Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vanhoja uskomuksia??  (Luettu 65578 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« : 20.11.2011 01:56:47 »

Siis millasiin jostain muinaisuudesta tähänpäivään kantautuneisiin eläviin uskomuksiin ootte törmänny?

Mä hoksin että semmonen ihminen joka on  niin korrekti ja oravanpyörässä laput silmillä juokseva kun olla voi, on sanonu mulle, ettei kuukautisten aikana saa mennä saunaan, koska se aiheuttaa hallaa kuukautisille.
Tälle en ole löytänyt mitään todellista perää...
Hän no kasvanut suomen synkällä maaseudulla, joten pidän hyvin mahdollisena, että tämä on äidiltä opittu juttu, joka on opinut sen äidiltään ja sitä rataa  Smiley
tallennettu
meimi
Astroholisti

Astrotumpelo

Profiili
« Vastaus #1 : 20.11.2011 10:20:45 »

Jos laittaa kengät pöydälle, se tietää köyhyyttä.
Jos jättää jonkin työn kesken, vaikka kuinka vähäpätöisen, sulhanen pyörtää portilta.
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 20.11.2011 18:41:28 »

Jos laittaa kengät pöydälle, se tietää köyhyyttä.
Jos jättää jonkin työn kesken, vaikka kuinka vähäpätöisen, sulhanen pyörtää portilta.

Grin Grin Grin

Tämä taitaa selittää mun elämääni aika hyvin Grin varsinkin tuo asioiden keskenjättäminen Cheesy

Olis tosiaan mielenkiintosta tietää, että mistä nää kaikki oikein on lähteny...niinkun nyt vaikka tuo leipä väärinpäin juttu  uglystupid2
tallennettu
trius
Kanta-astroilija

Kauneimmat kukat kukkivat juuri nyt liian lähellä.

Profiili
« Vastaus #3 : 21.11.2011 20:56:14 »

Joku kuolee, jos leipä on väärinpäin. Ne pitää sit laittaa aina oikeinpäin!

Jos veitsi tippuu lattialle, tulee miesvieraita. Haarukka naisvieraita.

Korvan soiminen on ihan kamalaa! Ja vasen korva aina. Kukahan mua vihaa  knuppel2  tickedoff
tallennettu
m.magia
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #4 : 21.11.2011 22:19:25 »

Eikö peräkkäisille aivastuksillekin ollut joku rimpsu, "hyvää, pahaa, rakkautta, rahaa"?

Entäs kun sakset tippuu lattialle , onko sille joku vanha uskomus, tänään ja eilen sakset on lennelly lattialle useamman kerran?  Lips Sealed
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 21.11.2011 22:23:20 »

Joo, tuo aivastus juttu on myös...mistähän sekin tulee?
Saksista en muista kuulleeni...
Mutta leivästä oli vielä semmonen joku, että jos se tippuu voipuoli alaspäin, niin käy jtn ikävää...en vain muista mitä? Oisko että emännälle nimenomaan? ja jos se on ylöspäin niin kaikki ok.
tallennettu
Suljin
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #6 : 21.11.2011 22:51:45 »

Oikea ojentaa  ja vasen vastaanottaa. Tarkoitaa että kun oikeaa kättä kutittaa niin tulee joko vieraita tai laskuja ja jos vasenta kättä kutittaa niin saa jostain rahaa tai lahjan. Tämä muuten toimii ainakin minulla.

Aivan hämmennyin tästä, mulla kun todellakin kutittaa aina vasenta kättä kun
luvassa on rahaa! Ja nyt kun miettii niin tais kutitella pitkästä aikaa oikeaa kättä
kun menin tietämättäni möhlimään raha-asioissa.. Jännää! En oo siis ikinä ennen
edes kuullukkaan näistä, oon vaan ite hoksannu rahan ja vasemman käden
yhteyden ja sitte alkanu vaan huvikseni seuraamaan sen paikkaansa pitävyyttä Cheesy
kyseessä tarkennettuna siis kämmen, juuri se keskikohta, pään- ja elämänviivan
välissä!
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
m.magia
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 21.11.2011 23:46:55 »

Mutta leivästä oli vielä semmonen joku, että jos se tippuu voipuoli alaspäin, niin käy jtn ikävää...en vain muista mitä? Oisko että emännälle nimenomaan? ja jos se on ylöspäin niin kaikki ok.

Ainahan se tippuu voipuoli alaspäin.  Grin
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 22.11.2011 03:11:26 »

Meillä puhuttiin kotona, että jos leivän jättää ylösalaisin pöydälle, leipä loppuu. Omalla tavallaan siis verrannollinen siihen köyhyyteen!

Koiran ulvominen enteili ainakin meillä päin jonkun kuolemaa.

Tietysti puhuttiin - ja puhutaan yhä - myös siitä, että jos joku manasi jotain pahaa tapahtuvaksi, kiellettiin "maalaamasta piruja seinille". Tässäkin tämä ikiaikainen oppi eli mihin keskität ajatuksesi, se tulee elämääsi! Harmi vaan, että meidän perheessä moista ohjetta ei noudatettu ja piruja oli seinillä tuon tuostakin.  :Smiley

Hautausmailla ei saanut koskaan astua haudan päälle vaan ne piti kiertää kaukaa. Myös silloin, jos haudalle istutti kukkia. Piti kyykkiä jostain kaukaisuudesta, ettei vainajat suutu! Kuolleista ei myöskään saanut puhua pahaa.

Muistelen myös kuulleeni lapsena, että käen kukunnasta voi laskea jäljellä olevat elinvuotensa. En valitettavasti tiedä vastasiko kukuntakerta sellaisenaan jäljellä olevia vuosia vai pitääkö kukunnat kertoa tai jakaa jotenkin.

Lintujen ja eritoten tikan hakkaaminen ikkunanpieleen tietää läheisen kuolemaa.

Ukon ilman aikaan ei saa istua ikkunan edessä (eikä tosiaankaan katselemassa ukkosta), koska se vetää salamaniskun puoleensa. Ukon ilman aikaan ei myöskään saa istua uunin luukkujen lähellä - todennäköisesti pallosalamoiden takia. Ukkosella ei saanut myöskään kiroilla, riehua tai pitää muutekaan meteliä itsestään, ettei salama iske. Piti olla hiljaa ja herran pelossa! Grin

Tietenkään mitään tekoja tai asioita ei saanut kehua silloin, kun kaikki on hyvin, koska hyvä onni loppuu heti siihen pisteeseen.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 22.11.2011 07:31:58 »

Käen kukunnasta lasketaan suoraa ne jäljellä olevat elinvuodet...mutta olen myös törmänyt tietoon, että käki ennustaa kukuttavalleen muutosta, ei välttämättä kuolemaa. Esim. sulhasta se saattoi hyvinkin kukkua  Huh
tallennettu
trius
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #10 : 22.11.2011 10:31:39 »

Muistelen myös kuulleeni lapsena, että käen kukunnasta voi laskea jäljellä olevat elinvuotensa. En valitettavasti tiedä vastasiko kukuntakerta sellaisenaan jäljellä olevia vuosia vai pitääkö kukunnat kertoa tai jakaa jotenkin.

Nuorelle ihmiselle se tietää hääkelloja ja kysymys on kevään ensimmäisestä käen kukunnasta Smiley Mulle se kukku keväällä yhden ainoan kerran. Harmi vaan ettei ole miestä vielä näkyvissä että voi tulla aika kiire  2funny

Se aivastusjuttu menee näin: ensimmäinen hyvää, toinen pahhaa, kolmas rahhaa. Toinen jonka olen lukenut, on niin, että 1 aivastus joku ajattelee sinua, 2 aivastus joku puhuu sinusta pahaa, 3 aivastus joku puhuu sinusta kauniisti.

Nenän kutiaminen tietää vieraita.

Vieraiden pitää istua, ettei laps'lykky lähde talosta ja tulla kynnyksen yli tupaan Cheesy

Veistä tai saksia ei saa antaa lahjaksi, ettei tule vihamiehiksi.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 04.12.2011 23:18:53 »

Entäs sitten tämä kun tuoreen avioparin päälle heitetään riisiä, tai jotain muuta?
Mistähän se tulee idiot2
tallennettu
trius
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #12 : 05.12.2011 16:20:27 »

Entäs sitten tämä kun tuoreen avioparin päälle heitetään riisiä, tai jotain muuta?
Mistähän se tulee idiot2

Eikös sillä lapsia heitellä, sillä riisillä?

Ja jos hääpäivänä sataa, niin avioliiton itkut on silloin itketty, eli hyvä jos vähän sataa. Muistaakseni, meniköhän se noin??
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 05.12.2011 16:29:38 »

Mitenköhän se riisii sitä lapsonnee tuo...oisko vähän niinkun uhrilahja alkujaan sitten? Huh

Meillä oli ainakin kaunis auringonpaiste aikanaan ja huonosti kävi liiton Cheesy

Mites nämä korvankuumotukset ja poskien kuumotukset...kuka kullonkin ajattelee ja milläviissii?

Mulla on kuumottanu oikeeta korvaa eilen illalla ja tänään vähän väliä...mitäs se meinaa? Huh Tongue
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011 16:31:34 kirjoittanut Kuuhilda » tallennettu
trius
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #14 : 05.12.2011 18:09:30 »

Mites nämä korvankuumotukset ja poskien kuumotukset...kuka kullonkin ajattelee ja milläviissii?

Mulla on kuumottanu oikeeta korvaa eilen illalla ja tänään vähän väliä...mitäs se meinaa? Huh Tongue

Eikö se ollut niin, että joku (mies) ajattelee tai puhuu kun korvia kuumottaa. Yleensähän se on niin, että vasen on vaalea ja oikea tumma... Esimerkiksi kummalle puolella kaulakorun lukko jää/valuu.
En osaa sanoa muuten noista kuumotuksista Smiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  

Siirry: