Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kahvi ja maailman sairaimmat aikuiset  (Luettu 29555 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« : 28.12.2012 12:25:24 »

Eikös sitä sanota suomalaisista, että maailman terveimmistä lapsista tulee maailman
sairaimpia aikuisia?

Ketkä mahtavat juoda eniten kahvia maailmassa? Suomalaiset taitavat olla top-3:ssa?

Itse olen ainakin nyt käytännössä sataprosenttisen vakuuttunut, että kahvi aiheuttaa
minulle monenlaisia vaivoja, joista selvästi näkyvimpiä ovat iho-oireet. Eikä tuolla
ole juuri mitään tekemistä kofeiinin kanssa lukuunottamatta sitä, että kofeiini kenties
voimistaa kahvin negatiivisia terveysvaikutuksia.

En nimittäin ole vuosikausiin ostanut tavallista kahvia, vaan ainoastaan kofeiinitonta.
Joskus kylässä saatan juoda kupin tai pari tavallista kahvia. Välillä olen kuitenkin
lähes tyystin pitkiäkin aikoja kahvitta, mutta aina silloin tällöin alkaa kahvituttaa,
koska, äitini kertoman mukaan, mummuni opetti minut kahviratiksi noin nelivuotiaana.
Luultavasti olisin kuitenkin alkanut kahvitella ilman mummuakin, joskin ehkä hieman
myöhemmin.

Syy miksi olen käytännössä täysin vakuuttunut siitä, että kahvi ei ainakaan minulle
kovin hyvin sovi, on mm. se, että kahden päivän kahvittomuuden jälkeen halkeilevat
kantapäät ovat yli 80-prosenttisesti paremmassa kunnossa
kuin viime aikoina, jolloin
olen juonut lähes päivittäin muutaman kupin kofeiinitonta, ja sen lisäksi tavallista
ja vihreää teetä. Toki asian varmistamiseksi olisi kai pari päivää syytä juoda pelkästään
decaffia, jotta varmistuisi, että kyseessä on nimenomaan (teessä olevan) kofeiinin  ja kahvissa olevien
lukemattomien muiden yhdisteiden yhteisvaikutus.

Intialaisten ayur-veda (aajur-veeda) -asian tuntijoiden mukaan kahvi aiheuttaa esim.
iho-oireita varsinkin vaata-tyypeille[1], eikä kofeiinittomuus vaikuta heidän mukaansa
tuon taivaallista siihen, miten jäppinen reagoi kahviin.

Tuntuu myös siltä, että kahvi vaikuttaa unen laatuunkin, koska nyt pitkästä aikaa
heräsin aamulla todella virkistyneen oloisena, vaikka olen juonut mustaa ja vihreää
teetä kuten ennenkin.

Tuon "diagnoosini" ei todellakaan perustu yhteen kertaan, koska olen useita
kertoja viime aikoina aina väliin ollut lähes totaalisessa kahvilakossa jopa
kuukausikaupalla lukuunottamatta kuppia tai paria viikossa esim. siskon luona.

Muistikuvani mukaan Valituissa Paloissa oli juttu naisesta, jonka kaikki
vaivat paranivat muutaman päivän jälkeen, kun hän kovana kahvirattina
piti vain joidenkin päivien tauon kahvittelussa. (En muista lopettiko
hän kokonaan, mutta se ei liene oleellinen pointti tässä kontekstissa).

Hypoteesini on, että kahvin haitalliset terveysvaikutukset tulevan
lähinnä sitä kautta, että jokin tai jotkin yhdisteet(?) siinä häiritsevät
maksan toimintaa kenties varsinkin sellaisilla yksilöillä, joilta puuttuu
jokin entsyymi maksasta. Tuohan on silloin tällöin kyseessä henkilöillä,
joille jokin lääke ei sovi juuri puuttuvan entsyymin tai minkä lie takii.

(Useimpien kai tuntema esimerkki maksan entsyymipuutoksen vaikutuksista
on monien aasialaisten kyvyttömyys sietää lainkaan alkohoolia geneettisistä
syistä johtuvan entsyydefisienssin takii. Taitaa olla niin, että tuollaisille
raukoille tulee lähes heti krapulan kaltaisi oireita jopa olutpullollisen jälkeen.)

Niinpä kehotan kaikkia monenkirjavista vaivoista varsinkin näin joulun aikaan
kärsiviä kokeilemaan edes parin päivän kahvilakkoa. Seurauksena saattaa
olla kovakin päänsärky, kun veri taas alkaa kunnolla kiertää aivoissa, mutta
useimmat sen kestänevät kun tietänevät mistä tod. näk. on kyse. Ja sitähän
voi yrittää torjua vaikkapa kofeiinitableteilla tahi mustaa/vihreätä teetä juomalla!

 :Smiley

1. Ayur-vedassa on seitsemän keho/mieli -tyyppiä, jotka muodostuvat
doshista (doosha) nimeltä vaata, pitta ja kapha. Joku saattaa olla "puhdas"
vaata-, pitta- tahi kaphatyyppi, jolloin yksi noista on selvästi hallitseva,
mutta useimmat lienevät sekatyyppejä.

Sattumanvaraisesti valittu saitti:

http://heymonicab.com/dosha-test/
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012 12:51:29 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 28.12.2012 13:10:32 »

Disclaimer: Kahvi ei tietenkään sovi kaikille ja jokaisen on hyvä omalla kohdallaan kokeilla sopiiko vai ei ja jos sopii, niin millaisina määrinä. Mutta eipä sovi kaikille teekään: Minun vatsani ei siedä teetä, edes vihreätä teetä kunnolla. Vahva tee tule ylös saman tien. Jokaisen on itse löydettävä itselleen sopivat ruuat ja juomat kokeilemalla. En siis nyt halua laulaa tässä kahvin ylistyslaulua sinänsä, vaan tuoda peliin vähän faktatietoa kahvista.

Suomalaisista maailman terveimmistä lapsista tulee ehkä maailman sairaimpia aikuisia, mutta nimenomaan kahvin ansiosta meillä maailman kovimmilla kahvinjuojilla (olemme siis maailmantilaston  ykkösiä, emme kolmosia) maksasyöpä on erittäin harvinainen, eräs harvinaisimmista syövistä täällä. Teenjuojien Aasiassa se on sen sijaan erittäin yleinen syöpätyyppi.

Tutkimusten mukaan kahvi suojaa erityisesti maksasyövältä, mutta myös parkinsonin taudilta, alzheimerin taudilta sekä eräiltä suolistosyöviltä. Kahvin terveysvaikusten saamiseksi kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat:  
- Kahvissa on antioksidantteja, mutta ne haihtuvat pian, kahvi kannattaa juoda 20 minuutin kuluttua valmistamisesta.
- Useimmat yllämainitut terveysvaikutukset tulevat esiin noin 4:llä kupilla kahvia (kuppi=1,5 dl), joten litrakaupalla ei tarvitse juoda.
- Suomessa vaaleapaahtoinen kahvi on yleisintä, mutta se on myös eniten vatsaa ärsyttävää. Vaaleapaahtoisuus on pula-ajan perua; kahvi kutistuu paahtaessa ja mitä tummemmaksi paahdetaan sen vähemmän valmista tuotetta saadaan. Nyt kun ei enää eletä pula-aikaa, kannattaisikin siirtyä vatsaystävällisempään tummaan paahtoon.
- Kahvi on diureetti, eli poistaa nestettä. Kahvin ohella tulee siis juoda myös riittävästi vettä.

Kahvin piristävä vaikutus perustuu siihen, että se aiheuttaa adrenaliin erittymistä. Niinpä jos hermo on valmiiksi kireällä tai on vaikkapa krapulassa, voi kahvin juominen saada hyppimään seinille. On myös ihmisiä, joille ei saisi antaa kahvia ollenkaan, sillä he saavat siitä raivareita. Koska kahvi on piriste, ei sitä kannata juoda illalla.

Kahvin vieroitusoireisiin liittyvä päänsärky EI johdu siitä että 'veri alkaa kiertää taas kunnolla aivoissa' sillä kahvi ei muuta aivojen verenkiertoa millään tavoin. Kahvin vieroitusoireet syntyvät seuraavallla tavalla:
Kun aloittaa kahvinjuonnin, kofeiini täyttää tiettyjä reseptoreja aivoissa. Kroppa fiksuna kasvattaa lisää ko. reseptoreja jotta sitten niitä on riittävästi sekä kofeiinille, että niihin alun perin tarkoitetuille välittäjäaineille. Sitten kun lopettaa kahvinjuonnin jää yksi setti reseptoreja tyhjäksi, kun ei enää tule kofeiinia niitä täyttämään. Kropalta kestää vaihtelevasti muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon poistaa ne ylimääräiset reseptorit, minä aikana sitten on kaikenlaisia vieroitusoireita, tyypillisimpänä niistä päänsärky.

Kofeiinitablettien käyttö tai teen juonti siis estää kofeiinista vieroittumisen, jos haluaa kofeiinitonta elämää, niin sitten pois myös tee ja kofeiinitabletit, sekä mahdolliset kola- ja energiajuomat! Itse olin aikoinaan puolisentoista vuotta juomatta kahvia ja lopetin kahvin silloin siirtyen suoraan kahvista vihreään teehen (jota laimeaksi haudutettuna pystyn  jotenkuten juomaan). Vasta kun muutama kuukausi myöhemmin siirryin pois myös vihreästä teestä, tuli se kofeiinivierotuspäänsärky. Kyseessä ei ole siis vierotus kahvista, vaan vierotus kofeiinista.

Kahvissa on satoja yhdisteitä, mutta vieroitusoireet tulevat nimenomaan kofeiinin vuoksi, ei kahvin muiden ainesosien vuoksi. Ja ihan varmasti osa ihmisistä ei siedä syystä tai toisesta kahvia, mutta osa taas sietää. Minä en 1,5 vuoden kahvittomuuden aikana huomannut mitään erityisen positiivisia vaikutuksia minkään terveydellisen asian suhteen, enkä myöskään mitään terveydentilan huononemista kun palasin taas kahvin juontiin.

Siitä olen tarkka, että kahvi jota juon on tuoretta, enkä vedä överiksi vaan juon tuommoiset 4-6 kuppia päivässä.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012 13:13:47 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Suomityttö
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 510



Profiili
« Vastaus #2 : 28.12.2012 13:47:04 »

 smitten
Ihan pakko kirjoittaa kahvista. Paula Heinonen on puhunut kahvin juonnista esitelmöidessään, varmaan kirjoissaankin. No, asiakas tuli Paulan luokse ja tämä kysyi heti aluksi: "Paljonko juot kahvia?" "Kaksikymmentä kuppia päivässä", vastasi suoliston hoito-ohjeita saamaan tullut asiakas. "Herrajumala, mene kotiin, olet terve", sanoi Paula.
Soitin juuri sukulaiselle, jolle on maksaan tullut taas etäpesäkkeitä, jotka on tuhottava. Hän juo vähän kahvia, en tiedä juoko nykyään päivittäin.
Minä olen kahvitratti ollut pienestä pitäen. Vähentänyt olen, mutta päivittäin juon. Tunnen oloni paremmaksi kahvin kera.
Näin meillä.  angel smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« Vastaus #3 : 28.12.2012 13:57:00 »


Kiitos taas mainiosta infopläjäyksestä. Kuitenkin edelleen suosittelen kokeilemaan kahvilakkoa edes
parin päivän ajan. Korostan nimenomaan sitä, että ayur-veda -vinkkelistä vaata-tyypit (hoikat, "heikkohermoiset")
saattavat hyötyä kahvinjuonnin lopettamisesta. Jos noin on, ehkä sadat tuhannet suomalaiset
hyötyisivät kahvin juonnin lopettamisesta olon vähittäisenä kohentumisena.

Aion nyt kokeilla pelkästään rooiboksen juontia parin päivän ajan, jotta voin varmistaa/kumota omalta
osaltani sen, että vieroituspäänsärky johtuu (tässä tapauksessa teen) kofeiinista, eikä ensi sijassa kahvin muiden ainesosien
ja kofeiinin yhteisvaikutuksesta. Minullekin nimittäin tuli tosi voimakas päänsärky, kun lopetin säännöllisen
kofeiinikahvin juonnin.

Ainakin olen melko varma, että päänsärky jää teen juonnin tauon ajaksi huomattavsti lievemmäksi kuin
kahvin juonnin lopettamisen jälkeen. But one never knows, does one?
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« Vastaus #4 : 28.12.2012 14:30:46 »

Eikä tuolla ole juuri mitään tekemistä kofeiinin kanssa

Näin minäkin koen. Jos saa kofeiinia missä tahansa muussa muodossa, ei siitä tule vapinaa tai mitään. Jokin muu ainesosa sen aiheuttaa. Kahvissahan niitä ainesosia riittää, satamäärin.


Korostan vielä sitä, että itse arvelen kyseessä olevan kofeiinin ja jonkin muun tai joidenkin muiden
kahvin sisältämien yhdisteiden yhteisvaikutuksen.

Lisättäköön vielä, että nykyään satunnaisen kahvikupin jälkeen tulen usein lähes hypomaaniseksi,
eli saan kauhean puheripulin vaikka normaalisti olen aika hiljainen. Tuollaista vaikutusta en
ole havainnut esim. mustalla teellä, jossa lienee tyypillisesti noin 50 prossaa kahvin kofeiinimäärästä.

Muoks -- venäläiset lienevät maailman innokkaimpien teenjuojien joukossa, mutta maksasyöpäkuolemien osalta
häntäpäässä:

http://www.worldlifeexpectancy.com/asia/liver-cancer-cause-of-death
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012 14:57:12 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« Vastaus #5 : 29.12.2012 00:11:35 »

No niin, olen tänään sitten juonut pelkkää rooibosta. Ei tullut teessä olevan kofeiinin
puutteesta muuta kuin ehkä tunnin tai vähän päälle kestänyt lievä päänsärky.

Jos olisin lopettanut cold turkey'nä oikean kahvin juonnin, päänsärky olisi kokemukseni
mukaan paljon voimakkaampi ja  voisi kestää jopa toista vuorokautta.

Viimeksikin kun lopetin decaffin juonnin, muistaakseni tuli vähän samanlainen
miltei typerryttävän rento olo kuin nyt on. Vähän kuin olisi ollut tänään monta tuntia
sellaisessa yhden tai parin kaljapullon miellyttävässä nousuhumalassa!

Minulla on hammaslääkäriltä saatuna 5 mg:n diapamia, joita otan yleensä puolikkaan
ennen isompaa operaatiota kuten esim. juurihoitoa. Arvelisin, että jos noita ottaisi
pari kappaletta voisi tulla samanlainen fiilis kuin nyt on, joskin se voisi tuntua diapamilla
aikaansaatuna jotenkin enemmän keinotekoiselta, ei niin kokonaisvaltaiselta kuin nyt.
Tuntuu, että tuo rentous tulee vähä vähältä yhä voimakkaammaksi. Kenties vuosien
suht. säännöllisen meditaatioharrastuksen vaikutus tulee "pintaan".

Yksi selvä merkki siitä, että kofeiinittoman kahvin juonnin lopettaminen taas
ehkä kuukauden säännöllisen käytön jälkeen aiheuttaa mitä ilmeisimmin
parasympatikotonus (rest and digest), on se, että sylkeä erittyy koko
ajan niin, että sitä joutuu nieleskelemään yhtenään.


 :Smiley

Wikinää:

Tavallisesti sisäelimeen tulee sekä parasympaattisia että sympaattisia hermosyitä, joiden säätelytoiminta voi olla vastakkaista tai ne voivat toimia yhdessä. Elimistön "autonominen status" ei useimmiten ole joko täysin parasympaattinen tai sympaattinen vaan jotain siltä väliltä. Parasympatikotonus on vahvasti esillä ihmisen ollessa levossa, "rest and digest", kun taas sympatikotonus esiintyy ihmisen ollessa valppaana, "fight or flight".

« Viimeksi muokattu: 29.12.2012 02:34:49 kirjoittanut sideman » tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #6 : 30.12.2012 23:02:58 »

Oli miten oli niin tee - ei vihreä eikä valkonen - vaan ihan perinteinen tee on kaikkien vanhojen kulttuurikansojen juoma; Intia, Japani, Kiina, Lähi-Itä, Pohjois-Afrikka, Venäjä, Britannia, Saksassakin on juotu ja juodaan teetä yhtä paljon ku kahvia; kahvi on enemmän Uuden maailman ja nuorten kansakuntien käyttämä piristejuoma joka tehoaa äkäseen, aiheuttaa nopean heräämisen ja ehkä energianlisäystä, tee herättää ja piristää vähän lempeemmin mutta piristys jatkuu huomattavasti pidempään ku kahvilla, kahvi aiheuttaa monelle sen että huikeennopean nousun jälkeen tulee äkkiä taas uus väsymys - mulle se tulee jo tunnin sisään  buck2

Varmaan kahvissa on kaikki noi hyvät ominaisuudet joista Eklektikko mainitsi, mutta ei voi mitään, kaikki ei pidä kahvista ja sen vaikutuksista; itse juon isohkon keskivahvan kupin aamulla ja siinä se on, joskus illalla, yleensä en. Mulla on myös taipumus saada ainakin lieviä raivareita juotuaini kahvia, mieleen tulee paljon negatiivisia ajatuksia.

Kahvin terveysvaikutuksia on tutkittu viime vuosina ehkä eniten Yhdysvalloissa ja Australiassa, mutta ketkä on tutkimusten rahoittajina ?
Niissä maissa joissa teetä juodaan paljon ei vastaavia tutkimuksia oo laaja-alasesti ehkä tehty.
tallennettu

.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #7 : 31.12.2012 10:49:54 »

Teestä saa lähes kahvin veroista piristettä, jos sitä hauduttaa alle 2 minuuttia. Tämä on nyrkkisääntö: Alle 2 min haudutus = piristävää teetä, yli 2 min haudutus = rauhoittavaa teetä. Sen toisen minuutin jälkeen alkaa liueta tanniineja, jotka kumoavat kofeiinin vaikutusta. (Tanniinit, joita on hiukkasen myös vihreässä teessä, ovat se syy miksi minun vatsani ei siedä teetä.)

Teessä kuitenkin on sitä kofeiinia tosiaan vähemmän kuin kahvissa, minkä takia se ei hyppyytä seinille herkkiä ihmisiä samalla tavoin kuin kahvi.

Kahvin terveysvaikutuksia on sekä tutkittu erikseen, että löytynyt ns. väestötutkimuksissa joissa tarkastellaan isojen ihmisjoukkojen elämää pidemmältä aikaväliltä tilastollisesti. Maksasyövältä suojaava vaikutus on kuitenkin moneen kertaan todettu ja täysin kiistaton, se näkyy myös maksasyöpätilastoissa: Mitä enemmän kahvinjuontia, sen vähemmän maksasyöpää ja päinvastoin. Maksasyöpä on tosiaan Aasiassa eräs yleisempiä syöpätyyppejä, Suomessa maailman harvinaisin.

Kahvintuotanto on maailmassa niin laajan joukon käsissä ja ihmiset juovat kahvia muutenkin ihan riittävissä määrin tuottajien kannalta,  että tarkoitushakuinen 'tutkimus' terveysvaikutuksista ei ole kahvin kulutuksen nostamiseksi millään tavoin tarpeen. Pikemminkin nämä terveysvaikutukset ovat yllättäneet, sillä ennen helikobakteerin löytymistä kahvi sai syyttä niskaansa esimerkiksi osasyyllisyyden vatsahaavan aiheuttamisesta ja sitä pidettiin vähemmän terveellisenä nautintoaineena.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #8 : 01.01.2013 22:30:10 »

Juu, molempi parempi - kahvia sillon ku kahvittaa ja teetä kun sitä tekee mieli, näin mä ainakin teen - mulla on perioodeja jolloin juon enemmän teetä ja toisinaan taas vähemmän, teehän saattaa myös aiheuttaa ummetusta jollon sitä ei kannata kauheesti litkiä, myös toi tanniini on ollu käytössä ripulin hoidossa - isäni oli lääkkeisiin liittyvässä työssä ja suositteli aina tanniinia jos on ripuli, tosin jos ripuli on jonkun esim viruksen tai bakteerin aikaansaama ja tosi ärtsy niin ei tee välttämättä auta.

Itse oon kokenu että todella vahva tee aikaansaa helpostikin oksettavan olon mut sillon se on kyllä sellasta kupissa jo melkeen yhtä tummaa ku kahvi, ja tarvitsee maitoa.

Tää yks luontaisterapeutti Tutteli-joku n vuos sitte telkkarissa että kuulemma teekin estäis Alzheimerin syntyä mutta ei maininnu tutkimuksen nimeä tai viitteitä.

Itse juon joskus kahvia enemmän ja se tuntuu ihan hyvältä, riippuu seikoista. Maksimi mulle on ehdottomasti 3 kup päivässä mut se vaikuttaa kyllä sit jo yöuneen, heräilen pitkin yötä.

Hyvä tietää tosta haudutuksesta, oisko se tosiaan noin ? Voinhan sitä kokeillakin - itse haudutan usein 5 minuuttia vahvaa ceylonilaista irtoteetä ja mua se piristää mutta ei välttämättä vie yönunia; mutta ! yllätys yllätys, jos teen lisäks juon sitte vielä kahvia niin takuulla en saa unta ennen ku 3 aamuyöstä.
tallennettu

.
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 937



Profiili
« Vastaus #9 : 07.01.2013 21:32:16 »

Mun inhokki juomat ovat:
-Kahvi
-Energiajuomat(hyvin pahan makuisia!
)
Vatsani ei tykkää kahvista sitten lainkaan ja energiajuomiin en edes koske.Pelkkä haju tekee jo pahaa.
Tässä juuri suunnittelin,että pitäisi tuolta kaapin pohjalta kuluttaa pois tee ja kaakoa.Jostain syystä en vaan saa niitä kulutettua pois.Ei vaan tule juotua.
Ehkä tuo kahvin kofeiini sitten on pahaksi.Satuin katsomaan olet mitä syöt-sarjan brittiversiota joskus kauan sitten ja siinä tää ravitsemusterapeutti oli laittanut teen yhtä pahaksi aineeksi kuin kahvin.
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #10 : 08.01.2013 16:57:09 »


Ehkä tuo kahvin kofeiini sitten on pahaksi.Satuin katsomaan olet mitä syöt-sarjan brittiversiota joskus kauan sitten ja siinä tää ravitsemusterapeutti oli laittanut teen yhtä pahaksi aineeksi kuin kahvin.


Meinaats så sitä sarjaa jos on se punatukkanen pieni nainen joka tarjoo ituja ja orasmehua ?
Se esiinty Britanniassa tittelillä Md, eli medical doctor eli LL, mut eipä oo käyny mitään kurssia lääketieteen, siit tuli muits. muist oikeusjuttu ja joutu ottaa sen tittelin veke - tuskin on edes ravintoterapeutti.
tallennettu

.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 08.01.2013 17:15:49 »

Minä en pistä paljoa painoa tittelille 'ravintoterapeutti' ainakaan tälllä suomessa, koska täällä ainoa lailistettuja ravitsemusterapeutteja kouluttava taho on Kuopion yliopisto, eli sieltä tulee sitten sitä 'kolesteroli tappaa, syökää täysjyvää ja rypsiöljyä' -neuvontaa, jolla on jo saatu tyypin 2 diabetesluvut räjähtämään käsiin. =) Ravintoterapeutti/ravitsemusterapeutti on titteli, jonka takana oleva koulutus on kirjavaa ja joissain maissa ei vaadita mitään koulutusta/tutkintoa.

Älyttömimmät ruokamöläytykset täällä kotosuomessa onkin saatu Puskan ja kumppaneiden lisäksi nimenomaan laillistetuilta ravitsemusterapeuteilta, joiden toki onkin viran puolesta toitotettava THL:n virallista 'kolesteroli tappaa, syö täysjyväviljaa' -kaanonia.

Kofeiini ei sovi kaikille, mutta taas tänään uutisoitiin uusi terveysvaikutus kahville ja taas kerran se maaginen raja on 4 kuppia päivässä. Sen verran kahvia juovat sairastuvat suun ja nielun syöpiin yli 40% harvemmin kuin kahvia juomattomat. Teellä ei havaittu vastaavaa vaikutusta. Tämän terveysedun muuten saa sitten myös kofeiinittomalla kahvilla, mutta heikompana kuin kofeiinillisella.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
JPpaukku
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 59


Profiili
« Vastaus #12 : 08.01.2013 18:42:36 »

Ihme juttuja. Tiedän erään joka vaihtoi alkoholin kahviin. Mitenköän sen maksa voi...

Itse voin juoda 1-2 kuppia päivässä kahvia/teetä ja se on nimenomaan kofeiini jota hermoni eivät kestä. En tiiä mitä muulle elimistölle kävisi jos lipittäisin litratolkulla. Nuorena aloitin kahvinjuonnin kahvilassa työskennellessäni. En tiennyt vaaroista ja join paljon. Meni yöunet sit tuli sydämentykytykset ja vapina. Parikymppisenä. Kesätyöt loppu ja sivuoireet myös, en aluks tajunnu yhdistää niitä. Eräässä vaiheessa join paljon energiajuomaa koska piti jaksaa. Nykyään nukun paljon enkä tee mitään jos en jaksaisi kofeiinin voimalla. Tai no miten sen nyt ottaa, enlähde käyntiin aamulla ilman sitä.

Kahvi edesauttaa useammilla ruuansulatusta. Ihme muuten ettei kahvilakosta puhuta enempää kun on kaikki alkoholoittomat, tipattomat, gluteenittomat, sokerittomat, rasvattomat kuukaudet ja tuotteet!?!? kahviton kesäkuu, siinä vasta jotain. Kofeinistille tulee päänsärky jos lopettaa mut siihen autta buranat. Olen kokeillut kahvittomuutta eikä minulle tullut niin voimakasta päänsärkyä, olen kuulluut että toislle tulee ihan järkyttävä.
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #13 : 08.01.2013 18:57:13 »

Minä kyllä juon muutaman kupin kahvia päivässä..en tykkää teestä. buck2
Eiks sitä sanota et nautinnollisiin hetkiin..kahvia.. Wink
Eikä sitä oo varmasti tarkotettu litratolkulla juotavakss.. :Smiley
Ja uskon et sillä on terv. vaikutusta..onhan se luonnontuote.
Mut kohtuus kaikessa..siis kaikessa :Smiley :Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #14 : 08.01.2013 19:30:02 »

No, liitynpä minäkin ketjuun. Pannukahvi on minusta ihanaa, sopivan pienissä määrin se antaa rutkasti hyvää mieltä ja makunautintoja.  smitten Lisäksi on hauska harrastus opetella pulpauttamaan se just täydellisesti, maustaa sitä, kokeilla vanhempien ihmisten niksejä, jne jne. Paljon jännempää kuin suodatinkahvi.  Grin
Liian monta kupillista johtaa kyllä ahdistusoireisiin ja sydänkin villaantuu. Kerran olin puoli vuotta ihan ilman kahvia noista syistä, vaihdoin siis teehen. Ei mitään ihan kauheita vieroitusoireita tullut, mitä nyt tuoreen kahvin taivaallisen ihana tuoksu oli aika häiritsevä. Varovasti sitten aloitin uudelleen myöhemmin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: