollisuus keliakiaan, tämä yhdistettynä laihuuteeni (jonka pelkään estävän myös osaltaan raskaaksi tuloa) on pistänyt miettimään mikäli voisin paremmin gluteenittomalla. Mutta se on kuitenkin aikamoisen hankalaa miettiä joka hetki mitä laittaa suuhunsa ja mistä löytää sopivaa ruokaa. En ole mitenkään tottunut olemaan pikkutarkka, ja aika suuri kynnys semmoiseksi on ruvetakin. Miten lie edes onnistuisi? Mutta terveys lopulta ajaa kaiken edelle, vakavemmin en ole ollut ripulilla tai nälkiintyneen näköinen, joten jos se keliakia sitten on, se on lievä. Mietityttää vain, että onko mahdollista että se pahenee hoitamattomana..

Sidis voisi vaihtaa tämän ketjun otsikoksi keliakia ja/tai gluteeniton ruokavalio, niin voisi keskustella siitä?  :Smiley
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #3 : 27.05.2013 12:12:24 »

Niinpä Aamulehdessä on tänään juttua kuinka gluteeniton ruokavalio olisi Yhdysvalloissa uusi ruokavaliomuoti.
typistetty versio: http://www.aamulehti.fi/Ruoka/1194816024301/artikkeli/amerikan+uusin+dieettivillitys+ala+syo+gluteenia+.html

En nyt silti oikein koe, että gluteenin jättäminen pois olisi erityinen terveellisyyttä muuttava tekijä, ellei itse ole huomannut kehon reagoivan siihen negatiivisesti. Niin kuin hieman kaikessa ruuassa, mikäli huomaa kehonsa reagoivan negatiivisesti, voi vaihtaa itse ruokavaliotansa, mutta jokaisen keho on kuitenkin erilainen, ja vaikka kuinka olisi ristiriitaisia tutkimuksia puoleen ja toiseen, se kertoo vain siitä, että eri ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot. Toiselle rasva on terveellistä ja toiselle ei jne. Ei muutama uusi vanhojen tutkimusten kanssa ristiriidassa oleva tutkimus kumoa niiden vanhojen pätevyyttä, vaan se on enemmän tilanne- ja yksilöriippuvaista, tätä mieltä olen ma.  knuppel2

Onko sidiksellä uutta infoa kokeilustaan? Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 27.05.2013 12:19:33 »

Lainaus
En nyt silti oikein koe, että gluteenin jättäminen pois olisi erityinen terveellisyyttä muuttava tekijä, ellei itse ole huomannut kehon reagoivan siihen negatiivisesti.

Kommentti tähän: Niin kauan kun syö gluteenia on mahdotonta huomata mitkä vaivat ovat gluteeninsyönnin seurausta. Itse tajusin vasta gluteenin pois jätettyäni että sen seurausta oli 1 tunti /vrk suurempi unentarve, ihottuma, epämääräiset nivel- ja lihasvaivat sekä jatkuvat vatsaongelmat.

Niin kauan kun söin gluteeniviljoja (minun tapauksessani enimmäkseen hapanjuurella nostatettua täysjyväruisleipää), luulin moisten vaivojen nyt vain kuuluvan ihmiselämään, kun niitä oli koko ikäni ollut, kun heti vierotuksesta asti vauvana oli alettu gluteeniviljoja syöttää.

Ainoa keino testata mitkä omista vaivoista johtuvat gluteenista, on kokeilla minimissään sellainen 2 viikkoa olla ilman. Näin ainakin minulla. Ja siinä alkuvaiheessa tulee muuten sitten vieroitusoireita eksorfiinista (ärtymys, ahdistus, mahdolliset unihäiriöt), kannattaa muistaa että ne menevät ohi, eikä lopettaa kokeilua hetimmiten niiden ilmaannuttua.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #5 : 27.05.2013 12:34:38 »

Ainoa keino testata mitkä omista vaivoista johtuvat gluteenista, on kokeilla minimissään sellainen 2 viikkoa olla ilman. Näin ainakin minulla. Ja siinä alkuvaiheessa tulee muuten sitten vieroitusoireita eksorfiinista (ärtymys, ahdistus, mahdolliset unihäiriöt), kannattaa muistaa että ne menevät ohi, eikä lopettaa kokeilua hetimmiten niiden ilmaannuttua.

Kiitos tästä infosta, mikäli aloitan kokeilun vielä.  Smiley

Se siinä onkin usein se ongelma, että osaa paikallistaa mikä se on se mikä ongelmia aiheuttaa. Jotkut ovat helpompia tunnistaa, toiset eivät. Aiheuttaahan tuo keliakiakin joillekin laktoosi-intoleranssia, joka taas paranee gluteenittomalla ruokavaliolla, eikä siten siis ollutkaan yliherkkyyttä laktoosille.

Ei ihan mene enää otsakkeen alle (näitä kun on täällä menossa muitakin tällä hetkellä), mutta laitetaan nyt samaan, että joskus luin sellaisesta ns. mieliteko-ruokavaliosta, joka jäi mieleeni. Sen mukaan keho tietää mitä se tarvitsee ja alkaa tehdä mieli sellaista ruokaa, mistä sitä tarvittavaa saa. Samoin sellaiset mistä on haittaa, tuntuvat tökkivän vastaan. Ainut poikkeus on sokeri, johon tulee himo ihan ilman, että sitä tarvitsee. Tämän tyyppinen ruokavalio on tuntunut jotenkin itselle järkeenkäyvältä..
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 27.05.2013 12:49:07 »

Aika lailla, Ave, kannatan itsekin tuota 'kyllä kroppa tietää' -metodia, mutta se toimii luotettavasti vain silloin kun ei syö ruokia jotka sotkevat tätä  itsesäätelyä. Tärkkelys = sokeri kropan kannalta, joten peruna, viljat (muutkin kuin gluteenisellaiset) sotkevat tätä säätelyä, itse asiassa kaikki mikä aiheuttaa nopeaa reipasta insuliinineritystä sotkee sitä. Tiedän sokeririippuvaisia, joilla yksi täysjyväruisleipäpala aiheuttaa viikonkin pituisen vilja/sokerikierteen - ihan kuten yksi drinkki voi aiheuttaa juomaputken alkoholistilla.

Ja sitten on vielä lisämausteena se, että jotkut lektiinejä sisältävät ruuat aiheuttavat 'koukun' eli juuri tasan niitä suolinukkaa tuhoavia ja tulehdusta aiheuttavia alkaa himoita lisää, vaikka niitä ei pitäisi syödä ollenkaan. (Ja tämä on eri juttu kuin se gluteenin eksorfiinivaikutus. Minulla näitä olivat maissi, seesaminsiemenet ja auringonkukansiemenet, jotka ennen olivat himoittuja mutta nyt lähinnä etovat.) Itse olen sillä kannalla, että myös lisäaineet ja teollisesti muunnellut aineet sotkevat systeemia ja nyt kun olen karsinut sekä ne insuliinipommi-ruoka-aineet, lektiini-ruoka-aineet ja vielä kaiken teollisen lisäaineilla ja muunnetuilla höystetyn, niin uskallankin luottaa kropan arvioihin asiasta.

Mieliteko-ruokavalio on luultavasti kropalle ihan se paras siinä tilanteessa, jossa insuliinimetabolia on tasapainossa ja mitään koukuttavia ruokia tai lisäaineita ei sisälly ruokavalioon. Sen vuoksi  minusta tuntuu pahalta se, että lapsia pakotetaan syömään aivan kaikkea selityksellä "tarvitaan 10-15 maistelukertaa ennen kuin uuteen makuun tottuu." Olen tästä eri mieltä; sanoisin että tarvitaan 10-15 maistelukertaa ennen kuin lapsen keho turtuu ja lakkaa antamasta aivan aitoa ja hyödyllistä 'älä syö, tämä ei ole sinulle hyväksi' -signaalia.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #7 : 27.05.2013 15:07:09 »

Niinpä Aamulehdessä on tänään juttua kuinka gluteeniton ruokavalio olisi Yhdysvalloissa uusi ruokavaliomuoti.
typistetty versio: http://www.aamulehti.fi/Ruoka/1194816024301/artikkeli/amerikan+uusin+dieettivillitys+ala+syo+gluteenia+.html

En nyt silti oikein koe, että gluteenin jättäminen pois olisi erityinen terveellisyyttä muuttava tekijä, ellei itse ole huomannut kehon reagoivan siihen negatiivisesti. Niin kuin hieman kaikessa ruuassa, mikäli huomaa kehonsa reagoivan negatiivisesti, voi vaihtaa itse ruokavaliotansa, mutta jokaisen keho on kuitenkin erilainen, ja vaikka kuinka olisi ristiriitaisia tutkimuksia puoleen ja toiseen, se kertoo vain siitä, että eri ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot. Toiselle rasva on terveellistä ja toiselle ei jne. Ei muutama uusi vanhojen tutkimusten kanssa ristiriidassa oleva tutkimus kumoa niiden vanhojen pätevyyttä, vaan se on enemmän tilanne- ja yksilöriippuvaista, tätä mieltä olen ma.  knuppel2

Onko sidiksellä uutta infoa kokeilustaan? Cheesy

En tainnut vielä mainita, että kaliumarvo oli noussut alarajalla olevasta (2.9 - 3.0) käsittääkseni melko normaalille
tasolle (3.4).

Nyt pitäisi sitten kuukauden verran palata kotimaisiin viljoihin verikokeen tautta. Aion kyllä pitäytyä lähinnä rukiissa.

Noh, ainakin saanen oireiden mahdollisen palaamisen myötä lisävahvistusta  sille, että gluteenia kannattaa välttää...

Muoks; ei taida voida olla tottakaan: syötyäni neljä (4) viipaletta hapankorppua alkoi muutaman tunnin kuluttua
kehittyä nenän limakalvolle sellaista ärsyttävän tuntuista liimamaista eritettä, joka pistää ihan huomaamatta
kaivamaan nenää. Ulos mentyä tosin tuo ilmiö häviää miltei välittömästi, ja nenä vain vuotaa jonkin verran
kirkasta nestettä!

 Angry
« Viimeksi muokattu: 28.05.2013 12:22:58 kirjoittanut sideman » tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #8 : 28.05.2013 11:51:08 »

Ekle, tuossa mainitset huonoina suuren osan siitä mitä gluteenittomalla olisi sitten mahdollista syödä (esim. peruna, maissi). Mitä tavalliseen ruokavalioosi sitten yleensä kuuluu? Tuntuu vain näin, että aika vähän mitään jää syötäväksi, vaikka tottumiskysymys se enemmän varmasti on. Sitä on niin tottunut, että se peruna kuuluu siihen lautaselle jne. Mutta pidätkö jollain tapaa huolta siitä, että ruokavaliosi ei ole liian yksipuolinen?

Minuakin ihmetyttää tuo pakkosyöttäminen. Jotkut maut luonnostaan eivät vain miellytä, eikä siinä mitään. Siitä on tehty jotenkin sellainen luonnekysymys, että on jotenkin nipottaja tms. jos nirsoilee. Toisaalta pienet lapset voivat nirsoilla paljon ja syödä vain jotakin yhtä ruokaa, että kuitenkin on pakko tällöin houkutella muitakin ruokia syömään.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 28.05.2013 12:31:24 »

Aika vähän mitään syötäväksi, jos ei syuö perunaa, riisiä tai maissia?
Minä lähinnä optimoin: Kaikki yllämainitut ovat niin vähäravinteisia per kalori ja aiheuttavat sitä insuliinineritystä (laihdutusketjun viimeisen viestini linkistä voi vilkaista miten ikävä asia se on ihan itsessään), että en näe niiden olevan lainkaan tarpeellisia ruokavaliossani. Lyhyesti voisi sanoa näin: Korvaa peruna/riisi/maissi kypsennetyillä kasviksilla runsaan rasvalisän kanssa. Suunnilleen ainoat kasvikset mitä kannattaa syödä raakana ovat ne tyypilliset salaattiainekset, kaikki muu kannattaa vähintään höyryttää kevyesti ja syödä runsaan rasvan kanssa, jotta ne ravinteet imeytyisivät kunnolla. Päivän menu on suunnilleen tällainen:

Aamulla vedän kuohukermaa kahvissa.

Puoliltapäivin pöperön, jossa on kotona tehtyä kefiiriä, Yosa kaurajugurtti (mustikka-banaani on paras, vähän hiilareita ja makeutus vain banaanista, ei lisättyä sokeria) makeutuksena, mitallinen (noin 20 g) heraproteiinijauhetta ja pähkinöitä, sekä yleensä myös mustikoita. (Tämä on päivän hiilaripitoisin ateriani.)  Pähkinät vaihtelevat, makadamia, parapähkinä, saksanpähkinä, manteli. Samoin sitten syksyllä kun saa kotimaisia omenoita, on välillä mustikoiden tilalla omena pieninä kuutioina ja mansikka-aikaan voi olla mansikoita.

klo 16-19 välillä syön päivän isoimman aterian, joka on seuraavanlainen:
En jaksa väkertää erillisiä liha + kastike + lisäke yhdistelmiä, vaan teen yleensä pannupöperöä jossa on jotain proteiinia (liha, kananmuna tms.) maanpäällisiä kasviksia, tuoretta valkosipulia ja mausteita sekä tietysti tämä kaikki runsaassa voissa haudutettuna, tai sitten suht samat ainekset keitto/pataruokana. Kokkikaverini kutsuu minua primitiivikokiksi.  Grin Ihan osuvaa sikäli, että kokkaan kuin metsästäjä-keräilijä jolla on vain se yksi keittoastia jossa kaikki kypsennetään samassa.

Sen sijaan että täyttäisin vatsaa vähäravinteisilla tärkkelyspitoisilla ruoka-aineilla, täytän sitä siis rasvalla ja maanpäällisillä kasviksilla. Kaikkein eniten kuluu punasipulia ja punakaalia, mutta myös vaihdellen sitten parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa jne. Pannullani on siis suht normimäärä esim. lihaa ja sitten sipulia, kasviksia ja mausteita runsaassa voissa haudutettuna ja joskus heitän sekaan vielä juustoa ja kermaa. Tämän satsin syön sitten salaatin, kurkun ja kefiirilasillisen kera, jälkiruuaksi muutama raakakaakaopapu.

Klo 22-23 tulee sitten vielä pieni iltapala, päivän kolmas ateria, joka voi olla joko juustoa voin kanssa  Grin (goudaviipale rullalle ja sisään voita) pähkinöiden, kefiirin ja salatin kera, tai sitten kefiiriä heraproteiinijauheen, kuohukerman ja mustikoiden kanssa. Tämä on selvästi pienempi ateria kuin edellinen.

Tuo on aika hyvä esimerkki päivän syömisistä, mutta sitten tulevat kausiruuat päälle: Keväällä menee parsaa, mansikka-aikaan elän lähes mansikoilla ja kuohukermalla jne. Ja vihannestiskillä kysyn kropalta mitä se haluaa ja suunnistan sen mukaan. Se tuntuu haluavan etupäässä ristikukkaisia eli kaaleja, sekä erilaisia sipuleita, niitä menee eniten, mutta välillä sitten vaihteluksi jotain muuta. Ja jos joskus syön työpaikkaruokalassa (yleensä vain silloin kun siellä on silakkaa tai muikkua) puoliltapäivin sen sijaan että söisin tuon kefiiripöperön, se ateria on sen verran isompi, että saatan syödä iltaruuan vasta klo 19-20 välillä ja iltapalaa ei tee ollenkaan mieli.

Summa summarum: Tärkkelysruuat voi erinomaisesti korvata höyrytetyillä kasviksilla voin kera, tai keitto/pataruuissa laitta enemmän kasviksia keittoon/pataan sen sijaan että laittaisi sinne perunoita tai riisiä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #10 : 31.05.2013 09:25:44 »

Gluteenittomille vain suositellaan sitten vaihtoehtoisesti perunaa ja maissia. Kun jättää ruokavaliostaan pois vehnät, ohrat, ruikset, maissit, riisit ja perunat, niin kyllähän näin mitä tahansa syömään tottuneelle se jättää vaikka mitä pois. Ja kikkailuja pitää keksiä, jos haluaa leipoa tai suurustaa kastiketta tai..  Tongue

Mutta ehkäpä jos kokeilen gluteenitonta, käytän kuitenkin perunaa ja maissia. Tosin maissia ei kauheasti voisi käyttää ihan senkään takia, ettei se kyllä ruuansulatuksellisesti paras mahdollinen ole, sen olen huomannut.

Kiitos tuosta ruokakuvauksestasi. Miten tuon tärkkelyksen kannalta sitten lanttu ja muut juurekset, onko niissä? Kasviksia kun kuitenkin löytyisi ihan mukavan monipuolista valikoimaa. Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 31.05.2013 10:14:47 »

Joo, jos on tottunut siihen että on vaikka joku proteiiniköntti (liha/kala/lintu tms.) ja siihen sitten lisuke ja kastike, niin joutuu vähän pohtimaan. Sen perusteella mitä olen kuullut, riisi olisi kaikkein vähinten hankala vilja, vähemmän hankala kuin maissi. Perunaa on minun viljaherkän vatsani kannalta ihan neutraali myös.

Tässä gluteenittomia reseptejä, vai laitoinkos jo tämän linkin ketjuun? No vaikka olisin laittanut, niin tässä vielä uudelleen:
http://karppaus.info/resepti/avainsana.php?id=2

Tässä yllä olen klikannut vain reseptien etusivun avainsanaa 'gluteeniton', mutta siellä on paljon erilaisia lajitteluvaihtoehtoja, joko ainesosien tai ruokalajien mukaan.

Karppaus.info palstan reseptivalikoima on hyvä sen vuoksi, että foorumilla on kovin erilaista porukkaa ja sen vuoksi reseptejäkin monella tavoin karppaaville: Toiset esimerkiksi eivät vahtaa hiilihydraattimääriä ollenkaan, vaan karppaavat korkeammilla hiilareilla mutta viljattomasti juurikin keliakian tai ihan vain muuten viljojen aiheuttamien ongelmien vuoksi. Ja tuolla on porukkaa, joka haluaa niitä perinteisen näköisiä aterioita (paisti + kastike + lisuke + salaatti jne) ja sen vuoksi sitten myös reseptejä sellaisiin.

Lanttu ja muut juurekset ovat esim. perunaan verrattuna sangen vähähiilihydraattisia ja moni viljattomalla tai vähäisemmillä hiilareilla ruokaileva käyttääkin niitä paljon. Minä vain en tykkään niistä yhtään, koska minun 'pääruokani' eivät saa olla tippaakaan makeita, niinpä en pidä mistään mikä muuttuu kypsennettäessä edes vähäisessä määrin makeaksi, kuten porkkana, lanttu jne. Jopa kaaleista suosin punakaalia ja sipuleista punasipulia, paitsi niiden värin (=ravinnerikkaampaa kuin valkoiset versiot) myös sen vuoksi että ne eivät muutu makeiksi kypsennettyinä, toisin kuin valkokaali ja keltasipuli. Tämä on siis henkilökohtainen mieltymys, jolla ei ole mitään tekemistä asioiden terveellisyyden kanssa.  Smiley

Ihmiset myös väsäävät kaikenlaisia hämäyksiä: Kesäkurpitsa matkii kuulemma todella hämäävässä määrin pastaa: Ihmiset esim tekevät 'lasagnea' niin että vetävät juustohöylällä siitä viipaleita. Kukkakaalista saa hämäävästi riisin kaltaisia lisukkeita jne. Itse en vain kaipaa moista ollenkaan, minulle riittää se proteiinikomponentti, vihannekset, mausteet ja rasva ja kaikki samalla pannulla kypsennettynä. =) Luulen että tällainen ruokavaliokikkailu on paljon helpompaa, jos ei ole koskaan elämässään edes halunnut kokata niitä 'tavallisia' ruokia, joita ihmiset yleensä laittavat; minulla asia on juuri noin, en sellaisia tehnyt edes silloin kun söin virallisten suositusten mukaisesti.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #12 : 02.06.2013 17:04:34 »

Osaako kukaan selittää, miksi gluteenittomuuden myötä kainalot ovat alkaneet
"tuoksahtaa" pitkästä aikaa melko voimakkaasti? Ja vuosia sitten kaljuuntuneet
koivet ovat alkaneet lykätä ainakin hentoa karvaa?

Tiedähäntä, vaikka tuo tuoksu saisi  misujen  säpikkään (bittu) märäksi (njuoska; vrt. suomen 'nuoska'...)

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10378887

 :Smiley
« Viimeksi muokattu: 02.06.2013 17:15:41 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 04.06.2013 13:19:01 »

Vaikuttaa siltä, että sukupuolihormonien erityksesi on taas normalisoitumassa, testosteroni se on joka saa kainalot haisemaan (muitakin syitä kyllä on) ja sääret kasvamaan karvaa. Gluteeni lienee häirinnyt testosteronitasapainoasi?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #14 : 04.06.2013 23:53:16 »

Vaikuttaa siltä, että sukupuolihormonien erityksesi on taas normalisoitumassa, testosteroni se on joka saa kainalot haisemaan (muitakin syitä kyllä on) ja sääret kasvamaan karvaa. Gluteeni lienee häirinnyt testosteronitasapainoasi?

Alkaa olla miltei käsittämätön määrä mahdollisia positiivisia vaikutuksia gluteenittomuudella.

Juuri eilen havaitsin, että kyynärvarsissani olevat ilmeiset, keskimäärin pienen kauraryynin kokoiset
 vitiligoläiskät, jotka näyttävät lisääntyneen viime vuosina, ovat nyt huomattavasti vaikeammin havaittavissa,
kuin aiemmin, jolloin lieväkin rusketus toi ne heti alkukesästä mitä selvimmin
esille!

 Shocked
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: