Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ELÄMÄNTAPAMUUTOS!  (Luettu 78670 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
m.magia
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 453



Profiili
« Vastaus #15 : 24.11.2011 01:17:01 »

Tiigris, enemmän rasvaa! Se pitää kylläisenä.
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #16 : 24.11.2011 23:21:49 »

Tänään onkin ollut jo parempi päivä. Olen syönyt enemmän, tein 30min hölkän, 15min crosstrainer-treenin ja 20min kuntopiirillä kaikki lihasryhmät läpi, eniten vatsoja. Ehkä on toivoo saada raskaudenkin jälkeen ihan inhimillinen maha, koska mulla ei ole ainuttakaan raskausarpea, eikä ns. löysää ihoa. Maha on vain vähän pömppö tosta sektioarven yläpuolelta.

Vyötärön metsästäjän pizzapohja (Lainattu sivulta: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=83 )
yksi annos

1 prk maitorahkaa
1 pss (150g) emmental punaleima-juustoraastetta
2 kananmunaa
4 rkl vehnälesettä
3 rkl ruisjauhoja
n. 1 tl leivinjauhetta

Ainekset sekaisin ja lusikoidaan ohueksi levyksi leivinpaperin päälle pellille. Paisto 200 asteessa ensin 10 min ja sen jälkeen haluamasi täytteet päälle ja takaisin uuniin n. 10-15 min.


Tätä pizzaa ajattelin kokeilla viikonloppuna tehdä.

Tänään on ensimmäinen 100% onnistunut leivätön, pastaton, riisitön, perunaton, sokeriton, valmisruuaton, herkuton päivä.  Wink
tallennettu
Kyllikki6
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #17 : 25.11.2011 10:53:12 »

Täällä kanssa ollaan mukana muuttamassa elämäntapoja parempaan suuntaan. Karppauksesta on kokemusta ja hyviä tuloksia, se on mun juttuni.. ainoa mutta on nää poikkeustilat (lapsi/lapset kipeänä), jolloin repsuun aina ja rankasti! No mutta, pohjalta on vain yksi suunta ja se on ylöspäin. Mä poljen kuntopyörää kotona, käyn uimassa ja kävelyllä/hölkällä.. tosin opettelen vasta tota hölköttelyä ja yleensä ylämäessä.. ja selkäuintiakin harjoittelen, silloin kun sattuu käymään tuuri, että saa oman kaistan uimalassa. Veden juomiseen oon huomannut hyväksi keinoksi sen, että laittaa puolen litran pulloihin sen veden ja jääkaappiin, sitä tulee vedettyä ihan huomaamatta, kun taas mukista juomalla ei oo koskaan varma, paljon sitä on litkinyt. Tsemppiä kaikille meille  Wink

Smiley K
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #18 : 25.11.2011 13:18:40 »

Karppauksesta:
Jos on niitä, joille alhaisimmat hiilarimäärät eivät sovi, niin kannattaa kuitenkin muistaa että viljat ovat ihan itsessään myrkyllisiä suurimmalle osalle porukkaa. Enkä nyt puhu ollenkaan tässä keliakiasta ja siitä gluteenista, vaan viljoissa on fytiinihappoa/fytaatteja jotka ovat antinutrientteja (=estävät ravinteita imeytymästä) ja muutakin ikävää.

Turvotus on yksi tyypillinen viljojen aiheuttama oire. Vähiten ongelmallinen vilja taitaa olla riisi. Vehnä on kaikkein pahin, sillä nykyinen kääpiölajike on vasta noin 50 vuotta sitten kehitetty ja todella ongelmallinen lajike.  Viljakuitujen laksatiivinen vaikutuskin perustuu siihen, että se kova sellukuitu ärsyttää suolen epiteelikerrosta kuin lasivilla ja solut sitten hädissään ryhtyvät erittämään limaa suojatakseen itseään -> ruuansulatus nopeutuu. Se tällä viikolla tullut 'viljakuidut suojaavat suolistosyövältä' on aivan nollatutkimus koska kyseessä saattaa olla korrelaatio (viljansyöjien muut elämäntavat vs. viljaa syömättömien muut elämäntavat) eikä kausaliteetti (= kuidut suojaavat).

Jos nyt välttämättä tärkkelystä kaipaa ja haluaa, ovat riisi ja perunat vähemmän myrkyllisiä kuin gluteeniviljat, tai edes kaura jossa on sitä fytiinihappoa järkyttävä määrä. Hiilihydraatteja saa mukavasti lisättyä maitotuotteista ja marjoista tai hedelmistä, jos tuntuu että vilja turvottaa. Itse määrittelen itseni viljavammaiseksi, sillä systeemini ei mene maidon tai sokerin hiilareista sekaisin juuri lainkaan, mutta pienikin määrä viljoja niin huhhuh. Eikä kuitenkaan ole keliakiaa, eli siitä ei ole kyse.

Karppaus ja liikunta:
Fiksu (tai ainakin asioista etukäteen selvää ottanut eikä perstuntumalta 'karppaava') karppaaja säätelee hiilihydraattimäärää treenin määrän ja laadun edellyttämällä tavalla. On hölmöä ryhtyä yrittämäänkään ns. räjähtävää voimaa vaativia suorituksia matalilla hiilareilla tai ketoosissa. Räjähtävä voima vaatii pienen hiilihydraattitankkauksen vähän ennen treenejä, vaikka muuten karppaisi tiukasti. Pitkäkestoinen ei-aerobinen sitkeyttä vaativa liikunta sen sijaan ainakin meikäläiseltä onnistuu parhaiten nimenomaan matalilla hiilareilla. Malliin 7 päivää treenausta 6-8 tuntia päivässä - hiilarinsyöjät voipuivat, nukkuivat älyttömästi ja joutuivat pitämään paussia treeneissä, minä porskuttelin hymyillen eikä mennyt edes maitohapoille.

Viikon vaellukselle tms. toimintaan siis karppiruoka erinomainen, pikajuoksuun, joukkuepeleihin yms. räjähtävää voimaa vaativiin asioihin hiilaritankkakus ennen treenejä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #19 : 25.11.2011 13:33:33 »

Mä juon nyt aina ennen syömistä 1-2 lasillista vettä, sit lisäks muutama lasillinen siihen lisäksi päivässä jossain muussa välissä...
Huomaa kyl eron.

Sillon kun vauvan koliikki ja refluksivaivat oli pahimmillaan ja olin jo lopettanut imettämisen, (allergialääkärin kehoituksesta, kun olin itsekin ihan riutunut ja vauva sai eniten oireita juuri mun maidosta, vaikka olin ties millä dieetillä) niin mä en muistanu juoda vettä ollenkaan. Huomasin vaan illalla et en oo syöny/juonu mitään muuta kun kahvia ja pari palaa leipää. Sit kun vauvan vointi alko helpottaa ja se alkoi nukkua päiväunia sillon 4-5kk:n ikäisenä vihdoinkin, mä parkkeerasin itseni siksi aikaa aina sohvalle jätskikulhon tai suklaalevyn kanssa.

Mässäilin varmaan 3kk ihan mielettömät määrät herkkuja, mut kai se oli mun tapa siinä vaiheessa hemmotella itseäni edes jotenkin, kun oli vaan niin rikki ja väsynyt, enkä ees jaksanut käydä missään vaikka aika harvoin siihen tuntui olevan mahdollisuus. Jotenkin mun on vaikee ees sanoin kuvata, miten paha olo mulla oli henkisesti n. siihen asti kun vauva täytti 5kk. Varmaan oli jotain pientä baby bluesia pohjalla, mut pahin oli just se et se huusi koko ajan ja oli 3 ensimmäistä kuukautta täysin tyytymätön koko ajan eikä hymyillyt vaikka muut sen ikäiset vauvat jo hymyili, eikä nukkunut päivisin kuin 5min pätkiä. Me ravattiin lääkäreillä ja vitsit mikä taistelu et päästiin ees allergiatesteihin lopulta ja kahta allergiavalmistetta viti kukeilla ennen ku oikee löyty ja kolmee lääkitystä refluksiin. Yhdessä vaiheessa olin sen 3 viikkoa tosi rajatulla imetysdieetillä. Söin vaan riisikakkuja, kurkkua, banaania, mustikkaa, sinistä kalkkunaa ja maustamatonta lihaa (mut ei kalaa, ei kanaa, ei naudanlihaa).. Ja mulla oli vauva joka huusi koko ajan, mut joka oli tyytyväinen kun sai tissiä, joten mä en keksiny muuta kun antaa sen olla siinä tissillä monia tunteja putkeen, ettei se huuto alkais. Vauva söi hirveet määrät mut sen paino oli miinuskäyrillä ja mulla oli koko ajan huutava nälkä vaikka söin niin paljon kun pystyin. ne 3 viikkoo oli jotain ihan kauheeta aikaa, kun multa vietiin mahdollisuus hemmotella itseeni ees sillä ruualla, niin sit heti kun sain luvan lopettaa imettämisen, aloin vetään kamalasti suklaata ja muuta....

Huh olipas tilitys,  Grin pakko vaan on joskus jonnekin purkaa koska en oo jotenkin näistä puhunu ihan kauheesti kellekään kun sain osakseni muutamasta suunnasta vähättelyä kun alkuun vähän valitin et vauvalla on mahaongelmia nii sain vaan tuhahduksia et se on normaalia. No, hyvällä omatunnolla voin sanoo et ei varmana ollut normaalia ja mul oli täys oikeus olla silloin masentunut. Nyt elämä on saanut ihan uuden käänteen.  Smiley Ja tiiän olevani hyvä äiti.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #20 : 25.11.2011 13:54:36 »

Toi on varmaan vielä järkyttävämpi kokemus, kun on kyse ensimmäisestä lapsesta. Mulla ollu rankaa toisen ja kolmannen kanssa, vaikka eivät varsinaisesti sairaita olleetkaan. Mutta erilailla takuulla itsevarmuutta, kun on jo kokenut pari vauvaa, enkä epäillyt missään vaiheessa omaa äitiyttäni. Olin vaan jossain robottitilassa, en ajatellu itteäni, tein vaan juttuja niinkun kone, ja asiat hoitu. No väkisinkin on ollu ilonpilkahduksia välillä, ja oon perus positiivinen, ja elin sillä, ettei tää aina kestä, joskus tulee jotain parempaa!
Jouduin molempien hankalien vauvojen aikaan käymään vielä muuallakin taholla hankalia juttuja läpi...liekö sitten yhteydessä toisiinsa jotenkin, ken tietää, mutta mulle on annettu pirusti vahvuutta varmaan just näiden urakoiden läpi viemiseksi, ja oon yhtenä kappaleena kuitenkin, ja ponnistamassa uuteen elämään, jossa mulla ittelläkin on joku osa näyteltävänä ihan omana ittenäni ja itselleni.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #21 : 25.11.2011 14:11:52 »

Kyllä tää on vähän ravistellu näkemään et ihmisessä on aikamoinen suorituskyky vaikka on vähäisen unet jne. Varmasti seuraavan lapsen kanssa on helpompaa, jos sillä on nämä samat allergiakuviot. Tiedetään sit mistä on kyse ja myös se et se oikeesti helpottaa ajan kanssa. Ois ihan shokki saada seuraavaks vauva joka on perustyytyväinen, syö ja nukkuu ongelmitta.  Grin

Yhdessä vaiheessa olin sen 3 viikkoa tosi rajatulla imetysdieetillä. Söin vaan riisikakkuja, kurkkua, banaania, mustikkaa, sinistä kalkkunaa

Mitähän hittoa on sininen kalkkuna?Huh  Grin Varmaan sinistä keijua JA kalkkunaa...
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #22 : 25.11.2011 14:13:55 »

Minäkin hiukan ajattelin, että mitähän se semmonen... Huh
Mutta onhan sitä maailmassa kaikenlaista, miksei sitten sinitä kalkkunaakin Cheesy Läpi meni Cheesy
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #23 : 25.11.2011 14:56:28 »

Eklektikolle,
Muistaakseni jostain oon lukenut, että laihduttaessa kannattaa mennä nälkäisenä lenkille tms. että se polttaa rasvaa paremmin.
Onko se sitten ihan kakkipuhetta?
Mutta en mä kyl koskaan vois nälkäisenä esim. salille lähteä, takana pitää olla melko tukeva ateria, n. tunti taukoa, sitten syön vielä esim. banaanin ja meen salille. Näin mulla ei tule heikkoa oloa. Jumpassa ollessa mulla tarvii olla juomapullo mukana, jossa on puolet tuoremehua, puolet vettä. En pärjää pelkällä veden juomisella, koska alkaa heikottaa.

Ja olenkin miettinyt, mitä tuo suolilima oikein tarkoittaa. Siis vauvalla tuli tosi paljon limaista ulostetta sillon kun se sai vielä maitoa, välillä ihan kirkasta limaa. ja itselläni oli joskus sama juttu, olin muistaakseni syönyt paljon jotain pullamössöä. Mut viljoista oon kokenut niin et pahin vilja mun suolistolle on ohra. Saan ohrapuurosta ihan kauheen pulputuksen ja kivun mahaan. Vehnä turvottaa. Ruisleipää rakastan, mutta kai mun on pakko myöntää et se taitaa olla suurin syy meidän perheessä ilmavaivoihin, koska nyt kun ollaan oltu ilman sitä niin johan on ollu hiljaista ja hyväntuoksuista.  Grin
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 25.11.2011 15:12:52 »

Lainaus
Muistaakseni jostain oon lukenut, että laihduttaessa kannattaa mennä nälkäisenä lenkille tms. että se polttaa rasvaa paremmin.
Onko se sitten ihan kakkipuhetta?
Mutta en mä kyl koskaan vois nälkäisenä esim. salille lähteä, takana pitää olla melko tukeva ateria, n. tunti taukoa, sitten syön vielä esim. banaanin ja meen salille. Näin mulla ei tule heikkoa oloa. Jumpassa ollessa mulla tarvii olla juomapullo mukana, jossa on puolet tuoremehua, puolet vettä. En pärjää pelkällä veden juomisella, koska alkaa heikottaa.

Aina kun syö, rasvanpoltto lakkaa joksikin aikaa. Tämän vuoksi kannattaa pyrkiä säännölliseen ruokailurytmiin, esim 3 kertaa päivässä, ei välipaloja. Oma mottoni on, että ellei ateria pidä nälkää vähintään 4-6 tuntia, oli aterian koostumus pielessä. Todennäköisimmin niin, että oli liikaa hiilihydraatteja ja liian vähän rasvaa. Hiilihydraattivoittoisen terveellisenä virallisesti suositellun ruokavalion ongelma onkin se, että kun syö hiilihydraattivoittoisesti se ateria ei pidä nälkää kunnolla, vaan jo 2-3 tunnin kuluttua on syötävä lisää. Ja taas lakkaa se rasvanpoltto...  Eli sinänsä nälkäisenä lenkille ei ole se juttu, sillä aerobinen liikunta on kaikkein huonointa rasvanpolttoliikuntaa muutenkin. Rasvanpolttoon tehokkainta on rauhallinen liikunta ja staattiset, pitkäkestoiset lihasjännitykset. Lähinnä pointti on, että mitä vähemmän ateriakertoja päivässä, sen vähemmän kertoja rasvanpoltto lakkaa, ihan liikunnasta riippumatta. Itse syön 2-3 kertaa päivässä enkä tunne mitään välipalojen tarvetta. Mutta koska runsaassa puolessa kilossa vihanneksia on kaloreita tosi vähän, saankin päivän kaloreista 70% rasvasta...  Wink Kolesterolikin on laskenut lukemaan 4,4.

Jos tarvitset jumppaasi hiilihydraatteja, on jumppasi ilmeisesti räjähtävää voimaa ainakin osittain vaativaa ja aerobista. Eli juuri sellaista, johon edellisessä viestissä kerroinkin tarvittavan hiilihydraattitankkausta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #25 : 25.11.2011 15:15:05 »

Mulle on sanottu että kaura ja maito erittää kehoon enemmän limaa ja tämä lima saattaa aiheuttaa sitte erilaisia tulehduksia.

Lima ei aiheuta tulehdusta. Lima on puolustusreaktio. Syy-seuraussuhde siis ehkä väärinpäin. Kaikilla ihmisillä ne ruoka-aineet, joissa on heille vahingollisia lektiinejä aiheuttavat ensin suolinukan tuhotumista (tulehdusreaktio) ja sitten kun nukka on tuhoutunut paikotellen, pääsee suolesta niitä lektiinejä verenkiertoon ja sieltä sitten vähän joka paikkaan aiheuttamaan autoimmuunireaktioita, siis myöskin tulehdusreaktioita.

Ei ehkä voi siis kategorisesti sanoa maito ja kaura, vaan maito niillä joille se ei sovi ja kaura ellei ole esim. maitohapatettu, sillä viljojen myrkyt häviävät idättämällä ja maitohapattamalla.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #26 : 25.11.2011 18:36:42 »

Huomaan et ei tee kahvia enää mieli. Miksikäs sitä kahvia jois, kun ei oo suklaata tai jätskiäkään.  Grin
Naama näyttää vähemmän turvonneelta kuin yleensä. Tuntuu myös et farkut ei kiristäny enää niin paljon.
Päätin etten viikkoon käy vaa-alla, nii en lannistu lukeman normaalista heilahtelusta turhaan.

tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #27 : 25.11.2011 20:37:56 »

Ootko Eklektikko aatellu ikinä että kirjoitat kirjan tästä ravitsemuksesta?
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #28 : 26.11.2011 23:40:54 »

^__^ On ihanaa huomata kun joku ennen piukka vaate tuntuu sopivalle tai jopa liian isolle.
Mä onnistuin kyllä löytämään ihmeen hyvän talvitakin viime syksynä alennuksesta; se mahtui ja meni kiinni mulle vielä huhtikuun alussa jolloin mun vyötärön ympärys oli varmaan jotain kaksi metriä  Grin mutta se näyttää edelleen ihan istuvalta vaikka painan 12kg vähemmän kuin silloin! Täyshintasena ois maksanut 60€ (ei sekään kallis) mutta sain sen 30€lla koska siinä oli sellanen huppuvika, mikä selvisi itse ompelemalla pari harakanvarvas-ommelta sinne tänne. Sen sijaan moni paita on niin pilalle lörpsähtänyt lorttoteltta et ei voi enää käyttää, muuta kuin kotipaitana jos haluaa itsetuhofiiliksen katsomalla peiliin.

Tein sitä karppauspizzaa tänään, hyvää oli joskin tosi tuhtia tuli ja vedin sillä överit,
mut en oo mitään syönyt neljän jälkeen enkä aiokkaan kun oon vieläkin täynnä.

Himottais kokeilla ihan mieletön määrä eri reseptejä,
jos tää mun into ei laannu niin voin jo vuoden päästä osallistuu sit suomen karppimasterchef-kilpailuun.  angel

Sitten ihan mielenkiintoinen juttu näiden mun jorinoitten päätteeks;
miehellä on selässä akne ja se haki siihen jo antibioottikuurin, jonka sanoi alottavansa sit tän laihdutuksen päätyttyä..
NO, ei tarvii varmaan, nyt kun ollaan vajaa viikko menty tällä ruokavaliolla, sen iho on paremman näköinen kuin koskaan,
kaikki isot finnit on alkanu kuivuun ja uusia ei ole ilmaantunut.
Ilmeisesti hänellä on siis vehnä ja tai ruis pitänyt tuota ihon epätasapainoa yllä!
Itsestäni huomaan et iho on kanssa jotenkin terveemmän näköinen.

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #29 : 28.11.2011 10:20:20 »

Ootko Eklektikko aatellu ikinä että kirjoitat kirjan tästä ravitsemuksesta?

Enpä ole, sillä jotakuinkin kaikki tieto mitä täällä välitän on peräisin kirjoista joita olen lukenut.  Cheesy

Sitäpaitsi kirjaa on tyrkyllä pilvin pimein kaikenlaisten tittelillä varustettujen asiantuntijoiden taholta. Vakuuttavaksi koulutuspohjaksi kirjan kirjoittajalle ei oikein kelpaa: 'Hmjaa no olenhan tätä parikymmentä vuotta harrastanut ja kokeillut itseeni vaikka mitä ruokavalioja.'
Varsinkin kun ruokavaliokokeiluni eivät ole edes liittyneet laihduttamiseen: Kirjan kirjoittajan  meriitiksi käy nykyään myös 'laihduin tällä omalla systeemilläni x kiloa.'

Kyllä koen tällaisen  henkilökohtaisen tiedonvälityksen olevan enemmän se oma juttuni.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8
  Tulostusversio  
 
Siirry: