Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pelkojen käsittely, neuvoja kaipaan...!  (Luettu 3152 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« : 14.12.2011 15:29:57 »

Uskon, että täällä on ihan varmasti joku, joka osaa neuvoa tällaisessa asiassa... ainakin toivon niin!!  Smiley

...Paljon on kirjoja ja netistäkin löytyy tietoa ja neuvoja, kuinka fobioista ja jännityksestä yms. voi päästä eroon..
Mutta miten päästä eroon tai konkreettisesti käsitellä ja työstää sellaista pelkoa, joka ei ole tietty asia tai paikka tai tilanne, vaan sellaista yleistä (toisinaan normaalielämääkin haittaavaa) pelkoa, esim. pelkää, että jotain kamalaa tapahtuu esim. omille lapsille, he kuolevat tms. ? Esim. raskausajasta nauttiminen voi olla mahdotonta, vaikka fyysisesti voisi loistavasti, mutta kun pelkää jatkuvasti kohtukuolemaa tms. Ja vaikka järki sanoo, että pelkääminen ei hyödytä, eikä auta (vaan itseasiassa vain pahentaa omaa oloa), niin sitten kun se tunne tulee, niin eipä siinä järkipuheet tai muut enää tehoa... Kuopuksen ollessa vauva, oli vauva-ajasta nauttiminenkin lähestulkoon mahdotonta, kun pelkäsin kätkytkuolemaa niin paljon ja jatkuvasti kyttäsin, kun vauva nukkui, että hengittääkö varmasti... Se oli ihan hirveän raskasta Sad ja minulla on siitä vieläkin jollain tapaa paha mieli, etten osannut/voinut/saanut nauttia pienestä vauvastani täysillä kaikkien noiden pelkojen varjostaessa omaa mieltäni  Cry

Totta kai pelkoja on kaikilla toisinaan, joskus enemmän, joskus vähemmän ja kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään, mutta kun ne alkavat ns. hallita omaa elämää, valtaavat siitä liian suuren osan, se ei enää kyllä ole "normaalia", saatika mukavaa...
...tämän asian takia en varmaan enää koskaan uskalla hankkiutua raskaaksi, vaikka vauvan haluaisinkin ehkä vielä joskus...pelkään valmiiksi jo sitä, että pelkään! (Miten hullua..!)
...Olisikohan kenelläkään mitään neuvoja/ajatuksia.....?
En todellakaan haluaisi elää näin  Undecided
...Kiitos, jos joku viitsii jotakin vastata...
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 14.12.2011 15:42:23 »

Kaikki tuontyyppiset pelot ovat omien ajatusten aiheuttamia!

Yksi hyvä opus niistä  pois työskentelemiseen on tämä:
Vapaaksi ahdistuksesta: työkirja paniikista ja peloista kärsiville
Kirjoittaja: Bourne; Edmund J.
Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti oy

Löytyy kirjastosta, joskin varauslista on suht pitkä. Kirja nimenomaan auttaa itsetyöskentelyssä ja antaa käytännön harjoituksia yms.

Jos englanti sujuu, tässä lista 10 yleisimmästä kognitiivisesta häiriöstä, jotka aiheuttavat ahdistusta, masennusta, pelkoja yms.
Tämä on paras löytämäni lista, näitä on monta, mutta tässä on myös niitä keinoja, joilla niitä häiriöitä voi taltuttaa:
http://powerstates.com/10-cognitive-thinking-errors

Yhteenvetona:
Pelkoja ja ahdistusta aiheuttavat ajatustottumukset ovat lapsuudessa ympäristöstä opittuja. Ne eivät ole siis omaa syytämme, mutta on silti vain ja ainoastaan omalla vastuullamme päästä niistä eroon. Työ on tehtävä itse, joko yksin tai terapeutti matkaoppaana. Reiluahan se ei ole, mutta sen odottaminen että maailma olisi reilu, on myös virheellinen ahdistusta aiheuttava ajatus.  Wink

MInusta ei ole mikään "tottakai" että kaikilla on pelkoja. Minulla ei ole enää yhtään pelkoja mistään, kun olen poistanut itsestäni nämä pelkoja tuottavat ajatustottumukset.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« Vastaus #2 : 14.12.2011 15:46:17 »

Kaikki tuontyyppiset pelot ovat omien ajatusten aiheuttamia!

Yksi hyvä opus niistä  pois työskentelemiseen on tämä:
Vapaaksi ahdistuksesta: työkirja paniikista ja peloista kärsiville
Kirjoittaja: Bourne; Edmund J.
Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti oy

Löytyy kirjastosta, joskin varauslista on suht pitkä. Kirja nimenomaan auttaa itsetyöskentelyssä ja antaa käytännön harjoituksia yms.

Jos englanti sujuu, tässä lista 10 yleisimmästä kognitiivisesta häiriöstä, jotka aiheuttavat ahdistusta, masennusta, pelkoja yms.
Tämä on paras löytämäni lista, näitä on monta, mutta tässä on myös niitä keinoja, joilla niitä häiriöitä voi taltuttaa:
http://powerstates.com/10-cognitive-thinking-errors

Yhteenvetona:
Pelkoja ja ahdistusta aiheuttavat ajatustottumukset ovat lapsuudessa ympäristöstä opittuja. Ne eivät ole siis omaa syytämme, mutta on silti vain ja ainoastaan omalla vastuullamme päästä niistä eroon. Työ on tehtävä itse, joko yksin tai terapeutti matkaoppaana. Reiluahan se ei ole, mutta sen odottaminen että maailma olisi reilu, on myös virheellinen ahdistusta aiheuttava ajatus.  Wink

MInusta ei ole mikään "tottakai" että kaikilla on pelkoja. Minulla ei ole enää yhtään pelkoja mistään, kun olen poistanut itsestäni nämä pelkoja tuottavat ajatustottumukset.

Kiitos taas sinulle Eklektikko  smitten  smitten
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: