Mielenkiintoista kyllä peilistä olen yleensä aina tunnistanut itseni. Varsinkin teininä peilailin erittäin usein. Kieltämättä minulla oli suoraan sanoen syömishäiriöisiä taipumuksia ja ajatuksia juuri 16-17 vuotiaana ja silloin peili sai eri merkityksen. Se oli ikään kuin todiste, että olen olemassa. Samalla ajatuksella tutkin kuvajaistani kaikista heijastavista pinnoista. Se ei ollut ihailua tai vihaa vaan pelkästään todiste siitä, että minä olen olemassa.
Henkisemmällä tasolla ajateltuna peilaaminen liittyy tosiaan vahvasti varsinkin murrosikään ja nuoruuteen. Peilaa sitä itseään toisista ihmisistä enemmän kuin voi itse heijastaa sitä kuka toinen on kun se oma minä on niin vielä hakusessa.
Itselläni on hieman jäänyt tuo "peilivaihe" päälle ja vieläkin harrastan sitä aivan liiaksi, mutta onneksi iän myötä se peilaaminen on siirtynyt taiteisiin enemmän eikä niinkään toisiin ihmisiin. Kun luen hyvää kirjaa niin todella yhtäkkiä havahdun aivan kuin toisesta maailmasta olisin tupsahtanut siihen sohvalle kirja kädessäni.
Hassua, että tämä aihe osui silmiini, koska luin juuri silloin teininä Rodney Collinin kirjoittaman kirjan Valon peili, jossa juuri käsitellään tätä peili aihetta. Jostain syystä se nyt tarttui silmiini kirjastossa näin 6 vuotta myöhemmin ja minulle tuli jostain tarve lainata se ja nyt olen aloittanut lukemaan sitä ja en voi kuin hämmästellä miten osuva kirja se varmasti oli silloin 16-vuotiaana.
Olen opetellut henkisellä tasolla suhtautumaan itseeni lempeästi ja se on tarkoittanut sitä, että olen parhaani mukaan yrittänyt unohtaa kehoni, koska ne ikävät ajatukset, jotka aikoinaan johtivat syömishäiriöiseen käyttäytymiseeni tulevat niin helposti pintaan.
Nyt kun henkisellä puolella on tapahtunut edistystä niin pitäisi opetella rakastamaan myös tätä kehoaan ja siinä riittää hommia...
Vieläkin...
Tuo Signin vertaus siitä ajoneuvosta, jossa hieman vaihteet reistailee jne ja
perässä oli aivan loistava.
Juuri tuollainen olo on itsellänikin ollut, vaikka jossain vaiheessa ajattelin juuri niin että tämä on minun kehoni ja testataan sitten kunnolla mitä kaikkea voin sille tehdä...
Mutta minut pysäytettiin... ja joudun suorittamaan ajokortin uudestaan... ja tässä sitä nyt sitten opetellaan jälleen ajelemaan...