Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 5/2 paasto!  (Luettu 128198 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #195 : 06.02.2014 15:50:57 »

Hyvin tunnistettu, Sideman, olen pitta-vata.   Grin Mutta en usko että näläntunteen voimakkuudella on doshien kanssa tekemistä nimittäin:

Rasvapolttoisen syömisillä en nimittäin tunne sitä sokeripolttoiselle tuttua näläntunnetta kuin äärimmäisen lievänä, usein en ollenkaan vaan sen sijaan tulee semmoinen sisäinen palelu sen näläntunteen sijaan ja siitä tiedän että pitää syödä.

Niinpä ero siihen sokeripolttoisille tuttuun näläntunteeseen jonka muistan takavuosilta on erittäin suuri ja tuon vaatimattoman vesimelonipalan tuottama nälkä tuntui todella hirvittävän kovana. Ja nimenomaan ilmeni pari tuntia ennen kuin olisi ollut nälkäinen pelkällä kermakahvilla ja kaakaopavuilla. Tämä on hyvä käytännön esimerkki siitä insuliinin aiheuttamasta tarpeesta syödä enemmän.

Näläntunteen voimakkuus on siis kiinni ruuan makroravinnesuhteista ja THL:n suosittelemin makrosuhtein syödessä näläntunne oli voimakkaampi. Se ei ole sitä enää ollenkaan, vaan on tuskin edes havaittavissa nykyisellä ruokavaliollani, mutta doshani ovat silti ne ihan samat kuin ennenkin.

Kahvini on ilman muuta kofeiinillista, minulla ei ole mitään syytä juoda kofeiinitonta. Perustelu: Olin tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen puolitoista vuotta täysin kofeiinitta, en juonut edes teetä. Minkäänlaista eroa kofeiinilliseen elämään ei ollut siinä millainen oloni tai terveyteni oli. Niinpä kun kahvi maistuu hyvältä suuhuni ja suojaa todella monilta vakavilta sairauksilta, eikä aiheuta minulle mitään ongelmia, en näe syytä olla juomatta sitä.

Kahvin hiilihydraattimäärä mustana on NOLLA.  Grin Näinollen se ei tuota niitä aineenvaihduntaongelmia, joita tuottavat ne maanviljelystuotteet joihin insuliiniaineenvaihduntamme ei ole sopeutunut.


Minä nimittäin EN puhunut mistään  yksittäisistä ruoka-aineista kun puhuin sopeutumattomuudesta maanviljelysruokaan.
Minä puhuin ruokavalion makroravinnesuhteista, eli siitä kuinka suuri prosentti päivän kaloreista tulee proteiinista, rasvasta ja hiilihydraateista.

Tämä makroravinnesuhde-juttu on se mikä erottaa eniten maanviljelijän ja metsästäjä-keräilijän ruokavalioa. THL suosittelee nykyisin näin:

 Rasvojen saannin vaihteluväli on 25 - 40 % E%
 Hiilihydraattien saannin vaihteluväli on 45 – 60 E% (
Proteiinin saannin vaihteluväli on 10- 20 E%

(Ja näillä makrosuhteilla muuten sitten lihotetaan myös sikoja kun halutaan oikein rasvaista sianlihaa, siis tuo hiilihydraattien yläraja 60 E% on nimenomaan sellainen...)

Kun taas minä syön näin:
Rasvat 70 E%  - voi, kerma, oliiviöljy, naudan ja lampaan rasva
Hiilihydraatit 15 E%
Proteiini 15 E%

Ja minä olen rentokarppaaja, eli ketoosia ei näykään paitsi aamuyöllä jolloin ihan joka iikka käy ketoosissa jotta ei tarvitse herätä syömään ja hiilihydraatteja tulee 70-100 g päivässä. Toiset vetävät makrosuhteilla 80/5/10, varsinkin tyypin 2 diabeetikot, jotka saattavat sitä tarvita päästäkseen lääkityksestä eroon.


Sen lisäksi ovat sitten toki uusien kasvien  - viljat ja pavut - lektiinit, jotka eivät sovi kaikille, mutta ne ovat tapauskohtaisia. Joillekin ei sovi kahvi, mutta minulle sopii ja makroravinnesuhteisiin se ei vaikuta vähääkään.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2014 16:02:03 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #196 : 07.02.2014 10:19:33 »

Hyvin tunnistettu, Sideman, olen pitta-vata.   Grin Mutta en usko että näläntunteen voimakkuudella on doshien kanssa tekemistä nimittäin:



Jospa se kahvi kuohukermalla auttaa kestämään aamutuntien yli, kun pittatyypeille
on tavallisesti hankalaa jättää ateriaa väliin, tai paastota edes muutamaa tuntia?

Tuo johtuu siitä, että pittan hallitsemilla tyypeillä ruuansulatuksen agni ("tuli")
on normaalisti huomattavan voimakas.

Meillä vaatan hallitsemilla rassukoilla se sensijaan yleensä ei tuota kovinkaan suuria
vaikeuksia. Minäkin mussutan välipaloja lähinnä sen takia, että ne tuovat lohtua
tähän kurjaan, huonon sisäilman aiheuttamaan oloon, jonka olon kurjuuden
intensiteetti tosin vaihtelee huomattavasti päivästä toiseen...

 Embarrassed

Muoks: lienee syytä mainita, että ostin juuri kakkosasunnon (63 neliötä) huomattavasti uudemmasta,
Skanskan rakennuttamasta talosta. Ajattelin koeasua sitä muutaman kuukauden, jotta voin olla
lähes satavarma, että siellä on laadukkaampi sisäilma kuin tässä viime vuosisadan alkupuolella
rakennetussa. Ainakin äänieristys tuntuu selvästi paremmalta kuin täällä yhden käynnin perusteella.
Siellä voi huolettomammin "soitella" sähkörumpuja naapurien pahemmin häiriintymättä. Vapautuu
tämän kuun lopulla!

 Cheesy
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 10:47:04 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #197 : 07.02.2014 10:27:30 »

Jospa se kahvi kuohukermalla auttaa kestämään aamutuntien yli, kun pittatyypeille
on tavallisesti hankalaa jättää ateriaa väliin, tai paastota edes muutamaa tuntia?.

Väärin. Kuohukerma antaa keholleni signaalin jatkaa yöllä alkanutta rasvapolttoisuutta eli ottaa rasvahappoja energiaksi omasta rasvakudoksesta. Ei tarvita mitään 'kestämistä' - minulle ei ole lainkaan vaikeaa jättää aterioita väliin tai paastota.  Ruokavälini ovat nykyisellä ruokavaliolla 4-6 tuntia ja välillä syön vain kaksi kertaa päivässä. Näläntunne on lähes olematon ja tuntuu ennen kaikkea paleluna.

Silloin kun söin niin kuin Terveyden Hävittämisen Laitos suosittaa, olin hyvinkin pitta-tyyppinen syömisten suhteen. Nyt en ole todellakaan enää sitä.

Dosha-käsitys nälän voimakkuudesta pätee vain hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla - mutta sitähän se intialainen ruoka onkin, kyse on maatalousyhteiskunnan filosofiasta aina kun puhutaan mistään mikä on Intiasta kotoisin. Siellä ei ole mitään kokemusta siitä mitä tapahtuu näläntuntelle, kun rupeaa syömään lajinmukaista ravintoa.

Lisäksi siinä ayurveda-kirjassa jonka monipuolisen testin tein saadakseni selville doshani, puhuttiin kyllä siitä että KAKSI vahvinta doshaa vaikuttaa. Eli kun testistä tuli eniten pitta-pisteitä, toiseksi eniten vata-pisteitä ja vähiten kapha-pisteitä, minä olen pitta-vata, en pelkkä pitta. Sen kirjan mukaan (jonka nimeä en nyt muista, se oli kirjastosta ja se testiosio oli tosi hyvä) asia on ihan kaikilla näin.

Voisinkin kuvitella, että pitta-kaphan olisi vaikeampi paastota kuin pitta-vatan.  Wink

 Sinäkin olet vatan lisäksi toissijaisesti myös toiseksi vahvinta doshaasi ja sekin vaikuttaa sinuun.

Mutta joo, tunnistan kyllä sen pittan voimakkaan agnin itsessäni: Minua voisi kuvata aika hyvin sanalla 'peltivatsa.' Ja värillisiä merkkiruokia syötyäni (mustikka) huomaan myös sen että ruoka kulkee lävitseni paljon nopeammin kuin homman väitetään kestävän, eli alle vuorokaudessa. Tehoja siis riittää.  Grin
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 10:31:55 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #198 : 07.02.2014 10:52:47 »

Jospa se kahvi kuohukermalla auttaa kestämään aamutuntien yli, kun pittatyypeille
on tavallisesti hankalaa jättää ateriaa väliin, tai paastota edes muutamaa tuntia?.

Väärin. Kuohukerma antaa keholleni signaalin jatkaa yöllä alkanutta rasvapolttoisuutta eli ottaa rasvahappoja energiaksi omasta rasvakudoksesta. Ei tarvita mitään 'kestämistä' - minulle ei ole lainkaan vaikeaa jättää aterioita väliin tai paastota.  Ruokavälini ovat nykyisellä ruokavaliolla 4-6 tuntia ja välillä syön vain kaksi kertaa päivässä. Näläntunne on lähes olematon ja tuntuu ennen kaikkea paleluna.


Mutta joo, tunnistan kyllä sen pittan voimakkaan agnin itsessäni: Minua voisi kuvata aika hyvin sanalla 'peltivatsa.' Ja värillisiä merkkiruokia syötyäni (mustikka) huomaan myös sen että ruoka kulkee lävitseni paljon nopeammin kuin homman väitetään kestävän, eli alle vuorokaudessa. Tehoja siis riittää.  Grin

(Pärjäisitkö pelkällä kuohukermallla ilman kahvin kofeiinia?)
Tuli tuo mieleen vain kun tunnut olevan kohtalaisen voimallisesti 5/2 -paastoa vastaan, vai?
Palelu selittynee dosha-teoriain näkökulmasta vaatan kakkosasemalla?

« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 10:54:28 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #199 : 07.02.2014 11:07:30 »

On kokeiltu, kyllä pärjään. Ja jopa ilman sitä kermaa. Tai sitten pelkällä kahvilla. Aamukahvi kermalla on ylellisyys, ei pakko.

Joo, voi toki olla että vatalle 5/2 on helpompi kuin pittalle. Mutta minun suurin ongelmani 5/2 paaston suhteen on että se ei poista runsashiilihydraattisen ravinnon ikäviä vaikutuksia kokonaan, se vain suojaa niiltä osittain. Jos muina kuin paastopäivinä syödään ei-lajinmukaista eli runsashiilihydraattista ruokaa, tapahtuu niinä päivinä joka tapauksessa elimistön proteiinien sokeristumista, joka aiheuttaa mm. harmaakaihin, maksaläiskät ja muita 'kivoja' ilmiöitä jotka muka kuuluvat normaaliin vanhenemiseen.  Erityisesti kollageenisäikeet ovat erityisen herkkiä sokeristumiselle ja menettävät sen vuoksi kimmoisuuttaan.

Eli en tykkää 5/2 ideasta jos sen tarkoitus on vain mahdollistaa tolkuton hiilihydraattien puputus 5 päivää viikossa.  Grin  Ja kun kaikille ei sovi 5/2 paasto tai edes päivän sisällä paasto, niin muistuttelen sen vuoksi että myös pelkällä hiilihydraattirajoituksella ilman mitään paastoiluja saa samat metaboliset ja terveydelliset edut kuin pätkäpaastolla. Ihan vain haluan tuoda vaihtoehtoja esiin, mutta mitä se minua liikuttaa jos jollekulle 5/2 sopii, siitä vaan. Näen sen vain
a) vaikeampana kuin päivän sisäinen tai pelkkä hiilihydraattirajoitus = epäonnistumisen mahdolisuus suuri
b) vähemmän edullisena terveydellisesti jos viitenä päivänä vedetään hirveät hiilarit, kuin pelkkä hiilihydraattirajoitus ilman paastoa

Mutta en muista olenko vielä maininnut tätä:
Minä en omaan pätkäpaastooni, joka on sitä yhden vuorokauden sisällä mallia eli illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen aterian väli 14-16 tuntia, ryhtynyt mitenkään tietoisesti.  Kehoni teki sen ihan itse omasta halustaan: Ajatuskin syömisestä aamulla kuvottaa ja nälkä tulee oikeasti vasta puoliltapäivin. Olin lakannut syömästä aamiaista ihan vaan koska kroppa ei sitä halunnut ja vasta paljon myöhemmin kuulin että semmoinen pätkäpaaston muoto on olemassa.  Grin
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #200 : 07.02.2014 11:15:44 »

Hätäseen kun huonoilla silmilläni (oikeassa, optisesti muutoin paremmassa silmässä makula-arpi tarkan
näön pisteessä) vilkaisin allaolevaa, sain käsityksen, että decaf on parempi nälän suppressoija
kuin tavallinen kahvi:

https://www.precisionnutrition.com/research-review-coffee-hunger

Conclusion

While caffeine has long been used as an appetite suppressant, in this study it was decaffeinated coffee that resulted in significantly lower hunger levels and higher plasma levels of PYY than placebo (plain water) and the other caffeinated beverages.


Vaikka minulla ei nyt (7.2. klo 11.23) mikään kova nälkä vielä olekaan, ajattelin kokeilla kofeiinitonta kahvia mustana (kun maitoa tai
kermaa ei ole taloudessa tällä haavaa) pakuriteehen valmistettuna (teelusikka pakurijauhetta puoleen litraa vettä; 15 minsan
keittäminen).
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 11:26:42 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #201 : 07.02.2014 11:20:06 »

Kehon rasvapolttoiseksi opettaminen on vielä tehokkaampi.  Grin

Kun makrosuhteeni ovat energiaprosentteja 70% rasvasta, 15% proteiineista ja 15% hiilihydraateista, en TARVITSE mitään erityisiä kikkailuja ruokahalun vähentämiseksi. Keho säätelee ihan itse syömisiäni todellisen tarpeeni mukaan ja ruokavälit voivat olla hyvinkin pitkiä ilman mitään kikkailuja, kestämisiä tai näläntunnetta. Aterioiden välillä ajatuskin syömisestä on epämiellyttävä, en edes halua ottaa juustotiskillä tarjottua maistipalaa vastaan.

Se että kofeiiniton kahvi vähentäisi nälkää tehokkaammin kuulostaa ihan järkevältä kyllä sen vuoksi että kofeiini aiheuttaa mm. adrenaliinin eritystä. Adrenaliini poistaa nälän hetkeksi, mutta vastavaikutuksena voi sitten kaivata vähän enemmän ruokaa kun sen vaikutus menee ohitse.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 11:22:58 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #202 : 07.02.2014 11:30:33 »

Kehon rasvapolttoiseksi opettaminen on vielä tehokkaampi.  Grin


Ilmeisesti viskeraalinen rasva alkaa palaa ekana, vai?   Huh
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #203 : 07.02.2014 11:38:26 »

Luultavasti, se on nimenomaan seurausta suuresta hiilihydraattikuormasta ja sitä saa kerrytettyä itselleen myös syömällä sopimattomia ruoka-aineita pienemmälläkin hiilihydraattikuormalla, esim. gluteeni  ja vehnänalkion agglutiniini ovat eräitä syyllisiä, samoin fruktoosi.

Ja insuliinineritys: Siihen miksi puhutaan kaljamahasta mutta ei koskaan viinimahasta tai pirtumahasta on tämä: Oluessa on maltoosia jonka glykeeminen indeksi on 105 (valkoisen sokerin on 100...) ja sitten lisäksi myös gluteenia. Juomalla saman määrän alkoholia vaikka kossuvissynä ei ikinä saa sellaista viskeraalirasvan määrää kuin oluella.

Minulle on ollut vapauttavaa se, että ei tarvitse olla koko ajan syömässä kuten sokeripolttoisena eikä ruoka pyöri enää ollenkaan ajatuksissa ruoka-aikojen ulkopuolella, toisin kuin sokeripolttoisena.

(Henkilökohtaista kokemusta viskeraalirasvasta minulla ei sen sijaan ole, kuten ei myöskään ylipainosta kuin hetkellisesti ja sekin oli aikaa ennen vhh-ruokavalioa ja lähti itsekseen burnouttia edeltävän syömättömyyden seurauksena. Siirryin nykyiselle ruokavaliolleni normaalipainoisena ja olen edelleen normaalipainoinen. Rasva on kyllä vaihtanut vähän paikkaa, eli olen kurvikkaampi kuin ennen samalla kun lihakset erottuvat muualla kuin kurvikohdissa paremmin kuin ennen.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #204 : 07.02.2014 13:15:22 »

Vaikka minulla ei nyt (7.2. klo 11.23) mikään kova nälkä vielä olekaan, ajattelin kokeilla kofeiinitonta kahvia mustana (kun maitoa tai
kermaa ei ole taloudessa tällä haavaa) pakuriteehen valmistettuna (teelusikka pakurijauhetta puoleen litraa vettä; 15 minsan
keittäminen).


Heureka! Tuohan olikin loistava idea. En olisi kuuna kullan valkeana uskonut, että musta kahvi maistuu
niinkin hyvälle pienen hunajalusikallisen kaa! Pakuri pehmentää kummasti mustan kahvin minusta liian
karvasta makua. Eikä ole senkään vertaa nälkä (klo 13.13) kuin aamulla, vaikka olen syönyt vain muutaman
liköörikonvehdin, pienen palan tummaa suklaata sekä muutaman pastillin, kahvin kera nautitun hunajan
lisäksi.

Kyseessä saattaa tietysti olla jonkinlainen lumevaikutus...   :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #205 : 07.02.2014 13:21:48 »

Olet siis tänään nauttinut:

Liköörikonvehteja = sokeria
Hunajalusikallisen kahvissa = sokeria
Palan tummaa suklaata = tässä sentään on rasvaakin, mutta myös sitä sokeria...
Pastilleja = sokeria

Voihan se olla että kofeiiniton kahvi auttaa, mutta oletko kokeillut ikinä yhtään paastopäivää niin, että ottaisit ne paastopäivän 500 kaloria ihan vaan pelkästä rasvasta?

(Voita, kirkastettua voita, kuohukermaa jonka hiilarit vain 3 g / 100 g, kookosöljyä, oliiviöljyä jne, mikä nyt sinulle sitten parhaiten maistuukaan)

Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä se nälänsäätely moisesta sanoisi sinulla. Ennustan että olisi vielä paljon paljon vähemmän nälkä, kuin päivänä jolloin otat ne paastopäivän vähät kalorit sokerista tai tärkkelyksestä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014 14:04:25 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #206 : 07.02.2014 22:44:50 »

Olet siis tänään nauttinut:


Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä se nälänsäätely moisesta sanoisi sinulla. Ennustan että olisi vielä paljon paljon vähemmän nälkä, kuin päivänä jolloin otat ne paastopäivän vähät kalorit sokerista tai tärkkelyksestä.


Ehkä innostun kokeilemaan nyt kun Nokian kurssin suorastaan raketoi Nysessä.
Saa dopamiinihumahduksia jostakin muustakin kuin makeasta syötävästä ja juotavasta.  :Smiley
Ellei sitten ensi viikon lopun täysikuu aiheuta paniikin lisääntymistä jo alkuviikosta mm. pörsseissä...

Minulla on koko pienen ikäni ollut muutoin suht. huono ruokahalu, mutta makean perään
olen aina ollut. Se kun rauhoittaa vaata-dooshaa, suolaisen ja happaman maun
ohella.

Vain satunnaisesti minulla on hyvä apetiitti. Kiintoisaa kyllä, intissä söin lähes kuin
hevonen verrattuna siviiliskruudaamiseeni, mutta en lihonnut juuri lainkaan. Kenties
useimpien muiden hyvä ruokahalu jotenkin tarttui siellä silloiseen vaatahernekeppiinkin!

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #207 : 10.02.2014 13:30:20 »

Oletko selvillä siitä oletko vata-pitta vai vata-kapha? Sekin vaikuttaa tosiaan siihen mitä kannattaisi syödä.

Mutta oman kokemuksen perusteella:
Nämä dosha-pohjaiset ruoka ja ruokailumieltymykset nollaantuvat isolta osin kun siirtyy maanviljely-yhteiskunnan ravinnosta, jonka piirissä ayurvedinen lääketiede on kehitetty, ihmisen lajinmukaiseen ravintoon.

Paitsi että toisin kuin pittalla pitäisi muka olla, voin helposti  nykyään jättää aterioita väliin, tyypillinen pitta-mieltymykseni polttavan vahvoihin mausteisiin on myös vähentynyt huomattavasti.

Makean perään voi olla paitsi doshan vuoksi, myös sen vuoksi että se sokeri iskee samaan osaan aivoja kuin kokaiini ja aiheuttaa voimakasta riippuvuutta.  Grin

Olinpa illanvietossa kerran yhteisössä joka väitti olevansa päihteetön, mutta tarjotulla aterialla - nimenomaan intialaistyylistä vegeruokaa, krishna-yhteisön kokkauskursseja oli porukka käynyt - oli järjettömiä määriä vehnää ja sokeria. Eli gluteeni- ja sokeripöllyssä viettää sekin mukamas päihteetön porukka aikaansa.  Grin
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #208 : 11.02.2014 12:11:09 »

Tuli vielä mieleen semmoinen, että lajinmukainen ravinto saattaa ei niinkään poistaa doshien vaikutusta, vaan ihan vaan tasapainottaa ne niin kertakaikkiaan perusteellisesti että tyypilliset dosha-taipumukset heikentyvät, kuten minulla on selvästi käynyt.

Aika iso osa niistä ruoka-aineista, joita minulle pittalle ayurveda suosittelee, on sitäpaitsi elimistölleni kerta kaikkiaan sopimattomia ja pistää sen aivan sekaisin. Muunmuassa näitä ayurveda suosittelee pitta-tyypille ja minä saan näillä aineenvaihduntani ja vatsani todella sekaisin:

artisokka, fenkoli, durumvehnä, granola, idätetty vehnä, pasta, speltti, ohra, vehnä (kuorimaton), kana, jäniksenliha, katkarapu, auringonkukan- ja kurpitsansiemenet, Kookosöljy, auringonkukkaöljy, avokado, kookospähkinä, granaattiomena.

Ja monia ruokia joita kehoni oikein rakastaa, en muka saisi syödä ollenkaan, esim. hapanmaitotuotteita, juustoa, sipuleita, kananmunankeltuaista, lampaanlihaa, naudanlihaa, saksanpähkinöitä.

« Viimeksi muokattu: 11.02.2014 12:25:36 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #209 : 27.10.2014 23:52:39 »

Michael Mosley'hän oli kai melko merkittävässä roolissa 5/2 paaston lanseeraamisen
kyseessä ollen.

Nyt hän juontaa 3-osaista sarjaa Kyllä lääkäri tietää ( Yle TV 1 Prisma).

Michael on todella hoikassa kuosissa verrattuna tuohon aikaan, jolloin hän päätti testata 5/2:hta!

 Cheesy

tallennettu
Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15
  Tulostusversio  
 
Siirry: