Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Unen ja valveen rajatilassa  (Luettu 19526 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #15 : 02.10.2012 15:10:31 »

Alkoholi on liuotin ja hermomyrkky, sen päihdyttävä vaikutus perustuu juurikin liuotinvaikutukseen, eli se muuttaa solukalvojen läpäisevyyttä. Ihmisen dopamiinijärjestelmä menee yhdestä humalasta sekaisin noin kolmeksi viikoksi. Jos siis ottaa huppelin (1 annos päivässä ei vaikuttane) useammin kuin 3 viikon välein, ei dopamiinijärjestemä ole tällöin koskaan normaalissa tilassa.

'Liskojen yöllä' kuten delirium tremens-tyyppisiä unia ja harhoja tupataan kutsumaan, ei ole mitään tekemistä unihalvauksen kanssa, kyse on vain siitä että aivot ovat niin hermomyrkyn liuottamat ja dopamiinijärjestelmä niin epätasapainossa, että aivot tuottavat sitten kaikenlaisia kuvia.

Olen itse ns. dopamiinihirviö, eli tasot niin korkealla kuin ihmisellä luonnostaan voi olla. Dopamiinivetoisella alkoholin vaikutukset tuntuvat vielä hirveämpänä kuin yleensä, mistä syystä silloin kun vielä alkoholia käytin, huomasin näkeväni hassuja unia jo silloin kun tuli otettua kahtena peräkkäisenä päivänä. Tosin minua ne eivät ollenkaan ahdistaneet, herättyä yleensä vain nauratti. Tyypillinen liskojen yö uni minulla on esim: Istun sohvalla lehteä lukemassa kun kuulen rasahduksen. Vilkaisen sohvaa vieressäni ja huomaan että sohvan kangas on räsähtänyt rikki ja reiästä tunkee iso kasa toukkia ja matoja ulos. Unessa totean itsekseni 'jaahas, taitaa olla aika siivota' ja jatkan tyynesti lehden lukemista. Toinen univaihtoehto on sellainen, jossa on hirveä nälkä mutta kaikki eteen tuleva ruoka on homeessa tai täynnä matoja tms. Eivätkä nekään unet ahdista. Tästä tekisin sellaisen johtopäätöksen, että tällainen mato- ja mätänemiskuvasto voisi olla jotain mitä aivot tyypillisesti myrkytystilassa tuottavat, mutta se ovatko ne ahdistavia unia vai ei riippuu täysin unennäkijästä. Minua vain nauratti.

Syyt olla juomatta alkoholia johtuvat ihan muusta, esim siitä etten halua liuottaa aivojani liuottimella joka lisäksi aiheuttaa masennusta ihan itseisarvoisesti. Nousuhumalakaan ei tunnu hyvältä ja 4 tuopin illan jälkeen menee unet moneksi yöksi. Ei vaan kannata meikäläisen, ehkä vähemmän dopamiinivetoisilla on helpompaa...

Tosin jos alkoholilla saa kortisolitasot todella koholle, voisi se ehkä aiheuttaa ruumiistairtautumiskokemuksia: Itse en koe ruumiistairtautumisia kuin kovilla kortisoleilla, mikä siis on ei-toivottu tila koska kortisoli alentaa immuunivastetta ja pitkällä altistuksella peräti kutistaa aivoja. Minulle ruumiistairtautumiskokemus on aina siis hälytysmerkki: Liikaa stressiä, pitää rauhoittua.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #16 : 02.10.2012 15:27:35 »

Mä taas en muista krapulaunia, enkä unihalvausta sen paremmin, mutta krapulassa sattuu ja tapahtuu kaikkea kummallista.
Mahtaisko olla tekemistä tuon ruumiista irtautumisen kanssa?

Lattiat aaltoilevat, asiat, kuten lattialla oleva sukka, liikkuvat itsestään kuten käärme, ja jotenkin olen epätietoinen siitä missä oikein olenkaan; jalkani tuntuvat vajoavan vähän syvemmälle maahan kuin niiden pitäisi, lattia tuntuu pehmoiselta ja lämpöiseltä, mitä sen ei pitäisi olla yms. omituisuuksia.

Tuo siis ei ole yleistä, sattunut kerran tai kaksi, ja silloin kun olen ollu vuosia kajoamatta alkoholiin, samaten kun mihinkään muuhunkaan päihteeseen.
Ei sitä joka kerran tule, yleensä vain armoton kahden päivän kankkunen pelkoineen, join sitten tuopin tai kymmenen.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #17 : 02.10.2012 16:04:40 »

Alkoholi avaa 7. chakraa voimakkaasti ja heikentää maadotusta. Osasta oireita saattaa päästä eroon maadottamalla ja visualisoimalla sulkevansa 7. chakraa.

On luonnonkansoja, jotka käyttävät alkoholia juurikin tämän vaikutuksen vuoksi: Heille humalatila on ei-toivottu sivuvaikutus ja se mitä tavoitellaan on nimenomaan se 7-chakra-ammollaan krapulatila seuraavana päivänä.  Smiley

Kaikki alkoholin nauttimisen jälkeiset vaikutukset voi aika lailla laittaa myrkkyvaikutuksen ja dopamiinijärjestelmän sekoamisen piikkiin, sekä sitten myös sen syyksi että 7. chakra on enemmän avoinna kuin ehkä olisi hyväksi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Hamal
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 374



Profiili
« Vastaus #18 : 02.10.2012 17:43:53 »


No joo jos on muutenkin herkkä näkemään "toisaalle" niin nuo krapulat ovat silloin aika mielenkiintoisia kokemuksia  Grin Jossei ole tottunut hallitsemaan omaa energiakehoaan ja on sellaisessa initaatiovaiheessa että kokee "ylimaallisia juttuja" niin nuo liskobileet voivat muuttua traumaattisiksi kokemuksiksi.

tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #19 : 03.10.2012 12:25:43 »

Alkoholi avaa 7. chakraa voimakkaasti ja heikentää maadotusta. Osasta oireita saattaa päästä eroon maadottamalla ja visualisoimalla sulkevansa 7. chakraa.

On luonnonkansoja, jotka käyttävät alkoholia juurikin tämän vaikutuksen vuoksi: Heille humalatila on ei-toivottu sivuvaikutus ja se mitä tavoitellaan on nimenomaan se 7-chakra-ammollaan krapulatila seuraavana päivänä.  Smiley

Kaikki alkoholin nauttimisen jälkeiset vaikutukset voi aika lailla laittaa myrkkyvaikutuksen ja dopamiinijärjestelmän sekoamisen piikkiin, sekä sitten myös sen syyksi että 7. chakra on enemmän avoinna kuin ehkä olisi hyväksi.

AIJAA!!!!!

Kiitos tästä tiedosta!

/A
tallennettu
aeiouyäö
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 276



Profiili
« Vastaus #20 : 03.10.2012 14:41:52 »

Itselläni on noita unen ja valvetilan rajamailla-kokemuksia jonkun verran, yleensä niitä esiintyy aina aamuyöstä.Joskus herään sellaiseen kylmään henkäykseen, mutta sitten kun olen kunnolla hereillä, ei mitään kylmyyttä ole aistittavissa.Ja mustia hahmoja sängyn vieressä hengailee aina joskus, nekin kyllä katoavat kun saa itsensä kunnolla hereille.En sitten osaa sanoa, ovatko vain jotain unensekaista höpöhöpöä, vai jotain todellista.
tallennettu

Aurinko-venus-yhtymä skorpionissa, 1.huone

Kuu Jousimiehessä, 2.huone

Mars-MC-yhtymä leijonassa

Merkurius-nousumerkki-yhtymä Vaa'assa
Sydänpuu
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 265



Profiili
« Vastaus #21 : 29.07.2014 01:12:14 »

Kuulostaa inhalta vaivalta:/

..mutta ei tosin kuulosta unihalvaukselta muuten kuin siinä mielessä, että niissä on tyypillisesti tietoisuus jonkun pahan/pelottavan läsnäolosta tai sitten ihan nähdään se olento/hahmo. Minulla on ollut unihalvauksia, joissa olen nähnyt "demonisen" hahmon joka imuroi rintakehästäni energiaa muurahaiskarhunkärsällään ja se pelko on kyllä ihan kauheaa..itse taistelin aina itseni hereille niistä tilanteista.

Mutta olisiko tuo sitten valveuni? http://fi.wikipedia.org/wiki/Valveuni

Eikös tuollaisista unista sanota yleensä, että pitäisi kohdata se pelottava hahmo ja kysyä mitä se haluaa? Silloin se tilanne laukeaa. Tuo pelko on joku asia sisälläsi joka pitäisi kohdata. Näen myös itse tuollaisia toistuvia unia ja kai ne yrittävät tuoda jotain alitajunnasta pintaan. Ainakin nyt vastustat tilannetta voimakkaasti? Onko elämässä jotain samankaltaista viime kertaan verrattuna kun näitä ilmeni joka laukaisisi unet? Sterssiä esim.? Minulla nuo vain loppuivat jostain syystä..että en osaa sanoa muuta ohjetta kuin, että olen huomannut selällään nukkuminen olevan yksi tekijä joka laukaisee omalla kohdallani nuo unet. En yleensä siis nuku selälläni.


Muoks: Huomasin, että ketjussa on aika paljon ristiriitaista tietoa unihalvauksesta, joten esim. tässä on hyvä juttu aiheesta: http://yle.fi/uutiset/unihalvaus_vie_kyvyn_liikkua_ja_tuo_pahuuden_viereesi/6705190
« Viimeksi muokattu: 29.07.2014 01:36:10 kirjoittanut Sydänpuu » tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #22 : 29.07.2014 03:34:48 »

Tuossa sydänpuu sanoi jo fiksuja asioita. Olen tälläisiä kokemuksia kohdatessani Pyrkinyt kohtaamaan pelon kohteen. Itselläni ei ole samanlaista kokemusta, mutta yöllisiä pelkoja ja unia on nähty. Useimmiten pikku hiljaa olen yrittänyt kohdata tämän pelon aiheuttajan, vaikka se on viimeinen asia minkä haluaa tehdä sen pelon vallassa.

Kun miettii asiaa loogisesti, niin eihän tämä pelon aiheuttaja ole saanut oikeastaan mitään aikaiseksi, paitsi tämän pelon ja sinua lähentymisen "fyysisesti". Eli näiden kaikkien vuosien jälkeen se tarkoittaa mitä? Ei oikeasti mitään, ellet anna sille sitä voimaa. Sanon, että kohtaa pimeytesi, sillä olet siihen riittävän vahva ollut aina. Ehkä se pimeä olento hymyilee, kun et ole niin järkyttynyt.  Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: