Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ELÄMÄNTAPAMUUTOS!  (Luettu 78717 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #90 : 08.02.2012 08:27:49 »

Niin, miksi ihminen tupakoi?

Minä aloitin tupakoimaan, koska ylä-asteella se oli COOL  Cool Sitten se jäi päälle. En voinut lopettaa, koska pelkäsin saavani kamalat vieroitusoireet. Sitten pelkäsin, että mitä jää jäljelle jos lopettaa. Esimerkiksi, alkuun tuntui ekalla viikolla, että elämästäni on viety kaikki nautinnot pois. Kunnes tajusinkin, että päinvastoin, nautin nykyään paljon enemmän kaikesta. Teekupillinen rauhassa on paljon nautinnollisempaa nykyään, kävely luonnossa tuntuu ihanalta jne.. Eli aloin nauttimaan kaikesta muusta paljon enemmän ja tupakka jota pidin elämäni suurimpana nautintona, olikin vain jotain harhaa.

Tutti on oikea sana, Kuuhilda Smiley Sitä se minullekkin oli. Mikä ikinä harmittikaan, niin aina saattoi polttaa savukkeen.

Miettikää vielä sitä, että tupakka pistää elimistön epätasapainoon. Tiesittekö, että tupakan myrkyt mm. manipuloi dopamiini pitoisuuksianne, testosteroiinin määrää kehossanne ja ties mitä  Tongue Aika hurjaa!

Pakko kertoa vielä hassu juttu Cheesy Minä olin ollut tupakoimatta varmaan kuukauden kun pesin yksi ilta meikit pois ja tarkastelin kasvojani. Ihmettelin että mitä ihmettä minun naamalleni on tapahtunut. Se on ihan eri värinen! Mietin ja mietin, että miksi ihoni hehkuu punertavan hehkuisena. Ei punaisena mutta sellaisena elävän hehkuisena punertavana. Menin miehelle ihmettelemään ihoni muuttunutta väriä ja sitten vasta hokasin, että ei hemmetti, sehän on minun normaali ihonvärini! Olin tupakoinut niin kauan, että olin turtunut harmaan valkoiseen ihooni  Tongue Nyt ihoni on kauniin värinen ja hehkuva. Ei edes tartte meikkiä niin paljoa Smiley

Toinen on hiukset. En ole ikinä tiennyt että tupakka vaikuttaisi hiuksiiin, mutta hennot hiukseni ovat kiiltävät ja paksummat nykyään. Tosin, siihen saattoi vaikuttaa myös hiusten värjäyksen lopettaminen.

Vielä yksi juttu, mikä auttoim minua lopettamaan. Mietin, että annanko todellakin riippuvuuden olla minua vahvempi. Päätin, että ensinnäkin ansaitsen paremman voinnin ja lisäksi en todellakaan aio olla riippuvuuttani heikompi!
tallennettu
Pakolainen
Vieras
« Vastaus #91 : 08.02.2012 09:09:25 »

Kofeiinikoukussa ollaan vieläkin, tulee armottomat hedarit Tongue Mutta juon nykyään enää puolitoista kuppia päivässä! Ehkä se vähenee siitä kokonaan pois.
Joo, on jännä tuo kofeiinikoukku, eikä siihen paljoa vaadita, aikaa vain ja päivittäiskäyttöä. Se, että juo useamman kupin päivässä, aloittaa vaikkapa aamukupillisella tai parilla päivään noustakseen, jatkaa sitten toisella kupillisella lounas- tai iltapäivän aikaan jaksaakseen vielä pusertaa ennen iltamaa, lienee jo enemmän kuin tarpeeksi. Saattaa sitten vieraillessa ryystää sitäkin kunnolla.

Usko pois, nikotiini luo sitä hermostuneisuutta ja paniikkia. Moni meistä tupakanorjista luulee, että se röökin vetäminen auttaa kun hermostuu tai panikoi tai hatuttaa Wink mutta päinvastoin. Nikotiini lisää sitä epävakautta, sydämen syke nousee entisestään ja lisää panikointia ja hermoilua.
En haluaisi tupakoitsevana ihmisenä muuttua paholaiseksi enkä idiootiksi, mutta sehän nyt riippuu riippuvuudentasosta - itsehän olen ihan mukavasti psykologisella tasolla riippuvainen, niin että...


Tunnen oloni paljon vakaammaksi ja lisäksi, se tupakkahan on sellainen valheellinen turvariepu. Kun ottaa päähän, menee röökille. Kun surettaa, menee röökille. Kun pelottaa, menee röökille. Tosiasiassa olisi tärkeä löytää itsestään ne keinot rauhoittaa itsensä. Se tupakka on sellainen psyykkinen harha, ihan kuin se olisi vastaus kaikkiin ongelmiin Cheesy mutta nyt kun siihen on saanut ihan tosissaan etäisyyttä. Sitä ymmärtää oman hulluutensa. Minä turvauduin aina tupakkaan. Ei tarvinnut käsitellä niitä negatiivisia tunteita. Minä vaan ajattelin, että jos saan tupakkaa, niin kaikki on taas hyvin Cheesy Kuinka hullua Cheesy

Nyt tunnen myötätuntoa muita tupakoitsijoita kohtaan, koska tiedän, että he varmaan pitkälti ajattelee samalla tavalla ja se on harhaa.
Tupakka on aivan järjetön keksintö. Se on huume.
Hienosti kirjoitettu. Hyvin kuvaavaa tämä teksti on, siitä Voiman löysin. Smiley
   Ja tupakka on huume. Ja alkoholi on huume. Se on etenkin se dopamiini.

Niin, miksi ihminen tupakoi?

Minä aloitin tupakoimaan, koska ylä-asteella se oli COOL  Cool Sitten se jäi päälle. En voinut lopettaa, koska pelkäsin saavani kamalat vieroitusoireet. Sitten pelkäsin, että mitä jää jäljelle jos lopettaa. Esimerkiksi, alkuun tuntui ekalla viikolla, että elämästäni on viety kaikki nautinnot pois. Kunnes tajusinkin, että päinvastoin, nautin nykyään paljon enemmän kaikesta. Teekupillinen rauhassa on paljon nautinnollisempaa nykyään, kävely luonnossa tuntuu ihanalta jne.. Eli aloin nauttimaan kaikesta muusta paljon enemmän ja tupakka jota pidin elämäni suurimpana nautintona, olikin vain jotain harhaa.
Kuulostaa samalt kuin Pasilassa, kun Routalempi lopetti ryyppäämisen, pakko mainita oli.  Grin
   Itse aloitin kai tupakoinnin koska koin "oikeutta" siihen oman elämäntilanteeni ja menneisyyteni takia - siinä yläasteiässä. Kun kasvoin missä kasvoin, kävin käymiäni kouluja ja minkä tahansa tason kokemuksieni jälkeen 14-vuotiaana tupakoinnin aloittaminen ei tuntunut aikaiselta kuten se nyt tuntui. Se tuntui pikemminkin viivästyneeltä aloitukselta, että olisin jo siihen asti saanut neljä vuotta kärvistellä sen tietyn tupakoitsevan sosiaalisen piirin ulkopuolella - vaikka, ymmärtäähän sen tänä päivänä, ei se sosiaalinen piiri ollut mitenkään hohdokas lukuunottamatta niitä kaltaisiani sokeita lampaita jotka luulivat löytävänsä niistä hommista jotain. Lähes puoli vuotta sitten vedin röökin viikossa tai vastaavaa, mistä sai hirmuiset kiksit.

Tupakanpolton lopettaminenhan on joko ajan myötä vähenevissä määrin niksoista selviytymistä tai, jos ne niksat ovat epäinhimillisiä yltiöpäisen tupakoinnin takia, vähentämistä ja vieroitusoireiden lievennettyä lopettamista ja niksoista selviytymistä.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #92 : 08.02.2012 13:47:55 »

Mulla taitaa olla tässä se riippuvuus se juttu, ei sinällään tupakka, sillä tokihan olin vieroittunut siitä jo täysin.
Miksi minä haluan ja koen tarvitsevani riippuvuutta? :Smiley
Haenko just sitä dopamiinin heilahtelua, ah autuutta?
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #93 : 08.02.2012 14:24:32 »

Mulla taitaa olla tässä se riippuvuus se juttu, ei sinällään tupakka, sillä tokihan olin vieroittunut siitä jo täysin.
Miksi minä haluan ja koen tarvitsevani riippuvuutta? :Smiley
Haenko just sitä dopamiinin heilahtelua, ah autuutta?


Niin, voimme jokainen kysyä itseltämme "mitä minä olisin ilman riippuvuutta" Wink
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #94 : 08.02.2012 14:52:21 »

http://www.irtihuumeista.fi/tietoa_ja_tukea/riippuvuus

Tuolla oli erinomaista tietoa riippuvuudesta yleensä.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #95 : 08.02.2012 15:07:14 »

Tupakan - ei siis puhtaan  nikotiinin - vaan ihan tupakan, osalta asia on hieman yksinkertaista riippuvuusasiaa monimutkaisempi.

Tupakka nimittäin toimii kuten MAO-estäjä mielialalääke. Ja tätä vaikutusta ei siis saa nikotiinikorvausvalmisteilla, vaan täytyy polttaa tupakkaa tai käyttää nuuskaa. Vääränlaisista (en muista pitikö olla korkea vai matala...) MAO-entsyymitasoista johtuvasta masennuksesta kärsivät saattavat täysin tiedostamattaan tupakoida eräänlaisena itselääkintänä.

Tiedän esim. pahasti masentuneen, jonka psykiatri kielsi lopettamasta tupakointia ennen kuin masennusta on saatu edes jonkin verran paranemaan. Skitsofreenikot tupakoivat 4 kertaa enemmän kuin keskivertoväestö, minkä uskotaan myös johtuvat tästä MAO-estäjä vaikutuksesta.

Nikotiini toki on eräs maailman koukuttavimmista aineista, mutta sisäerityksemme säätelee käyttäytymistämme enemmän kuin uskommekaan ja aika suuri osa monien päihteiden käytöstä onkin eräänlaista harhautunutta itselääkintää. Toinen esimerkki: ADHD-ihminen saattaa ryhtyä käyttämään amfetamiinia päihteenä mikä toki parantaakin oloa, sillä koululääketiedekin lääkitsee ADHDtä amfetamiinijohdannaisilla...

Eräs alkoholismityyppi liittyy voimakkaasti synnynnäisesti vääränlaisiin MAO-entsyymitasoihin: Nämä ihmiset eivät pysty tuntemaan samanlaista mielihyvää elämästä tai yhtään mistään, kuin se enemmistö jonka MAO-entsyymitaso on normaali. Tätä sitten harhautuneesti itselääkitään alkoholilla (kyseisen geenin omaavista enmmistö muistaakseni alkoholisoituu jossain vaiheessa).

Nippelitietoa monoamino-oksidaasista ja MAO-estäjistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Monoamiinioksidaasi
http://fi.wikipedia.org/wiki/MAO-est%C3%A4j%C3%A4
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012 15:10:07 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Pakolainen
Vieras
« Vastaus #96 : 08.02.2012 16:05:11 »

Juuri tuossa viimeksi koneella ollessa tuli luettua siitä kuinka tupakka ehkäisisi psykoosin laukeamista. Ja kyllä, tupakka toimii eräänlaisena mielialaboostina, monella eri tapaa. Dopamiini on se välittäjäaine jonka tupakan lisäävä vaikutus aivoissa tekee siitä huumeen kaltaisen. MAO-estäjät liittyvät asiaan ja vaikuttavat mielialaan, mutta henkisesti terveellä ihmisellä tämä onkin toissijainen asia. Yleensäkin ihmisen on oltava varsin vakaassa elämäntilanteessa päästäkseen eroon mistään huumeista/päihteistä, mikä lieni pääteltävissä.

Alkoholihan, siinä missä kannabis, voi laukaista psykoositilan - ns. känniskitsot.

ADHD on jännä poikkeavuus. Sen voi testata monilla huumeilla joilla olisi muutoin piristävä ja keskittymiskykyä horjuttava vaikutus. Cheesy
   ... Ei ollut välttämättä niin hauskaa.

Ohjauduin ihan automaattisesti Wikipediaan tuossa.  :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #97 : 08.02.2012 16:19:38 »

Alkoholin aiheuttama psykoosiriski on myös noin nelinkertainen kannabiksen aiheuttamaan psykoosiriskiin verrattuna. Ja tämä EI ole kannabismainos, vaan valottaa pikemminkin sitä minkä vuoksi kännissä riehutaan niin hulluna. Se alkoholipyskoosi ei nimittäin tarkoita sitä, että napsahtaa psykoosiin joka sitten jää päälle vielä kännin jälkeenkin, vaikka toki niinkin voi tapahtua. Se ilmenee kovin kovin usein nimenomaan psykoottisena käyttäytymisenä kännissä ollessa ja sellaisestahan saamme lukea surullisia uutisia lähes joka päivä.

Ravinto vaikuttaa mielialaan voimakkaasti. Esimerkki: Serotoniinireseptori on glykoproteiini, eli proteiinin ja sokerin ristisiitos. Jos ravinto on liian proteiiniköyhää, tai proteiini on muodossa jota kroppa ei kunnolla pysty käyttämään hyväksi, niin eipä sitten kropalla ole myöskään mistä niitä reseptoreja rakentaa. Huonosti koostettu tai henkilölle sopimaton kasvisruokavalio on  yleinen tällaisen tilanteen aiheuttaja. Sellaisessa tilanteessa on sitten ihan se ja sama mitkä ne serotoniinitasot ovat, jos serotoniinille ei ole riittävästi reseptoreja. Serotoniinireseptoreista myös 70% sijaitsee ohutsuolessa, mikä selittää sen että suolistoflooran tilalla on suuri vaikutus mielialaan.

Useat päihteet vaikuttavat dopamiinitasoon: Alkoholi, amfetamiini ja sen sukulaiset, kokaiini, tupakka.
Opiaattireseptoreihin puolestaan sitoutuvat tietenkin opiaatit, mutta myös eksorfiinit joita kehittyy ohutsuolessa gluteenista, sokerista ja joillakin myös maidon kaseiinista.
Kahvi puolestaan piristää nostamalla adrenaliinitasoa.

Alkoholi on tässä joukossa poikkeus, sillä sen päihdyttävyys perustuu pelkästään sen myrkyllisyyteen ihmiselle: Liuottimena se muuttaa solukalvojen läpäisevyyttä ja tämä myrkytystila on se minkä koemme humalatilana. Alkoholi ei sitoudu mihinkään reseptoriin, jotakuinkin kaikki muut päihteen sitoutuvat.

Muttamutta: Nyt on kokonaan unohdettu ns. prosessipäihteet eli pelaaminen, seksi, työ, fanaattinen uskonnnonharjoittaminen, liikunta. Ne koukuttavat ihan samalla tavoin kuin kemiallisetkin päihteet.  Liikunta saattaa näyttää tuolla joukkossa vähän hölmöltä mutta samoin kuin seksi, se ei ole addiktio kun sen harrastaminen ei haittaa muuta elämää, mutta jos se alkaa häiritä normaalia elämistä ja syrjäyttää muita tärkeitä toimintoja, sekin voi olla aivan hyvin prosessipäihde.

Ja prosessiriippuvuuksista voi olla aivan yhtä hankalaa päästä eroon kuin kemiallisista riippuvuuksista ja jopa fyysisiä vieroitusoireita voi ilmetä jossain määrin.

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #98 : 08.02.2012 16:24:08 »

Tupakan psykoosia estävän vaikutuksen esoteerinen tulkinta:
Tupakka maadottaa ja psykoosi on tila jossa on tooooooodella huonosti maadottunut, tai huono maadotus on osasyy psykoosin puhkeamiselle.
Maadotusvisualisaatio ajaisi periaatteessa saman asian, ainakin jos sen tekee yhtä usein kuin ottaisi tupakan.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #99 : 08.02.2012 18:11:04 »

Erittäin mielenkiintoista Shocked
tallennettu
Soile
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 238



Profiili
« Vastaus #100 : 08.02.2012 21:32:28 »

Todella. Kiitos Eklektikko!!
tallennettu

aurinko vesimies  askendentti jousimies
kuu skorpioni  mars jousimies
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #101 : 09.02.2012 08:32:37 »

Tiedän useamman ihmisen, jotka ovat tupakoinnin lopettamisen myötä joutuneet aluksi menemään lääkäriin koska ovat masentuneet niin pahasti. Uskon, että näillä ihmisillä on taipumus muutenkin masennukseen.

On myös normaalia, että alkuun kokee alakuloa ja masennusta. Se johtuu siitä, että tupakka nostaa dopamiini pitoisuuksia ja tästä syystä luo mielihyvää. Kun tupakointi loppuu, tippuu dopamiini taso normaaliksi ja alkuun, siihen täytyy tottua.
Moni luulee, että taso tippuu epänormaalin alas, mutta se ei ole totta. Olemme tupakoitsijoina vaan tottuneet tavallista korkeampaan dopa tasoon. Näin olen asian käsittänyt.

Itse väänsin pari itkua ekan viikon aikana. Sitten se helpotti. Uskon, että se on toki yksilöllistä ja toisille paljon vaikeampaa. Minun mieheni reagoi tosi voimakkaasti.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #102 : 22.02.2012 18:15:43 »

Hienoo soma!  smitten
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #103 : 22.02.2012 19:31:32 »

Noniin! Parin päivän päästä tulee kuukausi savuttomuutta täyteen, aika kuluu yllättävän nopeasti. smitten Luojalle kiitos Lakrisalista, oisin muuten ihan hukassa. Paino on noussut useemman kilon, se vähän surettaa ja ahdistaa, mutta jaksanpahan ainakin kohta kuntoilla enemmän hengästymättä. Grin Hapenottokyvyn parantuessa varmaan elämä helpottuu muutenkin. Vielä tekee mieli polttaa toisinaan, mutta oon niiin ylpeä kun oon voinut olla näinki pitkään tupakoimatta.

Nyt oon voinut alkaa jo juoda vihreetä teetä pahemmin ahdistumatta, mutta se ei johdu tupakan lopettamisesta, vaan eräästä toisesta muutoksesta elämäntavoissa. Sekin on tosi mahtavaa, että kun väsyttää ni voi vaan juoda sen aamuteen ja piristyä!

Loistavaa! Hyvä hyvä! Jatka samaan malliin, sen painon saat kyllä kuriin sitten myöhemmin. Älä suotta ahdistu. Minulla nousi vain kaksi kolme kiloa ja se jäi siihen. Juo paljon vettä ja liiku, se auttaa myrkkyjen poistumisessa Smiley
tallennettu
mc82
Astro-nauttija
****
Viestejä: 872


Lunar Leo - GROARRR!!!


Profiili
« Vastaus #104 : 01.07.2012 12:03:01 »

Palaan tässä wanhoihin kommentteihini: Totta tosiaan, minähän OLEN karppaaja, vaikka aiemmin koitin väittää olevani hiilareita välttelevä mikälie Grin  Mediassa karppaajille on isketty negatiivinen leima otsaan ja koska en ihan niin orjallisesti seuraa karppiruokavaliota kuin kaikkein hartaimmat karppaajat (tällä hetkellä ei ole tarvetta olla niin orjallinen), joten ajattelin olevani joku ns. "lievempi muoto" karppaajasta Embarrassed Mutta karppi mikä karppi, enivei Cheesy

Talvesta paino on tippunut huomaamatta vielä jokusen kilon, vaikken tarkoituksella enää laihdutakaan Smiley  Rasvaa en ihan tolkuttomasti käytä, vaikka esim. salaatteihin laitan aina oliiviöljyä mukaan ja gratiineissa on täysmaitoa kostukkeena ja mahd. juustoraastetta (täysrasvaista) mukana. Käytän kalaöljykapseleita päivittäin - olen huomannut, että sukurasitteena tulleet, heikot polvet voivat paljon paremmin, kun muistaa kalarasvan osuuden ruokavaliossa Smiley  Kasviksia ja marjoja käytän päivittäin, useita annoksia. Sekä päivittäin jotain lihaa - kalaa yritän syödä mahdollisimman usein. Einekset ja light-tuotteet ovat hyihyi Tongue  Pyrin kuuntelemaan kroppaa ennemmin kuin seuraan orjallisesti jotain ruoka"muotia".

Töissä vanhempi miesporukka on vähän ihmetellyt tätä mun karppaamista, enemmän tai vähemmän isomahaiset miehet katsovat kevytlevitteellä sipaistujen ruisleipiensä ja Olo-jogurttiensa takaa "ämmänretaletta", joka kiskoo pekonia ja munia kuin ammattilainen eikä siltikään liho Grin  Olen saanut kommenttia, että "kyllähän ruisleipä kuuluu perusruokavalioon", lisäksi on ihmetelty, että enkö ole väsynyt koko aikaa, kun en syö hiilareita, eikö maha ole jatkuvasti ummella jne. Öööh, ei välttämättä kuulu, en ole väsynyt, eikä alun jälkeen ole ummetusta ollut Huh

Tuossa joku aika sitten tuli kiusaus vanhoihin tapoihin ja tein makaronilaatikkoa, kun mieskin sitä kinusi. Virhe, virhe... Turposin kuin ilmapallo (paino ei tosin noussut), olo muuttui vetämättömäksi ja oli oksettava fiilis koko ajan + tuntui, ettei ruoansulatus pelitä kunnolla buck2  Mies valitti ihan samaa. Johtopäätös: makaronit yms. eivät enää kuulu meidän ruokapöytään, piste.

Suhde alkoholiin on muuttunut yhä kielteisemmäksi ja mulla menee pitkiä aikoja, jolloin en ota edes yhtä lasillista. Harmittaa eniten se, kun suurella osalla mun kaveriporukasta on tapana sopia treffit vain baariin tms. paikkaan, jossa on helppo vetäistä pienet päiväkänät Undecided  Ehkä osittain sen vuoksi yhteydenpito juuri näihin "baarikavereihin" on hiipunut, koska mua v*tuttaa puolustella itseäni, jos en halua ottaa alkoa Angry  En nykyään enää edes viihdy baareissa, koska humalaiset ihmiset ahdistavat mua Undecided  Onneksi mulla on kavereita, jotka haluavat tavata baarin ulkopuolellakin... Olenkin miettinyt tässä, josko lopettaisin kokonaan alkon käytön... Toisaalta, perjantai-iltana työviikon jälkeen yksi (ja vain yksi!) huurteisen kylmä laatuolut saunan jälkeen maistuu luvattoman hyvältä! smitten  Tai lasillinen hyvää punaviiniä, kun perjantaina katselee tv:n hömppäviihdetarjontaa.
tallennettu

Aurinko 10-Merkurius 11-Venus 11-Uranus 10-Neptunus 11-Pallas 10-Ceres 11 Jousimies
Kuu 7 Leijona
Mars 1-Juno 1-Lilith 1 Kauris
Jupiter 9-Saturnus 8 Skorpioni
Pluto 8 Vaaka
Chiron 3 Härkä
Vesta 1 Vesimies
Vertex 7-PF 7 Neitsyt
Noususolmu 6 Rapu
AC Kauris (DC Rapu)
MC Jousimies (IC Kaksonen
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
 
Siirry: