Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Masennus ja mikä sen aiheuttaa?  (Luettu 17767 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
pluto
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 558


...miau...


Profiili
« : 15.03.2006 23:38:24 »

Yritin etsiä vanhoista viesteistä jotain aiheesta masennus ja muut mielialahäiriöt, mutta en löytänyt vastausta ainakaan tähän pulmaan.

Mitä kartan tekijöitä pitäisi tutkailla, jos etsii masennuksen "syytä"?
Minulla on n. 7 tuntia itseäni nuorempi ystävä, joka on syntynyt samassa paikassa.
Karttamme ovat siis huonejaoltaan sekä laskennallisten pisteiden suhteen aivan erilaiset, mutta planeetat ovat samoissa merkeissä ja samoissa suhteissa toisiinsa.

Olemme tunteneet koko ikämme, ja tähänastinen elämämme on osittain ollut hyvin samankaltaista.

Se mikä minua askarruttaa, on meidän molempien taipumus erilaisiin mielialahäiriöihin.
Kun minä olen kärsinyt masennuksesta, on ystävälläni ollut syömishäiriö jne.

Kuu on meillä aika ikävästi aspektoitunut ( aspect_squ pluto aspect_squ mars aspect_opp saturnus), mutta toisaalta löytyy myös  aspect_sex jupiter ja  aspect_tri venus. En ainakaan tässä näe mitään yksiselitteistä syytä masennukseen.

Entä   merkurius aspect_con uranus jotka aspect_opp chiron. Voisiko viitata johonkin mentaaliseen vaivaan, johon nyt sitten täällä foorumilla etsitään parannusta Wink

Toisikovatkohan Nepparin ikävät aspekti jotain ylimääräistä herkkyyttä? Meidän tapauksessa tosin ei löydy kuin neliö Jupiterille. Plutolle ja Marsille tekee sekstiiliä.

En kyllä tosiaan tiedä.

Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne ja käsityksistänne.

Ja olisi tietysti kiva, jos osaisitte heittää jotain, kuinka tätä mahdollista "masennus-aspektia/aspekteja" voisi jalostaa noin niinkuin henkistä kasvua silmällä pitäen.

En todellakaan nyt odota minkään astro-psykiatrin lausuntoa tästä keneltäkään. Meillä jokaisella lienee tuttavapiirissämme joku, joka kärsii masennuksesta tai vastaavasta.  Cry
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #1 : 16.03.2006 09:38:24 »

Mielenterveydestä on ollut puhetta täällä ja masennuksesta myös mutten muista millä otsikolla. Oliko se nyt kuu ja neptunus joita pitäisi katsella kartalta.
Monella läheiselläni jotka ovat masennuksesta kärsineet on ollut aikamoinen joukko neliöitä sillä hetkellä kartallaan kun on ollut vaikeinta...
tallennettu
sawotar
Vieras
« Vastaus #2 : 16.03.2006 10:06:27 »

Masennuksen yleesä aiheuttaa itsetunto ja riittämättömyyden tunne knuppel2 vaikeat koittelukset kanssa aiheuttaa ja monesti henkisesti herkät vaipuvat masennukseen...masennushan on tunnetila ja henkisesti herkälle/tunteelliselle ihmisille se on surua  Sad syitä on monia..nuorilla sen laukeisee esim. ulkoiset vaikutteet ulkonäköön koska paineet on kovat, että suosio on taattu Embarrassed joka on tosi surullista että pinnallisuutta niin palvotaan uglystupid2
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #3 : 16.03.2006 10:19:39 »

http://www.astro.fi/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=3290.msg31089;topicseen#msg31089

http://www.astro.fi/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=676.0

Näissä myös keskustelua aiheesta !
« Viimeksi muokattu: 16.03.2006 10:24:57 kirjoittanut Mi-Olea » tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #4 : 16.03.2006 10:20:20 »

Lapsuudellakin on vaikutuksensa, ainakin minun elämässäni. Olen kärsinyt paniikkikohtauksista ja joskus ajoittain edelleen saan niitä. Tunnen usein olevani riittämätön ja huono ihminen. Vaadin itseltäni mahdottomia ja olen neuroottinen. Lohduttaudun ruualla ja murehdin kaikkea.
Olen varmasti maailman rasittavin ihminen  Grin
Itselläni on jonkin verran kuu ja neptunus aspekteja, kaipa niillä vaikutusta myös. Mutta uhmakkaasti vaan eteenpäin  Smiley Kyllä se siitä.
Tsemppiä kaikille joita masennus vaivaa tai on vaivannut  smitten
tallennettu
pluto
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 558


...miau...


Profiili
« Vastaus #5 : 16.03.2006 10:37:27 »

Monella läheiselläni jotka ovat masennuksesta kärsineet on ollut aikamoinen joukko neliöitä sillä hetkellä kartallaan kun on ollut vaikeinta...

Joo tätäkin vaihtoehtoa mietin, mutta ainakin meidän tapauksessa tämä masennus on lähes jatkuva asiantila. Molemmat syödään masennuslääkkeitä herraties monetta vuotta. Itse olen yrittänyt lopettaa niiden syömistä pariinkin otteeseen, mutta on ollut pakko taas jatkaa siinä vaiheessa, kun huomaa, että kuolema tuntuu järkevimmältä ratkaisulta aika vähäpätöisiäkin ongelmia kohdatessa. idiot2

Nyt olen ihan surutta (heh, mikä sanavalinta) syönyt niitä nappeja mitään syyllisyyttä tuntematta, ja kovasti ovat kyllä avuksi.

Nuorempana kärsimme molemmat erilaisista psykosomaattisista vaivoista, kuten ihottumista ja vatsavaivoista. Nämäkin olivat aika pysyviä monien vuosien riesoja.

Myös  saturnus aspect_squ chiron kannatta varmaan ottaa jossain määrin huomioon, mutta kyseinen aspekti kai on ollut kohtalaisen pitkäaikainen, enkä ole kyllä muissa ikätovereissani huomannut vastaavaa taipumusta synkkyyteen...
Outoa.

Tätä kirjoittaessani Artemis ja Mi-Olea ovatkin ehtineet vastaamaan, kiitos vinkeistä ja linkeistä, perehdynkin niihin heti kun on vähän enemmän aikaa. (Kirjoittelen tätä työajalla, hyi minua  police)
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #6 : 16.03.2006 11:07:36 »

Pluto, muistathan monipuolisen ruokavalion myös, vaikka turhaahan sitä on muistuttaa  Smiley On tutkittu että b-vitamiineilla ja kalaöljyllä on myönteisiä vaikutuksia mielenterveyteen ja niiden puutos saattaa jopa aiheuttaa masennusta.

Tässä muutama linkki joissa on vitamiineista ja muista ravintojutuista. Niistä saattaa oikeasti olla apua joten kokeilla ehkä kannattaa  Smiley

Tässä magnesium ja masennus:
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/061203_01.html

Foolihappo ja masennus
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/foolihappo.html

B-vitamiini ja masennus
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/160205_01.html

Kalaöljy ja masennus
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/230605_01.html

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/191204_01.html

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/masennus.html
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #7 : 16.03.2006 11:25:44 »

Tulipa noista masennuslääkkeistä mieleen, että ne kyllä herättävät varmaan monella ristiriitaisia tunteita.. idiot2
Noh, ainakin itsellä.

Joskus aikanaan kun olin elämäntilanteessa, että tuntui kaikki kaatuvan kerralla päälle ja olin luhistua kaikkien fyysisten-ja tunne-taakkojen alle, hain apua lääkäristä.
Minä kun aina olen tietyllä tapaa ollut sellainen 'luonnonmukaisuuden perään', en todellakaan koskaan ollut ajatellut, että voisin edes harkita käyttäväni masennuslääkkeitä.
Kun en kerran antibootteja ja buranaakaan syö(tarvittaessa kyllä), niin miten sitten tällaisia.... tyyliin.

Koin myös todella suuret 'paineet'tulevan itseni ulkopuolelta sillä tapaa, että masennuslääkkeitä kokemukseni mukaan pidettiin heikkojen ja ehkä hieman mieleltäänkin sairaiden juttuna...vähän niinkuin olisit joku 'hylkiö' yhteiskunnassa ja epäonnistunut sellainen, kun syöt masennuslääkkeitä.
Suurimmaksi osaksi tämä oli ihan omaa pelkoa ja tunnetta, mutta osaltaan myös ihan realistista totuutta.
Vaikka toisaalta taas jossain vaiheessahan masennuslääkkeet oli nousta myös 'muoti-ilmiöksi' tietyissä piireissä ja hyvin menestyneen bisnestyypin 'ahkeruus-imagoa' saattoi nostaa masennuslääkkeiden syönti.  Cheesy

Tosiaan siis kuitenkin päätin kokeilla kyseistä lääkettä, koska mistään muualtakaan en tukea saanut muulla tavoin ...
Koin toisaalta, että mistään ei löydä masentuneelle tukea vaan kaikilla oli kova kiire saada minut skarpiksi ja yhteiskuntakelpoiseksi nostamaan kansantalouttamme... Undecided
Ensin sainkin jotain minulle aivan liian vahvaa ja olo oli kyllä sellainen, että masentuneenakin oli ollut kivempaa... buck2
Noh, löytyihän sitten jostain kalliimpi versio, joka oli sopiva herkille ihmisille...
En kyllä tainnut tuota sitten syödä kuin puoli vuotta, mikä kai on ihan turhaa näissä, koska vaikutus ja muutosajat ovat todella pitkiä.
Täyttä totta oli se, että koko ajan koin häpeää, kun sellaisia lääkkeitä söin.  Embarrassed Noh, tulipa ainakin purettua sitten sitäkin tunnetta...  Wink

Ehkä oma syyni lääkkeiden lopettamiselle oli se motiivi, jonka koin niiden määrämisen takana olevan.
Olisin halunnut käydä ihan keskusteluterapiassa ja pikku hiljaa työstää ja kohdata tunteitani, mutta se on yhteiskunnalle aivan liian hidas prosessi. Varsinkin jos siihen liittyy sairausloma. Kela esim. vaatii, että pitää ottaa lääkitys terapian ohelle, muuten ei makseta sairauspäivärahaa.  uglystupid2
Joten minä koin tuon todellakin tyrannisoimiseksi ja ihmisen vapautta loukkaavaksi järjestelmäksi.

Kovin on monimuotoisia nämä asiat....
Olen välillä aina pohtinut masennuksen syitä ja sitä, että miksi se ylipäätään luokitellaan sairaudeksi tai miksi se tulee nykyihmiselle niin voimakkaana ja pitkäaikaisena vaiheena???

Voipi olla, että emme vain osaa nykyään antaa tilaa itsellemme toiveillemme ja tunteillemme, emmekä elä sellaisessa rytmissä, jossa on vaihtelevasti kaikkea päivittäin ja viikkottain elämämme sisältönä. Myös lepoa ja tuneiden tuuletusta, ilman niiden määritelyä, onko ne hyviä vai pahoja.
Kaikki on niin kovin lokeroitua ja määriteltyä, että ihmisen sisälle pakkaantuu ilmentämätöntä ja purkamatonta tunne energiaa.
Jollain muodolla se sieltä sitten jossain vaiheessa pukkaa pinnalle ja ilmoille...

Ja toisaalta masennuksen polariteetti voisi olla vaikka aktiivisuus...ja jotta nuo ovat tasa-painossa keskenään, niin molempia tarvitaan tasaisesti ja rytmillisesti, jotta ne tukevat toinen toistaan.  idiot2
« Viimeksi muokattu: 16.03.2006 11:28:16 kirjoittanut Mi-Olea » tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #8 : 16.03.2006 11:37:22 »

En ole lääkkeiden popsija itse, vältän niitä viimeiseen asti. Itse en ole masnnuslääkkeitä syönyt mutta olen kuullut monen löytäneen avun niistä. Että kyllä kannattaa tietysti niitä syödä jos tarvetta on. Kannattaa vaan silti ehkä kokeilla ohessa muitakin vaihtoehtoja. Itse yritän aina etsiä toisen keinon ennen lääkitystä  Smiley Eikä todellakaan ole häpeä syödä masennuslääkkeitä. 300.000 ihmistä suomessa syö niitä tällä hetkelläkin. Lähipiirissä on monta jotka niitä syö ja heitä ne ovat auttaneet.
tallennettu
Maikku1972
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 32



Profiili
« Vastaus #9 : 16.03.2006 11:44:29 »

Itselläni todettiin keskivaikea masennus noin kaksi vuotta sitten. Onneksi olen parantunut siitä lääkkeiden ja terapian avulla. Kiitos ihanan terapeuttini. En tarvitse enää kumpaakaan.

Sen huomasin omalla kohdallani, että sairaat ihmiset sairastuttavat myös ympärillään olevat. Eli silloinen miesystäväni oli alkoholisti ja hänen tyttärensä kotiutettiin nuorisokodista meille, jolloin masennukseni nosti päätään. Kun itse elää tietyssä kuviossa tarpeeksi kauan, sitä ei enää huomaakaan itse onko joku normaalia vai ei, onko asia oikein vai eikö ole. sitä jumittuu tilanteeseen. Tosin tätä näkemystä ei voi yleistää, mutta olen huomannut keskustellessani ihmisten kanssa, että näin hyvin usein on.

Masennuksen syitä voi etsiä aivojen välitäjäaineista ja mielihyvää aiheuttavista aineista. Yleensä ihminen jolla näitä ei ole tarpeeksi on taipuvainen masennukseen kun olosuhteet ovat sille suotuisat. Ei ns. "paskaa kaatuu niskaan enemmän kuin kykenee kerralla käsittelemään".

Terapeuttini sanoi, että elämässä pitää silloin tehdä paljon radikaaleja muutoksia. Hakea ne asiat jotka tuntee pahoiksi ja yksinkertasesti eliminoi ne. Minä jätin mieheni ja hänen tyttärensä ja muutin toiseen paikkaan. turha murehtiminen on myös asia joka hänen mukaansa pitää lopetta. Eli asia jolle ei voi tehdä mitään, niin sitä ei kannata murehtia. Jos taas on asia jolle voi tehdä jotain, niin se pitää myös tehdä.

Mielialalääkeet ja rauhottavat lääkkeet ovat ihan hyvä paikassaan. Mielialalääkkeethän toimivat juuri sillä tavalla, että serototiinitaso aivoissa kohoaa jolloin olo paranee. Mielestäni ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että joutuu syömään lääkkeitä, koska on kuitenkin kyse omasta itsestä ja omasta paranemisesta. Se mitä muut ajattelee ja sanoo on taas niitä asioita joille ei itse voi mitään, eli ei kannata murehtia. Ihmiset puhuu joka tapauksessa. Jos lukemani pitää paikkansa jonka lehdestä "Apteekin Hyllyltä" luin, niin lääkärit määräävät enemmän tänä päivänä mielialalääkkeitä esim. Cipramil ja Cipralex kuin esim. tavallista Buranaa.

Tosin tämä selostukseni oli enemmänkin varmaankin lääketieteellinen kuin astrologinen, mutta ajattelin nyt kuitenkin kirjoittaa sen omiin kokemuksiini pohjautuen. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Vointeja kaikille, niitähän me tarvitsemme elämän myllerryksessä...
tallennettu

Aurinko:Kaksonen
Nousumerkki: Skorpioni
Kuu: Vaaka
Maya-astrologia: Keltainen Galaktinen Soturi
Mirjam
Vieras
« Vastaus #10 : 16.03.2006 11:49:21 »

Lääketiedettä taikka astrologiaa, mutta asiaa kyllä kirjoitit.  Smiley
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #11 : 16.03.2006 12:02:45 »

Totta, kun välittäjäaineet ei toimi "oikealla" tavalla, ihminen sairastuu. Masennus ei itseasiassa ole pelkästään mielensairaus vaan ihan kehon sairaus joka oireilee masennuksena. On tutkittu sitä miksi meillä Suomessa on niin paljon huonosti voivia ihmisiä.
Esim. etelä-euroopassa on valon ja oikeanlaisen ruokavalion takia paljon vähemmän masentuneita ihmisiä. He saavat paljon aurinkoa (d-vitamiinia) ja syövät paljon kalaa, mereneläviä ja saavat hyviä rasvoja (mm. oliiviöljy) joilla on tekemistä aivojen välittäjäaineiden kanssa. Siellä on siitä syystä myös vähemmän sydän ja verisuonisairauksia.
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6583


Profiili WWW
« Vastaus #12 : 16.03.2006 12:13:09 »

kuu on herkin vastaanottaja ja pluto voimakkaimmin vaikuttava  noissa transiiteissa
tunteellahan ihminen aina ensimmäisenä reagoi,analysointi tulee vasta jälkijunassa,toivottavasti tulee,mutta jos on vahvasti tunneihminen ,niin silloin siihen tunnetilaansa jää  helposti räytymään
vesimerkkien,kalat,rapu ja skorpioni, on erityisen tärkeää muistaa PUHDISTAA kuutaan,itkee vollottaa kun siltä tuntuu tai raivota,mitä vaan ,ettei ne tunteet KASAANNU kuormittamaan muutenkin herkkää mentaliteettia
tuolla toisaalla oli puhetta itsemurhastakin..
 kuu aspect_opp saturnus JA  kuu aspect_squ pluto yhdessä,onko se T risti kuviona? sisältää itsetuhon merkit MUTTA MYÖS SUURET MAHDOLLISUUDET
neliöt ja oppositiot kuulle altistavat syyllistymiselle,tekemään toisen puolesta,velvollisuudesta
T risti voi tuottaa jännitteitä ja vaikeita ongelmia,mutta myös runsaasti energiaa
ratkaisu löytyy oppositiota tekevästä keskellä olevasta planeetasta,huoneesta ja merkistä
myös vastapäinen tyhjä piste kuvaa ambitioita huoneen ja merkin tavalla
siis tässä tapauksessa kuun pitäis varmaan olla siellä osallisena ,miksei  saturnus ja  pluto:kin :
 neptunus ei sinänsä masenna ,se vie vaan utopisiin kuvitelmiin,haavemaailmaan
että yritinpä tuoda astrologistakin näkökantaaa tähän ,josko kartoiltanne löytyisi selityksiä omalle kurjalle ololle ,vaikkei se selitys sitä oloa heti mihinkään heivaakaan...
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #13 : 16.03.2006 12:16:12 »

Minä nyt tungen tänne masennukseen liittyen taas näitä Sielun Iän juttuja, koska minä itse olen kokenut asian hyväksi. En tietenkään kiellä etteikö tässä mainituilla asioilla olisi vaikutusta masennukseen (no totta kai on!) mutta masennuksen syitä on niin monia. Tässä yksi:

Sielun Ikä. Se kertoo kuinka kauan ihminen on siirtynyt elämästä toiseen ja millaisessa "oppivaiheessa" hän on menossa. Sielun ikiä ovat Vastasyntynyt Sielu (esim. neandertalilaiset, tätä ikäluokkaa ei kuulemma pitäisi enää olla maan päällä), Lapsisielu, Nuori Sielu, Kypsä Sielu ja Vanha Sielu.

Suomessa suurin osa väestöstä on Kypsän Sielun  ja Vanhan Sielun iässä. Kypsälle Sielulle ominaisinta on juuri mielenterveysongelmat. Se on hyvin haasteellinen ikävaihe, jossa aletaan ravistella kunnolla pois niitä karmallisia asioita, joita aiemmissa Sielun ikävaiheissa tuli tehtyä. Kun katsoo Suomen mielenterveystilastoja huomataan, että mielelliset sairaudet sekä itsemurhat (jotka myös kuuluvat eniten Kypsään Sielunikään) ovat Suomessa todella korkealla.

Ihmisellä on myös eräänlaisia ikäkausia, jotka psykologiakin tuntee, jolloin koettelemukset ja elämän heittämät haasteet ovat kovimmillaan, olipa sitten missä Sielun Iän tasossa tahansa. Kuuluisin lienee "Kolmenkympin Kriisi", jossa sielu pyrkii ilmentämään itseään juuri sellaisena kuin on ja heittämään kaiken turhan pois.  Wink
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6583


Profiili WWW
« Vastaus #14 : 16.03.2006 12:38:58 »

turhaan ei suomi-neito ole NEITO ja ihmisen mallinen
pyhä naiseus,henkinen kehitys  koko maapallolla,suomi on siinä monenkin luennoitsijan mukaan avainasemassa
helena amerikastakin minä olen messuilla tunsi nuo suomi neidon vahvat värähtelyt,halusi palata tänne uudestaan,
me tämän kaiken keskellä emme tiedosta tuota vanhana sieluna olemista,
kärsimme vain muutoksen tuomista ulkoisista ja henkisistä vaivoista,
ensin on oltava kaaos ennen kuin uutta syntyy
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: